Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål til vinterkørsel i en bobbel..

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Greyhound skrev:
Lige for at vende tilbage til spørgsmålet ang. 6v / 12v. Hvad betyder det kørselsmæssigt/holdbarhedsmæssigt osv.?



selve kørslen blir kun påvirket i mørke da du ikke får samme lysmængde som med 12 volt(kør lidt langsommere??)man kan osse være heldig at finde såkaldte piratpærer til 6volt.voks til lakken og spildolie til bunden jævnligt og alm.vedligehold så har du en ok og sjov vinterbil som flere andre osse har skrevet,go vinter!!
mvh henrik.
(permalink) koller15 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Anonym skrev:
Greyhound skrev:
Lige for at vende tilbage til spørgsmålet ang. 6v / 12v. Hvad betyder det kørselsmæssigt/holdbarhedsmæssigt osv.?



selve kørslen blir kun påvirket i mørke da du ikke får samme lysmængde som med 12 volt(kør lidt langsommere??)man kan osse være heldig at finde såkaldte piratpærer til 6volt.voks til lakken og spildolie til bunden jævnligt og alm.vedligehold så har du en ok og sjov vinterbil som flere andre osse har skrevet,go vinter!!
mvh henrik.


jeg kan fortælle at have 12 volt er lidt bedre en 6 volt.. der er lidt flere fordele. feks hvis du skal have anlæg i bilen.. der er ikke nogle anlæg der passer til 6 volt nomindre du køre med meget gammel anlæg uden båndafspiller og vd afspiller kun radio.. og ja lys er ikke helt lige så krafigt.. jeg valgte en bil med 12 volt da jeg ikke har lyst eller tid til at skifte strømmen ud i bilen.. men ang hvilken bil /årgang du vil have så kan jeg fortælle alle bobbler fra 68 har 12 volt.. men der er lidt anderledes i udseenet.. bobler fra 50-60 er en del mere primitive/ søder /dyre som regl pæner..
(permalink) Rene72 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg kan kun give Jan_vw ret. det er pisse-skægt at køre i bobbel on vinteren, især når der ligger sne. Pigdæk og snekæder, så kan den næsten ikke sættes fast. Under den store snestorm for en 3-4 år siden var jeg en af de eneste fra mit arbejde der nåede helt hjem, i min bundfrosne bobbel. Jeg var godtnok nødt til at parkere i naboens indkørsel (ca 400m væk, bor på landet..) da der var en Golf der havde sat sig fast lige før min indkørsel.. Og hans kæreste sad oppe i det næste sving i hendes BMW...

Men de ruster...

René
-------------------------------------------
http://www.flickr.com/photos/43816259@N08/?saved=1

2074 1572
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej.
Nu er jeg blev så voksen at jeg gerne snart vil have min første bil og allerede siden jeg var 10 år gammel har jeg sukket efter en bobbel.
Men ... er det så besværligt at holde en bobbel når man ingen gargare har jvf. vinter? og hvad koster de i vægtafgift og forsikring? Hvilke bobler, mht årgange, er bedst...? og er de dyre at holde i forhold til en alm. polo?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
forskellen på en bobbel og en polo er , at poloen kan man bare køre i til den er død , smide den ud og købe en anden til billige penge ...

det er for dyrt med en bobbel.

en billig bobbel med en ok karosse holder ikke mere end 2 år til vinterkørsel før den skal laves for rust igen - og det er dyrt at få lavet.

bruger man derimod kun sin bobbel til sommerkørsel holder den i rigtig mange år

dvs mange penge sparet.

og billig forsikring er kun muligt når kun kører om sommeren .og har en hverdagsbil ved siden af sin hobbybil.

også er en 40 gammel bil jo ikke så driftsikker - det tager tid nogen gange at få bilen repereret - og i sær at finde de reservedele der skal findes - og den danske vinter tager hårdt og kræver flere reperationer end det ellers ville gøre ved kun sommerkørsel.

så to biler er vejen frem , især for en nybegynder der ikke evner at lave alting selv og bruge oceaner af tid på rustbeskyttelse HVER
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg vil give begge lejre medhold - det ville være ærgerligt at købe en snorlige model fra 50erne og så køre vinterkørsel. Men samtidig er det også fedt at køre boble om vinteren, især pga den gode frihøjde og flade bund.

Jeg kørte min 1303 sidste vinter uden problemer og den fløj hen over større snedriver som moderne biler sad fast i. Det giver da et kick når man kommer der i sin "gamle" spand og giver de nybilsejerne en lang næse...

Men du skal nok gøre op med dig selv, hvilket kørselsbehov du har - hvis det er 100 km om dagen på motorvej så ville jeg nok vælge en polo. Er det derimod lejlighedsvis bykørsel så ville jeg da ikke være bleg for at køre vinterbobbel.

Hvis du tør så ville jeg gå efter en nyere original 1303 og få den grundigt undervognsbehandlet...

God fornøjelse

-Mikkel-
(permalink) storm4710 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg kørte i vinters ,der da alle blev taget med bukserne ved anklerne af sne´en var jeg den eneste der mødte på arbejde kl 6 om morgen inden halvdelen af sne´en var ryddet og det gik godt nok, min skal også køre til den her vinter og ja det er enormt sjovt at køre når det er glat med den

vil give mikkel ret i at hvis du tør ville en 1302/1303 være at foretrække da ophænget bag står lidt bedre fast når det er glat(min er en 1302)
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Og jeg køre i buggy hele vinteren!!
På 6 år nu-og stadig ingen rust. he he- Men det er pi... koldt, men det har jeg tøj til!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har kørt mange vintre i bobbel, også uden varmekasser..
Man vænner sig til at altid have en klud klar til at afdugge ruden, og nogengange i frostvejr er det nemmest bare at stikke hovedet ud af vinduet i stedet for at skrabe ruden konstant..
Men der er intet der slår en tur i nysne i bobbel, det er bare så røv skægt!!!
Men den ældes hurtigt, og der findes eftehånden ingen "mindre attraktive" modeller mere..
Men med en grundig undervognsbehandling er man lidt på forkant med rusten..

Go for it!!
-------------------------------------------

Reply

You must log in to post.