Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mortens 1970 campingbus

Tags:

(permalink) Freedom Camper Member
Skrev for 17 years siden | | | |

Hej Morten,

virkelig fin bus !!!

Jeg undrer mig lidt over nummerpladen.... min er DR72650 og den er indreg. i DK første gang i 2003... !?

Mon de er løbet tør for numre?

Hilsen Søren
-------------------------------------------
T2 1978 Westfalia Berlin
Automatik
Taiga Grün
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Måske er det fordi den er registreret i Assens Politikreds, på Faaborg lokalkontor. Det kan være plader de har haft liggende længe.

Iflg http://www.nrpl.dk/high-1966.php er højeste observerede et DT nummer fra Københavnsområdet, så Faaborg er nok noget bagefter.

--var der íngen kommentarer til at bruge alm 92 blyfri?
-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
mnbib skrev:
Måske er det fordi den er registreret i Assens Politikreds, på Faaborg lokalkontor. Det kan være plader de har haft liggende længe.

Iflg http://www.nrpl.dk/high-1966.php er højeste observerede et DT nummer fra Københavnsområdet, så Faaborg er nok noget bagefter.

--var der íngen kommentarer til at bruge alm 92 blyfri?


kør du bare på det - i USA har de ikke haft blyholdig benzin siden 70erne - og der kører mange busser derover ...

mht til dit forbrug - det er ikke helt ved siden af ..

mht til den er dinglet - så sænk den - så er det over

mht til gearskiftet - sæt nogen nye bøsninger i på skiftestangen

mht til pedaltryk - det er helt normalt når den ikke har forstærker

mht til den går lidt ujævnt - prøv karberator sprit OGS
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak for svar Bornholmer.

Har kigget lidt på tomgangen, da den altså går meget lavt. Så opdager jeg at gasspjælds-stopskruen er helt væk! Gasspjældsarmen hviler helt ind på trekant-dimsen med hakkerne.

Ville ellers til at justere som jeg har læst mig til: Løsne stopskruen til der er spillerum, stramme til den netop rører + 1/4 omgang ind. Derefter stille tomgang og blanding efter anvisning her i forum.

Kan stopskruen være faldet ud/rystet løs på 500 km pinsekørsel? Er det den rigtige forklaring på at den går ekstremt lavt v. kold motor?

Har prøvet at finde en anden skrue, men enten er det ikke metrisk gevind, eller også er den ikke de 4 mm den ser ud til.

Det samler sammen til en tur hos Jan Koed for at få checket alle småtingene. Kan jeg lave en nødløsning til stopskruen?
-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Morten
Fed bus du har der!!! , mht benzin-forbrug, på langtur om vinteren 8,5 km/l med 95-105 km/t inkl. at benzinfyret kørte hele dagen (950 km )-5 grader ( en tur til småland og hjem med tagbøjler og hele bussen fyldt op med div.fra en ødegård)
Sidste sommer en tur nonstop fra sverige(480 km, 25 grader) 90 km/t 12 km/l (det var vindstille den dag) men ellers 9-10 km/ltr blandet kørsel om sommeren (Bay -73 1600 ccm ) min bus er monteret med grove vinterdæk året rundt .

jeg hælder både blyerstatning og sprit på tanken.

Ang løs holding. har du for meget luft i forhjul ? eller trænger den til en sporing.

jeg har både fået sporet den og fået 4 nye støddæmpere, syntes det hjalp på min bus.


Mvh
Baldur
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så blev min bus rigtig sommerklar. Netop hentet hjem efter et par dage hos Jan Koed, Specialværkstedet i St. Merløse:

Splinterny original ATE bremsekraftforstærker. Købt fra Tyskland. Det viste sig, at den gamle både var utæt og drejet 180 grader forkert, dvs. monteret på hovedet. Det er en forskel der kan mærkes.

Motor justeret helt op, karburator repareret, og div. papslanger og gummipakninger skiftet. Den går lækkert nu, og jeg tog Storebælt med 86 km/t på GPS'en. Speedometeret stod på næsten 100, er det normal misvisning?

Gear-bøsninger skulle have været skiftet, men dem Jan havde fået hjem var i for dårlig kvalitet.

Så er det iøvrigt helt sjovt at gå rundt i Jan's lager og værksted. Han har mange gode dele liggende. Jeg skal helt sikkert derover igen, men så vil jeg stå ved siden af og lære noget. Der er begge muligheder: Man laver det selv med råd og vejledning, eller Jan laver det hele. Jeg havde kun tid til den lette (og dyre) løsning lige nu.

Kom så sommervejr!
-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Sommervejr = busvejr, og torsdagens tur gik over Storebælt til en hel dag hos Jan Koed. Vi fandt da lige nogle ting:

En piv-utæt cylinder i højre bagbremse, alt snasket ind i bremsevæske-belægnings-grød. Ny cylinder og nye, originale asbest-bakker monteret. Ikke så sært den skævbremsede lidt, og tabte væske. Venstre bagbremse til gengæld knastør og ikke smurt det mindste på anlægsfladerne.

Hængende højre skivebremse, ingen smøring på anlægsflader overhovedet. Smurt - slut med hyleri.

Min østrigske sælger påstod i 2006 at have skiftet alt i bremser - både tromler og skiver er lige før udskiftningsmål og har kørt mange tusind km. Men er o.k. de næste par år.

