Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvad skal jeg bruge til "full flow" oliekølesystem??

Tags:
No tags yet.

(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Jeg har (endelig)set ideen i et full flow oliekølesystem. At jeg ikke har set det før nu, skyldes at jeg aldrig har kørt længere end 30-50 km ad gangen, om sommeren. Og derfor er min olie aldrig blevet varmere end max 120 grader- og det først efter meget lang tid på motorvej.
Men nu var jeg på Gisselfelt, og det var varmt. Og min olie temp. fulgte min hastighed- 80 kmt=80 grader, 110kmt=110 grader. Og så tog jeg lige 5 min med 180 kmt, og olietemp måleren røg helt rundt, med en olietemp på 145 grader.
Så nu skal jeg have lavet full flow!!
Jeg vil have: Et system som kan køle min olie efektivt- Være med termostat, så motoren når drift temp hurtigt- og indeholde et oliefilter. Delene skal ikke være de dyreste high tech, men de skal være i orden, og kunne købes i Danmark eller Tyskland.
Hvad skal jeg bruge?? Og hvor kan jeg købe det?
Høre gerne flere forskellige forslag.
Min motor:1914cc ,308 knast,1-1.25 vippetøj,10,1 kompresion,40mm weber, 1,5l extra oliesump.
Hilsen Niels Erik

Hvor sidder din olietemp. føler???.... jeg har monteret en helt ude i hjørnet af min ekstra oliesump på min 1914.. Men kan næsten ikke få min olietemp-ur til at vise noget som helst.. tror jeg har "stillestående" olie derude i hjørnet og så en alt for stor afkøling af føleren pga fartvinden.. En af mine VW-venner her i sønderborg kører med helt samme instrument og følerplacering, og har samme problem.. og han kører 1600 med turbo.. han skal virkelig give den tæsk i lang tid inden der sker noget
. Er det et bedre sted at sætte føleren???... Ser jo ud til at din placering er ok :-)
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Min føler sidder i det lille dæksel bag på motoren, hvor en t3 motor har sin oliepind, det er forneden i højre side. (blokken er en ny 1600 blok, og det er en t1-2-3 blok)
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Hvalen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ups mig som anonym lige før det er der vist ikke nogen grund til..
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Rasser skrev:


Til de egentlige tips:
Før en slange fra oliepumpedækslet til en filter holder (hvor du monterer et Fram HP1 filter), derfra videre til en termostat (eks. en racimex - billig mekanisk termostat som først åbner ved 80-85 grader), fra termostaten kører du så olien tilbage i blokken i den fitting der er monteret i blokken "nord/øst" for oliepumpen. Oliekøleren monterer du så på den anden side af termostaten, og sørger for at oliekøleren kommer til at sidde et sted hvor den bliver kølet af fartvinden (meget vigtigt).



Mener du ikke "nord-vest" Kaptajn Rasser????? :-)))))))))))))... Sku godt du kører drag og ikke orienteringsløb i din vogn ...LOL

Hvor køber man sådan en racimex thermostat??

Ron....
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Fau_Weh_Mann skrev:
Rasser skrev:


Til de egentlige tips:
Før en slange fra oliepumpedækslet til en filter holder (hvor du monterer et Fram HP1 filter), derfra videre til en termostat (eks. en racimex - billig mekanisk termostat som først åbner ved 80-85 grader), fra termostaten kører du så olien tilbage i blokken i den fitting der er monteret i blokken "nord/øst" for oliepumpen. Oliekøleren monterer du så på den anden side af termostaten, og sørger for at oliekøleren kommer til at sidde et sted hvor den bliver kølet af fartvinden (meget vigtigt).



Mener du ikke "nord-vest" Kaptajn Rasser????? :-)))))))))))))... Sku godt du kører drag og ikke orienteringsløb i din vogn ...LOL

Hvor køber man sådan en racimex thermostat??

Ron....


Jo det har du sgu ret i.... nord/vest må det være.

Racimex termostaten har Farmer engang solgt mig... men jeg har lige set i et indlæg at han ikke anbefaler dem.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
OK....

Hva med den her fra CSP??.... nogen dårlige erfaringer med den???
10470.jpg

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det håber jeg ikke- Jeg har lige købt en fra KB!!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Rasser skrev:
Den oliekøler du har kig på der er lige til at lukke op og skide i!

