Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  ang svinghjul

Tags:
No tags yet.

(permalink) vw_16v Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hej jeg ville høre om hvor meget man kan lette svinghjulet altså i kilo
og om der er noget man skal være opmærksom på ang. ved at lette det

mvh. lars
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Køb et som er lettet! Så er du sikker på at det er gjort rigtigt, der er noget med at selve det område hvor koplingen sidder ikke skal lettes, for det er en del af kølingen til din kopling!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) jpwest Member
Skrev for 19 years siden | | | |
nu ved jeg ikke hvor hårdt det er,men det skal afbalanceres bagefter,de huller der er i det drejer du jo også i
West
(permalink) vw_16v Member
Skrev for 19 years siden | | | |
okay niels du har vel ikk et og ligge
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 19 years siden | | | |
vw_16v skrev:
okay niels du har vel ikk et og ligge


Desværre. Jeg købte et sprit nyt for 2 år siden, monterede det. Og var så ski.. imponeret over hvor hurtigt motoren tog gassen, at jeg overdrejede min 1914 motor (over 7000 omd) i frigear. så kom der en grim lyd- Som kostede krumtap,motorblok og svinghjul livet!! Jeg havde kun 4 stiftet krumtap, og svinghjulet gik løs.
Så siden har jeg kørt med normalt svinghjul og 8 stifter-Men jeg prøver nok snart et lettet svinghjul igen!
Hilsen Niels Erik
ps Af skade bliver man klog- men sjældent rig!

-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Har nye rigtige stålsvinghjul. kr. 1150.-
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
At lette svinghjul er et gammelt levn fra dengang man bruge mellemgas og dobbelt udkobling, for at motoren svarede hurtigere på gassen.
Det lyder selvfølgelig også rart eller godt når en motor er frisk på gassen, men det giver ingen effekt som sådan.
Hvis man skulle lettet noget var det de dele der kører op og ned, altså stempler og plejlstænger. Det giver effekt og vil give mindre belastning på krumtappen/hovedlejerne så den ikke ødelægger blokken så hurtigt.
På en boksermotor skulle det også give effekt at afrunde hjørnerne i blokken under cyl./stempler så luften lettere kan flytte sig fra den ene side til den anden.
Jeg kan ikke huske om jeg har set Werket gøre det på deres rallymotorer (Porsche Salzburg), men Porsche gør det på den 6cyl. Det skulle efter sigende give 10 HK på en 200HK 2,0L. Så den kom op på 210 HK.
Det kunne være sjovt at se det på en 2,4-2,6L type4. Et 103mm stempel må flytte en masse luft.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
At lette svinghjul er et gammelt levn fra dengang man bruge mellemgas og dobbelt udkobling, for at motoren svarede hurtigere på gassen.
Det lyder selvfølgelig også rart eller godt når en motor er frisk på gassen, men det giver ingen effekt som sådan.
Hvis man skulle lettet noget var det de dele der kører op og ned, altså stempler og plejlstænger. Det giver effekt og vil give mindre belastning på krumtappen/hovedlejerne så den ikke ødelægger blokken så hurtigt.
På en boksermotor skulle det også give effekt at afrunde hjørnerne i blokken under cyl./stempler så luften lettere kan flytte sig fra den ene side til den anden.
Jeg kan ikke huske om jeg har set Werket gøre det på deres rallymotorer (Porsche Salzburg), men Porsche gør det på den 6cyl. Det skulle efter sigende give 10 HK på en 200HK 2,0L. Så den kom op på 210 HK.
Det kunne være sjovt at se det på en 2,4-2,6L type4. Et 103mm stempel må flytte en masse luft.




Præcis.. har set flere billeder af blokke der er blevet "portet" for at stemplerne lettere kan presse luften væk. Det er jo egentlig logisk, da der jo så bliver mindre modstand til det samlede regnskab.... men det er jo nok ikke det første man kommer i tanke på når man går igang med ny motor.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.