Forlejer: De var fint nok justeret, men ikke spændt! Dvs. ved lidt slip ville de vandre udad og i værste fald blive skudt af med hjul, skiver, calibre og det hele!

Støddæmperne for var skiftet i
-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Værdifastsættelse af min bus?

Pga. skilsmisse og bodeling skal jeg have sat en "fiktiv pris" på min bus, som jeg selvfølgelig skal overtage. I vil se den på vejene og til træf næste sommer, bare rolig.

Jeg har tænkt at sætte bussen til 85.000, så mener jeg ingen af os bliver snydt. Jeg skal selvfølgelig udrede halvdelen.

Er det en rimelig værdi?

hilsen Morten, fremover Faaborg
-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Værdien..... Det er vel hvad du har givet for den i indkøb?

Så har du bugt penge, tid og dele på den, men biler er generelt en stor sliddel og derfor koster det at have dem kørende. En bil bliver ikke mere værd af at bremserne virker - det forventer man ligesom. Din hverdagsbil bliver heller ikke mere værd af at få nye dæk eller lavet service.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jo, indkøbsprisen er selvfølgelig en parameter, men den er sammensat af pris, afgift, hjemtransport fra
-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Gå ned til en bilforhandler og spørg ham hvad han ville give for den - det må vel være salgsprisen.

du får mig ikke til at sige om den 65, 85 eller 105.000 værd,
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 15 years siden | | | |

Det endte med at jeg ikke behøvede prissætte den. Indgik i et kompromis i bodelingen.

Har fået bussens historie oprullet gennem et sjovt brev fra de tidligere østrigske ejere, og det ser ud til at det passer med ialt 102.000 km fra fødslen. Der er lidt billeder fra dens ungdom på min blog.

-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Min bus har det stadigvæk fint, selv om den står til opbevaring i garage i Faaborg. Vi var hjemme på ferie i juni og fik kørt 500 km, ellers bliver den ikke brugt.

Bussen trænger til en mekanisk gennemgang, og det har jeg svært ved, når jeg bor i Grønland. Og jeg ved heller ikke nok om det...

Det er flg. punkter:
1. Motor kører fint, men er lidt utæt, sveder en smule olie.
2. Lejer skal udskiftes, alle 4 hjul. De støjer.
3. Tendens til at være lidt høj i front. Overvejer en ganske lille sænkning, så den bliver vandret.
4. Bremseskiver er slidt næsten ned
5. Bremsetromle v. bag har været overophedet
6. Gearskifte fungerer ok, men kunne måske strammes op ved at skifte bøsninger.
7. Det jeg ikke har opdaget...

Jeg er rigtig glad for bussen, den er flot ude og inde, og jeg vil gerne have den i top stand mekanisk.

Er der nogen, eller kender I til nogen, som kunne tænke sig mod betaling at gennemgå og fixe, så den er klar til næste forår?

I kører nok rundt i jeres dejlige busser i fint sensommervejr. Vi har 3-4 grader og har set årets første snevejr. For tidligt.

Hilsen fra Nuuk!

/Morten

-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) vwoderwat Administrator
Skrev for 11 years siden | | | |

Prøv at kontakte Henrik fra pladewerket.dk (se sponsorlink til venstre)
Kan være at han kan hjælpe dig

-------------------------------------------
Helsinki77 ØrleDeLaks69 Variant63
mikka_dahunga(ät)hotmailcom tlf 5o11o667 Hedehusene
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Nega flot bus, stort set de farver som min skal males i...:)
Hvad har du i af indretning..?

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Indretning er SYRO, et tysk byggesæt som var meget fremme i 70'erne. Hævetaget er også fra SYRO. Sat i af den østrigske second-owner, som byggede den om fra 9 personers til camper.

Indretningen minder om Westfalia fra perioden, bortset fra at der er både vask og 2 blus i køkkenmodulet ved skydedøren.

Du kan se lidt her:
http://vwbussen.blogspot.com/search?updated-max=2007-08-15T00:35:00%2B02:00&max-results=8&start=16&by-date=false

Og detalje her: http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/461731.jpg

Der findes en bog om SYRO med alle mål, der var en til salg her på forum for et par år siden. Nogen må have den.

-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Den er flot, min skal males til næste år. Når det ikke her til vinter, stort set samme farver og så får den en original poba indretning i sig...:)
Har haft den her lidt som inspiration, min skal lige have lavet fronten inden, afgiften er søgt men er desværre ikke kommet endnu...:)

image.jpg
image.jpg

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Det ellers en Go blog du har, fedt med hele historien på bilen, stortset..:)

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja, men desværre har jeg mistet kontakten til den østriger, som solgte mig bussen. Han har ellers den originale instruktionsbog liggende.

Farverne på min bus er Toyota 040 normal hvid og Volkswagen LH6C weissgrün (original VW farve brugt til bla. LT) og jeg synes bare de passer godt sammen.

Der er yderligere en dansk bus med ca. de farver, den var med på bustræf 2009.

-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) brianbhansen Member
Skrev for 11 years siden | | | |

Ja det læste jeg godt på din blog, syntes os det ser rigtig godt ud..

-------------------------------------------
Brian Hansen
60619011
earlybay 1968

Reply

You must log in to post.