Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  MegaSquirt i min 58´er. (UPDATE 9/5)

Tags:

(permalink) Hagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
HE HE altså om jeg kan købe denne elektronik
-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der sidder et potmeter på enden af spjældakselen som så drejes når spjældet åbnes og lukkes. Dvs. at vinklen på spjældene kan "aflæses" af styreboksen ved at måle modstanden i potmeteret. Meget simpelt, men effektivt. :-)
Hvis du søger på TPS (throttle position sensor) sensor på google finder du en masse steder hvor sådan et potmeter kan købes.
Mit potmeter er fra en Ford mondeo ...eller noget i den stil.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Hagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
OK tusind tak for svaret.. hehe nånå det lyder jo simpelt nok..
-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
UPDATE 29/12 2006

Så blev der endelig tid til at skrue lidt VW igen!

Jeg har nu fået lavet en stabil løsning til montering af positions sensoren på spjældakselen efter et par forskellige løsningerer er blevet afprøvet. Det var nødvendigt at lave en adapter til akselen på spjældhuset og et nyt monteringsbeslag for at det kom til at fungere fornuftigt. Resultatet kan ses på et af billederne (lidt sløret)
Hele ledningsnettet til motorstyringen er blevet loddet sammen dvs. ledninger fra alle sensorer (TPS, CLT, MAT, lambda, tach) til styreboksen og ledninger fra styreboksen og til alle aktuatorene (dyser, benzinpumpe).
Kablerne er monteret med gummi gennemføring i køleblikket fra motorrummet til undersiden af bilen og som en middelertidig løsning bruges varmerøret som føringskanal ind i kabinen. Nogle af ledningerne er ført lidt løst lige p.t. da jeg ikke på nuværende tidspunkt er sikker på om alle sensorene har den rette placering og måske skal flyttes lidt inden de sættes endeligt fast. Derfor den flittige brug af strips som ses på nogle af billederne ...så er det jo til at skille ad igen. :-)
Jeg har bevidst ført alle signalledninger fra sensorene i den ene side af bilen og prøvet at holde god afstand til tændkabler, for at komme støjproblemer på sensorsignalerne i forkøbet, hvilket nok er det folk generelt har flest problemer med når de monterer MS.
Alle ledninger hvor der løber store strømme og forekommer stejle spændingstransitioner, hvilket giver anledning til støj, er trukket i den anden side af bilen det dvs. signalerne til dyserne, som fødes med et PWM-signal og kan trække op mod 7-8 amps. Det er derfor nogle ret "støjende" signaler, som gerne skal holdes på afstand af andre svage signalledninger.
Tach-signalet bilver taget på den negative pol på tændspolen og løber i et skærmet kabel for ikke resten af tændingssystemet skal støje ind på rpm-signalet (klassisk problem på mange installationer)
Foruden alle ledningerne har jeg også ført et vacuum-signal ind i kabinen til styreboksen da dette er det mest vigtige signal for MS.

Næste step bliver nu at forbinde alle ledninger til et relæ-board og så lave et kabel fra relæ-boardet til selve styreboksen (det skulle gerne laves i aften) ...og så er det snart tid til at starte motoren op!! :-D
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Søren Rasmussen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg fatter bjælde, men det ser godt ud!
-------------------------------------------
Søren Rasmussen
Sovsekongen@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så er alt elektronikken smidt i bilen og alt er testet og virker perfekt og jeg er klar til at starte motoren op!! :-D ...MEN jeg fandt lige en utæthed i benzinsystemet så ingen opstart før det er tæt. :-(
Utætheden er ved den øverste O-ring på en af dyserne altså mellem dysen og fuel railet.
Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre at bruge noget flydende pakning eller noget i den stil på sådan et sted?? ...eller går den ikke i et benzinsystem? ...erfaringer er velkomne!! :-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Uden at have prøvet det, ville jeg mene at flydende pakning ikke kan ta' de 3 bars tryk.. *-)
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg havde samme problem, det blev fikset med tykkere o-ringe!

Jesper
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Danborn: Brugte du også fuel rails fra CB performance?
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) WBXManden Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så vidt jeg husker er Danborns hjemmegjort udfra en A4 dyserail..!?
-------------------------------------------
VW Transporter '89 2.1 VANDKØLET!
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej det gjorde jeg ikke, mine er godt nok audi A4 rails der er skåret over og lukket i enderne! men jeg kunne heller ikke få dem tæt!

Jeg må vist også se og få lave en MS tråd!

Jesper
MS1.jpg
Billede_013.jpg
Megasquirt_WBX_08.jpg
Megasquiet_2.jpg

-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
IT'S ALIVE!!! :-P

Så blev det tid til at starte motoren op for første gang og den sprang i gang i første hug da jeg drejede nøglen! ...HVAD ER CHANCEN!! :-D
(Så gav de mange mange timers læsning og forberedelse alligevel gevinst i sidste ende)

Jeg fik langt om længe mit benzinsystem tæt. Det viste sig at den inderste diameter i de to fuel rails ikke var helt rigtig og derfor kunne skidtet ikke blive tæt. Da de blev boret lidt op passede det hele pludselig som fod i hose og systemet kunne spændes helt tæt. (De to fuel rails er dog ikke det mest imponerende maskinarbejde jeg har set fra CB Performance ...tror de har fået for travlt til at lave tingene ordenligt efterhånden)

