Frank_Andersen skrev:
Tændspoler er efter min mening et stærk overdrevet problem.
Det største problem med dem er at mange er lavet i lande vi normalt ikke forbinder med kvalitet. De er så udformede med køleribber, crom, flotte farver eller std.sort.
Det hjælper ikke en skid.
Det næste problem er at når de bliver kraftige nok, så trækker de så meget strøm at platinerne eller den elektroniske "dims" ikke kan tåle det.
Flame Trower skriver noget med 40.000 volt. Mine tidligere motorer med Luminition viste 60.000 volt da Laulund i sin tid målte dem.
Han turde ikke ikke røre ved motoren, når den var i gang fordi han kunne se at jeg selv havde lavet tændkablerne af metervarer fra NKT med std. tændrørshætter skruet i.
Jeg havde først købt et sæt silicone killerracing kabler. Men der passede enderne ikke ordentligt i fordelerdækslet man var nødt til at bruge de løse gevindbøsninger der skal skrues på tændrøret, så hætten passer.
Det var det første der gav problemer da jeg kom ud at køre.
Væk med lortet og lave det selv. Jeg tror Rassermus kører med NKT-sættet endnu.
Elnef kører så vidt jeg ved også med den type.
Der er ingen grund til andet. Bilfabrikkerne er nødt til at bruge ting der holder mange tusinde kilometer.
I dag ville jeg bare bruge en std. type4 tændspolen og en eller anden form for elektronisk dims i stedet for platiner.
Og std. kabler med DIN ender, ikke det lort Ford/Opel bruger
At amerikanske topfuel racere kører med alt muligt hightech skrammel og 3-4 tændrør, fordi det der nitro-brændstof de kører på ikke kan brænde og så vil de være sikre på at 1-2 tændrør kan tænde.
jeg fik stød fra sådan en flamthrower 40k volt her for leden, begge mine arme rystede i ca 5 sekunder efter, bare fordi at et kabel var hoppet lidt ud af fordeleren.
men nu må vi se hvor længe det holder jeg kører jo stadig med pertronix tænding i 009 (nu flyttet over i 050) med en pertronix 1,5 ohm Flame-Thrower selvom at jeg får at vide at det kan den ikke holde til andre steder står der at det kan den, jeg har kørt ca 3000 km nu med dette setup nu må vi se hvor længe det holder. der er i hvertfald gnist på!