Har siddet og undret mig lidt over det chocker-sjov jeg har på min motor.
Hvordan virker det egentlig......synes nemlig ikke mit virker overhovedet ?
Jeg har en AB-1600cc med en 34 PICT-3 karb.
Nogen der kan forklare hvordan det skal virke, og hvad der måske hyppigst går galt når den ikke virker.
Inde under dækslet med de tre skruer, sidder der en bimetalfjeder og et elektrisk varmelegeme.
Fjederen har fat i chokerspjældet.
Når motoren er kold og man giver gas en gang før man drejer med starteren, så smækker fjederen spjældet i for at "give choker" Ekstra tilskud af benzin til at starte på kold motor.
Der sidder også en lille trekantet vaccuumdåse, som tit bliver overset. I den har en arm fat i ckokerspjældet.
Der går så en kanal nedefra og under gasspjældet sådan at når man drejer med starteren og motoren suger, så åbnes chokerspjældet lidt for at tilsætte luft.
En motor kan jo ikke køre på benzin alene.
Hvis man kigger ned i karburatoren uden luftfilter på, kan man se at chokerspjældet åbner stødvist i takt med starteromdrejningerne.
Når motoren så springer i gang bliver ckokerspjældet holdt lidt åbent af samme vaccuumdåse.
Når motoren kører varmes bimetalfjederen op af varmelegemet så chokeren langsomt slås fra.
I den anden ende af chokerakslen sidder en "trappe" der giver gas ved start og holder en lidt hurtigere tomgang ved koldkørsel.
På en type3 sidder trappen inde i samme hus som bimetalfjederen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.