Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  MegaSquirt i min 58´er. (UPDATE 9/5)

Tags:

125
(permalink) Skallerup S. Member
Skrev for 17 years siden | | | |

Det styrer.!

Du styrer.!

Glæder mig til at se mere.. !

Mvh.
Vejle.
-------------------------------------------
Keep your dream alive.!!
(permalink) SVINGEL Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja dette er osse et projekt som jeg glæder mig til at følge.
Har selv tænkt på MS og turbo, men det der med elektronik er ikke lige min stærke side.

mVWh Bjørn
-------------------------------------------
Bjørnen
b.svingel@gmail.com
Frederiksværk 21796352
(permalink) Jon Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Syntes det er for fedt!! Jeg har selv gået med at komme igang med et lignende projekt i et halvt års tid.

Skal det også styre tændingen ?

:)

Held og lykke og skriv endelig hver gang du laver noget, vil glæde mig til at følge projektet...
(permalink) REN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fedt projekt! Mere fremgang til dig.. Hvorfor er clocken fra krumtappen så pjusket, er det det "rene" sensor signal?

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jon: Jeg starter med sprøjt og får det til at køre og så kommer tænding bagefter. Jeg regner med at lave det med EDIS, men gør ikke noget ved det før indsprøjtningen kører 100%.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
REN: Det er bare et signal jeg har simuleret med lidt elektronik og sendt ind i MS boksen for at teste om den virkede som den skulle. grunden til den er pjusket er fordi jeg ikke har filtreret på signalet og bare lige hurtigt byggede det op i en fuglerede. Det signal jeg får fra bilen skulle gerne være lidt pænere og hvis det ikke er må jeg lige filtrere det lidt.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
:D ja du skriver jo også på shoptalkforums.com har jeg da set her de de sidste dage, det var i et af dine indlæg derinde at jeg selv så Jenvey spjældene,

hvorfor har du valgt at sætte injectorene ned i manifolden istedet for i spjældhuset?

jeg er selv ved at samle mod og viden til næste vinters projekt: at bygge et megasquirt system på noget 2,4 l eller mere t4 motor og runde de 220 hk hvis muligt sammen med noget mere hidsig setup i forhold til min første t4. kompression knast mv.

jeg glæder mig til at følge indlæget, og er glad for at du deler dine erfaringer med os andre nørder.
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Cardude: Det havde været meget nemmere at sætte dyserne i spjældhusene det har du ret i, men jeg har valgt ikke at gøre det af den simple grund at der ikke er plads nok i et std. motorrum på en type1 til at dyserne kan være der, da de sidder på ydersiden af spjældkusene. Jeg vil ikke til at skære i karossen for at få plads til dyserne så derfor valgte jeg at montere dem i manifoldene. Jeg kan kun varmt anbefale spjældhusene fra Jenvey Dynamics de er af væsentlig bedre kvalitet end dem fra CB performance.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
warp skrev:
Cardude: Det havde været meget nemmere at sætte dyserne i spjældhusene det har du ret i, men jeg har valgt ikke at gøre det af den simple grund at der ikke er plads nok i et std. motorrum på en type1 til at dyserne kan være der, da de sidder på ydersiden af spjældkusene. Jeg vil ikke til at skære i karossen for at få plads til dyserne så derfor valgte jeg at montere dem i manufoldene. Jeg kan kun varmt anbefale spjældhusene fra Jenvey Dynamics de er af væsentlig bedre kvalitet en dem fra CB performance.


ok, det giver også mening for mig.
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Velkommen i klubben ! :-)

Jeg er dog blevet frarådet EDIS af flere årsager og gå nu efter
"decoder Wheel" setup. (kan det samme som EDIS og lidt til )

For øvrigt er det bedre at sætte dyserne i manifolden end spjældet pga. dyserne helst skal peje ned mod ventilen og side tættere på ventilen.

