snibeke skrev:
Er det det ? Olie? og så ikke mere..
du burde nok også have ladet batteriet 1 - 2 gange i løbet af vinteren, det kan du jo gøre næste år hvis du ikke har gjort det dette år det forlænger batteriets levetid hvis det aldrig bliver helt eller næsten helt afladet , (og selvfølgelig have afmonteret polerne. efter at det var blevet ladet fuldt op så bilen ikke står og bruger lidt)
for at gøre vinter opstarten lidt nemmere på sådan en gammel bil og også for at gøre arbejdet for starteren lidt nemmere så ville jeg også lige give den en lille sjus (vel ca 2-3 spisesker for at konkretisere det lidt) ren benzin ned i karburatoren (og dermed indsugningen), efter at toppen af luftfilteret er blevet afmonteret selvfølgelig. pas på hvis du har originalt olie luftfilter, så er der olie i det, eller det bør der være ihvertfald! (sjovt nok ik ) som du ikke vil have ud over det hele.
du kan også bare lade benzin pumpen suge det hele mens at startmotoren kører, det er bare lidt hårdere for starteren, og måske også motorens lejer. og vil betyde at du nok skal køre motoren et stykke tid før at den kommer igang. og starteren må jo helst ikke køre så lang tid af gangen, jeg vil tror at det er ca 10 sekunder.
benzin tanken skal helst være fuld hvis du vil suge benzinen ind i karburatoren.
og hvis den var næsten tom da du stillede den væk så er det nok fordampet alt sammen nu.
men olie niveau er det vigtigste! derefter dæktryk og bremse væske. der skal helst ikke mangle noget bremse væske i forhold til da du stillede bilen væk!
MVH
Erik Thørup