Jeg har haft sådan en monteret uden at mærke nogen speciel forskel. Så monterede jeg en oliekøler fra en mercedes (vist nok mercedes 124 eller noget i den stil)... og så skal jeg da love for at olien blev kølet.

Det absolut vigtigste er dog at du monterer den hvor der er fartvind!!!


Hvor køber man sådan en Mercer køler billigst??????

Ron.
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) birke Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Niels Erik

Når du går i gang, tager du så ikke lige kameraet med ?

Det kunne være fint med en "how to" billed-serie...
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
birke skrev:
Niels Erik

Når du går i gang, tager du så ikke lige kameraet med ?

Det kunne være fint med en "how to" billed-serie...



JOh, men hvis jeg nu gør noget som "de gamle" ikke bryder sig om- Så får jeg bare på puklen, igen.
Jeg har fks planer om at bruge en oliekøler fra en Kawasaki 1100 (tror jeg nok), den kan jeg få billigt, desuden har jeg købt en oliepumpe med 2 udtag, istedet for det tradisionelle med 1 udtag og indgang gennem blokken. Derved behøver jeg ikke at gøre indgreb i motorblokken, og kan lave det hele med motoren monteret. Det betyder at jeg kan lave fullflow på en aften. Og kan lave det hele om hvis jeg får lyst til det!
Oliefilter og termostat har jeg ikke fundet en plads til endnu, men køleren skal sidde der hvor min foreste nr. plade sidder nu- Den skal så (desværre) skrues fast direkte på forklappen.
Men jeg skal nok prøve at huske på at tage nogle billeder, og lægge dem i denne tråd!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Pas på med de motorcykelkølere. De er som regel for små i hullerne.
Og det hjælper prisen ikke på. Og heller ikke hvis den har ligget i en garage og blevet fuld af sand.

Pas på med brugte oliekølere. De indeholder måske en anden mands fejl.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) birke Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Uanset hvad "de gamle" mener, vil jeg gerne se din løsning på det.

Prøv lige:

http://www.racingcentret.dk

og klik på "mamco"

Der kommer lidt op om oliekøler tilbehør, du kan jo prøve at høre hvad en
oliekøler koster, måske kan de også hjælpe med fittings etc.
-------------------------------------------
mvh Birke
Type 3 shortnose: venstre forskærm og Fastback bagklap søges.
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej Niels Erik

Er også interesseret i lidt billede - skal til at lave noget ligende på min speedster med et Fram-filter.

Mvh
Mr-M.
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Frank har nok ret med hensyn til størelsen- Den er ikke ret stor den oliekøler.
Men nu vil jeg monter den, det kan jo umuligt blive værre, den kan vel køle bare lidt.
Og når så er systemet monteret, så er det forholdsvis nemt, senere at bytte selve køleren ud med en større.
Jeg vil prøve i morgen aften, og ligeså prøve at huske mit kamera.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så er der full flow på buggyen! Køleren er som sagt for lille,men den bliver skiftet når jeg finder den rigtige. Så vidt jeg kan se tager mit full flow ca 1,5 l olie- Det skal man lige være opmærksom på hvis nogen vil lave noget tilsvarende.
Jeg lægger en stribe billeder, og skriver under dem hvad det forestiller.
Hilsen Niels Erik
DSC_0001.JPG
DSC_0002.JPG
DSC_0003.JPG
DSC_0004.JPG
DSC_0005.JPG
DSC_0006.JPG

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Og så lige en stribe billeder mere!
Hilsen Niels Erik
DSC_0007.JPG
DSC_0008.JPG
DSC_0009.JPG
DSC_0010.JPG
DSC_0011.JPG

