Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  HOW TO sænke en splitbus

Tags:

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg kunne ikke finde indlægget igen - så ligger det lige på igen pga afterspørgsel



Jeg er igennem den seneste tid blevet kontaktet af en hel del der vil ha sænket deres splitbus - og istedet for at forklare det 50 gange laver jeg dette indlæg, det bliver lavet ud fra mine erfaringer og den viden jeg har læst mig til igennem de snart 10 år jeg har haft splitbus, der er ikke noget der nødvendigvis er korrekt eller forkert - det er min mening det hele, og det skal kun bruges til at gi jer en ide , eller inspiration til hvordan i vil gøre det på jeres bus.
Der er heller ingen garanti for at det holder eller kan synes, eller at der ikke findes en bedre metode...

det er kun inspiration til at i kan kan danne jer en mening om hvordan det kan laves....



for at begynde med bagenden , som er den sværeste, er der mange metoder der anvendes , men som grundprincip er der tre metoder der er mest populære, og dem koncentrerer jeg mig om her fordi jeg mener de er de bedste ...

dem kalder vi..

German style

english style

oldschool style

de har hver i sær deres fordele og ulemper , det beskriver jeg i hver enkelt afsnit...

_________________________________________________________

GERMAN STYLE
var indtil for nogle år siden den mest anvendte hvis man ville ha IRS på sin vogn..
IRS står for independent rear suspention også kaldet 4 ledet bagtøj..
denne metode er forholdvis avanceret at lave, fordi den kræver mange opmålinger og tilpasninger...


i princippet går den ud på at man køber nogen såkaldte irs clamps
dem her :

de er beregnet til og sætte på rundt om torsionrøret , som det andet billede viser..
man skal så ha lavet sig et par stræber arme - og det er det der er svært ved dette kit, for de skal passe nøjagtigt , så sporingen ikke bliver skæv.
de ser således ud - før og efter :

det er lidt bøvlet fordi at de skal skæres over og tilpasses individuelt til hver eneste bus .

hverken bøjningen - eller længden passer ens på to busser..
en variant af german style er at bruge type1 stæberarme som her:

men det virker lidt spookey syntes jeg...
man kan også i stedet for de på boltede clambs , bruge noget jern som er svejset fast på torsionrøret som det er lavet på en bay:
det kræver så at man skærer gaflerne af - og laver et motorophæng bag på motoren, her hænger gearkassen jo løst på midten:

med denne metode behøver man så ikke at tilpasse stræberarmen - men kan ta den fra en baywindow fra 1968 samt selve lejehuset også - og det er så en KUN en 68er - scharling og gustavs bus er lavet på denne måde og de kører fint...
begge disse metoder kræver at man laver et lille snit i den U bøjle der går på tværs ned under bilen i bagenden , for at lave frigang til stræberarmen...den er ikke vist på billedet..
dvs at denne metode kræver at man skærer i bilen og at den , hvis den skal være orginal igen skal repereres , Arne alias busdoc fra flensborg
har denne opsætning også - han kører jævnligt 200 km/t i sin bus...

Metoden kræver en type1 bobbel IRS gearkasse , samt at man modificere sine trækaxler , så de er type1 i den ene ende og type2 i den anden ende...
fordelen ved denne metode er at man kan bevare sine busbagbremser , dog ikke hvis man vælger den anden variation med type1 stræberarmene..
men jeg vil ikke uddybe denne metode yderligere, da jeg mener den er lidt vanskelig at udføre , til gengæld er den forholdvis nem at anskaffe reservedele til...
ved alle metoderne skal man bruge sin egen nosecone fra ens gamle bus gearkasse..
er du god til tysk står der meget mere om metoden her :
http://www.german-aircult.de/How_low_can_you_go.htm
der er også andre tips til sænkning på tysk..


