Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  How to: GLASFIBER

Tags:

(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg har fået samme opfattelse som dig biffo.
(permalink) SJN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
andreas4321 skrev:
jeg har fået samme opfattelse som dig biffo.


og det er ikke bare en opfattelse... det er sådan det forholder sig.


Det er IKKE kittet der skal være godkendt. Det er BUNDEN. Er den kortet korrekt/forsvarligt op og overholder kittet de foreskrevne regler fra fstyr (lygter afstande vinkler osv...) så er der ingen problemer i at få en synet.

Hvis kittet kræver en godkendelse, så er det FORDI BUNDEN IKKE ER KORTET OP, og derfor kræver det en svingningsnalayse fra et anerkendt dansk analyse institut (DTI) der bekræfter at kittet er lige så stærkt eller stærkere end det oprindelige karosseri.

DETTE ER FAKTA OG IKKE KUN G
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Denne ombyggede buggy er afkortet og tildligere på danske plader..... så her er vist tale om lidt styling limet direkte på det eksisterende glasfiberkarossseri
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Nej det er fordi at dit sidedæksel er lavet af plastik! Sikkert en art polypropylen (og sikket stavet forkert) Det kan polyester ikke binde på.
Tag istedet dit dæksel, og spartel revnen og mal det pænt. Sæt det derefter fast på en lakeret plade-Eller en stump acrylplast. Smør det ind i slip middel og støb 5-8 lag fiber hen over, og vupti, så har du en støbeform, og kan støbe et nyt dæksel, helt i glasfiber.
Det gjorde jeg selv for en del år siden, med en ældre motorcykel hvor det ene dæksel var ødelagt.
Alternativt kan du rense dit dæksel grundigt rent indvendigt, og prøve at lime det med epoxy-men der er ingen garanti for at det vil holde, men epoxy kan lime flere materialer end polyester kan.
Hilsen Niels Erik

Syntes lige det fortjener en tilbage melding. Det blev super godt med epoxy.
Tak for hjælpen :-D

-Tonny
-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er dejligt med tilbagemeldinger, om noget jeg har skrevet.
Så kan andre også se at der er hold i skriverierne!!he he
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Peter Randers Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hopper lige på med et spørgsmål.
Jeg skal til at sætte en glasfiber bagende på min vw, i forb. med ombygning til roadster. Altså lime / støbe en færdig fiber del på den originale del.
Hvad vil I anbefale til det ??
Epoxy !! Polyester !! eller ???

VWenlig hilsen Peter
-------------------------------------------
Se: http://vwnettet.dk/topic/142656
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Da den del du vil sætte på, sikkert er lavet af polyester-skal du naturligvis lime det med polyester.
Men hvis lakken er ok, der hvor du vil lime, så skal du ikke slibe ned til bart metal, men bare matslibe der hvor du vil lime -Det giver en bedre rust beskyttelse.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Peter Randers Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Niels Erik

Karossen er blevet sandblæst, så det er "rå" metal der skal sættes sammen med glasfiber. Skal jeg grunde det først ??

Peter
-------------------------------------------
Se: http://vwnettet.dk/topic/142656
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kun hvis du er sikker på at din grunder kan tåle polyester, Ellers bør du måske male det med en 2k lak-Bare med en pensel, så du er sikker på at metallet er rustbeskyttet.
(der skal selvfølgelig være grunder under lakken)
Polyester binder fint på rå jern, men de steder hvor der ikke er polyester,eller grunder, der vil den hurtigt ruste, og du kan nemt have "helligdage" når du limer med polyester.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Peter Randers Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Niels Erik

Super tak for hjælpen.

Vwhilsen Peter
-------------------------------------------
Se: http://vwnettet.dk/topic/142656
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du kan lade være med at følge link fra anonyme-Det er med 99% sikkerhed link til virus-spam eller lign.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
gelcoat...hvad er det lige det er??? bliver det smurt på efter man har stöbt eller hvad???
(permalink) SJN Member
Skrev for 16 years siden | | | |
tjaa.... nogen sprøjter det i formen før de støber, andre putter det på bagefter. Det er en maling der beskytter glasfiberen for omverdenen og omvendt.
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hvis man har en skade på et stykke glasfiber, skal man så skære området væk og støbe nyt?
Hvordan så med den tykke kant der bliver ved skæringen?
Ja - jeg har ikke en skid forstand på arbejde med glasfiber, så bær over med mig hvis jeg spørger dumt ;-)

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Kommer an på hvor din skade er placeret og hvordan skaden ser ud... Du må forklare dig lidt bedre eller vise billeder!
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jamen jeg har ikke en skade som sådan - det var mere for at få en general forklaring ( hvis man altså kan det).
Jeg har en "bagvinge" til en Baja som har været limet fast på en bobbel og derefter blevet skåret af. Min plan er at ændre den så den kan monteres med skruer så den kan afmonteres når man har behov for det. Da den er skåret af, skal den forlænges lidt i begge ender med glasfiber. Lidt svært at forklare. Men den har en tyk kant der hvor den er skåret. Skal kanten slibes tyndere eller hvordan?

