Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  MegaSquirt i min 58´er. (UPDATE 9/5)

Tags:

(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Muligvis dumbt spørgsmål: kører du med map-sensor eller alphaN? Hvis du kører med mapsensor hvordan får du så et stabilt signal til den med individuelle spjældhuse?

Mht. til det med lufthastigheden mener jeg, at hvad enten man kører med efi eller karburatorer gælder det, at lufthastigheden har stor indflydelse på fyldningsgraden. Tænk nærmere over at indsugningventilen lukker rimeligt langt efter bdc... efter bdc skulle man tro at luften ville blive skubbet tilbage ud af cylinderen pga. ventilen stadig står åben. Dette gør den ved lave omdrejninger. Ved højere omdrejninger vil luften pga. den er i bevægelse fortsætte med at fylde cylinderen et vidst stykke tid, hvorfor en motor med en vild knast har dårlig fyldningsgrad ved lave omdrejninger men til gengæld går amok ved højere omdrejninger.
Ved at montere større karburatorer eller spjældhuse sænkes lufthastigheden og dermed flyttes omdrejnings området med bedst fyldningsgrad opad ( = større effekt og mindre kørbarhed).

For store spjældhuse giver også større usikkerhed på spjældåbningen, fordi som warp nævner midskes gradtallet hvor spjældåbningen betyder noget for motoren.

mht. turbulens ved jeg ikke hvor meget lufthastigheden i indsugningssystemet har at sige? Hvis man kører med god lille squish afstand bliver gassen vel blandet rimeligt godt og grundigt i forbrændingskammeret (kun et gæt).

Duus
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Duus:
Tror du har fat i den lange ende. I mine øre lyder det helt rigtigt.

Jeg kører ikke med noget endnu ...hehe
Men det er med MAP sensor og måden at få et stabilt signal på er et balancerør mellem de 4 spjældhuse dette skulle få signalet til at falde til ro. Hvis signalet stadig hopper sætter jeg måske en lille "buffer tank" på der virker som lavpass filter for vakuumudsving.
Ellers er alphaN også en mulighed, men folk plejer at få et okay resultat bare med et balancerør til at samle de 4 vakuumsignaler.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) __plum Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det jeg mente med tomgangdyssen, var at du skal vel kunne stille din tomgang et eller andet sted..
Og der skal vel kunne komme luft forbi spjældet nå der ikke bliver givet gas..

Jeg har selv et sprøjt projekt liggende, dog er det hele lavet på et gammelt bosch sprøjt. Mine spjældhuse har jeg selv lavet, og der var planen at der skulle lave en lille luftskrue til at sætte tomgangen.
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Plum:
Tomgangen klares bare med stopskruen til spjældene som på en karb og så er der også ofte en luft omløbsskrue til at finjustere synkroniseringen.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg synes lige jeg vil lave en tråd til mit fuel injection projekt. Det har efterhånden været undervejs i et år næsten og tiden er gået med enormt meget research for at få overblik over de forskellige muligheder for at kunne sammensætte det helt rigtige set-up og efterfølgende skaffe alle delene.

Min motivation fra starten var at jeg havde læst om et programmerbart motorstyringssystem der hedder MegaSquirt MS (se evt. http://www.megasquirt.info ) som er et "open source" system og dermed heletiden er under udvikling of forbedring. Systemet er ret billigt og har næsten uanede muligheder hvis man har lidt programmering og elektronik i blodet. Som den nørd jeg nu er, tænkte jeg at det kunne være et fedt projekt at afprøve MS på en gammel luftkølet boxer og se der kan komme ud af det mix mht. km/l, moment, og heste osv.

Som udgangspunkt ville jeg lave et low budget system basseret på MS og finde de fleste reservedele ved skrothandleren, men som projektet skred frem ændrede tingene sig lidt af forskellige årsager og jeg valgte i stedet at købe det meste fra nyt og kun nogle få brugte dele. Dermed blev det meget nemmere sammensætte et system præcist som jeg vil have det.

Motoren jeg har valgt at sætte MS på er en peppet 1585cc som jeg inden vinter havde på feltet og fik målt (ca. 90 hk) så jeg har noget at sammenligne med når jeg engang bliver færdig med at implementere MS og får den på feltet.

