vild motor på 1300 blok???
hejsa kan man få noget vildt ud at sådan en blok , eller skal man op i en 1600 blok , er lidt ny inde for dette område , så venlige besvarelser vil glæde mig
mvh crenne
definér vildt!
definér 1300/1600 blok. mener du cylinderstørrelse eller AS/F blok f.eks.?
oki nu blev jeg lige sat a . . .hihi vis man har en 13oo motor , kan man så bygge den om til en større med ca 80-90 hk , som sagt jeg er meget ny inden for bobble motorer , skal lige lære alle betegenelser osv
hehe. jeg er langt fra at være motorfreak, men jeg ved at der er ca. en milliard i 9999 potens forskellige muligheder med en type 1 motor.
den kan sagtens blive vildere.
jeg vil foreslå at du kigger tilbage i indlægene under "teknisk blah" og suger informationer til dig.
men du kan umiddelbart opgradere til 70-80 heste for 10000kr. med nye dele:-)
der står lidt på bugservices hjemmeside under "motorer" ude i højre side af skærmen.
Du kan sagtens bruge en 1300 som basis for en fin kvik motor. Krumtappen er den samme, nemlig 69mm i slag. Og mener også at blokkene er ens, måske lige bortset fra boring for cyl. Men de skal jo alligevel bores op for noget større.
Byg noget 1776 eller 1914cc sammen alt efter temperament. put lidt Xtra knast i (engle 110, Scat C35) og bearbejd dine dobbelt port toppe eller invester i nogen nye. Sæt et par kadroner carbs på eller et par dobbelte webers. Og på med noget ordentligt udstødning.... Så kommer du nok deropaf til de 80 heste...
Men S
ja hk koster de er dyre hihi men det koster at ha det sjovt ikke , skal snart i gang med mit bobble projekt , glæder mig som et lille barn
Evt kan du jo sætte et 1600 cylindersæt på din 1300, sammen med kadrons og et godt topstykkearbejde og en ordentlig udstødning. Så er du da godt kørende til at starte med (du sparer jo maskin-arbejde og åbning af blokken = $).
Og når du så synes det er for lidt med de heste det giver, kan du jo ofre en gang opboring af blok, knast osv.
ok kanon ide , det havde jeg overhoved ikke tænkt på
For at "nå" 80 HK behøver man ikke skifte knast og kan dermed undgå de problemer det tager med sig.
En "std" 1776cc bør give 80 HK med 40-/35,5 ventiler, 8:1 og Kadrons. Tænk over det. Jeg tør godt skyde på 87-92 HK
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
jeg skyder på ca. 75 hk. og 140 NM. (Har nemlig fornyligt rullet en ;-) )
T
ok er det et cyl sæt på 1776cc man sætter på en 1300 blok eller hva ??
Ja 13-15-1600 blok er ens, i samme årgang. De skal bores i blokken og topperne.
Fra 73 tror jeg, kan en 1200 også bruges hvis man har krumtap mv. fra en 13-1600.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ok så blev jeg lidt klogere
"Hvor langt" kubikmæssigt kan man så tillade sig at gå med standard krumtap? Altså ikke modvægtet.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Gustav. Du kan sagtens lave en 1914 på en std krumtap. Det der "bestemmer holdbarheden" i den henseende, er balance omdrejninger og vægt, i den rækkefølge.
Dvs. feks en velbygget 1600 med lette plejlstænger, og ALT i 100% balance kan "tåle" at snurre højere end en tilsvarende 1914, alene pga de tungere stempler. - Sådan skåret lidt ud i pap ;-)
T