mistet motorkraft efter overophedning. Hvorfor?
Jeg vil gerne have nogle bud på hvad der kan være årsag til denne situation:
Jeg kører en Luftkølet 2,0 T3 camper
Forleden da det var meget varmt, satte min motorkraft ud og svagt begavet som jeg er, kørte jeg ikke ind til siden og lod den køle af, men kørte videre til den var helt udmattet og ikke ville starte mere.
Derefter er det lykkedes mig at få den i gang igen, og den lyder ok og starter og er tilsyneladende rimelig i drift igen.
MEN når jeg nærmer mig og når 80/timen har jeg svært ved at accelerere, og det virker i det hele taget som om at den ikke rigtig har så mange kræfter som før...
Nu er spørgsmålet: Er det cylinderringene, luftindtaget, udstødningen, toppakningen eller?!?
Alle input er velkomne!
Mvwh Ronald
NB: Der er desuden olie i luftfiltret (det var der også før mit nedbrud forleden).
PS Mine to karburatorer er helt sikkert forkert indstillet, kan det have noget at sige i denne sag?
Nu ved jeg ikke hvad en T3 er, men det der normalt tager skade på en motor er stempelringene. De slides på rekordtid og bliver slappe, ligesom bløde af varmen.
Men meget kan have taget skade.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
T3'erne er transporterne, du ved de firkantede fra 80'erne.
Hvis det er stempelringene der er slappe: Vil det forårsage mindre trækkraft på motoren? Er det så noget der kan måles ved en kompressionstest, eller er det kun toppakningen man tester på den måde?
En kompressionstest er vejen frem. Hvis den så mangler på en eller flere cylindre, så hiver man toppene af og kigger på det.
ok. er der nogen der har et bud på hvor man får det gjort af en der ved noget om luftkølede biler? Jeg bor på Vesterbro i vores hovedstad.
Det er så en type 2 fra 8/79- vi snakker om.
Man kan ikke se en dårlig toppakning på en kompressionstest. Den er god til ventiler og til at vurdere slitage på cyl/ringe.
Jo hvis toppakningen virkelig er dårlig, men så kan du høre det fiser ud.
Bugservice
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
OK Frank. Jeg ved jo ikke så meget om motorer som mange andre her, men jeg kan ikke umiddelbart høre at der fiser noget ud ved topstykket.
Så er der ventiler og cylinder og cylinderringe tilbage. Jeg har hørt om denne hersens 'danskvandskur', hvor man hælder en smule danskvand i karburaorerne for at rense sod og slagger af. Er det noget der er hold i, eller er der kun een vej: kompressionsmåling?
OG kender du (eller andre) nogen i Kbh området der ville kunne klare det?
/Ronald
Som Frank Andersen skriver
kør ud til bugservice i hareskoven - han har link og tlf her på siderne.
venlig hilsen
Jan
-------------------------------------------
VW181 - "Hitlerpotten"
Tak for tip til Bugservice. Jeg har tyidligere haft ringet til ham hvor han vist ikke gad at rode med busser... Måske husker jeg forkert.
Men i mellemtiden har jeg fået en mekker ude på amager til at måle kompressionen, og han siger at den står perfekt på 7 (?) på alle fire, så både stempler og ventiler skulle være ok.
Og nu kommer det pinlige... Så strammede jeg speederkablet, og pludselig var der en masse nyt liv i min bil. Jeg havde vist stirret mig blind på min overophedning forleden, og var helt sikker på at den var helt gal. Det er noget solidt kram... ;-)
Mekanikeren sagde i øvrigt, at han ikke mente at mine stempler kunne blive slidt, og at der ikke sad nogen gummiringe nogen steder. Vil nogen forklare mig hvad der menes med at stempelringene bliver 'slappe'? (Jeg beklager at jeg nu afslører min amatørviden...)
Hvis din motor bliver for varm, så kan dine stempelringe blive så varme at fjedervirkningen i stempelringene forsvinder- Derved presser de ikke længere på cylindervæggene, og holder så ikke tæt. Så slipper der gas (benzin/luft) forbi stemplet, og din forbrænding bliver dårligere=motoren taber kræfter. Og du får muligvis benzin i din motorolie (det er jo under stemplerne at olien er) , hvis du får benzin i olien, så bliver den tyndere og mister noget af smøre evnen- Så det næste som ryger er lejerne, da de ikke bliver smurt ordentligt. Hvis du stadig køre videre, vil din krumtap så tage skade, og så er den motor ikke mere værd!!
Håber at min forklaring var til at forstå??
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Den forklaring er meget nem at forstå! Jeg har været ude at trille en tur til Roskilde og tilbage igen. Hjemturen med 110 i timen, så det ser ikke ud til at motoren er helt død. Til gengæld tyder det på at generatoren nu ikke lader mere.... gamle biler... ;-)