Efter mange timers læsning og mange forskellige overvejelser besluttede jeg at lave et set-up som er basseret på følgende:

MegaSquirt II v3.0 (samlesæt)
2 x dual port IDF manifolde til fuel injection fra CB Performance
2 x fuel rails fra CB Performance
2 x IDF style spjældhuse fra Jenvey Dynamics i England (Rigtig god kvalitet!! :-) )
4 x 208 cc indsprøjtningsdyser fra Bosch (port injection, kan følge med til ca. 160 hk)
Berg speedertræk

Hertil kommer en del arbejde med at lave nyt benzinsystem som kører med ca. 3 bar, montering af diverse sensorer og kabler som er nødvendige for at MS fungere, modificeringer af spjældhusene så de passer til speedertrækket og så selvfølgelig at samle hele MS styreboksen. ...plus 1000 andre små og større opgaver + mange timers tuning af systemet bagefter med wide band lambda sonde.

Her er lidt billeder at de forskellige dele endtil nu. Jeg er kommet så langt at alt elektronik er på plads og testet og virker 100%. Alle andre dele er ENDELIG kommet hjem og er blevet test-fittet og afprøvet så meget det er muligt uden montering i bilen.
Jeg regner med at gå i gang med at monterer alle tingene i bilen her i weekenden.

Kom endelig med jeres input til projektet ...om det er spørgsmål, gode råd eller andet. :-)

Jeg regner med at poste flere billeder efterhånden som arbejdet skrider frem og også komme med lidt mere beskrivelse hen ad vejen.
DSC00441.jpg
DSC00444.jpg
DSC00445.jpg
DSC02292.jpg
DSC02294.jpg
DSC02353.jpg
DSC02489.jpg
DSC02492.jpg
DSC02495.jpg
DSC02498.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så kom tråden back on track igen. :-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nå okay warp, så var jeg ikke helt galt på den:D
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
warp skrev:
Grunden til jeg har 40mm er at jeg gerne vil bruge mine spjældhuse til en 1914cc også. Og så kunne jeg heller ikke få dem mindre end 40mm. CB laver fx. ikke mindre end 48mm.



ok så forstår jeg bedre valget af de 40mm.... glæder mig til at høre den igang til sommer. ses i aften går jeg ud fra ;-) SK
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Yessør! ...så skal den ha' lidt gaas ;-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
warp skrev:
Plum:
Tomgangen klares bare med stopskruen til spjældene som på en karb og så er der også ofte en luft omløbsskrue til at finjustere synkroniseringen.


Hmm, hvad havde du tænkt dig at gøre med tilskudsluft, når du kører warmup ?
Skal bilen bruges som dailydriver eller sommercuiser?


(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonym skrev:
warp skrev:
Plum:
Tomgangen klares bare med stopskruen til spjældene som på en karb og så er der også ofte en luft omløbsskrue til at finjustere synkroniseringen.


Hmm, hvad havde du tænkt dig at gøre med tilskudsluft, når du kører warmup ?
Skal bilen bruges som dailydriver eller sommercuiser?





..og det var så mig
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg regner med at bruge højrefoden ...tror ikke jeg gider at lave det da det er kun en sommerbil. Jeg har godt nok en Bosch luftventil til at ligge, men tror ikke det er besværet værd.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ok.. det kan bare godt være pisse irriterende, hvis man kører i byen.

Det besværlige for dit vedkommende består jo i at lave et plenum!?.

Jeg har kørt med mit hver dag i snart et år, og i en periode uden lufttilskudsventil.
Er efterhånden ved at ha tunet den meget godt ind.
Det er skruen uden ende, man bliver aldrig 100% tilfreds :-D
Man tror monteringen af sprøjtet er det der er det svære, men i virkelighed er det hurtigt overstået og man ender med at bruge 100 vis af timer på tuningen, samtidig med man finder ud af der er meget mere at lære... :-)


-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) t2Finn Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har er er par billeder af min org. vw 1600i motor det minder lidt om det du har
min_nye_motor_003.jpg
min_nye_motor_009.jpg

-------------------------------------------
(Er du fuld så tag bussen hjem)
T1 splitbus 1967 1.6 L
Vw Polo 2013
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |
De ser dejlige ud de der fuelrails Finn!

