Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hvordan/hvor måler man toe-in ?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gert Member
Skrev for 18 years siden | | | |


Jeg har læst at toe-in skal være 2-4 mm på en 61`er type1. Men hvor måles det henne?
Er det på ydersiden, midten eller indersiden af forhjulene? Jeg har forstået det sådan at forhjulene skal spidse 2-4 mm mere foran end bagpå (ubelastet). Korrekt forstået??

Det er ingen sag at justere på toe-in, da alle styrtøjsdele er nye, men som sagt ved jeg ikke lige hvor/hvordan man måler det rigtigt.
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det er ligemeget om du måler udvendigt, indvendigt eller hvad.
Det er forskellen du skal måle.
Hvis du feks. måler indvendigt,midt på, altså i højde med navet og midt på dækket og bagest. Så sæt et kridtmærke og mål. f.eks 1070 mm.
Så skubber du bilen frem til kridtmærket er vandret, fremad og måler f.eks.1067 mm

Så spidser den 3mm altså den har 3mm toein.

Du skal ikke sammenholde for og baghjul. Det er forrest/bagest på forhjulene du måler.
Grunden til kridtmærket er at kompensere for et skævt dæk/fælg.

Det samme kan man gøre på baghjulene. De skal sprede (Toeout) på en svingaksel og spidse på en 4-leddet (IRS)

Jeg har selv lavet et sporeapparat ud af to lange rør, der passer indeni hinanden. Et par svejset på lodret op til midten at dækket og et par bolte ud til at måle på.
Det kanter jeg så ind under bilen og trækker ud så de rører ved dæksiden,forrest, indvendigt. Der er så lavet et par bolte midtpå der kan spænde rørene fast.
Så sætter jeg det ind under bilen og ser om der er spillerum. Hvis der så er 2-4mm så er OK. Så behøver man ikke måle.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Smider du ikk lige et billed ind af det hjemmelavede apparat Frankie ;-)

Gad jeg da godt at se..

Mvh Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Gert Member
Skrev for 18 years siden | | | |


Frank, som jeg læser det, sætter jeg en kridtstreg indv. på forhjulet (vandret mod bagenden, i højde med navet). Derefter ruller jeg hjulene en halv omgang, så kridtstregen vender fremad (vandret, stadig i midten af navet). Der imellem skal målet være 2-4 mm mindre end det første mål.

Jeg har sikkert formuleret mig forkert, for jeg mente heller ikke at jeg skulle sammenholde det med baghjulet.Det jeg kan udlede af din beskrivelse, det er faktisk, at hvis man bytter rundt på hjulene, som der foreskrives, så skal man egentligt tjekke toe-in igen. Fælgen/hjulet man har byttet rundt, kunne jo være mere eller mindre skæv.

Jeg må have lavet et sporeapparat magen til dit. jeg kan udmærket forestille mig hvordan det er lavet. Det er også ret besværligt at måle det korrekt, når man ikke har et sådan.

Tak for dit kompetente svar.
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja Drhook, det er helt rigtigt forstået.
Nej du behøver ikke spore hvis du skifter dæk/fælge. Det skulle nødigt være så skævt.
Reelt skulle man jo måle på tromlernes anlægsflader, men sporeapparater er altid indrettet sådan at man sporer med hjulene på og så kompenserer for skævheder i kalibreringen af apparatet.

Nej Spring, jeg kan ikke lægge et billede på. Det kan jeg ikke finde ud af. Beklager der fik du mig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
skal en 1303'er også have 2-4mm spidsning?? Og hvad med bagpå??
(permalink) Gert Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Anonym skrev:
skal en 1303'er også have 2-4mm spidsning?? Og hvad med bagpå??



Jeg tror ikke at samme toe-in gælder for årgange fra 65, idet at der kom en anden type forbro på, men jeg er ikke sikker. Der er vist nok også andre typer styrtøjsudmåling der gælder her feks camber

Så vidt jeg kan læse mig til, så kan man IKKE justere camber, caster og king pin inclination op til og med 65 modellen, men udelukkende toe-in.

fra august 65 (66 modellen) kan man IKKE justere caster og king pin, men derimod camber og toe-in. Hvor langt op i årgangen dette gælder ved jeg ikke.











-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Du kan jo strengt taget justere alle vinkler fra 65- på den øverste bærekugle. Men det er ikke meningen.
Det skal passe nogenlunde med det slebne hak i eksentrikken fremad ellers er der noget galt.

En 1303 skal også spidse lidt foran.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
drhook skrev:
Anonym skrev:
skal en 1303'er også have 2-4mm spidsning?? Og hvad med bagpå??



Jeg tror ikke at samme toe-in gælder for årgange fra 65, idet at der kom en anden type forbro på, men jeg er ikke sikker. Der er vist nok også andre typer styrtøjsudmåling der gælder her feks camber

Så vidt jeg kan læse mig til, så kan man IKKE justere camber, caster og king pin inclination op til og med 65 modellen, men udelukkende toe-in.

king pins har shims til camberjustering,der er osse castershims(sænket forbro)

mvh Henrik.













(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Man kan kun indstille toe på de gamle -65
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Man kan kun indstille toe på de gamle -65


er det så bare for sjov werket har puttet ca.40 skiver i linkpin forbroen???
mvh Henrik.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Næ det er for at kunne justere sig ud af nogen fremstillingstolerancer på de forreste bærearme.
Se fremgangsmåden og tabelen over anbringelsen af skiverne i rep.håndbogen.

Der skal være 8 skiver på dem med oring og 10 på dem uden, ved hver bundbolt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
mere viden,altid godt!!
Thank you Frank & VWnettet!

mvh Henrik.

Reply

You must log in to post.