Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hvor meget olie tryk

Tags:
No tags yet.

(permalink) Hvalen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hey hvor meget må jeg skrue mit olietryk op på, på min 1914 motor??? Vil gerne have den til at gå meget lavt i tomgang og så have 1,5 bar i oliertryk ved varm motor, men det betyder jo at den kommer op på ca 5 bar
maks når den bliver skudt af gør det noget??
(permalink) vwcamp Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg mener ikke du kan justere smøreolietrykket i tomgang. Smørolietrykket i tomgang mener jeg er bestemt af oliepumpe, spillerummene i motoren samt af oliens viskositet.
På normale motorer er trykholdeventilen lukket i tomgang.
Et olietryk på 5 bar synes jeg lyder voldsomt og er langt mere end standard motoren kører med.
I mine data står det at trykholdeventilen skal holde et olietryk på 28 psi ca. 2 bar.
Det normale olietryk, som måles lige efter pumpe er opgivet til 42 psi eller 2,9 bar ved SAE 30. 70 °C og 2500 rpm.
hilsen Villy
oliesystem.JPG

-------------------------------------------
99557244
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Meget olietryk er i sig selv ikke en fordel.
Du skal passe på at din pumpe ikke er så stor at den kan holde ventilen åben på varm motor.
Så kommer olien ikke op i køleren.

Hvorfor skal den gå langsomt i tomgang. Har du en knastaksel du vil have ødelagt ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hvalen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg vil ikke sige den går specielt langsomt men ca 800 omdrejninger og der går den altså ned på 0.5 bar og det synes jeg ikke er nok.. Er det rigtigt som vwcamp siger at når jeg justere mit olietryk højere op at det så ikke påvirker olietryk i tomgang??
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
3-3,5 bar ved 3000 omdr. er normalt på en type1.
Hvis blokken ikke er ny, vil jeg mene at 0,5 bar i tomgang er godt nok.

Trykket er ikke vigtigt. Det er ikke olietrykket der holder delene "fra hianden". Det er oliefilmen.

Det er også derfor at vores forældre kunne tage det helt roligt når de i 60-erne kørte til Hamburg med fuld gas og så olielampen blinkede i tomgang. Den blinker ved 0,15 bar og det sker der ikke noget ved. Bare tingene er som fra Werket.
Når vi bygger om med kinesiske oliepumper og taiwanesiske reduktionsventiler og mexikanske lejer, så går det galt.

Det var dig selv der skrev at du gerne ville have den ned og køre langsomt i tomgang.
800 er lavt. En std. skal køre 850-925.
En tunet skal vel køre 1000-1200 alt efter knast og karb.
0,5 ved 800 er fint
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Hvalen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Kan bare ikke forstå hvorfor den går så langt ned i tomgang blokken er ny der er slet ikke noget der er brugt på den motor, og den har kun gået 800 km.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Har du tjekket det ur du måler efter ??? - Det kunne jo være at det var den der målte lidt forkert. En veltrimmet motor med dobbelte karburatorer skal da snildt kunne gå 800 omdr. tomgang; og 0,5 - 0,7 bar v. 800 omdr. er meget normalt.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hvalen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
okay tak farmer nu slap du jo for at at samle motoren det tog lidt længere tid når jeg selv gjorde men meget fedt selv at kunne..

Mange tak for hjælpen allesammen

Reply

You must log in to post.