Spørgsmål til vinterkørsel i en bobbel..
Hej allesammen, jeg håber i kan hjælpe mig.
Jeg går med tankerne at blive bobbelejer for første gang, og er i den forbindelse i tvivl om, om jeg er på vej ud i et dødfødt projekt, nu vi går vinterperioden i møde.
Jeg ved at det er en gammel bil, og ikke har de samme køreegenskaber som nyere biler har, men er det helt umuligt at have en bobbel og samtidig køre i den i vinterhalvåret? (Og stadig have den til foråret?!?)
Jeg vil gerne have en bobbel fra omkring 1960, er det være et stort problem hvis bilen har 6v istedet for 12v? Og hvad betyder det kørselsmæssigt?!
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe
Mvh.
Christian
Vælg en polo, golf, corolla el. lign. og lad salten tære på den istedet.
De penge du skulle bruge ekstra for at holde din boble super fin og funktionsdygtig hele vinteren igennem kunne sikkert betale en ok vinterbil.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
En bobbel er en elendig vinterbil!
Ruderne dugger = i frostvejr skal du sidde med is-skraber for at kunne se noget.
Man fryser, medmindre man har bensinfyr i
bensinfyr = koster det samme som en bil med ½ år til syn..
Som Rasmus siger, vælg en billig bunke til vinterbil. Og det koster (næsten) det samme i forsikring at have polo'en og boblen, som kun at have boblen hele året rundt.
Desuden er der den fordel at du kan skrue på boblen, uden at du behøver at have den klar til kl 7 næste morgen..
mvh Rasmus
Hej Rasser
Tak for svaret. Det er selvfølgelig det klogeste, og sikkert også det det ender med, men ville lige høre, om der ikke var een der sagde "Jo, køb du endelig en bobbel, det er slet ikke så slemt at have en bobbel om vinteren!!"
;0)
Tror sq det ender med at blive DSB til vinter :-(
Hej Rasmus
Ja, vi havde en bobbel dengang jeg var lille, og husker egentlig godt turene om vinteren.
Men hvis man nu siger, at bilen er i god stand, man får benzinfyr, og man ellers passer godt på den, var der så ikke en eneste der kunne finde på det? (Du/I ka høre hvad jeg fisker efter!)
Mente "Mathiasen" i teksten ovenover!! Sorry
Greyhound skrev:
var der så ikke en eneste der kunne finde på det? (Du/I ka høre hvad jeg fisker efter!)
Jeg hører hvad du fisker efter.
I nærheden af hvor jeg bor ser jeg jævnligt en ca 60'er vw cab som også bliver brugt til vinterkørsel. Så sent som i morges så jeg den. Den er stadigt pæn, men før sidste vinter var den pænere.
Kan du følge mig?
Selvfølgelig kan den bruges om vinteren, det men hvorfor gøre det når den ikke har godt af det?
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Greyhound skrev:
Mente "Mathiasen" i teksten ovenover!! Sorry
Det skal du ikke være ked af, han hedder nemlig også Rasmus ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hehe.. jeg gjorde det en vinter, og det kan sagtens lade sig gøre. og hvis varme-systemet er i topform, og med bensinfyr, er det da ikke så slemt.
Men penge-mæssigt tror jeg ikke det kan betale sig. En bil på plader, kan du jo få til 2000,-
Og En boble fra før 1972 koster ikke mere end 600-900 kr om året i forsikring, hvis den ikke anvendes i vinterhalvåret.
Jeg tror sq jeg dropper planerne igen, kan godt se det ville være synd at hive sådan en gammel svend ud i saltet til vinter.
Afventer foråret og håber jeg ka få kæresten overtalt igen :o)
En Bobbel er sku en fin vinter bil. Jeg har uden de store problemer kørt hele året i min 65 og det er da blevet til en 5 - 6 år indtil den blev solgt i sommers (alt i alt har jeg hele året i bobbel i 11år). Og jo den ruster lige som alle andre biler.Ang. varmen hvis man tjekker sit varmesystem og sørger for at det er tæt og man køre med ORIGINALE varmekassen,og varmekanalen er iorden, er der ikke noget problem at holde varmen.Man skal bare sørge for at åbne sin trækrude.Det er jo det de er der for. Jeg havede selv mont. fyr i min da jeg ikke gad skrabe is, og der er rat at komme ud til en varm bil. Bobbelen blev skiftet ud til en større bil da mine unger er blevet større og der var lidt trangt på bagsædet.
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
Greyhound skrev:
...var der så ikke en eneste der kunne finde på det?...
Jeg kørte min 61'er "scrap-looker" med benzinfyr gennem sne og slud og mange minusgrader sidste vinter. Men jeg aner nok heller ikke en skid om noget ;-)
Det blev den ikke pænere af, men den var ikke specielt pæn i forvejen.. En flot rustfri bil ville jeg aldrig gøre det imod.
Det er det hele værd at se de andre billisters "du-er-jo-sindssyg"-blik, når man kommer futtende om vinteren i en gammel boble!
