Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Størrelse carbs på 1914 motor?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Lars Viggo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hey

Jeg er ved at bygge en 1914 motor sammen med min far, og nu siger han at han har hørt en gang for mange år siden at man ikke skal sætte for store karburatorer på, for så får det den modsatte effekt.
Er det rigtigt?


I vores opbygning er indsugningshullerne 30mm og ventilerne 40mm (mener det er 044 topstykker), skal man så sætte dobbelte IDF40 eller IDF44 på?

Kan det betale sig at bore indsugningen op til 40mm?

Mvh
Lars Viggo
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fortæl mere om hvad knast og vippetøj i har i tankerne..... knast/vippetøj er jo med til at bestemme hvor meget og hvor hurtigt luft/gas kommer ind i cylinderen
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Jacob Søbygaard Member
Skrev for 17 years siden | | | |
på csp finder du en tabel over anbefalet størrelse på karburatoren.

http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/vergaserberechnung.php

prøv den selv, i dit tilfælde ligger du nok lige på grænsen.
-------------------------------------------
Oval 56
Mail: Jacob@soebygaard.com
(permalink) Lars Viggo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er et motor projekt jeg har købt af ven, der skulle ligge en 309 graders knast i, jeg ved ikke helt hvad det er for et vippetøj, men det ved min far meget mere om, jeg er helt ny i det luftkølede, men min far har rodet rigtig meget med dem i hans unge dage :)

Cool omregner, men jeg har bare ingen anelse om hvad Venturi, Main nozzle, Air correction nozzle, Mixing tube og Idling nozzle betyder....
Men i følge den burde jeg vel gå op til IDF44 ik'?
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 17 years siden | | | |
40mm idf'er er perfekt til en 1914, hvis de bliver bestykket og indstillet rigtigt, og iøvrigt så lyt til Rasser, han er,om nogen, 1914 guru'en her på forummet..
Ihvertfald med 2 dobb. 40mm Karbs.
Niels-Erik er også en med megen erfaring i 1914 og 40mm
Ellers så følg tråden med Jesper Arndt's motor, der står også et og andet http://vwnettet.dk/forum/topic/261106


Og held og lykke og velkommen til!!
-------------------------------------------
(permalink) Lars Viggo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jo tak, jo tak

Godt at vide hvem der har styr på det, så jeg kan belæmre dem med spørgsmål når jeg kommer så langt :)

Vi, nok mest min far :) har besluttet at starte med standart vippetøj, primært på grund af den meget hårde knast, og når/hvis det kommer til at køre godt så kan man altid eksperimentere med noget andet vippetøj og stødstænger.

Jeg har kigget på et EMPI Dual-Carburetor kit 40 HPMX eller 44 fra http://www.hoffmann-speedster.com/ da jeg alligevel skal bestille en hel del derfra er det noget værd eller skal man ofre noget mere og få nogle Weber i stedet?
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Weber-Så ved du at det dur!!
Og jeg får ikke engang penge for at skrive det, he he
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Empi er da også Weber.
Empi laver da kun flotte indpakninger. Empi navnet er bare opkøbt af et "discount-firma" der i dag sælger de samme kinerserdele som andre.

En 309 graders behøver ikke nødvendigvis at være "hård"
Tyske knaster er tit på mange grader, men med bløde ramper, så de ikke er så hårde ved mekanikken. Man kan heller ikke sammenligne grader direkte. Man skal vide hvordan de er målt.
Tyskerne måler tit ved 0,10 mm og får derfor mange grader.

Amerikanske knaster har tit stejle ramper og åbner derfor ventilen hurtigere, så den måske står 60-80% åben i lang tid. Det giver som hovedregel noget mere moment, men er også hårdere ved resten af ventilmekanismen og kræver gode ventilfjedre.

Amerikanerne måler tit ved 0,05 tomme, 1,27mm og derfor vil du tit modtage en 300 graders knast som de kalder "adverticed", reklamegrader om du vil. Men på timingkortet der følger med opdager du til din store skræk at den "kun" er på 248 grader. Men det er fordi de siger at den ikke starter på at "flowe" før ventilen er lidt åben. Så de sidste 52 grader er bare snak.

Du kan så også købe en 280 og en 300 graders der kun er 5 graders forskel på ved 0,05" men ramperne er vidt forskellige.

Man kan ikke bare sige at man vælger at køre med eller uden højtløftvippearme. Det er noget man beslutter når man køber knasten, fordi ramper og løftehøjde er tilpasset.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
0,005"...ahhh ?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Okey så
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej, 0,05". Frank har ret.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu må du lige sige hvis det går for hurtigt T.

Jeg havde skrevet 0,005, men har så rettet det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Lars Viggo Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er da vist en større videnskab, tak for det meget uddybende svar, jeg må lige undersøge nærmere hvad det er vi har fået fat i....

Du skriver EMPI også er Weber, betyder det at man lige så godt kan købe EMPI eller?
Der røg jeg vist lige i svinget :)

Reply

You must log in to post.