Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Krumtab med modvægte 69mm er skæv. Har lavet mange motorer men det her er ikke set før.

Tags:
No tags yet.

(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kunne være nogle har set noget ligende. Jeg er ved at bygge motor og skiller så en motor ad der har kørt Ca. to timer og opdager at den har gnavet lejet i stykker i enden af krumtabben på bærelejet/endeslør ved svinghjul på modsat side af hvor den er simset op.
Godt nok løber motoren 9400 O/min men jeg har aldrig set at bærefladen er slebet meget skævt og konisk og ikke er plan.
Nå men der findes jo en løsning bare for dårligt når man lige har investeret kr i det rigtige grej.

Har lige hørt om motor med CB performence plejlstænger der har åbnet sig på rullefeltet, grundet anlægsfladen på plejlstangen var affræset skævt. Kunne være andre har fundet kvalitets problemer i deres stumper når de laver motor.

Jeg vil godt nok gå grundigt til værks inden jeg går videre, med kvalitets kontrolen og tolerancerne.

Pas på

Hilsen
Haldex
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
haldex201 skrev:
Kunne være nogle har set noget ligende. Jeg er ved at bygge motor og skiller så en motor ad der har kørt Ca. to timer og opdager at den har gnavet lejet i stykker i enden af krumtabben på bærelejet/endeslør ved svinghjul på modsat side af hvor den er simset op.
Godt nok løber motoren 9400 O/min men jeg har aldrig set at bærefladen er slebet meget skævt og konisk og ikke er plan.
Nå men der findes jo en løsning bare for dårligt når man lige har investeret kr i det rigtige grej.

Har lige hørt om motor med CB performence plejlstænger der har åbnet sig på rullefeltet, grundet anlægsfladen på plejlstangen var affræset skævt. Kunne være andre har fundet kvalitets problemer i deres stumper når de laver motor.

Jeg vil godt nok gå grundigt til værks inden jeg går videre, med kvalitets kontrolen og tolerancerne.

Pas på

Hilsen
Haldex

Ved godt hvad du hentyder til med plejlstænger. Og det er forkert info. Det var fordi der blev brugt for svage bolte.
Jeg vil godt sætte min aftenskaffe på, at den krumtap er en du har fundet på Samba. Har jeg ret ?
Hvis det er fra den vendor jeg tror, er det ikke første gang. "Bare" fordi den er modvægtet, er jo ikke ensbetydende med at den er perfekt. - For 14 dage siden måtte West Speed opgive at afbalancere en ny "smedet" krumtap som var købt på Samba til $ 159.- Den var oval på sølerne (meget),og ude af slag med 0,5 mm. og var den seriøst ude af balance.
So much for cheap crappy parts.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hmm? Kan man stadig stole på Demello? (DMS)

OK, 9400 runder.. det gad jeg godt høre!!!
-------------------------------------------
(permalink) micha racing Member
Skrev for 17 years siden | | | |
så skulle du ha været hos JP dyno day hvor hans egen motor tar 9500 og gir 215hk på en 1914ccm med 12-1 komp
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fastoldvw skrev:
Hmm? Kan man stadig stole på Demello? (DMS)

OK, 9400 runder.. det gad jeg godt høre!!!

Demello er godt nok, hvertfald det jeg har set. - Bruger dem og DPR sæ´l.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jo det er set på kinesiske plejlstænger at anlægsfladen til boltene ikke er vinkelret på bolthullet.
JP omtalte det fordi han så fræser dem til og bruger åbenbart selv til 9500 omdr.

Nej du er bestemt ikke den eneste der oplever dårlige motordele.

Det med plejlstænger er ikke så stor en kunst som man gør det til. Morten Iversen viste mig en artikel med nogen svenskere der for 25 år siden havde forlænget fire originale plejlstænger ved at splejse to sammen og forstærket "såret" med noget fladjern.
De havde kørt dragracing lige siden og kørte endnu
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) 48ida Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fastoldvw skrev:
Hmm? Kan man stadig stole på Demello? (DMS)

OK, 9400 runder.. det gad jeg godt høre!!!






Så er det bare at gå ind på JP's hjemmeside og tryk på film

http://www.jpmotorsport.se/

(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 17 years siden | | | |
48ida skrev:
Fastoldvw skrev:
Hmm? Kan man stadig stole på Demello? (DMS)

OK, 9400 runder.. det gad jeg godt høre!!!






Så er det bare at gå ind på JP's hjemmeside og tryk på film

http://www.jpmotorsport.se/



OK fedt, men jeg mente nærmere "opleve", for man skal også mærke luften omkring bilen der vibrerer, angsten for at der springer en strop eller eksploderer et dæk, lugten af ræs (en blanding af benzin, gummi, udstødning, olie osv..) ..
You get the point..

