Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad skal jeg bruge til "full flow" oliekølesystem??

Tags:
No tags yet.

(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har (endelig)set ideen i et full flow oliekølesystem. At jeg ikke har set det før nu, skyldes at jeg aldrig har kørt længere end 30-50 km ad gangen, om sommeren. Og derfor er min olie aldrig blevet varmere end max 120 grader- og det først efter meget lang tid på motorvej.
Men nu var jeg på Gisselfelt, og det var varmt. Og min olie temp. fulgte min hastighed- 80 kmt=80 grader, 110kmt=110 grader. Og så tog jeg lige 5 min med 180 kmt, og olietemp måleren røg helt rundt, med en olietemp på 145 grader.
Så nu skal jeg have lavet full flow!!
Jeg vil have: Et system som kan køle min olie efektivt- Være med termostat, så motoren når drift temp hurtigt- og indeholde et oliefilter. Delene skal ikke være de dyreste high tech, men de skal være i orden, og kunne købes i Danmark eller Tyskland.
Hvad skal jeg bruge?? Og hvor kan jeg købe det?
Høre gerne flere forskellige forslag.
Min motor:1914cc ,308 knast,1-1.25 vippetøj,10,1 kompresion,40mm weber, 1,5l extra oliesump.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
den har da brændt olie af vist den har været oppe på 145 grader - en luftkølet motor skulle da vel helst ikke ret meget over 90 grader...
Måske en lille bitte anelse mere pga den højre kompression - men allerhøjest lidt over 100 når den er presset allerhårdest


http://images.google.com/images?sourceid=navclient&ie=UTF-8&rls=DVXA,DVXA:2006-11,DVXA:en&q=full%20flow%20vw%20&sa=N&tab=wi
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 18 years siden | | | |
Olie skulle gerne kunne klare 120gr uden problemer
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Olie kan saktens klare 120 grader- men 145 er for meget.
Nogen forslag til full flow??
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
der står lidt om det på csp... under enginetech. nok ikke direkte hvilke dele du skal købe, men lidt mere generelt:-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ikke for at være alt for negativ... men hvis din olie har været oppe over 120 grader så er chancen meget stor for at dine topstykker har været overophedet, og det kan resultere i revner, skæve ventiler/sæder osv.

En god hovedregel er: Aldrig over 110... og ABSOLUT maximum på 120 grader på en luftkølet vw.

Jeg har desuden ladet mig fortælle at den magnesium legering en T1 blok er lavet af skulle begynde at opføre sig "mærkeligt" når det blev over 105 grader.

Olie mister jo sine smøreegenskaber hvis det bliver alt for varmt--- hvad grænsen er må du spørge olieproducenterne om, det har de sikkert forsket længe i, og det er sikkert lige så individuelt som meningerne her på siden om hvornår olie er for varmt.... men 145 er SINDSYGT varmt på en luftkølet.


Til de egentlige tips:
Før en slange fra oliepumpedækslet til en filter holder (hvor du monterer et Fram HP1 filter), derfra videre til en termostat (eks. en racimex - billig mekanisk termostat som først åbner ved 80-85 grader), fra termostaten kører du så olien tilbage i blokken i den fitting der er monteret i blokken "nord/øst" for oliepumpen. Oliekøleren monterer du så på den anden side af termostaten, og sørger for at oliekøleren kommer til at sidde et sted hvor den bliver kølet af fartvinden (meget vigtigt).