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Tag nogle billeder af det du vil have lavet-Det er nemmee at komme med løsningsforslag- Hvis vi ved hvad du gerne vil!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Hey jeg er en af de briantyper :-) der gerne vil forlænge min bagkofanger ...men kan polyesteren binde på en plast kofanger ???

På forhånd tak

Axel
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det vil jeg mene den kan! Og så skal du slibe kofangeren med groft sandpapir først så du har noget at binde i - det er også en mulighed at bore huller gennem kofangeren hvor fiberen skal ligge over og så lægge fiber på begge sider af kofangeren så den binder igennem hullerne også. Så bliver det meget stærkt.
(permalink) kilofoxtrot Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg tror jeg har fundet den rigtige tråd efter mange timer på google :)

Så jeg blander mig lige engang.

Jeg har en hel del viden omkring glasfiber, men mangler selv lidt "prof" hjælp.

Flere af mine venner har en Peugeot 206 som de gerne vil have et skørtesæt på. Vi er så priviligerede at en af mine venner, der er maskinmester, har en CNC fræser så ham skal vi have til at lave en form.

Hvilket materiale kan det anbefales denne laves i?
Og skal vi lave helt nye kofangere, eller et underbygningssæt?

Og hvordan skal vi ellers bære os ad? Har mine egne tanker, men hvis en kunne komme med en grundopskrift? Step-bystep.. Der er åbenbart en masse kloge folk her med en del forstand på emnet.

Og så lige mine indspark hertil:

HVORFOR ER ORDET "V
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Det bruger jeg også-Men tråden handler om hvordan man fremstiller ting eller fixer ting med fiber-Så værnemidlerne har ikke været diskuteret, men du har ret!
Hvis i vil lave en støbe form, er der kun en vej, og det er at lave en "plok" dvs en nøjagtig kopi af det i vil støbe, og så støbe en form efter den-Derefter kan i fremstille så mange kopier som i vil.

Så spørgsmålet er vel. Hvad kan man lave en "plok" af?
Svaret er: Næsten alt! Jeg er selv glad for flamingo , som så tapetseres med papir og males så overfladen er præcis som den jeg ønsker på den færtige del.
Men den kan også laves i fks. gibs eller træ.
Til kofangere ville jeg vælge at lave en helt fra bunden-Det med at lime fiber på plast- Det holder ikke ret godt.
I kan evt tage en plast kofanger, og lime det på som i vil- Og derefter lave en støbeform af det hele-Det giver en fiber kofanger som foroven passer som den originale.

PS Og pas på med at nævne hvilken bil det er til-Dette er et forum for luftkølede vwer- men jeg vil gerne hjælpe med fiber spørgsmål!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) kilofoxtrot Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg synes bare det er en godt ting lige at vide når man arbejder med sådan noget, ikke for at løfte pegefinger eller noget.

Jeg havde nu forestillet mig noget stål af en art? vi får det jo designet i et tegneprogram og så fræset det på en CNC maskine.

Hvordan får vi det bedste resultat?

Smøre formen med slipmiddel, gelcoat, derefter polyester og så en 3-5 lag glas, lader den hærde og så gelcoater bagsiden?

og hvordan får vi de bedste resultat med kanter og huller til montering osv? det er de områder jeg er mest bekymret over

mvh kim

ps tak for svar!
(permalink) kilofoxtrot Member
Skrev for 16 years siden | | | |
jeg synes flamingo lyder lidt skrøbeligt?
(permalink) Biffo Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Flamingo er udmærket - men lidt "løst" i strukturen.
Ellers kan du bruge andre typer polyskumétellerandet type plader, som er meget fastere i materialet - de tunge drenge bruger det til at CNCfræse forme i direkte..
Prøv at spørge på den lokale tømmerhandel.

Når du laver din plok - uanset materiale - skal du være meget opmærksom på ikke at få negativt slip nogen steder.Formen skal "spidse" ind mod bunden - ellers får du den aldrig fri af fiberen !! Jo længere og dybere du laver formen, jo sværere er det at få den ud bagefter.
Det er her flamingopladerne har deres fordel - de kan "graves" ud i stumper og stykker - i modsætning til en stålform.
Styrken i korrekt oplagt polyesterbaseret glasfiber i forhold til stål er i forholdet 2½ - 1, dvs. 5 mm fiber svarer styrkemæssigt til 2 mm stål. Epoxybasen gi´r et endnu større styrketal, men det er alt for besværligt ( farligt! ) at arbejde med for amatører.

Når du skal støbe i den færdige form, er det meget vigtigt, at du får rullet al luften ud af fiber og polyester for hvert lag der lægges op. Når spoileren er færdig, kan du altid lægge ekstra forstærkning, indstøbe stålbeslag og gevindbøsninger osv. på bagsiden. Det er først når det hele er færdigt og tilpasset, du gi´r bagsiden et lag topcoat. Du kan ikke senere bruge polyester direkte på gelcoat/topcoat - det slipper igen...

..Og husk så lige effektive værnemidler...

Reply »

You must log in to post.