Undskyld jeg forurener tråden..
-------------------------------------------
(permalink) __plum Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Torben jeg ved ikke helt om du kan huske det..

Men min 74,8 krumbasker var jo også skæv i anlægsfladen til svinghjulet, westspeed havde jo en del bøvl med at afbalancere den..

Bare en lille sidebemærkning.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg håber da at historien om dårlige dele fra CB er opspind.
Jeg har lige bestilt motor dele for en månedsløn, fra pågældende firma-Og har ikke kalkuleret med at sende delene til opmåling/rettelse på et maskinværksted før samling.
Men det skal man måske?
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Sølerne kan man da selv tjekke med en simpel Micrometerskrue,alså Ovaliteten
West
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Jeg håber da at historien om dårlige dele fra CB er opspind.
Jeg har lige bestilt motor dele for en månedsløn, fra pågældende firma-Og har ikke kalkuleret med at sende delene til opmåling/rettelse på et maskinværksted før samling.
Men det skal man måske?
Hilsen Niels Erik

Du skal ihvertfald Checke/ få checket alle mål/tolerancer/anlægsflader osv... Regn ikke med at delene er 112% iorden når du får dem.. Hvis de er det, så er du en af de første der har oplevet det..Næsten..

Seriøst, det hører med til at samle en motor at man dobbeltchecker alle mål/ vægt/ tolerancer.
Alt andet kan vise sig at blive MEGET dyrt..
Søg på blueprinting, så dukker der en masse op om kontrolmåling.. på engelsk..
-------------------------------------------
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kan godt se hvad ham Frank Andersen mener, men når stemplerne koster en formue skal de plumre pinde være i orden, ikke mindst når bilen skal benyttes til mere end admindelig gadebrug.

Rart at se en ordentlig dialog fra mange om et for mig et godt emne.

Og nej den krumtab vi taler om har intet med samba at gøre, den har for øverigt ikke været gratis. Det er noget GB grej.

Ved nogen om man kan få en tab på 72mm i slag nogen steder så jeg kan holde min motor under to liter med 94mm i boring ?

Ellers kør på med noget viden deling det er ikke så tosset.

Hilsen

Haldex
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Jeg håber da at historien om dårlige dele fra CB er opspind.
Jeg har lige bestilt motor dele for en månedsløn, fra pågældende firma-Og har ikke kalkuleret med at sende delene til opmåling/rettelse på et maskinværksted før samling.
Men det skal man måske?
Hilsen Niels Erik


Du SKAL måle og checke alt!!!

Det Torben siger der ikke er noget problem (anlægsfladen for bolthovedet på plejlstangen), siger Johannes Persson er et STORT problem. Efter næsten alle var smuttet hjem efter dynoday om lørdagen, var en lille flok på en ca 6 stykker tilbage. Johannes viste os så resterne fra hans motor der eksploderede på rullen for ham. Denne motor havde netop CB plejlstænger, og han har siden fundet grunden til "eksplosionen"... netop at anlægsfladen ikke var helt planslebet. Han sagde at han siden konsekvent havde checket ALLE plejlstænger inden montering, og kvaliteten af arbejdet var meget svingende - selv på samme typer plejlstænger!
Han var ikke det mindste i tvivl om at det der var sket, skete pga. anlægsfladen for plejlstangsbolten!

Guldtippet fra Johannes er hermed givet videre - brug det til hvad i vil.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
plum skrev:
Torben jeg ved ikke helt om du kan huske det..

Men min 74,8 krumbasker var jo også skæv i anlægsfladen til svinghjulet, westspeed havde jo en del bøvl med at afbalancere den..

Bare en lille sidebemærkning.

Det er jo osse en støbt. Der ved vi godt at der kan være et problem.

Hvis Johannes siger at han har fundet det problem, har jeg bare været heldig indtil videre. Jeg har ikke set det endnu. Meen måske han ser lidt flere end jeg gør.

- hvis den ovennævnte krumtap der ikke var iorden kom fra GB. kan vi jo kun konstatere, hvad vi længe har diskuteret. - Kvaliteten derfra er ikke bedre end de fleste andre steder, kun prisen.
T

(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ved nærmere eftertanke har jeg faktisk prøvet at svinghjulslejet var for "langt" på en Scat smedet for nogle år siden, hvilket resulterede i at jeg ikke kunne få endesløret til at passe. Det krævede lige en planslibning på 6/10 mm.
T
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kan der så laves en "guide" for hvad og hvordan de enkelte dele kan kontroleres-Eller skal man bare køre hele bunken af crom moly.dele til et maskinværksted og bede dem om at måle ALT-Jeg er maler og ikke maskinarbejder. Så mit måleværktøj er en skydelære og en micrometer skrue(som jeg sikkert ikke kan betjene rigtigt)
Mere viden ønskes!!!
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) haldex201 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg kan forstå din frustration Erik det er også træls for at bruge et jysk udtryk at lortet ikke overholder STD mål og er i en kvalitet vi ikke kan bruge, men så længe vi vil have det billigt så bliver ting lavet uden for de tolerancer vi kender til her i DK, Tyskland OSV.
Jeg tror du kan komme langt med din skyde lære og micro meter skrue men skaf dig en værksteds håndbog + lidt sund fornuft, tal med nogen om det du er i tvivl om så skal det nok gå !