__________________________________________________________


ENGLISH STYLE

Er den mest populære IRS løsning der er påmarkedet lige i for tiden..
den er udviklet af creative engineering i england , og den er rimelig simpel at udføre, nok defor den er populær.
man kan købe et komplet sæt der er lige til at svejse og skrue på - det er dog temmelig dyrt at købe et komplet sæt:

Det kan dog gøres væsentligt billigere vist man har mulighed for at skaffe et komplet bagtøj fra en baywindow fra 68 only,
så kan man nøjes med at købe de såkaldte chassislegs :

kan man ikke skaffe hele bagenden skal man købe en komplet pakke:
[web]http://www.creative-engineering.com/cgi-bin/shop/web_store.cgi?page=irs.html&cart_id=3465908_29536[/web]
også snakker vi mange £££
Tilgengæld er den supernem at montere - køber man kun chassislegs følger der en komplet monteringsvejledning med - og den er til at forstå selvom den er på engelsk...
I bund og grund går det ud på at skære sine egne gamle gafler af , måle op (2 steder) svejse de nye chassis legs på i stedet for gaflerne, og montere det hele som man montere det på en 68 bus, dog hænger gearkassen ikke løst som på en bay men sidder fast i de bagerste ophæng ligesom det er monteret på en type1, også her kræves der en type1 irs gearkasse og træk aksler der er lavet til type1 i den ene ende og type 2 i den anden ende...
og også her skal du bruge din nosecone fra din egen splitbus gearkasse .
denne løsning bruger også de orginale busbagbremser...
minusset ved denne løsning er at den er svær at finde dele til , og at du skal skære i din bus , så den ikke bare lige kan laves org igen..
samt at den ikke kan hæves til fuld org højde - dvs man er tvunget til at altid at køre en anelse sænket, vandringen på knokkelledende på trækaxlerne maxer simpelthen ud, og det holder de ikke til ret længe..
så den har bedst af at køre lidt sænket hele tiden.. dette kan dog afhjælpes lidt i den ene ende ved at bruge knokkelled fra en jagtvogn i type1 enden...

yderligere info om dette opset kan findes på dette site :
http://www.creative-engineering.com/cgi-bin/shop/web_store.cgi?faq=IRS&menu=7&page=faq.html&cart_id=3465908_29536

dette er iøvrigt det jeg selv har valgt fordi jeg lige fik en 68 bagende med da jeg købte min splitbus - der er ingen i dk der kører med dette endnu.
men rigtig mange englændere gør - med fuld tilfredshed...

det kræver at man er en dygtig svejser , hvis det skal kunne holde

__________________________________________________________


OLDSCHOOL STYLE

her gutter - dette er det nemme løsning - og løsningen de allerfleste de vælger ...
dette opset består af en type1 svingaxel gearkasse m type1 bagbremser.


i bund og grund går det ud på at fjerne reduktionsboxene , og det i sig selv giver ca 10 cm..
i princippet går det ud på at ta en bredsporet gearkasse med lange axler, fjerne de lange axelrør , og finde nogle der er korte i stedet for - skære disse over , og svejse den ene ende af den lange , og den anden ende af den korte sammen , så røret passer i længden med den lange axel - det korte axelrør skal anvendes i den ende hvor hjulleje skålen sidder, det vel svare til en forlængelse af det korte axelrør på ca 28 mm..
man bruger sine splitbus torsions arme og skærer dem op , så de er mage til en type1 i yderenden, rimeligt simpelt . ikke så meget pingeling der , der skal dog lige laves noget fix fax med håndbremsekablerne også - men det er ikke så vanskeligt - hvis man kender en der kan dreje en adapter...
det fedeste og absolut suveræne ved denne løsning - er at man overhovedet ikke skal skære nogen steder overhovedet i selve bilen, den kan altid laves tilbage til org, man skal dog ha et exstra sæt bærearme / torsionsarme , men dem har jeg rigeligt af hvis det er..
for dem som er ligeglade med at smadre undervogn og nyrer , kan den blive helt vildt exstrem lav.

MEN - ???? den kan kun ha små type1 eller type3 bremser på, og det er efter min mening et stort minus - det betyder ikke så meget når man kører med tom bil - fordi det svarer til fuld læs på en type1 - men skal man ha mennesker og oppakning mm , og skal man samtidig ha en hård katastrofe opbremsning - så begynder de at ikke ha det så godt...

og skal bilen hæves feks med forbindelse med et evt syn, så ser det fjollet ud , baghjulene kommer til at stå helt vildt skrå udaftil..
det kan godt gå - men det ser tosset ud..
et andet minus er sporvidden - den er synligt smallere på bagtøjet i forhold til i foran - dette kan dog kompenseres med bredere fælge , spacere mm..

og for dem som har prøvet at køre totalt råddent med svingaxel , de har sikkert prøvet at bilen kan finde på at give små sidehop (bounse) med bagenden , dette kan godt blive lidt forstærket med den lidt højrere tyngdekraft en bus har kontra en bobbel - og det er ikke ret behageligt- men man kan jo bare køre pænt i svingene..

for at få bagenden til at passe nogenlunde med forenden kræver dette opsæt i nogle tilfælde bagdæk med en rimelig høj profil..

men det er billigt , nemt og hurtigt at lave et straight axle kit...