Men pas nu på... bliver dit system så godt at din olie bliver rigtig meget kølet, så risikerer du at overophede dine toppe fordi du fejlagtigt bliver "snydt" pga. en umiddelbar "lav" olietemp.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg ved godt at min motor blev sindsyg varm- men mener nu også at den kom over det uden skader- Mine topstykker er lakeret med alm 2k autolak, og den er hverken skaldet af eller blevet misfarvet. Desuden køre motoren stadig nøjagtig som den gjorde inden den blev "varmet igennem"
Det er ikke altid at man tænker på olie temp når man køre 180 i en buggy, jeg tænkte udelukkende på at blive på vejen (hvilket er blevet en del nemmere efter at der kom koni på)Så da jeg endelig så ned, slap jeg også gassen, og 10 -15 min ved 80 kmt fik motoren ned på 80 grader igen.
JA JA det er sindsygt- men min motor skal kunne bruges,og hvis den ikke kan holde til det- så er det sgu også ligemeget- Så må jeg jo bygge en motor som kan holde til at blive brugt- hvilket jeg så søger hjælp til med denne tråd!
Og jeg gør det ikke igen- før jeg skal teste et full flov system. Så får den tæsk igen. Tænk hvis jeg engang vil til mantorp, og blive tvunget til at køre 80kmt hele vejen, sidst jeg kørte der forbi kørte jeg til Stokholm med ca 130-150 hele vejen (i en vandkølet bil)Det skal buggyen også kunne holde til!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Lige et tillægsspørgsmål...
Ved fullflow SKAL den normale oliekanal fra oliepumpen blokeres ik?
Jeg tror nemlig min bare er åben.
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det var så mig uden login :-)
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) vwanders Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jo pumpen skal blokeres før det fungerer.

Med hensyn til hvilke komponenterman kan bruge, så synes jeg at en såkaldt sandwich-adaptor er hamrende smart, idet det er en bandit man skruer direkte på oliefilterholderen - og så filteret på sanwich-adaptoren. Den har så indbygget termostat og to slangestudser som man fører til køleren.
Altså ind og ud på blokken føres til filterholderen og studserne på sanwichen til køleren.
Det giver det simpelt og clean look og fungerer perfekt.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Jeg ved godt at min motor blev sindsyg varm- men mener nu også at den kom over det uden skader- Mine topstykker er lakeret med alm 2k autolak, og den er hverken skaldet af eller blevet misfarvet. Desuden køre motoren stadig nøjagtig som den gjorde inden den blev "varmet igennem"
Det er ikke altid at man tænker på olie temp når man køre 180 i en buggy, jeg tænkte udelukkende på at blive på vejen (hvilket er blevet en del nemmere efter at der kom koni på)Så da jeg endelig så ned, slap jeg også gassen, og 10 -15 min ved 80 kmt fik motoren ned på 80 grader igen.
JA JA det er sindsygt- men min motor skal kunne bruges,og hvis den ikke kan holde til det- så er det sgu også ligemeget- Så må jeg jo bygge en motor som kan holde til at blive brugt- hvilket jeg så søger hjælp til med denne tråd!
Og jeg gør det ikke igen- før jeg skal teste et full flov system. Så får den tæsk igen. Tænk hvis jeg engang vil til mantorp, og blive tvunget til at køre 80kmt hele vejen, sidst jeg kørte der forbi kørte jeg til Stokholm med ca 130-150 hele vejen (i en vandkølet bil)Det skal buggyen også kunne holde til!
Hilsen Niels Erik



he he, jeg har været oppe på ca 200 (på vej til bugrun), ifølge omdrejnings tælleren regnet om til km/t jeg fandt først bagefter ud af at det var 200 jeg kørte (5900 rpm i 4 gear AN gearkasse 255/60-15 dæk), det var sku ik så svært at holde på vejen, så da også på temp måleren som også hurtigt steg, det skal så lige rettes med en ekstern oliekøler, men det er ikke et problem på en t4 motor.

men ful flow er jo ikke noget man kan bygge på en motor der er samlet så vidt jeg ved, der er noget med at der skal snittes et gevind i blokken det hvor olien skal ind igen, og de spåner vil man jo ikke have ind i motoren, derfor gøres det når blokken er skildt af så man med sikkerhed kan få alle spånerne ud.

den prop du har hevet ud af oliesystemet skal jo også i igen.

men csp har det hele og jeg kan da godt give dig en liste over hvad du skal bruge.

farmer kan sikkert også skaffe nogle at stumperne.
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Der er jo også den der adapter der monteres istedet for den originale oliekøler.
Så har man studserne til olie ind og ud.
Men desværre ingen original oliekøler så...
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
men man kan sige at så er det ikke fulflow.
(permalink) LowriderMac Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Rigtigt nok :-)
Men i princippet er det jo det samme.
Mulighed for en stor oliekøler i fronten.
-------------------------------------------
https://www.dataerklaering.dk - Dataerklæring til din bil
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Mine topstykker er lakeret med alm 2k autolak, og den er hverken skaldet af eller blevet misfarvet.

