Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  VW reperation for begyndere/dummies. Advarsel skrevet af en pige ;O)

Tags:
No tags yet.

(permalink) Morten Stig Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bare fyre nogle flere guldkorn af!!! Det er top nice indlæg det her.
(permalink) hoodrider Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det er sgu godt gået og interessant læsning.
jeg skal nok huske og gemme de ting jeg skifter ud hen over vinteren og dit navn er "næsten" allerede skrevet på dem ;)
mvh
frank
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonymous skrev:
Motoren kan godt drille lidt at få til at falde ind i flangen på gearkassen.
Ofte er det fordi strålerne i koblingsnavet står imod strålerne på hovedgearakslen
i stedet for at glide sammen.
Det hjælper som regel at sætte bilen i gear og tørne motoren med en skruenøgle,
så falder den som regel ind.

Det er naturligvis også vigtigt, at koblingsnavet er centreret i trykpladen/trykfoden. Dette er som regel kun et problem hvis trykpladen/trykfoden
har været afmonteret ved f.eks. skift af koblingsnav.

Martin


(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hoodrider skrev:
det er sgu godt gået og interessant læsning.
jeg skal nok huske og gemme de ting jeg skifter ud hen over vinteren og dit navn er "næsten" allerede skrevet på dem ;)
mvh
frank


Nej nej da ikke næsten...jeg havde da arbejdstøj på og værktøj.

Vibeke
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
dRjENSEN skrev:
Jaja.. forhåbentligt uden at lyde alt for gammel og mandschauvinistisk, så synes jeg det er rigtig cool at se en pige ordne sin gamle folkevogn fremfor bare at sætte kæresten til det.. Thumbs up herfra

Jeg kan forresten også varmt anbefale dvd serien fra bugmevideo, den er for både begyndere og øvede. Og et billed siger jo som bekendt tit mere end tusind ord ;-)

Nu spørger du også til hvorfor bilen kun lader med 6.1v når lyset er tændt.. En seksvolts automobil som din lader vel ikke med meget mere!? eller hvad ;-)


Jooo jeg mener faktisk at den burde lade med mere, tror nok man siger som tommelfingerregel, at en 12V lader med ca 15 og en 6V skal lade med min 6,9 ...det er vel fordi den taber lidt spænding fra batteriet og ud.

Vil da gerne høre hvis nogen ligger inde med viden om det....

Vibeke
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja så kan man jo tænke lidt over hvordan det kan være, at den blå lampe der fortæller ...."hey nu har du tændt det lange lys".... pludselig virker igen uden at jeg har pillet ved noget som helst..... det er nok fordi jeg hældte vand på batteriet i går ja det er skræmmende nok den mest logiske forklaring jeg kan finde hæ hæ
.... Nå ja batteriet...det skal man altså åbenbart tjekke selvom der er sat et nyt i...
det manglede vand på alle 3 celler selvom det kun er 1 måned siden jeg satte det i, naturligvis med gnisterne springende omkring ørerne på mig, er jeg da ikke bange for at indrømme...så er vi tilbage til det med stel forbindelsen igen....
Jeg bliver nok snart nød til at krybe til korset og trille op til Morten http://aircooledboxer.dk og få ham til at kikke på det der strøm fænomen, for nu fatter jeg da ikke en bjælle mere...hvordan har jeg lavet det ved fjernhealing...ønsketænkning ??
Jeg tror lige jeg skal sove på det
Vibeke
(permalink) JN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Som værende i branchen kan jeg fortælle at den ideelle lade spænding for en 6v dynamo er 7,3v
Tilsvarende værdi for 12v dynamo/vekselstrømsgenerator er 14,3v
Nye biler kører med en endnu højere spænding,for at få elektronikken til motorstyringen til at virke optimalt
De gamle batterier fungerede bedst ved de oplyste spændinger,da der ellers vil fordampe vand fra batteriet,med senere nedbrydning af batteriet, hvorimod nye batterityper bedre kan tåle den lidt højere spænding,hvilken så kan give problemer med f.eks. h7 forlygtepærer
Remskiven du har renset kan også rengøres med smergellærred med motoren igang (men pas på)
rigtig god læsning,med gode billeder
mere af den slags
Mvh JN
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for svaret til JN, så var jeg da ikke helt galt på den, nu glæder jeg mig bare til, at jeg finder den forsvundne spænding, for det er da til at blive sindsyg af ikke at have nok spænding i sit liv :)
Uha det tror jeg at jeg skal holde mig fra...jeg ender med brækkede arme og ben hvis den kører mens jeg piller ved den ..men tak for tippet.
Vibeke
(permalink) AircooledBoxer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
snibeke skrev:
Jeg bliver nok snart nød til at krybe til korset og trille op til Morten http://aircooledboxer.dk og få ham til at kikke på det der strøm fænomen, for nu fatter jeg da ikke en bjælle mere...



Du ringer bare, må se at få styr på det 6V inden vinteren kommer.

Herligt at sælge en gammel VW til en der har så meget gåpåmod og positiv indstilling, så hjælper jeg gerne det jeg kan med de sidste fejl.