__________________________________________________________


at sænke:

nu har vi jo kun snakket om de ting der gør det muligt at sænke bilen , nu kommer vi til at gøre selve arbejdet..
er du kommet hertil , må vi gå ud fra at du er dygtig , at du har teknisk snilde , at du evt har haft en bobbel på et tidspunkt...
så foregår det på samme måde her , af med bærearmen . juster en tak , måske to takker - eller tre hvis du er sindsyg, pas på dine fingre når du vrider bærearmen ud over kanten - det smæld det gir er kraftigt nok til at klippe dine fingre af , juster den nøjagtig ens i begge sider , saml pisset og ud og kør...

der er sikkert nogen der tænker , hvorfor ikke bare sænke den som som den er ,- hvorfor bygge alt det om - det er da ikke nødvendigt på en type1 , nej det er det ikke normaltvis - - - det er fordi en bus har reduktionsboxe - og de skal ha olie - masser af olie , det dutter ikke at axlen går opad så olien løber ind i gearkassen i stedet for .. det duer iøvrigt heller ikke på en bobbel - men det er mange ligeglade med - ja - men kan man så ikke bare sætte lukkede lejer - næh - det kan man ikke.
derfor gør man en af disse tre ting - og der et ingen vej udenom , hvis den skal i kælderen...

der findes også andre måder at gøre det på - men nu kender i til de mest almidelige metoder... at vælge noget der allerede er gennemtestet er vel altid en fordel....







FRONTEN:

fronten er knap så avanceret som bagenden der er reelt kan to måder at gøre det på ,- justerbar forbro eller droppede spindler..
skal det være supergodt - så begge dele på en gang...

________________________________________________________

FORBROEN

det nemmeste vil være at ringe til angoraland bestille en forbro , få svejst justersæt i , og hjem og montere den - det er de fleste vist klar over efterhånden - det er også det billigste..

det dummeste (gjorde jeg selv engang) er at skære forbroen over - justere højden og svejse den sammen igen - men så skal man jo skifte hele forbroen hver gang man skal til syn - og skal man ha læs på - eller lige ha den lidt lavere er der ingen fortrydelsesret...

man kan også købe en sprit ny forbro hvor det hele er klart - men den koster over 5000 kr...

alternativ forbro med skivebremser:
en forbro fra en 68 only baywindow bus passer sørme også på en splitbus, dvs at man kan ta spindler og bære arme og skivebremser fra en 73 eller nyere bus og skrue direkte på sin splitbus, dette vil dog betyde at man skifter boltmønster fra 5x205 til 5x112..
så er det så heldigt at man også kan sætte 5x112 tromler på i bagenden hvis altså at man har valgt IRS løsningen her - har man ikke vil jeg anbefale at man holder sig til tromlebremser i foran - adaptere er fandens opfindelse..

når man er igang med sin forbro - kunne man også vælge en smallet forbro - det gir et fedt oldschool look - er der mange der syntes...

_________________________________________________________

SPINDLER:

droppede spindler - det er en god ting - det giver også ca 6-10 cm...
men den reele grund til at anvende dem er at man bevarer den org styretøjsgeomatri - dette er i hvertfald det generelle synspunkt ...
personligt mener jeg at den mærkbare forskel på at køre med eller uden på en splitbus er MEGET begrænset - men de gir da styrestængerne lidt mere frigang om ikke andet, og som regel skal man jo ha renveret sine gamle spindeler med nye styrebundbolte alligevel - og hvorfor så ikke bare få det ordnet med det samme - så er det jo helt iorden...
prisen svinger lidt efter hvor man køber dem , men de skal somregel altid ha dine gamle spindler i ombytning - ellers er prisen bare højere...


Har du sat en baywindowforbro på kan du også få droppede spindler til denne - og skal bilen være lav - vil jeg mene at det er strengt nødvendigt , bærekuglerne maxer helt ud når den fjedrer i bund er det der kuglerne der ikke kan mere - og det lyder ikke ret godt - og de holder ikke mange dage på denne måde - spindlerne koster her desværre næsten det dobbelte af splitbus spindler - så det skal også lige med i overvejelserne hvis man vælger en bay forbro...

http://www.wagenswest.com/parts.html



_______________________________________________________

mht til fronten findes der også andre løsninger - men igen,- dette er de mest populære og mest anvendte - og de virker , så hvorfor expermetere med alt muligt andet billigt grej...
luftaffjedring kan også købes til splitbusser - og det er virkelig noget fed grej - men det er et kapitel for sig selv , så ikke mere om det i denne omgang...

