MegaSquirt i min 58´er. (UPDATE 9/5)
Niels: Jo tak. Det er en aftale ...hehe
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Hey Warp !!
Cool projekt du har gang i.
Hvad er hele idéen med det du laver......altså hvad skal det gøre godt for i sidste ende ?
Jeg roder selv ret meget med diverse elektroniske ting og sager, så jeg synes det ser interessant ud det, du har gang i :wink:
Kenneth 8)
Formålet er: Mere moment, flere heste, bedre benzinøkonomi, bedre motorgang og speederrespons + plus alle de lækre features som er tilgængelige med et programerbart efi-system som bl.a. omdrejningsbegrænser, knock sensor osv.
Men jeg må indrømme at den største faktor er nok bare fordi det er super sjovt at lege med! :-) ...og en god udfordring at bygge det helt fra bunden og få det til at virke efter hensigten.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Nej der er såmænd ingen tricks. Det er lidt med at gætte hvad motoren prøver at fortælle.
Ligesom med karburatorer
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Så blev der tid til en lille kort video ...dog kun i tomgang da der jo ikke ligefrem er vejr til at køre. :-( Det er i lidt dårlig kvalitet, men mon ikke man kan ane hvad der foregår. Skal ikke kunne sige om det er kameraet eller kameramanden den er gal med. :-D
http://www.youtube.com/watch?v=ntBxOZYV58k
...more to come in the future! :-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Så er der lidt nyt igen.
Nu er bilen blevet så klar at man rent faktisk kan kører i den! :-D Jeg tog den første tur et par gange rundt om blokken i dag og det var en super fornemmelse!
Efter motoren blev startet op første gang og jeg har analyseret lidt på de datalogs jeg fik ud af det har jeg lavet et par ændringer på bilen:
1) Der er blevet monteret en lille "buffer" på vakuumsignalet mellem spjældhusene og styreboksen for at stabilisere signalet. Jeg har bare indsat et almindeligt brændstoffilter på vakuumslangen, som herved hjælper med at flitrere små hurtige ændringer væk, så signalet ikke står og hopper hele tiden. Dette er nødvendigt da vakuum signalet er det mest afgørende signal for hvormeget benzin motoren får og dermed har direkte indflydelse på hvor jævn motorgangen bliver. Denne ændring gav en mærkbar roligere tomgang på motoren.
2) Temperatursensoren, som måler motortemperaturen, og bruges til at bestemme ekstra benzintilskud, når motoren er kold, var før bare monteret med 2 strips på det ene ventildæksel, men er nu blevet flyttet så den sidder i luftstrømmen under 3. cylender.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
super spændende, keep im coming!
Spændende Projekt.
Jeg er sammen med andre ved at lave en formula racer, og bruger også megasquirt og synes jeg ville dele mine erfaringer.
Når du skal til at lave tænding, vil jeg foreslå dig at gå ind på microsquirt.info . Det er en megasquirt II, V3, i smd udgave. Men de har ændret softwaren, således at der er to udgange til tænding, således at man kan køre wasted spark direkte og derved spare diverse tændingsmoduler væk. Desuden er der en ekstra indgang til en et tands knastakselhjul. Dog mister du muligheden for at køre pwm på dine dyser, men de fungerer jo alligevel.
Hvad er din baggrund for at vælge en wide band lambda sensor frem for en narrow band?
Temlihemli:
Ved du om det er muligt at bruge den microsquirt kode til et almindeligt MSII V3? ...det lyder da ret nice med et et-tands takthjul hvis det ellers giver en ordenlig opløsning på tændingen. Et et-tands takthjul er noget nemmere at bikse sammen end et 36-1.
Grunden til jeg har valgt er wide band sonde er at det på den måde er MEGET nemmere at køre motoren ind. Det er også muligt at tune til andre lambda-værdier end 14,7. Jeg sigter fx. efter en værdi på 13,5 i stedet hvilket ikke ville være muligt med en NB sonde.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Vi kører med microsquirt kode på vores megasquirt lige nu. Motoren kører ikke endnu (mangler indsugnings og udstødningsmanifolder samt kompressor og benzinpumpe), men vi kan måle alle de rigtige signaler når vi cranker den. Vi kører med et 12 tands hjul.
Du skal dog åbne din megasquirt igen, og lodde lidt smd på msII daughterboardet for at få det til at fungere.