En gade motor behøver jo ikke køre 10000 O/min hele tiden vel. Så chancen for det virker er meget større. Min nye motor vil på alle områder blive extrem og skal derfor bare være i orden men chancen for et Motor haveri som da magnusen kørte F1 er stor i mit tilfælde. Men sådan er livet jo engang indrettet. Husk vi tuner på noget beregnet til 44 HK og får det op at yde over det 5 dobbelte. Det er ikke uden omkostninger hvilket jeg tror mange kan skrive under på, og lære penge er dyre.

Hilsen

Haldex
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
haldex201 skrev:
Jeg kan forstå din frustration Erik det er også træls for at bruge et jysk udtryk at lortet ikke overholder STD mål og er i en kvalitet vi ikke kan bruge, men så længe vi vil have det billigt så bliver ting lavet uden for de tolerancer vi kender til her i DK, Tyskland OSV.
Jeg tror du kan komme langt med din skyde lære og micro meter skrue men skaf dig en værksteds håndbog + lidt sund fornuft, tal med nogen om det du er i tvivl om så skal det nok gå !

En gade motor behøver jo ikke køre 10000 O/min hele tiden vel. Så chancen for det virker er meget større. Min nye motor vil på alle områder blive extrem og skal derfor bare være i orden men chancen for et Motor haveri som da magnusen kørte F1 er stor i mit tilfælde. Men sådan er livet jo engang indrettet. Husk vi tuner på noget beregnet til 44 HK og får det op at yde over det 5 dobbelte. Det er ikke uden omkostninger hvilket jeg tror mange kan skrive under på, og lære penge er dyre.

Hilsen

Haldex

Det lyder ikke helt ved siden a´.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) bugservice Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg for altid mine krumtappe chekkket og afvejet inden de bliver mont og lige meget hvor dyre og fine de er finder han altid noget så hvis i ha det chekket inden mont tager han ca 12-1400 kr for at afbalancere + afveje plejlstænger
MVH Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er svært. Det letteste er at bruge std.dele. Ligeså snart det er kineserdele hopper kæden af.
Sammen med Morten Iversen har jeg målt på et par kineserkrumtapper. Godt nok stålkrumtapper men de billige.
Hvis hovedlejerne skal ligge på 54,98-54,99mm så lå de begge på 54,94-97mm. Altså i underkanten af originale nye.
Mit gæt er at det under fabrikationen går for hurtigt. Man lader ikke krumtappen ligge og blive kold før den endelige bearbejdning. Hvis emnet er varmt, er den for stor og man måler og tager de sidste par hundrededele. Når den så bliver kold er den for lille.
Jorden stopper jo ikke sin rotation pga. et par hundrededele, men det er frusterende at adskille en gammel motor og krumtappen så måler 54,99mm. Og så modtage en ny der faktisk er opslidt.
Efter det ville jeg kun købe opsvejste krumtappe, fra Pauter, Fat eller Demello
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis jeg kunne købe en krumtap med 84mm slag, hos vw så havde jeg nok gjort det!
Det er bare ikke muligt at tune med standard dele , og så må vi købe de dele som er på markedet.
Men hvor stort er problemet egentlig! Er dele fra fks CB generalt ude af mål, eller er det bare nogle enkelte dele som indimellem er lavet om "mandagen" ???
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=niels-erik]Hvis jeg kunne købe en krumtap med 84mm slag, hos vw så havde jeg nok gjort det!
Det er bare ikke muligt at tune med standard dele , og så må vi købe de dele som er på markedet.
Men hvor stort er problemet egentlig! Er dele fra fks CB generalt ude af mål, eller er det bare nogle enkelte dele som indimellem er lavet om "mandagen" ???
Hilsen Niels Erik

jeg mener da man kan købe en vw krumtap der er svejst modvægte på og lavet om til chevy søler.... men er da lige pludselig i tvivl - anyone ??

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) bang Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jo dpr laver dem. http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=243140
har igennem torben bestildt en 86mm wbx krumtap der er lavet på samme måde.

-------------------------------------------
tlf 22971295
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Som Greg hos Fat engang sagde til mig: "jo vi sælger da Scats stålkrumtapper, men sådan en opsvejset originalkrumtap er et forbandet godt stykke stål"
Og manden leaser racermotorer ud. Det bliver man fattig af hvis de kommer tilbage hver weekend og har brækket sig.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.