Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Cylinder sæt stroker eller alm.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Doller Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Hvad skal man vælge stroker eller alm??.
Og hvor meget mere skal man lave om/skifte ud hvis man vælger stroker??.
Får man mere ud af at købe stroker sættet??
jeg har en Engle 100 knast og et sæt Kadron/dual carbs 40mm.
Hvad skal man vælge af vippetøj 1.4 eller 1.25??
Glemte at skrive det drejer sig om 90,5 cylinder sættet???
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Der er ikke forskel på cylindrene... den eneste forskel er stemplerne som har forskellig placering af krydspinden.
Hvis du skal køre med std slaglængde vælger du det "alm." sæt, hvis du har krumtap med over ca. 76mm slag vælger du stroker sættet...
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
På en Engle 100 skal du køre med std. vippetøj. Det er den beregnet til.

Jeg ville ikke køre med den til gadebrug. Den ødelægger løfterboringerne med sine meget stejle ramper.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Doller Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Man kan vel købe en 76mm krumtap hvis og hvis eller hva???
Hvilken knast burde jeg så erhverve mig???
Har læst et sted på nettet at et 1.25 vippetøj er meget lig standard, og hvis man virkelig vil have noget ud af det skulle man vælge 1.4 vippetøj????
Kan det passe???
Med hensyn til cylindersættene for man det samme ud af dem????
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
På en Engle 100 skal du køre med std. vippetøj. Det er den beregnet til.

Jeg ville ikke køre med den til gadebrug. Den ødelægger løfterboringerne med sine meget stejle ramper.


Nu er jeg jo typen der skal se og opleve alt med mine egne øjne og hænder (og tegnebog ;-) )..... så jeg tillader mig derfor at stille mig kritisk overfor denne påstand!

Jeg kan gå med til at det slider mere end en std. knast eller for den sags skyld en lign. tunknast der er beregnet til at køre med eks. 1.4 vippearme - men er det ikke overdrevet at sige at den ligefrem ødelægger løfterboringerne.

Jeg har kørt over 20000km med w120+1.1vipper og w130+1.32vipper uden tegn på slid (og jeg kører ikke ligefrem mine motorer fantastisk blidt).... selvfølgelig er der noget om snakken med at de slider mere, men mon ikke det er en skrøne at det ligefrem ødelægger løfterboringerne på ingen tid?

Er der nogen der har oplevet en blok hvor de var slidt op pga. netop dette ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Nej Rasser. Lige netop w100 er specielt hård ved løfterboringerne.
Den har meget løft over få grader og det er åbenbart for hårdt ved tingene. Jørgen Dalsgård brugte den i et par motorer for 5-7 år siden og de begyndte ret hurtigt at rasle voldsomt.
Da de blev skilt ad, var løfterboringerne helt ødelagte og det havde vi da aldrig set før med w110 og Scat C35 og C45
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Jeg må give Frank lidt ret. Blokke hvor der ikke er foringer i løfterhullerne, har det slemt med W100 knasten. Og så er det næsten umuligt at sætte den op så vippeagregatet ikke larmer.
- Nu er det jo efterhånden en offentlig hemmelighed, at jeg ikke er ret vild med Engle knaster i det hele taget, (med undtagelse af nogle få slibninger som er forbandet svære at komme udenom.) men W100´er nem at matche. Feks CB 2239, eller Web 119, eller endnu bedre Web 218/119. Den er F
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Og for lige at afslutte, så er det sådan set ikke noget man selv bestemmer om man kører med 1,1-1,25 eller 1,35-43-45-47.
Det er et valg man træffer når man vælger knastaksel. Den er slebet med hensyn til ramper og løftehøjde under hensyntagen til de fysiske rammer eller begrænsninger der nu er i en given motorkonstruktion. Diameter på løfter, sidetryk på løfteren, f.eks.
Jeg håber ikke Rasser bliver sur når jeg som eksempel nævner at han jo har døjet med at hans hurtige 1914 motor, har villet knække ventilfjedre. Det var vi jo så rørende enige om at det måtte være de elendige ventilfjedre som Gene Berg havde fejet sammen på gulvet og solgt til os.
Rasser fortalte mig, for ikke så længe siden, at han jo nok måtte indrømme at han havde kørt med større udveksling i vippearmene end knasten var beregnet til.
Det er også fint hvis det er det gør forskellen på om man bliver nummer 1 eller 2 i et motorløb. Men ikke noget man skal udnytte hvis man skal køre i den samme bil til og fra motorløbet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 19 years siden | | | |
mht. w100 knasten er skrap, så kan jeg godt se det.... havde bare slet ikke tænkt det som du lige forklarede det med lille duration og meget løft.

Og ja du har helt ret, jeg tog et valg da jeg byggede 1914 motoren. Og jeg valgte at ofre lidt levetid på min ventilfjedre osv. ved at gå udover det "anbefalede". Jeg var fuldt ud klar over at det betød endnu større stress end der i forvejen var på.
Retfærdigvis skal det så også siges at jeg så hen af denne vej vitterligt har erfaret at Gene Berg 273A fjedre IKKE egner sig til meget/hurtigt løft, der har jeg så istedet haft rigtigt gode erfaringer med JPM´s fjedre.


Jeg står faktisk og skal til at samle en 1835ccm sammen med en w100 knast... men der er da lige ændret planer nu ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Rasmus. det er ikke specielt løftet der gør det. Der er flere andre slibninger, som løfter lissåmeget, eller hvertfald tæt på. En cam doctor kunne nok afsløre det. Jeg tror det har noget at gøre med hvordan knasten løfter i begyndelsen, og ligeså lukker på den anden side. (Deraf nok osse den noget kraftigere ventilstøj) - Teoretisk set burde W110éren være hårdere ved løfterhullerne, men ved den er det mere ventilstyrene der har slæbet, so to speak.
Men som nævnt, hvis blokken har foringer i løfterhullerne, er der ingen problemer.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) REN Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Se, hvis man nu opgav knastdata som 15-20 datasæt af en profilhøjde og et ° tal, så kunne man ummidlbart sammenligne forskellige fabrikanter, inklusivt deres respektive betydning for sidekræfter i styr/løfterboringer, accelerationer af ventiler samt hastigheder hvormed ventilene blir smidt i sæderne.
Mon der er en database et sted med de mest alm. profiler/fabrikanter?

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 19 years siden | | | |
Det tvivler jeg på. Det er derfor nogen af de skrappe gutter investerer i en Cam doctor. Den koster kun 35k. Så du kan da godt købe en til hobby brug. ;-)
Jeg vælger nu at købe mig til servicen hos dem der har en.:-)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.