________________________________________________________

jeg håber denne HOW TO har givet jer nogen ideer til hvordan og hvorledes i skal gribe en lav undervogn an..
og ud fra den selv danne jer et billede af hvad i bedst kan li...
der er sikkert andre der ikke er enige med mig , men forummet er frit til at komme med jeres meninger og erfaringer..
tal pænt til hinanden, og ha et open mind om andres ideer..

og husk der er ingen garanti for noget som helst, bare fordi jeg har skrevet noget er det ikke sikkert det er rigtigt eller at det virker ...
det er jeres eget ansvar at bruge mine ideer fornuftigt...
det lyder for mange sikkert som noget sludder det jeg har skrevet og formuleret - men er der noget i ikke forstår - så spørg endlig..

det tog tre timer at lave dette indlæg, så sæt pris på det tak :D

mvh Ib

debatten er nu åben - god fornøjelse
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Dan Rockstar
Skrev for 17 years siden | | | |
Smidt i FAQ'en indtil videre...

Må vi se om der bliver plads til en howto sektion :D
-------------------------------------------
anotherdan.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ja tak - fed nok
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) docdav Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du har kun gjort det for at drille os andre der stadig kører rundt på en gyngehest
(permalink) Lyngbye Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvilket af dette kan bruges på en Bay fra 73?
-------------------------------------------
-Lyngbye-
Det eneste luftkølede jeg har for tiden, er min cykel. :)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
intet - en bay skal bare justeres nbed i bag - og ha en forbro i foran - eller vist den skal være meget lav - evt droppede spindler
(permalink) Blaes Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Super cool indlæg, besvarer da en masse spørgsmål til os der går og tænker.

Thumbs up herfra. :-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 16 years siden | | | |
lavede den her illustration for små 10 år siden - men den kan stadig bruges ..

og mit fordanskede engelsk kan vist forståes af de fleste

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Som en tilføjelse til "German Style" kan du købe N.O.S. stræbearme fra en brasilliansk bus.
De er stadig på vws hylder. De er nøjagtig den rette længde
(Underligt nok fordi sådan en kører med IRS og redutionsbokse på een gang!)

P.S. mine stræbearme er der ikke skåret i - jeg har flyttet beslaget ind mod midten af bilen istedet.

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg har en skabelon til at ændre fjederpladerne efter hvis man vil lave et straightaxle-kit.. -kan frit afbenyttes i min garage..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Anonym Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Den tror jeg godt min ven guller vil benytte sig af.
Gider du tage den med til bugs funny? Altså så jeg kan tegne på et par fjederplader jeg har med?

G.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg vil også gerne låne sådan en skabelon.... ligger der ikke noget online med mål på ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Jakob M Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Jeg har lige et spørgsmål.

Hvilken metoder går gennem syn, og hvilken vil i fraråde at køre til syn med.

Jeg selv er meget til den engelske irs model, med syntes den er meget dyr i indkøb. Men jeg bliver nok nød til at gå efter den sideste metode.

Jeg har dog ikke noget imod at skære lidt i min split bus, hvis det skulle komme til det. :)

Bare den kan komme gennem syn, når den skal det.

MVH Jakob
-------------------------------------------
VW oval (v-rod) fra 1955 http://v-rodders.dk
http://southernaircoolers.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
der er ingen garantier for at nogen af de overstående metoder kan synes - eller andre metoder - der er dog gode muligheder / chancer - men ingen garanti - den
engelske er dog en god mulighed - og finder du en 68 bus til ophug er den ikke så dyr , uanset hvad du gør er det dyrt at sænke en splitbus kontra de andre vw'er
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 15 years siden | | | |
her er iøvrigt et link med en fuld beskrivelse af hvad det koster at lave og sænke en splitbus
i dit tilfælde læs kapital 2 forneden grundigt - så er du godt rustet til at kaste dig ud i det skulle jeg mene , men husk det er gennemsnitpriser - vil du ha kvalitet
skal der lægges en del oveni - god fornøjelse

http://vwnettet.dk/forum/topic/383536
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)

Reply

You must log in to post.