En ikke sænket bil med flad bund og smalle hjul skærer rigtig fint igennem en masse sne. Husk dog at en røvtung baghjulstrækker kan have lidt "alternative" køreegenskaber når det er glat. Og ja benzinfyr er rigtig godt.
Bobbel ejer bliver jeg helt sikkert, om ikke nu , så til foråret. Skal sq nok få overtalt kæresten!! ;0)
JA en bobbel er en bil der er lavet i tyskland der har de også sne.. vi skal til at køre til vinter i vores her.. vi har benzin fyr i (luksus) det er dejlige med varme.. ang ruderne dugger (nej det passer ikke) det kommer an på hvordan du har lavet din varme.. vi har feks elbagrude i vores som gør at bagruden ikke dugger og sideruderne har fået lidt luft fra varmblæseren så de holder sig dugfri (sådan da)
ja vi lægger nu her lidt vægt i vores front så den står bedre fast og et par vinterhjul så er du godt kørende.. ud over det så ja Salt tuster men får du lavet en ordenlig undervognsbehandling med textyl så klare den vinter nogle lunde... måske får du lidt rust men det er ikke noget der ikke kan laves, og det er jo en del af charmen at det ruster lidt og ruderne dugger... jeg anbefaler ikke at man køre vinter i den.. men vi gør det i hverfald.. bare husk vinter dæk er et most
Men under alle omstændigheder glæder jeg mig til foråret! tak for svarene
Mvh. Christian
Greyhound hvis jeg var dig ville jeg nok købe en her i løbet af de næste par måneder,eller lige efter jul,hvor så lidt køre i dem,og ikke når alle vil ud og køre gammel hyggebil,kan du følge mig????
West
jeg skulle lige til at skrive det sammen.. det er nu folk pakker dem væk og finder ud af at de faktisk ikke har plads til flere biler og derfor må til at af med dem *G*
Ja, tror sq heller ikke jeg kan vente med at købe. Er der nogen gode råd til model/årgang osv.?
Ej glem sidste spørgsmål, det er jo ikke til at svare på!!
Greyhound skrev:
Ja, tror sq heller ikke jeg kan vente med at købe. Er der nogen gode råd til model/årgang osv.?
Find en person der bor i nærheden af dig som ved noget om gamle vw'ere og få ham/hende med ud og se på den bil du måtte finde interessant. Det er prisen på de flasker rødvin værd.
Det burde jeg selv have gjort. Se bare her:
http://vwnettet.dk/forum/topic/10758
-------------------------------------------
Ring: 28118212
Den med vinterkørsel kan jo godt lægge op til flere forskellige meninger. Jeg kørte før i tiden kun i boblen. Hele året. Den med duggen, ja, det var sq da lidt surt. Men. Det blev hurtigt opvejet, når det bare var godt med sne. Så var det sq skægt. Bare det at køre op på siden af alle de moderne biler, og så træde sømmet i bund, og bare trække fra. Osse selvom der lå 10 - 15 cm sne. Se 'det var noget der kunne opveje duggen på ruderne. Den står altid klar når vi nærmer sig vinterhalåret, med fire gode pig-dæk på. Og lidt ekstra vægt i fronten. Skulle der komme en hel del sne, og jeg 'skal ud og køre, så er det rart lige at snuppe boblen, for så er man da sikker på at komme gennem sneen. Og går det helt galt, det kan jo ske (sjællent), så er det jo bare at sætte snekæderne på. Så er der sq ikke noget der stopper den. Og sådan et sæt kæder kan erhverves for omkring en tre hundrede. Og de penge er givet godt ud, uanset hvilken bil man måtte være ejer af.
Jan_vw
Greyhound skrev:
...nogen gode råd til model/årgang osv.?...
Kort min private mening:
En fra 50'erne er dyr og svær at finde dele til, men fedest.
En fra 60'erne er ret nem at finde, klassisk og ret solid.
En fra 70'erne har for meget plastic og er ikke helt så flot som de gamle.
En 1200/1300 er nemmest at finde en erstatningsmotor til, men en 1500 kører bedst.
Hold da kæft et projekt. Den har vist fået hele turen ;0)
Så meget håber jeg sq ik der skal laves på min - når jeg engang får købt en!
Lige for at vende tilbage til spørgsmålet ang. 6v / 12v. Hvad betyder det kørselsmæssigt/holdbarhedsmæssigt osv.?
kørte i min 60er den sidst del af vintren sidst år, også mens der stadig lå sne... det gik faktisk rigtigt fint, syntes en bobbel køre rigtigt fedt i sne, sad ikke fast en eneste gang og man lære at kontra styre! varmen virkede overraskende godt, men brugte dog sindsygt mængder anti is på dåse
men men... vil dog sige, at jeg ALDRIG vil gøre det igen... syntes selv min bil blev 20år ældre og jeg ligger nu og hiver store mængder rust ud af min bil (skal dog ikke kunne sige om svenskeren bare havde gemt det godt) og det er jeg ærlig talt lidt ked af