Jeg har samlet den fornødne viden til at sætte strømfordelerløs tænding på og når der igen er lidt penge på kontoen efter afgangsprojekt skriveriet, køber jeg delene dertil.
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
WBXManden skrev:


For øvrigt er det bedre at sætte dyserne i manifolden end spjældet pga. dyserne helst skal peje ned mod ventilen og side tættere på ventilen.


kun hvis du går efter brændstof økonomi og moment har jeg læst mig til, går du efter heste ved lidt højere omdrejninger skal den side lige under spjældet for at udnytte den turbolens som spjældet laver.
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Den debat vil jeg ikke rigtigt gå ind i da der findes lige så mange meninger og teorier om det enme som der er mennesker på jorden. Det er et af de emner der har genereret nogle af de længste tråde på shoptalkforums gennem tiderne. Min opfattelse er at så længe man ikke er ude efter at klemme de absolut sidste heste ud af sin motor er det ikke noget man behøver gå så meget op i. Det er muligt at lave over 300 hk med begge set-ups ...så det er vist godt nok til mig. :-D
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |
cardude skrev:

kun hvis du går efter brøndstof økonomi og moment har jeg læst mig til, går du efter heste ved lidt højere omdrejninger skal den side lige under spjældet for at udnytte den turbolens som spjældet laver.


Hva så når man f.eks. anvender MC-spjæld, hvor der ikke er den store forskel på turbolensen !?

-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
WBXManden skrev:
cardude skrev:

kun hvis du går efter brøndstof økonomi og moment har jeg læst mig til, går du efter heste ved lidt højere omdrejninger skal den side lige under spjældet for at udnytte den turbolens som spjældet laver.


Hva så når man f.eks. anvender MC-spjæld, hvor der ikke er den store forskel på turbolensen !?



det aner jeg ikke, har jeg ikke læst om, hvad er der specielt ved et mc spjæld.

mener du cylinder karburatore, så ja dem er der ikke meget turbolens omkring, jeg ved jo ikke noget om emnet andet end det jeg læser. men umidelbart er der jo stadig længere fra injectoren oppe i karburatoren end der er nede i manifolden, men hvis det til gengæld er en god forstøvende injector kan det godt være at det er fuldstændigt lige gyldigt, der der vigtigt er jo at benzinen fordamper og blandes jævnt.

vi har jo en oplag mulighed for at finde ud af det her med warps setup, hvis han kunne have mod på at prøve begge steder.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Supercoole spjældhuse (jeg tør slet ikke spørge til prisen ;-) )

Jeg er meget interesseret i at høre noget om hvordan man regner sig frem til størrelsen på spjældene, og går man helt væk fra at bruge venturier o.lign. ?
På en karburator bil er der jo rigtig meget forskel i kørbarheden/effekten/omdr. osv. osv. alt efter hvad størrelse venturi og spjældstørrelse man vælger.... men hvordan klarer man det på en indsprøjtningsmotor ?


lær en karburator mand lidt om indsprøjtning.... tak! :-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Man har normalt ingen venturi i et spjældhus og det siges at hvis man bygger en karb om til et spjældhus er det vigtigt at fjerne den venturi der sidder deri da den skaber mere drag og dermed mindre flow. I et karb set-up er mængden af benzin som tilføres motoren udelukkende bestemt af tryk og flow i karben som bl.a. en venturi er med til at styre. Dette er jo ikke nødvendigt med EFI da benzin mængden er beregnet rent elektronisk på baggrund af sensor input og kan skaleres uafhængigt af flow og tryk i spjældhuset.
Selvfølgelig har størrelsen på selve spjældet noget at sige for luftens hastighed ind i motoren og skal jo passe til motorstørrelsen.

Jeg kender ikke en formel til at beregne størrelsen på spjældet, men går ud fra andres erfaringer. Generelt siger man at størrelsen skal være lidt mindre på et spjældhus end en tilsvarende karb ...hvilket også giver mening i mit hoved eftersom der ikke er nogen venturi til at skabe drag og derfor kan flowe den samme mængde luft pr. tid med en mindre diameter (og større hastighed selvfølgelig).