PS virkede selvfølgelig for 1 år siden da den blev solgt ;-)
-------------------------------------------
Ingen VW for første gang i 25 år.
AircooledBoxer.dk
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja det skylder jeg vidst at sige...ja den kørte helt perfekt da jeg købte den for 1 år siden...
Vibeke
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Prøv evt. at se om stelkablet er fastgjort ordenligt til stellet, (karossen).
Evt afmonterer og rense metallet bagved, hvis det ikke har ordenlig forbindelse, kan det ske at den ikke lader rigtigt, en lille ting med stor betydning:-)

My 2 cents....

Mvh. Niels.
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ok tusind tak for insidertippet Niels, og det er simpelthen bare at finde ud at hvor stellet fra Batteriet ender eller hva ??
Kan man få et hint ??
Vibeke
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der er en stel fra batteri til bundplade. Lige ved siden af.
Og en stel fra gearkasse til undervogn. I den forreste del af gearkassen, tæt ved det forreste gearkasseophæng.

Jan_vw





-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
JAN_VW skrev:
Der er en stel fra batteri til bundplade. Lige ved siden af.
Og en stel fra gearkasse til undervogn. I den forreste del af gearkassen, tæt ved det forreste gearkasseophæng.

Jan_vw







Og Jan ..vi er enige om at det med gearkassen foregår neden under bilen ikke ?? hvordan ved jeg at det er det rigtige....?? har du et billede ?? ;)
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ikke billede pt. Men der er kun 'et stelkabel. Plejer at være et fladt "flettet", på omkring 20 cm





-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
JAN_VW skrev:
ikke billede pt. Men der er kun 'et stelkabel. Plejer at være et fladt "flettet", på omkring 20 cm







Ok ...jeg kikker efter et flettet fladt kabel under bilen gg finder jeg det, tager jeg et billede
Vibeke
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 17 years siden | | | |
det er ok

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) JJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
de plejer og se sådan her ud
lad nu være og split den hel af så du ikke kan køre imorgen ikk
fin tråd forresten...
stel.jpg

-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bare rolig jeg rører ikke ved noget som helst..jeg kikker ikke en gang ...Det bliver først på mandag...der er jo mange til at skubbe mig i gang så det kan ikke gå helt galt jo..
Tusind tak for det fine billede, nu ved jeg hvad jeg skal kikke efter...vender tilbage med om jeg fandt det samt billed dokumentation. Hvor fandt du det henne??
Vibeke
(permalink) JJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
på biltema side
godt og du skal nok få et lille skub imorgen hvis er

-------------------------------------------
S.A.C
v-rodders
41279598
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Synes da lige at i skal følge med i hvad jeg nu har gang i...
Efter at jeg har været på høstcruise naturligvis Jimmi...

Ikke mindre end en kommende montering af en lydpotte, det skal nok gå godt... det er jeg sikker på.
Den er knækket i røret mellem potten og venster varmekasse, samt en masse små huller...tror jeg er blevet skudt af et haglgevær...potten ser da sådan ud ihvertfald. Deffekten gør ihvertfald, at øjnene svier og løber i vand når jeg holder stille...tror ikke det er sundt i længden :)
Jeg har ladet mig fortælle, at det kan være med til at forværre køreevnen, specielt i opstartsfasen, da motoren så får for meget CO2 og for lidt O2.

Men jeg synes faktisk at det er sjovt, at jeg har været i klub 1 gang i http://southernaircoolers.dk i næstved...her legede drengene med en gammel kaburator, dette har bevirket, at jeg har kunne stille diagnoser 2 gange i forb med problemer med bilen, de ved sku hvad de taler om gør de, og de er gode til at lære fra sig...ærgeligt at jeg har et arbejde der forhindrer mig i at komme til møderne jævnt, jeg ville blive en sand ørn hvis jeg kom 1 gang om måneden.

Vibeke
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hejsa, er først kommet på igen nu!
Men Jan fortalte jo også hvordan:-)
Lade-relæet som sidder under bagsædet i venstre side skal også være skruet ordenligt fast til stel. (karossen)

Mvh. Niels
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Niels.
Skidt pyt med, det jeg har jo også fået forbud af JJ. må først "kikke" på den i morgen, alligevel. Nu siger du så laderelæ under mit sæde...så må jeg da vidst sige aaarh ka det nu også passe...sådan en fætter synes jeg altså ikke at jeg har set ...hm det er vel sådan en rørformet dims eller hva ?
Vibeke
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg skulle mene at den sidder på alle modeller, jeg har lige vedhæftet et billede af hvor den sidder og hvordan den ser på min.
Generelt er dårlig stelforbindelse årsag til mange strømproblemer på en bil, håber det er brugbart.

Niels.
-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tusind tak Niels... dejligt med nogle billeder...men jeg synes ikke jeg har set den ...måske den er gemt væk, der sidder noget "isolering" rundt om varmekasserne -tror jeg det er- under sædet, måske den sidder der... nu ved jeg hvad jeg skal lave i morgen.
Bilen er nemlig begyndt at gå ud når jeg har holdt stille også, og så er jagten gået ind tilsyneladende, for den skyder med gnister og brag når jeg slipper speederen, så jeg må vidst hellere køre en stille tændingtur også.... aaah det er skønt at have en gammel bil :)
Vibeke

Reply »

You must log in to post.