Jeg troede faktisk ikke microsquirt var kommet så langt i udviklingen endnu, men det lyder da som noget jeg lige skal kigge lidt nærmere på når jeg skal til at lave tænding. Min motor er kørende, men er overhovedet ikke kørt ind endnu så der går nok lige nogle måneder før det bliver aktuelt.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
UPDATE 24/3
Så blev der endeligt tid til at køre motoren ind ...altså få tunet de forskellide parametrene og tabeller i Megasquirt så motoren får den rigtige mængde benzin altefter manifoldtryk, speeder position, temperatur, omdrejninger osv.
Jeg har idag fået kørt ca. 40 km. og har forbavsende nok fået motoren til at kører ret fornuftigt til bykørsel allerede efter en halv times tuning. (Har brugt ca. halvanden time på at tune mit fuel map alt i alt i dag.)
Det eneste jeg havde tunet på forhånd var tomgangen og opstarten hvilket jeg gjorde for et par måneder siden.
Den første indkøring skete ved at jeg forsigtigt kørte en tur på ca. 5 km. hvor jeg ikke kom over 3000 omdrejninger og kun kørte i 1., 2. og 3. gear. Under hele turen lavede jeg dataopsamling på alle sensorene, men ændrede ikke på noget overhovedet. Det skal lige siges at det ikke ligefrem var en fornøgelse da motoren spruttede og hakkede hele turen. :-D
Da jeg kom hjem puttede alt det loggede data ind i et lille program som hedder "MegaLogView" som tegner kurver for alt dataen og her kunne jeg så se på kurven for lambdasonden hvornår motoren kørte for mager og for fed i forhold til omdrejninger, og manifoldtryk osv.
Jeg gik nu ind i mit VE-map (benzintabel) og ændrede på værdierne så motoren fik mere benzin i de områder hvor den kørte mager og mindre benzin i områderne hvor den kørte for fed.
Så var det ud i bilen igen hvor den nye VE-map blev programeret ned i styrerboksen.
Jeg kørte nu en lille tur mere og kunne konstatere at bilen nu faktisk kunne køre nogenlunde uden at sprutte og hakke, men det skal dog siges at den ikke havde den vilde power og speederresponse.
Nu hvor jeg havde fået nogle fornuftige grundindstillinger til at tage udgangspunkt i var næste skridt at kører en tur hvor jeg lod min laptop lave "autotuning". Det vil sige at jeg sætter nogle kriterier op for hvordan jeg gerne vil have motoren til at kører optimalt set, og så lader jeg laptoppen ændre på parametrene direkte under kørslen og den vil så prøve at ramme så tæt som muligt på de kriterier jeg har sat op.
Autotuning virkede forbavsende godt og efter et en tur op og ned at
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
fedt projekt
En wideband lambda sensor køre et 0-5V signal, hvor en narrow band køre 0-1V
så området mellem at bilen køre tyndt og tykt er mere detaljeret på en wideband.
lidt ligesom at måle en meter, i enten mm eller centimeter.
Jeg bruger selv en wideband lamda, når jeg køre biler ind på rullefelt.
en almindelig (narrow)lamdasonde er ikke præsis eller hurtig nok til at mappe efter.
jeg kan klart anbefale alle som selv roder med at mappe, eller dyse biler ind, at købe et wideband lamda sæt.
Har en omex motorstyring monteret i min peugeot 205rally 8v, den endte på 190Hk 265Nm
skal igang med at montere en omex motorstyring, på min 1.6 motor i min kitcar.
altså når jeg er færdig med at renovere rammen/motor/karros osv. osv.
mhv
drew.....som er helt ny i vw
Bare lige en kommentar til Drew ang. narrow/wide band lambda.
Om signalet ligger mellem 0-1v eller 0-5v er som sådan lige meget bare man har en ordenlig AD-converter i styrerboksen så kvantiseringsfejlen ikke bliver for stor og dermed giver en upræcis måling.
Det der gør forskellen er at wide band sonden har et lineært outputsignal og derfor kan signalet anvendes over et meget bredere område af lambda-værdier (deraf kommer "wide band"). En narrow band har et stærkt ulineært output og virker derfor stort set kun som et on/off signal som fortæller om motoren kører fed eller mager, men ikke hvormeget.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
UPDATE 9. maj 2007
Så er det vist ved at være tid til en update på projektet igen.
