Muligvis dumbt spørgsmål: kører du med map-sensor eller alphaN? Hvis du kører med mapsensor hvordan får du så et stabilt signal til den med individuelle spjældhuse?
Mht. til det med lufthastigheden mener jeg, at hvad enten man kører med efi eller karburatorer gælder det, at lufthastigheden har stor indflydelse på fyldningsgraden. Tænk nærmere over at indsugningventilen lukker rimeligt langt efter bdc... efter bdc skulle man tro at luften ville blive skubbet tilbage ud af cylinderen pga. ventilen stadig står åben. Dette gør den ved lave omdrejninger. Ved højere omdrejninger vil luften pga. den er i bevægelse fortsætte med at fylde cylinderen et vidst stykke tid, hvorfor en motor med en vild knast har dårlig fyldningsgrad ved lave omdrejninger men til gengæld går amok ved højere omdrejninger.
Ved at montere større karburatorer eller spjældhuse sænkes lufthastigheden og dermed flyttes omdrejnings området med bedst fyldningsgrad opad ( = større effekt og mindre kørbarhed).
For store spjældhuse giver også større usikkerhed på spjældåbningen, fordi som warp nævner midskes gradtallet hvor spjældåbningen betyder noget for motoren.
mht. turbulens ved jeg ikke hvor meget lufthastigheden i indsugningssystemet har at sige? Hvis man kører med god lille squish afstand bliver gassen vel blandet rimeligt godt og grundigt i forbrændingskammeret (kun et gæt).
Duus
Mht. til det med lufthastigheden mener jeg, at hvad enten man kører med efi eller karburatorer gælder det, at lufthastigheden har stor indflydelse på fyldningsgraden. Tænk nærmere over at indsugningventilen lukker rimeligt langt efter bdc... efter bdc skulle man tro at luften ville blive skubbet tilbage ud af cylinderen pga. ventilen stadig står åben. Dette gør den ved lave omdrejninger. Ved højere omdrejninger vil luften pga. den er i bevægelse fortsætte med at fylde cylinderen et vidst stykke tid, hvorfor en motor med en vild knast har dårlig fyldningsgrad ved lave omdrejninger men til gengæld går amok ved højere omdrejninger.
Ved at montere større karburatorer eller spjældhuse sænkes lufthastigheden og dermed flyttes omdrejnings området med bedst fyldningsgrad opad ( = større effekt og mindre kørbarhed).
For store spjældhuse giver også større usikkerhed på spjældåbningen, fordi som warp nævner midskes gradtallet hvor spjældåbningen betyder noget for motoren.
mht. turbulens ved jeg ikke hvor meget lufthastigheden i indsugningssystemet har at sige? Hvis man kører med god lille squish afstand bliver gassen vel blandet rimeligt godt og grundigt i forbrændingskammeret (kun et gæt).
Duus