Der er blevet testet ret grundigt i de sidste par dage for at udelukke så mange potentielle fejl som muligt fra starten, inden jeg prøvede på at starte motoren. Dvs. signaler til og fra sensorer og aktuatorer er testet for at sikre at de viser noget fornuftigt, og opdage evt. støj inden det bliver til et problem.
Desuden er der gået ret lang tid med at estimere alle de paremeter der skal til, for at få megasquirt programmeret til at "passe" til lige netop min motor ...og det har åbenbart vist sig at tiden var godt givet ud når motoren starter med det samme. :-)

Motoren blev kun startet for at bevise at de ting jeg har lavet indtil nu er i orden og ikke andet. Der mangler stadig en del ting før jeg er klar til at køre den ind og komme ud at trille lidt.

Mangler:
- Permanent montering af nogle af sensorerne
- Speedertræk skal laves færdigt og monteres (mangler et par trækstænger i den rette længde)
- Tomgangen skal indstilles så motoren går jævnt og synkroniseringen skal på plads.
- Udstødningen skal monteres.
- Wide band lambda sonden skal tilsluttes til MS og kalibreres.
- Skærme og bagpanel skal monteres.

...så der er lidt at lave endnu inden motoren skal køres ind.

Det var den FEDESTE fornemmelse at dreje nøglen og høre motoren starte efter at ha' været i gang med projektet i over et år nu ...startede på helt bar bund for et år siden og anede ikke et klap om EFI. :-)

Der kommer noget video af sagerne når det kører lidt bedre osv., men her er lige et par billeder sådan som systemet ser ud lige nu.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Supercool!!! tillykke med opstarten:)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Vi er lige i hælene på dig makker.
Men tillykke med opstarten. Det er et fedt øjeblik hva ;-)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Torben> Jo tak.
Det lyder godt at I også er ved at være der. :-) Skal vi snart have nogle detaljer om hvad det er for et projekt I går og roder med? ...og hvordan I griber det an?
Der er jo 1000 forskellige måder at gøre tingene på med MS.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Sejt Jacob.. Det er sgu lækkert med folk der "tør" gøre noget.. ;) I wish i had the balls..

Jeg er spændt på om du kan "opfinde" en easy way at gøre det på når nu du er færdig.. Jeg er villig til at være din testslave nummer 1 når nu din eget spiller..
Dog skal vi prøve med mine Hilborn spjældhuse hvis det skal være.. just for the looks. ;)

Det er for fedt det du gør og for fedt at du fortæller om hvordan du gør., ;)

Håber at Danborn laver en lille tråd om hans projekt også. ;)

Vi snakkes på messenger.

Kasper
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Et meget imonerende arbejde, Som kkwa skriver "i wish i had the balls"
Når det rigtigt køre,og alm dødelige som mig begynder at forstå hvordan det virker-Så må jeg også prøve sådan noget! Men indtil videre holder jeg mig langt fra elektronik.
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Gert Member
Skrev for 17 years siden | | | |


Tillykke med opstarten! Det er cool at gøre det i første hug.

Jeg synes at du har gang i noget af det helt rigtige.....putte et mindre "kraftværk" ind i en alm. oval(er). En ulv i fårelæder :)

Så er det bare ud og gi` dem baghjul!!
-------------------------------------------
Type 14 Karmann Ghia, Type 3 1600 Fastback
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Niels Erik og Kasper> Jeg tror nu ikke det er sværer at forstå og lave end alt de mekaniske arbejde, men det er bare en lidt anden viden man må tilegne sig for at få det helt ind under huden. Jeg har jo bare læst og læst og så gået i gang og prøvet at lærer af mine fejl hen ad vejen.

Jeg vil bare opfordre jer til at gå i gang og blive klogere hen ad vejen. :-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
map_rpm_log.jpg

-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja jeg kan også kun sige det samme. Det er lettere end karburatorer. Man kan jo faktisk skifte dyser medens man kører.
Jeg har ikke noget selv, men har holdt i hånden ved opstart og den første indkøring på landevej.
Det sværeste har faktisk været at gætte på hvad eller rettere hvor meget ekstra benzin en motor skal have til koldstart og opvarmning.
Og så synes jeg at det er noget kryptisk hvordan MS finder ud af at give tilskud til accelleration.

Og hvis man læser i div. fora. F.eks. på powerpage.dk, så finder man ihvertfald aldrig ud af det. Der forsøger man at gøre det svært, når der er mange små hjælpefunktioner i softwaren, nægter man at bruge det "for man skal lære det på den hårde måde" ??
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Jacob!

Hvor er det fedt at følge din tråd - ser godt ud det du har gang i. Glæder mig meget til at se bilen igen til sommer - så må du give mig en tur og så skal jeg fortælle dig om den kører bedre nu!

Niels Aamann

(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank: Jeg vil give dig helt ret ang. indstillingerne af ekstra benzin til opvarmning ...det kan godt være lidt svært at få til at passe. Jeg har ikke selv fået det helt på plads endnu.
Fandt I nogle gode tricks til dette? ...og hvor monterede I temp sensoren? (Er lidt i tvivl om hvor den bedste placering er. Jeg har selv monteret temp sensoren i den varme luftstrømmen under en cylender)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com

Reply »

You must log in to post.