Bilen er netop i dag blevet synet uden anmærkninger med sprøjt og det hele! ...så nu er jeg en glad mand og behøver ikke være nervøs for at Politiet napper pladerne mere, da bilen har været "over sidste salgsdato" på det sidste. :-)
Indkøringen af motoren er efterhånden ved at være ret fornuftig og systemet kører MEGET stabilt. Alle de bange anelser jeg havde om driftssikkerhed og stabilitet ang. Megasquirt er blevet gjort til skamme. Elektronikken spiller 100% og er meget robust synes jeg. Det eneste der har givet lidt grå hår i hovedet har været mekaniske ting som speedertræk og den slags som ikke lige en "bolt on" mere når man begynder at rode med spjældhuse i stedet for fx. almindelige webere. (har dog fået lavet nogle fornuftige løsninger på alle de mekaniske problemer rundt omkring)
Eftersom 40mm spjældhuse er ret store til en 1600 motor er speederen noget følsom hvilket godt kan gøre det lidt besværgeligt at tune, men man kan godt få et fornuftigt resultat. Dette betyger også at motoren har mistet lidt moment i de lave omdrejninger men til gengæld er blevet lidt mere livlig i de høje omdrejninger. Jeg glæder mig til at få motoren rullet til Dynoday 19. maj for at se præcis hvordan moment og effekt kurven ser ud i forhold til da motoren kørte med webere.
Alt hvad der kan være af problemer med "flat spots" og lignende når man kører med karbs. er fuldstændig væk og motoren trækker jævnt fra tomgang til red-line uden at slå en forkert skid. :-) På det punkt må jeg sige at indsprøjtning er super.
Det jeg roder med nu er alle de ting som kan forbedre kørbarheden såsom, kold/varm start, accelerations tilskud osv. hvilket kan tage utroligt meget tid da der er ufatteligt mange ting at "skrue" på i Megasquirt.
Alt i alt synes jeg at insprøjtningen er en succes og vil mene at det nu er kørt ca. 90% ind. De sidste 10% kommer stille og roligt, men kræver meget tid og godt overblik over megasquirt som helhed.
Næste punkt jeg går i gang med inden længe er tændingsdelen, som jeg håber også kan give lidt ekstra effekt og kørbarhed.
Der er et par forskellige mulige løsninger som variere lidt i kompleksitet og jeg tror jeg starter med en af de mere simple og ser hvor godt det fungere. Hvis jeg ikke er tilfreds med resultatet kan det forholdsvis nemt opgraderes, men der er jo ingen grund til at lave noget mere advanceret hvis det ikke er nødvendigt.
Der kommer flere detaljer om hvordan jeg vil skrue tændingen sammen når jeg går i gang med sagerne.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Det lyder da godt.
hvad har det hele kostet dig at lave?
tillykke med at den køre
Jo tak. :-)
Pris?? ...tjaa, ca. 4 gange så meget som først beregnet, men sådan er det jo altid med motor projekter. :-D
/Jacob
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
Hvad havde du beregnet det til???
er begyndt at se lidt på det. synes det er svært at finde ud af hvad det vil koste
Jeg havde selve motoren i forvejen, men delene til sprøjt alene ligger på den dyre side af 15 kilo ...altså styreboks, spjældhuse, dyser osv.
Det kan gøres meget billigere alt efter hvor fine fornemmelser man har for kvalitet, udseende osv.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
hvordan går det med dit prokjekt her, jeg har har fulgt det med stor interesse, men du er desværre ikke kommet med opdateringer.
Det er en frygtelig historie!...... Der gik ild i bilen og han har købt en 6-benet fra Stuttgart nu.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Selvom intet af det jeg siger er løwn, så ved du det GAAAAAAAZ Jacob!!!!!!! ;-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Rasser skrev:
Det er en frygtelig historie!...... Der gik ild i bilen og han har købt en 6-benet fra Stuttgart nu.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Selvom intet af det jeg siger er løwn, så ved du det GAAAAAAAZ Jacob!!!!!!! ;-)
Ja det er rigtigt ...hehe
Jeg er faktisk kørende i den blå type 1 i dag ...havde helt glemt hvor godt den trækker!! :-D
cardude skrev:
hvordan går det med dit prokjekt her, jeg har har fulgt det med stor interesse, men du er desværre ikke kommet med opdateringer.
Jamen status på projektet er at det kører ...og det kører godt! :-)
Jeg har kørt med indsprøjtningen i et år nu og har ikke haft et eneste nedbrud (udover lidt brænd på rullefeltet, men det havde ikke noget med MS at gøre), men der er altid plads til at lave forbedringer og justerer. Jeg går og overvejer om jeg skal lave tændingsdelen elektronisk også, men kan ikke blive enig med mig selv om det skal være på denne motor eller jeg skal vente til min type4 motor er færdig. Men som Rasser siger så har jeg handlet en flad sekser fra Stuttgart så lige p.t. går tiden mest med at justere 2 x triple IDA. :-D
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com