Det var da det første jeg ville fjerne hvis jeg havde varmeproblemer, -det samme med lak på blokken.

støbt letmetal har jo en "porøs" overflade med dermed et ret stort areal, hvis "støber" det hele ind i plastic (lak) svarer det jo til at lukke hele overfladen, samt at plasticen isolerer
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
tja, det ser flot ud og jeg er ikke helt sikker på at det er helt rigtigt de det siger anonymous, hvis det var en pulver lakering (som plejer at være ret tyk så tror jeg at det havde betydning,

men sådan nogle få my det handler om her så kan det næsten være ligemeget, malingen ville heller ikke kunne holde på 65 grader varme, (fra 145 til 80) en ekstern oliekøler er det eneste der vil kune fjerne 65 grader fra olietemperaturen, lakeret blok eller ikke lakeret blok
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Full Flow blev "opfundet" for at kunne filtrere olien !
At der så kan sættes en ekstra køler ind er jo kun godt.
GENE BERG fjernede så sien for større areal til sugerøret.
Olikanalen som skal åbnes kan laves med blokken samlet ( i følge en gammel GENE BERG anvisning ) men kræver stor påpasselighed med ikke og få spåner ind i blokken.
Normalt lukkes udgangen af pumpen med en gevindprop (14mm hjulbolt passer i ) ,ikke i blokken.
Den originale køler skal ikke fjernes da luftstrømmen dirigeres ned over cyl 3 gennem den !
Sandwich plade mellem konsol-filter er en fin løsning , men vi har set flere af dem sidde fast halvåbne /åbne i termostaten så den skal chekkes .
Vi kørte sidste år til SPA i Scooters 03 med 2007cc og lå på 120-150 det meste af vejen og olien blev kun ca.70gr. , det er jo alt for lidt ! grunden var halvåben termostat + en alt for god Mercedes køler ude foran.
Lakering af blok/toppe vil kun holde på varmen , så er det nu er god ide ?
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Korrekt M-Flow. Man skal tjekke termostaten. Men sandwich modellen er den bedste alligevel IMHO "Slangemodellen" bypasser formeget.
- Jeg har en sød lille ting man kan snyde med mht full flow, så man ikke behøver bore i blokken. Det virker fortrinligt. ( Man bruger oliereduktions systemet som retur. Det er osse en perfekt løsning på busser og Type 3, som jo har en baghænger at skulle ta´hensyn til.) Faktisk er der en del af hi tech tunerne der er begyndt at gøre det på den måde. Adapteren koster kr. 575.-
Lakering af toppe er ikke så god en ide. - Medmindre det er Techlines "Snake" paint.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har kikket på følgende hos CSP:
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Den oliekøler du har kig på der er lige til at lukke op og skide i!

Jeg har haft sådan en monteret uden at mærke nogen speciel forskel. Så monterede jeg en oliekøler fra en mercedes (vist nok mercedes 124 eller noget i den stil)... og så skal jeg da love for at olien blev kølet.

Det absolut vigtigste er dog at du monterer den hvor der er fartvind!!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvad så med pumpen, med ind og udløb? Kender du noget til den?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
http://www.dune-buggy.com/techtips/fullflow/

http://www.huelsmann.us/bugman/FilterTech.html
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Jeg har kikket på følgende hos CSP:
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hey Ring til kb manden han har en pumpe til fuel flov køb noget slange en filter holder et filter der kan holde til full flow og et termostat det hele kan købes ved kit og buggy sewrvice..
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Der er bestilt ting og sager hos KB- Så nu skulle der snart kunne køres stærkt igen!
Tak for hjælpen til alle.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!

Reply »

You must log in to post.