hej jeg ville høre om hvor meget man kan lette svinghjulet altså i kilo
og om der er noget man skal være opmærksom på ang. ved at lette det
mvh. lars
og om der er noget man skal være opmærksom på ang. ved at lette det
mvh. lars
vw_16v skrev:
okay niels du har vel ikk et og ligge
Frank_Andersen skrev:
At lette svinghjul er et gammelt levn fra dengang man bruge mellemgas og dobbelt udkobling, for at motoren svarede hurtigere på gassen.
Det lyder selvfølgelig også rart eller godt når en motor er frisk på gassen, men det giver ingen effekt som sådan.
Hvis man skulle lettet noget var det de dele der kører op og ned, altså stempler og plejlstænger. Det giver effekt og vil give mindre belastning på krumtappen/hovedlejerne så den ikke ødelægger blokken så hurtigt.
På en boksermotor skulle det også give effekt at afrunde hjørnerne i blokken under cyl./stempler så luften lettere kan flytte sig fra den ene side til den anden.
Jeg kan ikke huske om jeg har set Werket gøre det på deres rallymotorer (Porsche Salzburg), men Porsche gør det på den 6cyl. Det skulle efter sigende give 10 HK på en 200HK 2,0L. Så den kom op på 210 HK.
Det kunne være sjovt at se det på en 2,4-2,6L type4. Et 103mm stempel må flytte en masse luft.
You must log in to post.