Mine spjæld er 40mm og burde kunne følge med op til 2L uden problemer.

Snakker vi plenum set-up er det meget normalt at have et enkelt spjældhus på 50-65mm for 1600-2000cc og dertil kommer så nogle beregninger af volumen på manifolde som skal passe til volumen på selve plenumkammer.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
en indsprøjtnings motor har ikke brug for andet end spjældhuset og injectoren,

venturien i karburatoren skaber jo en venturie effekt :D sjovt som det hænger sammen, men det der er humlen i venturrie effekten er at du sænker det dynamiske tryk inde i venturien hvorved at du suger benzin ind i karburatoren fra svømmerhuset og derved får motoren til at køre, det behøves ikke med injectore idet at man jo ved hjælp af tryk (mellem 30 og 60 psi) sprøjter benzinen ind hvorved at selve undertryks delen i karburatoren jo så ikke har mere at sige, og idet at det er en computer der styrer injectoren har man ikke længere brug for andet end en dysse, og kan undvære tomgangsdysse accelerationsdysse og hoveddysse.

man har det jo alle de dysser i en karburator for at kunne give forskellige mængder af benzin i forskelig luftflow og spjæld åbning i karburatoren
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har man ikke en tomgangs dysse?

Jeg mener der skal vel kunne komme lidt luft forbi i tomgang, altså hvis det ikke bliver justeret på spjældene..
Har i så ingen luftmængdemåler?

Plum
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Med det i siger så er det jo egentlig bare at vælge så stort et spjældhus som muligt.

Så kunne man bare sætte et 60mm spjældhus på hver indsugningskanal... og vupti ville det køre perfekt og give masser af kørbarhed og maks effekt. ???!! kan i følge mig ?

Det er netop lufthastigheden jeg tænker på. synes umiddelbart at 40mm spjældhuse lyder MEGET stort... men igen forstår jeg ikke måden man vælger størrelsen på samt om/hvordan man sammenligner det med karburator setup ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser skrev:
Med det i siger så er det jo egentlig bare at vælge så stort et spjældhus som muligt.

Så kunne man bare sætte et 60mm spjældhus på hver indsugningskanal... og vupti ville det køre perfekt og give masser af kørbarhed og maks effekt. ???!! kan i følge mig ?

Det er netop lufthastigheden jeg tænker på. synes umiddelbart at 40mm spjældhuse lyder MEGET stort... men igen forstår jeg ikke måden man vælger størrelsen på samt om/hvordan man sammenligner det med karburator setup ?


nej for du skal stadig have en hastighed på luften for at blande benzinen ordentligt med luften. warp skriver jo også at man hvor man traditionelt ville bruge 44idf at man så måske skal bruge 42 eller 40 mm for at få ordentligt flow på da spjældhuset ikke har venturier.
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonym skrev:
Har man ikke en tomgangs dysse?

Jeg mener der skal vel kunne komme lidt luft forbi i tomgang, altså hvis det ikke bliver justeret på spjældene..
Har i så ingen luftmængdemåler?

Plum


der er ingen tomgangs dysse, og normalt ikke luftmængde måler på megasquirt systemer. der er en sensor på spjældhuset som måler hvilken vinkel den er og derefter giver benzin udfra denne information (sammen med indput fra temp sensore og tach output evt en lambadazonde)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
cardude skrev:
Rasser skrev:
Med det i siger så er det jo egentlig bare at vælge så stort et spjældhus som muligt.

Så kunne man bare sætte et 60mm spjældhus på hver indsugningskanal... og vupti ville det køre perfekt og give masser af kørbarhed og maks effekt. ???!! kan i følge mig ?

