At "skam"-gøre noget betyder vel egentlig at gøre noget så meget, at det ikke rigtige er godt længere?
F.eks. er en skamsæmket vw en der næsten skraber hen ad asfalten, så man bliver uvenner med teknisk forvaltning og har store udgifter til undervognsbehandling ;-)
At skamtune en bil er at gøre det så "hårdt" at den mister sin fleksibilitet i daglig trafik og næsten kun duer til ræs. For lidt inspitation til hvad man IKKE skal gøre, så tjek de friske fyre Simon og Søren der NOS'er en VW motor i "Store Nørd" på DR net tv -
http://www.dr.dk
Jeg har 2 1600 motorer:
- Den ene sidder i Porschen og er "halv"-skamtunet til omkring 120 hk og trækker næsten kun over 2500 rpm, så der skal lidt "kog i gryden" og hyppigt gearskift til i bytrafik.
- Den anden sidder i min vinter type 1 og har 50 kh og er pisse ligeglad med hvilket gear man sætter den i. Det er næsten som at køre en Volvo 142: Spiller bare top dollar og tukker derudad som en fiskekutter. Forleden dag kunne den endda starte i tredie! Men den går vel ikke mere end 130 på toppen..
Jeg har ikke rigtig besluttet mig til hvad der er fedest ;-)
Pointe: Tænk over om du vil have (bæsværligt) dyrt ræs, eller driftsikker fleksibilitet inden du går igang med projektet!
mvh
JAKOB