Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  How To: IRS beslag på svingaksel bund

Tags:

(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Dette er ikke en
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
1. Ved hjælpe af det originale IRS bagtøj bygger du en jig/lære
IMG_2115.jpg
IMG_2084.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
2. Mål højden på beslagene og vinklen ud på den originale IRS bagende. Jeg gjorde det ved at lægge en retskinne over der hvor karosseriet monteres på bunden og målte ud fra den.
IMG_2101.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
3. Fjern pladen som bremseslangerne. De sidder med nogle fuldsvejsninger, men kan skæres væk. Herefter skal der slibes rent på torsionsrøret således at beslagene kan sidde uforstyrret.
IMG_2086.jpg
IMG_2088.jpg
IMG_2087.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
4. Her er beslagene som de leveres fra reservedels pusheren.
Tegn beslaget op på et stykke pap (her er det godt at have spist en pizza til frokost da papæsken kan bruges til noget fornuftigt)
Klip formen ud og overfør den til gaflerne med en tusch.

HUSK: at få målene du tog før til at passe når du tegner.

Jeg fik ikke lige taget billede af det, men det kan I godt regne ud hvordan ser ud
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
5. Med en vinkelsliber skærer du det markerede stykke ud. Pas på du ikke får skåret for meget væk og ikke mindst rørene til håndbremsekablerne
IMG_2098.jpg
IMG_2100.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
6. Før beslagene kan sidde hvor de skal er det sikkert nødvendigt at du bearbejder hullet med en fil. Beslaget monteres i jig
IMG_2091.jpg
IMG_2093.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
7. Mål efter at beslagene sidder som de skal
IMG_2101.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
8. Når beslaget passere på målene, giver du det er par punktsvejsninger.
IMG_2097.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
9. Monter IRS bærerarmen sammen med torsionsstaven og fjederpladen. Sidder det som det skal er du klare til at fuldsvejse.
IMG_2094.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
10. Monter jig
IMG_2104.jpg
IMG_2107.jpg
IMG_2114.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
11.
IMG_2116.jpg

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) kew Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Husk at det med denne løsning kan du ikke sænke den så meget, da bærearmene vil støde på støddæmper tårnet, du kan evt lave et hak i bærearmen
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
flot arbejde som sædvanligt;-)
(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja er også rigtig glad :-)
(permalink) NYBOE Member
Skrev for 12 years siden | | | |

kan det lade sig gøre uden at afmontere karossen?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja det kan.
Men tænk dig godt om. Jeg har lavet mine biler med IRS. Og det er ikke bøvlet værd. Jeg syntes ikke de kører bedre og jeg tror den uaffjedrede vægt bliver større. Jeg har faktisk overvejet at bygge min speedster tilbage til svingaksel.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

HVAF.. er det for noget ævl at fyre af Frank ??? ET IRS bagtøj kører UBETINGET bedre end svingaksel. - Nej, man kan ikke sænke bilen helt så meget. Men på den anden side, hvis du bare ligger og tøffer i 4. med 1500 omdr. mærker du nok ikke den store forskel.
Du kommer simpelthen over knæet, hvis du bygger den til svingaksel, og især med resten af køretøjet i baghovedet. Hvis den kører mystisk er det med 90% sansynlighed sporingen. Og det kan være BÅDE for og/eller bag der er noget galt.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Bo Alstrup Member
Skrev for 12 years siden | | | |

over knæet det vil jeg sku godt se "to gamle mænd der spanker" ha ha ha

-------------------------------------------
Mail boalstrup@stofanet.dk
tlf 25173329
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvad skulle være så godt ved IRS ? Hvad er det IRS gør bedre. Andre steder end i Hr. Ralph Naders verden ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) ove wikander Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej Farmer
Mht hjulindstilling: Hvad vil du anbefale på baghjulene? Er sænket til negativ camber ca5 grader. Hvad med spidsning?
Lang buggy med let peppet type 4. Ca 85-90 Hk
Hilsen lambove

-------------------------------------------
lambove
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

IRS eller svingaksel ? En IRS skal spidse lidt (toein) en svingaksel skal sprede (toeout)

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) ove wikander Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er en svingaksel. Tak for svaret.
lambove

-------------------------------------------
lambove
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Nu syns jeg I skal holde jeg til emnet i dette indlæg.

Fordele ulemper ved konvertering til IRS kan jeg gå med til, men lad os holde denne how to fri for andre emner.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det var heller ikke min mening Søren. Det var kun at der var en der spurgte om man kunne lave ombygningen med karrossen på, at jeg mente det ikke var bøvlet værd. Det vil være noget besværligt at lave det pænt på oversiden.
Den jig du laver. Kan den bruges i begge sider, eller laver du to ?

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.