Det er netop lufthastigheden jeg tænker på. synes umiddelbart at 40mm spjældhuse lyder MEGET stort... men igen forstår jeg ikke måden man vælger størrelsen på samt om/hvordan man sammenligner det med karburator setup ?


nej for du skal stadig have en hastighed på luften for at blande benzinen ordentligt med luften. warp skriver jo også at man hvor man traditionelt ville bruge 44idf at man så måske skal bruge 42 eller 40 mm for at få ordentligt flow på da spjældhuset ikke har venturier.


jeg kan godt følge dig i hvad du siger...... men savner nogle retningslinier samt mere teknisk forklaring på hvordan man vælger spjældhuse.

Og jeg forstår udemærket hvorledes karburatoren fungerer, og hvad indvirken venturien har på vacuum/tryk på hver side af denne ;-).

men jeg forstår ikke hvorfor man ikke vælger et 34 eller 36mm spjældhus (eller endnu mindre) til en 1584 med 90hk.
Man kan jo direkte sammenligne karburator og spjældhuse hvis man siger at det er med åbent spjæld - så ville man måske opleve at man ved en given venturi størrelse ikke ville opnå mere topeffekt.
Lad os sige at man havde en dag på rullen og fandt ud af at makseffekten ikke blev højere ved at gå fra 34 til 36mm venturi (men kørbarheden blev selvfølgelig ringere med 36mm). Hvorfor skal man så have et 40mm spjældhus og ikke et 34mm ??

NB. dette er blot et eksempel for at få jer til bedre at forstå min tankegang.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser skrev:
cardude skrev:
Rasser skrev:
Med det i siger så er det jo egentlig bare at vælge så stort et spjældhus som muligt.

Så kunne man bare sætte et 60mm spjældhus på hver indsugningskanal... og vupti ville det køre perfekt og give masser af kørbarhed og maks effekt. ???!! kan i følge mig ?

Det er netop lufthastigheden jeg tænker på. synes umiddelbart at 40mm spjældhuse lyder MEGET stort... men igen forstår jeg ikke måden man vælger størrelsen på samt om/hvordan man sammenligner det med karburator setup ?


nej for du skal stadig have en hastighed på luften for at blande benzinen ordentligt med luften. warp skriver jo også at man hvor man traditionelt ville bruge 44idf at man så måske skal bruge 42 eller 40 mm for at få ordentligt flow på da spjældhuset ikke har venturier.


jeg kan godt følge dig i hvad du siger...... men savner nogle retningslinier samt mere teknisk forklaring på hvordan man vælger spjældhuse.

Og jeg forstår udemærket hvorledes karburatoren fungerer, og hvad indvirken venturien har på vacuum/tryk på hver side af denne ;-).

men jeg forstår ikke hvorfor man ikke vælger et 34 eller 36mm spjældhus (eller endnu mindre) til en 1584 med 90hk.
Man kan jo direkte sammenligne karburator og spjældhuse hvis man siger at det er med åbent spjæld - så ville man måske opleve at man ved en given venturi størrelse ikke ville opnå mere topeffekt.
Lad os sige at man havde en dag på rullen og fandt ud af at makseffekten ikke blev højere ved at gå fra 34 til 36mm venturi (men kørbarheden blev selvfølgelig ringere med 36mm). Hvorfor skal man så have et 40mm spjældhus og ikke et 34mm ??

NB. dette er blot et eksempel for at få jer til bedre at forstå min tankegang.



jeg tror jeg er med på hvad du siger nu, og må indrømme at jeg tror at vi bevæger os ud på det område hvor ikke mange endnu har bevæget sig, men det er et meget relevant spørgsmål du stiller. og jeg har detsvære ikke svaret.


spørg mig ikke hvordan men de har altså fået det til at virke uden vakum måler, nogen installerer vist en trykmåler i brænd kammeret. men det er jeg ikke sikker på.
dog sætter man ofte vakummet fra manifolderne til at regulere benzintrykket, således at et kraftigt vakum hæver trykket.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
Lige en lille ide til megasquirtbyggerne:

Hvis i vil bygge på en 1600 (det ville jeg også starte med) så brug dog et originalt indsprøjtningssystem som udgangspunkt, og skift evt følere og dyser hvis der er behov.
-på den måde slipper man for en stor del af "opfinderarbejdet" - og kan endda måske få det til at se lidt "factory" ud. VW lavede indsprøjtning på de sidste cabrioleter til det amerikanske marked, og mexi-beetlerne bliver også leveret med sprøjt, og delene er ofte til salg billigt på ebay:

http://search.ebay.com/search/search.dll?from=R40&satitle=vw+bug+inject*

-når man så har fået det til at fungere perfekt kan man jo altid smide en lille turbo på og fordoble effekten, Peter fra CSP i tyskland var engang ved at lave turbosæt med intercooler til mexibeetlerne, måske kunne man kopiere hans setup (der var med det originale sprøjt)
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser:
Grunden til man ikke kan bruge et kæmpe spjæld på fx. 60mm er at kørbarheden bliver elendig og man oplever den on/off effekt som hvis man havde 48ida's på en 1300. I sådan et tilfælde vil motoren få alt den luft den overhovedet kan "trække" allerede når spjældet er åbnet fx. 10 grader og de sidste 80 graders åbning af spjældet har ikke nogen effekt dvs. du kun har 5 graders spillerum fra tomgang til fuld gas. Derfra kører man så ned i størrelse indtil man rammer den grænse hvor at motoren først får 100% luft ved 90 graders åbent spjæld. Hvis man går længere ned begynder man at begranse topeffekten på motoren.
Du har fuld stændig ret når du siger: hvorfor sætte 36mm på når man ikke får højere effekt end med 34mm. Det eneste der sker er at kørbarheden bliver dårligere.

Problemet med et alt for stort spjæld er der en del Amerikanere der har rodet med i deres plenum set-ups med et enkelt spjældhus. De tager et 75mm spjæld fra en corvette eller lignende og opdager at fra 75% speeder til 100% speeder sker der ikke en skid fordi motoren allerede får alt det luft den kan tage ved 75%.

Grunden til jeg har 40mm er at jeg gerne vil bruge mine spjældhuse til en 1914cc også. Og så kunne jeg heller ikke få dem mindre end 40mm. CB laver fx. ikke mindre end 48mm.

Bare lige for at slå det HELT fast! :-) Størrelsen på spjældet begrænses kun af kørbarheden.

Morten:
Jeg har sådan et komplet indsprøjtningssystem fra en gammel amerikansk bug til at ligge herhjemme i garagen. Det var også min plan fra starten at bruge det som basis for MS, men som tingene skred frem synes jeg der var formange begrænsninger og ændringer der skulle laves for at det kom til at virke så præcins som jeg ville og derfor vælgte jeg at gå en lidt anden vej i stedet.
Men jeg vil stadig mene at man kan lave et rigtigt godt og billigt system på den måde så hvis der er nogen der har mod på det kunne jeg nok godt overtales til at sælge det gamle system jeg har til at ligge eftersom det ikke er aktuelt for mig mere.
Det indeholder:
Mainifolde med huller til dyser.
Plenumkammer som passer direkte på en tpye1 (erstatter generatorfoden)
spjældhus som passer direkte på det plenumkammer der er hører med.
Fuel rails der kan sættes direkte på med spændebånd.

Hvis der er nogen der er interesseret så sig til!! :-)

Ang. den "tomgangsdyse" der blev snakket om så er der godt nok ofte sådan en, men den har en lidt anden funktion end i en karburator. På et spjældhus er "tomgangsdysen" bare et lille hul under spjældet hvorpå der sidder en ventil som fx. har 10 trin mellem lukket og fuldt åben. Den ventil styres så af MS (hvis det er MS man kører med) når motoren er kold og giver ligt ekstra luft indtil motoren er varm evt. kombineret med lidt ekstra benzin tilførsel i denne periode. Fuldstændig som en choker.

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

125

Reply »

You must log in to post.