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
til niels erik. når man snakker om olietemperatur er det min forståelse at der er 2 forskellige olietyper. en som isolerer varmen så olien forbliver kold og en som tager varmen ud af motoren og derved varm olie så det er ikke sikkert at hverken din top eller bund har været for varm. angående din montering syntes jeg det ser ud som om at flowet i den køler du har monteret er for lille så pas på at der ikke er for lidt tryk/mængde til motoren. en anden bitter erfaring er at gummislanger giver sig for meget og derfor syntes jeg du skulle overveje at sætte halvtomme kobberrør på de lange stræk. hilsen ganløse
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Slangestørelsen til min lille mc køler er samme størelse som resten af systemet, dvs 13mm. Den køler er til en mc med glidelejer, og de skal også bruge en stor mængde/tryk- Desuden er køleren kun en midlertidig løsning, for at få systemet monteret, nu kan jeg skifte køler på meget kort tid, da alt andet er monteret.
Slangerne vil efter hånden blive skiftet/byttet ud med rør, og jeg vil starte med dem som ligger op af motoren,. Igen det er nemmee at rette systemet til- en slange / rør ad gangen, end det er for mig ikke at kunne køre til og fra arbejde hver dag.
Derfor blev det denne løsning til at starte med- Det tog 4,5 time at lave det, hvis det skulle laves med rør, ville det tage mange aftner- hvor buggyen ikke kunne bruges.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Nu er det lidt svært at se på de billeder du har taget, men det ser ud som om du har monteret thermostaten først og filter/køler EFTER thermostaten.

Hvis du har monteret det på denne måde bliver olien jo kun filtreret igennem filteret når olien bliver 80-85 grader varm. Filteret bør monteres som det første i rækken, og F
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Bare rolig rasser- Filteret sidder først, nøjagtig som det skal.
Jeg har lavet de første test kørsler, og bortset fra at messing niplerne på termostaten ikke er blevet spændt ordentligt (Ja ja det må jeg så have glemt under montagen) så der falder en dråbe olie hver 5 sek (bliver ordnet på Mandag)
Så er det ikke lykkes mig at få temperaturen over 78-80 grader, men som sagt så er det kun de første forsøg- når jeg får tid bliver den trukket ud på motorvejen og testet rigtigt.
Køleren bliver udskiftet når jeg finder en som er større, indtil da kan den da køle lidt!
Håber at andre kan bruge dette til noget!
Med hensyn til slangerne, da jeg fortalte på mit arbejde at mine planer var at udskifte slangerne med kobberrør, et af gangen- efterhånden som jeg får tid. Fik jeg besked , fra mekanikerne, at det skulle jeg ikke, Kobberrørene vil før eller siden revne pga. vibrationer og varme/kulde virkningen.
Har du nogen erfaringer om det??
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) BRB Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg ved der er mange der bruger det men..jeg vil aldrig bruge spændebånd og gummi slanger til mit olie system:(.Tag dog og gå ned til jeres lokale slangetæmmer og få lavet nogle 2lags stålarmeret hydraulikslanger med rigtige fittings,det kræver lidt mere arbejde samt et andet thermostathus.men de slanger kan holde til det:)
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Da jeg ikke kan lave stålarmerede slanger med rigtig fittings- vil det så koste en hel del penge- som jeg ikke har! Derfor er de slanger på, og jeg er blevet lovet at de kan holde min 20 bar ved 100 grader.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
BRB skrev:
Jeg ved der er mange der bruger det men..jeg vil aldrig bruge spændebånd og gummi slanger til mit olie system:(.Tag dog og gå ned til jeres lokale slangetæmmer og få lavet nogle 2lags stålarmeret hydraulikslanger med rigtige fittings,det kræver lidt mere arbejde samt et andet thermostathus.men de slanger kan holde til det:)



Så har jeg fået lavet 2 stålarmerede slanger nu-Dem som sidder på motoren, den ene er indløb fra filteret/køleren og den anden er udløb til filteret.
Tirsdag morgen startede jeg som sædvanlig buggyen for at køre på arbejde-Og det foregår meget stille og roligt for ikke at vække mine børn (jeg køre hjemmefra kl 0530 om morgenen)
Ca 50 meter fra hjemmet tænder olielampen og olietryk måleren falder til 0.
Jeg stoppede selvfølgelig med det samme og kunne se at al min olie lå på vejen!!!
Jeg skubbede buggyen tilbage i laden, og kunne der se at det netop var trykslangen fra oliepumpen som var hoppet af niplen ved oliefilteret -Sjovt nok en af de 2 slanger som jeg ikke selv havde lavet med spændebånd, men derimod en slange som jeg havde betalt for i dyre kontanter!!
Så nu er der også spændebånd på den + frisk olie, og så køre den igen.
Motoren tog ikke skade-Men jeg kom 2 timer for sent på arbejde den dag!!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!

Reply

You must log in to post.