Nysamlet/renoveret motor starter ikke - men mistænder i ny og næ....
Jeg har samlet min motor, som har fået ny 1600 blok og 36mm webere. Det er første gang jeg har skilt denne motor - og nogen anden for den sags skyld
Når jeg prøver at starte sker der intet, og når jeg drejer strømfordeleren for at finde et tændingspunkt, kan jeg til nød få dybe dunk - eller stikflammer op af karburatorer (har ikke luftfilter på?) eller potten.
Tændingen skulle være stillet, nyt strømfordeler låg, knikser justeret, nye tændkabler, nye tændrør.
Ventiler er justeret efter jeg så stikflammer op af karburatorerne (hvilket afhjalp det lidt).
I følge min Haynes, og generatorstanden er tændingsrækkefølgen 1-4-3-2 - hvilket jeg naturligvis har sat den til.
I skrivende stund har jeg netop hørt at tændingsrækkefølgen skulle være 1-3-4-2?
Hvilken er rigtigt?? Hvis Haynes er forkert, kan jeg godt forstå den brokker sig :-)
Er der andre ting jeg skal tjekke???
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
Generatorstanden lyver ikke. Tændningsrækkefølgen er 1-4-3-2.
Synes du skal prøve at kontrollere motorens grundjusteringen endnu engang.
Af med ventildækslerne og af med strømfordelerdæksel. Find det TDC hvor ventilerne på cyl. 3 vipper (udstødning lukker og indsugning åbner). Når dette TDC er fundet skal du have tændning på cyl nr. 1. (Rotor i strømfordeler skal være ud for hakket i strømfordelerhuset.
Kontroller 0,4 mm i platinafstand og kontroller statisk tændningspunkt, Grundjustering af tændningstidspunkt gøres ved hjælp af en prøvelampe.
Hvis der så ellers er benzin i karburatorene og grundjusteringen af karburatorene er korrekt, så starter motoren i første huk.
-------------------------------------------
99557244
Tændingsrækkefølge : 1432 , stil tændingstidspunktet med en prøvelampe !!!
man drejer ikke "bare" strømfordeleren ind til den starter !
Har du kodet krumtap, knast og strømfordeler korrekt ?
Martin
Vi stilte ventiler og tæning efter Haynes igår. Afstanden på platiner er sat til 0.4, og ventiler til 0.15 (tror jeg nok bogen sagde).
Tændingstidpunktet er sat ved hjælp af en prøvelampe - vi drejer blot en smule i et desperat forsøg.
Mht kodning af krumtap mv. - Hvis der menes om tænderne/og kontrolmærker på krum og knast er sat ud for hinanden - Så JA?!
Har fulgt bogen - så vidt muligt, og kan ikke se hvad der skulle være galt..?
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
Gør først som M-flow siger og find stil tændingen med prøvelampe (ca 10 grader før top plejer at virke fint - så kan du altid stille den med strobelys når der er liv), Check derefter at når cylinder 1 er i top og begge ventiler lukkede så skal rotor pege mod det tændkabel der går til cylinder 1.... og derefter kommer så kabel 4-3-2, så har du den rigtige tændingsrækkefølge.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Hvis alt andet er rigtigt starter den selv om den står +/-15 grader forkert.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Kan drevet til strømfordeleren ikke vende en halv gang forkert?
Så alle tændkablerne dermed skal flyttes 2 pladser?
Jeg kan ikke forstå at det kan vende forkert. Mener kun det kunne lirkes på plads i en stilling. "Hakket" i drevet ud mod og paralelt med remhjul??
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
Kan godt være jeg husker forkert, men ud mod og parallelt mener jeg Haynes sagde...
-------------------------------------------
Ti tag i skridtet er bedre end ti skridt på taget.
Tændkablerne sidder forkert. Gør som M flow skriver. Og find den rigtige position for etteren. Og monter så de andre kabler "med" uret.
T
Jeg siger ikke at det er tilfældet her, MEN jeg har flere gange spurgt folk med den fejl om tændkablerne sidder rigtigt. Og fået svaret JA. Og spurgt igen. Og fået svaret JA..
Cylinder 1 er den forreste venstre. Forreste.
Ikke den tættest på dig når du sidder bag bilen. Den forreste!
Tjek dem lige igen.. :-)
Nu stopper I !!
Det er godt nok længe siden, men cyl 1 er den højre forreste.
2 er højre bag, 3 er venstre for og så må I selv regne hvad nr. venstre bag har.
Cyl.1 i KL 1600 på fordeleren. På de gamle og på 009. På de nye 70- er det i KL 1400.
Jo Mathias. Drevet har jo tænder og kan sættes ned i mange stillinger. Det er for så vidt ikke vigtigt. Bare kablerne kan nå, og cyl.3 sidder rigtigt hvis det er en fordeler der tænder 3 grader senere på den.
Hvis I kan stille ventiler kan I også finde ud af hvor fordeleren skal stå. Når motoren står til komp. på 1´eren stiller man ventiler og der tænder den også.
Så skal rotoren stå ud for hakket i fordeleren.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja højre! Jeg halvsov vist - men meningen slap vel igennem?
Ved godt det er lidt eksotisk og at jeg er "motor-debil" men på nogle type 3 motorer vender bundstykket på strømfordeleren omvendt. Det har drillet mig engang, så vidt jeg husker
(husker jeg forkert, var det bare kablerne der sad forkert, Anders...)
G.