Sådan nogle ville jeg gerne ha fat i, så jeg kunne bruge almindelige dyser..
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja nu må vi se om jeg bliver træt af det ...har ikke nogen choker på mine webere og det har ikk generet mig. Hvis det bliver generende laver jeg det også bare eftersom jeg allerede har lidt stumper til det til at ligge.
Jeg skal ikke have noget plenum i det set-up jeg laver så det bliver ikke ret svært. :-D

Jeg er godt indstillet på at tune og tune og så tune igen for at bliver tilfreds. :-) Jeg hat lige købt en LC-1 wb lambda sonde fra Innovate Motors som gerne skulle komme på onsdag. Hvad bruger du til at tune efter wb eller nb eller hvad?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |

Jeg har samme LC-1 sensor.
Uden den ville jeg have været lost..!
Jeg vil tro at med hjælp fra en der har prøvet det før, vil det ta' et par timer at få den til at køre nogenlunde ordenligt.
Herfra er det pusle, pusle tomgang/warmup/AFR/økonomi/effekt/moment også forfra igen osv. osv.
Man kan blive ved !

Hvordan var det nu, du ville ikke sætte tændingstyring på med det samme vel !?
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg havde faktisk først tænkt mig bare at købe en NB lambda sensor for at få skidtet til at køre, men blev alligevel ening med mig selv om at det ikke var pengene værd når den alligevel ikke rigtigt kan bruges til at tune med så.

Jeg starter med sprøjt og får det til at køre stabilt og så kommer tænding med EDIS senere.
Styrer du begge dele med MS? ...og hvad bruger du hvis det er tilfældet?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Godt valgt med sensoren ! :o)

Som jeg skrev tidligere, er jeg blevet frarådet EDIS af flere årsager og gå nu efter
"decoder Wheel" setup. (kan det samme som EDIS og lidt til )

Og går du efter den forkromede løsning finder du det sidste her:

http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=16633&highlight

Det er altså "Dekoder Wheel" med Honeywell GT1 sensor, VB921 ignition drivers og Kreidler bagtandhjul jeg snakker om her!

I øjeblikket bruger jeg den alm. vakum avancering,men har efter hånden fået samlet viden og dele ind til at lave tændingsstyringen.


-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har lige læst lidt op på tænding med MS osv. og det kan godt lyde som om EDIS ikke er den forkromede løsning alligevel som du siger.
Jeg venter nok med at tage endelig stilling til hvordan jeg præcis skruer det sammen indtil mit sprøjt kører, men det bliver helt sikkert en løsning basseret på "missing tooth" i en eller anden afskygning.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Klart.. !
Du kan smide en PM når du er ved at være klar, så må vi se hvor langt jeg er nået ...
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
UPDATE 3/12 2006

Så er der sket lidt igen.
Jeg har fået min wideband lambda sensor der er en LC-1 fra "Innovate Motorsport" som inkludere både sensor og controlleren så outputtet kan sendes direkte ind i MS-styreboksen. De sidste 2 temperatur sensore kom også med posten den anden dag hhv. IAT, Intake air temp sensor og CLT, coolant temp sensor (ses på billederne).

Jeg har nu fået monteret hele det nye højtryks benzinsystem med pumpe, filter, fuel rails, trykregulator, dyser, tilbageløb osv.
Jeg har trukket en ny højttryks slange under bunden i den ene side af bilen fra tanken og ned til motorrummet og har brugt det originale benzinrør som tilbageløb til tanken. Eftersom jeg kun har én studs i bunden af tanken lige pt har jeg lavet en samling af fremløb og tilbageløb i en Y-studs under bunden af tanken som så er forbundet til bundstudsen i tanken. Det er ikke den optimale løsning, og bliver nok lavet om til tilbageløb direkte til tanken når jeg får taget mig sammen til at finde en der kan svejse en rustfri studs i min tank.
Systemet er blevet tryktestet ved 3,5 bar og indtil videre ser det ikke ud til at der er nogle utætheder. :-)
DSC02499_s.jpg
DSC02505_s.jpg
DSC02500_s.jpg
DSC02506_s.jpg
DSC02510_s.jpg
DSC02511_s.jpg
DSC02512_s.jpg
DSC02515_s.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) duck Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ser dejligt ud - bruger du et alm benzinfilter i dit setup?

og hvor har du fundet den blå trykmåler/regulator ?

skal selv lave det på min wbxer senere næste år og samler lidt stumper sammen.

glæder mig til at høre mere om dit sétup.

mvh

andy
-------------------------------------------
T: 60350036 - Brug for hjælp til din mac? http://duckshouse.dk
(permalink) Hagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Pænt goddag
Jeg sidder lige her med et spørgsmål. Dine spjældhuse er ganske fine ud men jeg sad lige og tænkte. Er der noget electronik i dem eller er det kun to spjæld som åbner og lukker... eller hvad ??


-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
elektronikken sider for enden af spjæld akslen. ellers så er der ikke noget.

Reply »

You must log in to post.