Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Spørgsmål til dynamofolket...

Tags:
No tags yet.

(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har fået amperemeter i buggyen og har fået mig lidt af et shok.
Kan det passe at jeg skal køre med over 2000 omdr - for bare at lave strøm til bilens lysforbrug??? Der er forbruget nul...
(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hvis dit amperemeter viser det, så skal du nok tro på det.

det er faktisk en rimelig omfattende diskussion du lægger op til her.
jeg kan sige dig at einstein og bohr diskuterede dette emne i rigtigt mange år.
de blev aldrig enige.

så jeg kan ikke fortælle dig om du kan nå frem til en endegyldig sandhed ved brug af måleudstyr, eller om man skal abstrahere fra det menneskeskabte måleudstyr, for at kunne drage en egentlig konklussion.
total nørdsnak:-)

hvis din dynamo er slidt skal det nok passe. hvis den ikke er skal det nok også passe... det er ikke verdens bedste strømforsyningsapperat:-)
(permalink) Dan Rockstar
Skrev for 18 years siden | | | |
Hmm det virker forkert, jeg har et installeret i herbie, og der ligger den kun på omkring 1000... Men som sagt ved jeg intet om noget som helst... Så du må nok vente med et endeligt svar fra en af de mere tekniske brugere ;)
-------------------------------------------
anotherdan.com
(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
har lige kigget i haynes. en origanal dynamo lader med 14volt og 30amp.
den nominelle output hastighed er 2000 o/m

det er alligevel lidt vildt hvis dit lys bruger så meget strøm.
der er nok et eller andet, der er ved at være slidt. ellers skal du nok droppe hellalygtebommen:-)
mener det kan have noget at gøre med laderelæet, men lad dem der ved noget om det afgøre det.
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
hvis den er installeret mellem batteriet og alt andet i bilen undtagen starteren (da starteren nok trækker mere end måleren kan klare, ja så skal det nok passe.
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ja amperemeteret sidder lige efter batteriet. Men motoren har egen forsyning så det eneste den måler er til lyset (position samt kort lys)
Laderen går så på den anden side af amperemeteret og lader igennem det så amperene bliver positive hvis den lader med mere end den forbruger.
Men jeg skal som sagt op på 2000 omdr for at holde forbruget fra lyset på nul

Det undrer mig bare lidt... Hvad hvis jeg monterer generator. Lader den så fra lavere omdr? Eller lader den bare mere ved flere omdr?
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
BuggyBoy skrev:
ja amperemeteret sidder lige efter batteriet. Men motoren har egen forsyning så det eneste den måler er til lyset (position samt kort lys)
Laderen går så på den anden side af amperemeteret og lader igennem det så amperene bliver positive hvis den lader med mere end den forbruger.
Men jeg skal som sagt op på 2000 omdr for at holde forbruget fra lyset på nul

Det undrer mig bare lidt... Hvad hvis jeg monterer generator. Lader den så fra lavere omdr? Eller lader den bare mere ved flere omdr?


det kan muligvis være dit laderelæ som ikke justerer strømmen ordentligt, det var det hos mig, hvor mange volt lader den med ved ved forskellige omdrejnings tal.
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det husker jeg ikke lige - kommer først i nærheden af bilen igen efter jul sååå....
(permalink) cardude Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ellers så ja, en generator har et større potentiale og kan lade flere ampere også ved lavere omdrejninger, men det er jo dyrt at skifte til i forhold til at købe et nyt laderelæ.
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har en generator liggende et sted. Jeg skal bare skifte den til vinter så... Jeg troede bare ikke det ville være nødvendigt at skifte når man tænker over hvor lidt strøm det egentlig er den skal levere...
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har en generator liggende et sted. Jeg skal bare skifte den til vinter så... Jeg troede bare ikke det ville være nødvendigt at skifte når man tænker over hvor lidt strøm det egentlig er den skal levere...
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 18 years siden | | | |
en dynamo lader ikke før ca 2000o/min, når du kører ligger omdrejningerne jo også der over 95% af tiden.

-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ja men mange af mine ture er småture... ikke lange landevejsture. Så jeg har et stort forbrug til starteren, og så har jeg mange småture med cruise-omdrejninger hehe... og så dør batteriet.

Nu har jeg også fået radio i bilen og det gør det ikke bedre må jeg sige...

Men jeg tror jeg skifter til generator til vinter når jeg skal "peppe" motoren alligevel...
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvis batteriet er fuldt opladet, lader dynamoen ikke mere end der bruges
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
andreas4321 skrev:
hvis dit amperemeter viser det, så skal du nok tro på det.

det er faktisk en rimelig omfattende diskussion du lægger op til her.
jeg kan sige dig at einstein og bohr diskuterede dette emne i rigtigt mange år.
de blev aldrig enige.

så jeg kan ikke fortælle dig om du kan nå frem til en endegyldig sandhed ved brug af måleudstyr, eller om man skal abstrahere fra det menneskeskabte måleudstyr, for at kunne drage en egentlig konklussion.
total nørdsnak:-)

hvis din dynamo er slidt skal det nok passe. hvis den ikke er skal det nok også passe... det er ikke verdens bedste strømforsyningsapperat:-)


mener du ikke bohr og werner heisenberg? Jeg antager det er diskussionen omkring ubestemmelighed du tænker på, hvilket vel egentligt ikke har relevans for den aktuelle diskusion, han kan jo bare lade være med at kikke på ampæremeteret. så lade dynamoen glad videre, forudsat den lader naturligvis... ;-)

R
(permalink) JN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Smid amperemeteret væk,det giver kun problemer,og køb et nyt relæ ,så er problemerne helt sikkert løst.
MVH jn
(permalink) vwcamp Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja smid amperemeteret væk og sæt et voltmeter ind i det tomme hul istedet. Det tror jeg ville være bedre. Især hvis man stadig kan få, et af de hurtige voltmetre, som giver hurtig respons ved ændring af batterispændningen som f.eks. ved indkobling af startmotoren. Jeg har et VDO voltmeter er af drejespoletypen, men jeg har indtryk af at nogle voltmetre er af varmetråds/bimetal typen, som har en meget langsom respons, og de efter min vurdering ikke meget bevendt.
mvh
Villy
-------------------------------------------
99557244
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har voltmeter!!! men ok

Reply

You must log in to post.