Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  tig svejser eller co2 ???

Tags:
No tags yet.

(permalink) crenne Member
Skrev for 19 years siden | | | |
hejsa , jeg skal til at renovere en gammel vw bobbel , men er i tvivl om vis jeg skal ha en ny svejser om det så skal være en co2 eller tig , ov hvor billige maskiner skal man vælge , syns det er svært , nogle der har nogle ting om det . . . ..

det er første gang jeg renovere en bil , men kan godt svejse så bare nogle gode svar tak

på forhånd tak
crenne
-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) L1 Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Du skal bruge et MIG (CO2) værk. TIG svejsning er ikke særlig velegnet til pladearbejde da det stiller noget højere krav til renheden af materialene du svejser i, og det er væsentlig langsommere.

Et værk som det Electroma har på "tilbud" ( det har det været i flere år) er fint hvis man blot skal svejse i tyndplade

http://www.electroma.dk/tilbud_deca180.htm

Ellers kan man af og til finde et mindre migatronic i den blå avis.
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Helt klart CO2 - når du får skaffet et, så se om ikke du kan finde en svejse-kyndig til at give dig lidt tips.

Også om det rent plade-mæssige, hvordan man hæfter op, hvornår man bør fuldsvejse osv.
(permalink) crenne Member
Skrev for 19 years siden | | | |
ok 1000 tak
-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) Sholmen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg har lige et spørgsmål: Jeg skal snart have skilt 1303'eren ad og har fået lokket min kollega (som er uddannet klejnsmed) til at hjælpe mig med at sætte nye fileter i bunden osv. MEN! Han vil gerne TIG-svejse det hele... Han siger at det holder meget bedre end CO2, da det smelter materialerne bedre sammen, hvor CO2 mere tilføjer ekstra materiale via tråden. Han siger også at det vil gå hurtigere med CO2, men TIG giver en pænere svejsning.

Hvad mener i om det?
(permalink) crenne Member
Skrev for 19 years siden | | | |
det er rigtigt nok , tig er det beste til rene flader , men til plade arbejde er co2 vis bedst


-------------------------------------------
tlf 41666671
crennedesign@gmail.com location: 8882 Fårvang,jylland
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det er da rigtigt. Men TIG tilfører også meget mere varme. Og med de bundfilet'er man kan købe nu om dage (tyndt gods) er varme ikke det man vil have mest af.

Det er svært at TIG-svejse så tynde plader på den forholdsvis tykke rammetunnel uden at brænde igennem på fileten... (!)
(permalink) M_Flow Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Tig svejsning egner sig bedst til lidt tykkere materiale , men jeg har selv svejset 0,9mm sammen så det er spørgsmål om rutine.Og ja , det tager længere tid !
Bundhalvdele svejses bedst med MIG (co2) ,lok huller i kanten og svejs.
De originale bundhalvdele er punktsvejset , det ser du når de skal slibes/mejsles af !
(permalink) Jvang Member
Skrev for 19 years siden | | | |

DET hedder MAG svejsning, metal aktiv gas! det som alle kalder Co2... MIG er noget

HELT andet!

TIG, tungsten(wolfram) inaktiv gas, dette kan sagtens svejse tynde materialer sammen, den kan jo også justeres i styrke!

Længere tid... næ... hvorfor det? hvis man skal svejse I-søm(kant til kant) kræver det bedre tilpasning, men ellers er det ligeså hurtigt som alt andet!

Varmere end MAG svejsning? jo temperaturen i smeltebadet er omkring 6500 grader, hvor MAG er 4500grader... MEN det giver en mindre varmezone og derfor er det bedre, da det giver mindre opretning!

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Lige netop bundhalvdelene er nogen skiderikker, fordi man ikke kan varme kanten af rammetunnelen op, så skidtet bliver svejset.
Den rigtige måde vil være med en gammeldags punktsvejser der faktisk klemmer om delene. Sådan en har et rigtigt karrosseriværksted.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jvang Member
Skrev for 19 years siden | | | |

Frank har ret! propsømmene har det med at slippe, når svejsningen bliver kold! derfor gør vi det at lave svejsninger på cirka 5cm med mellemrum!

men Frank de moderne modstandssvejsere klemmer også om delene!

(permalink) Devils Speedshop Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvad er der nu galt med hønse tråd og glasfiber spartel???

-------------------------------------------
Christian Ulberg
http://www.Teamangoraracing.dk
AngoraRacing@gmail.com Tlf: 21291280
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
[quote=Devil's Speedshop]Hvad er der nu galt med hønse tråd og glasfiber spartel???


Det er jo ikke Morris 1000 vi går og laver, vel ;-)

Godt info til svejseridderne.

Men et opråb dog: BRUG DEN TID DET TAR at lave et ordentligt stykke arbejde !!! - Jeg har set ALT for meget L*** i tidens løb. Og det skær i mit gamle vintage hjerte.
T


Reply

You must log in to post.