Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Det ender nok med at den skal skilles ad...

Tags:
No tags yet.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nå jeg sidder lige og drikker kaffe efter at ha rodet med bil hele dagen.
Jeg har brugt en hel fridag på at få min t1 fra 73 til køre ordentligt - men nej.
Det er en helt standard 1300 AB motor.
Den lyder lidt som om ventilerne trænger til justering og så hakker den lidt - som om den springer et par tændinger over engang imellem. Synes også den er begyndt at ryge lidt. Men måske var det bare lige mens jeg sad og justerede...

Først har jeg stillet ventiler på kold motor - 0.15
Skiftet tændrør.(De gamle var rimligt sodet til)
Skiftet platiner - 0,4
Målt tændkabler og hætter - alt iorden - og den gnister villigt.
Justeret camvinkel - 46-47 grader
Justeret tændingstidspunkt (der er et lille hak til højre og en stører "bulle" til venstre) Har stillet efter den til højre (sikkert 7,5 grad før top)

Kaburatoren har jeg ikke rørt endnu. I morgen renser og justere jeg den selvom jeg ikke har meget tiltro til det vil hjælpe. Var overbevist om det var tænding eller ventiler men nej - den gik nøjagtig som før.
Tar også en kompretionstest i morgen.
Ventiler stillet en gang mere på kold motor efter en køretur. Uden det hjalp det mindste. Anden gang havde jeg vippetøjet pillet af for at se om ventilværket så ordentligt ud. Ingen mystisk at se og alle kunne fjedre.
Kan den ha brændt en ventil?
Nogen idéer???

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mit bud er karburatoris! ...hvis ikke du allerede bruger det så prøv med noget karburatorsprit.
...det er jo en klassiker. :-)
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kaburatoris? det har jeg godtnok ikke på lige nu men kender den motor og hvordan den plejer at reagere når der blir for koldt. Så vil den ikke gå i tomgang. På med sprit og vupti - så går den igen i tomgang.
Kan da godt prøve men forstår ikke at det skulle hjælpe på den rimligt høje tikkelyd - som ventiler der trænger til justering
Selvom ventilerne så fine ud udefra tror jeg mest på at det alligevel er noget med dem - bare indvendigt. Et sæde, et styr eller måske let bøjet. Eller en stempelring... Eller måske er jeg heldig at ta helt fejl ( er jo nok det jeg håber lidt på. he he)
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er heller ikke sikkert at det er karburatoris, men det er jo værd at prøve med lidt sprit. Har selv prøvet at motoren lød som om den ville stille træskoene hvert sekund og så var det bare spritten jeg havde glemt. :-)
...de lyde du beskriver tyder nu godt nok på at der godt kunne være noget mere alvorligt galt.
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) Andreas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Slidt ventilstyr?
Jeg havde nogenlunde samme problemer med min 1500...det lød også som en ventil der skulle justeres (selv om de netop var justeret).
Det viste sig at et af ventilstyrene på en af udstødsventilerne var så slidt, at ventilen ikke lukkede ordentligt i sædet. Det gjorde bestemt heller ikke fejlfindingen lettere, at den viste fin kompression på alle cylindrene (hvorfor, forstår jeg stadig ikke!?)
Jeg bankede i stedet porcelænet ud af et tændrør, og svejsede en lynkobling i enden.
1) Skruede derpå "dimmer"´en i tændrørsgevindet.
2) Drejede remhjulet til TDC for pågældende cylinder.
3) Af med luftfilter.
4) Satte kompressoren til "dimmer"´en.
5) ...lytte...
Hvis man kan høre at der fiser luft op gennem karburatoren, så er det en indsugningsventil der er problemer med, og hvis det fiser ud gennem udstødningen, så er det en udstødningsventil der er problemet. Der vil være lidt fisen, men i mit tilfælde kunne jeg svagt mærke luften komme ud af den ene pibe...så er det for meget!

PS: Sæt bilen i gear, og træk håndbremsen...ellers vil motoren bare tørne over takten.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) -Mikkel- Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis tændrøret er olieret(vådt) så er det stempelringe eller revent topstykke. Hvis det ikke er vådt men bare tilsodet er det en anden sag.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Efter en nærmere undersøgelse af tændrørerne viser det sig at de ikke var våde af olie. de er "kun" sodet godt til. Jeg hælder også til det med ventilstyret...eller noget der kræver at topstykket skal af.
Kan vist ligeså godt få en anden motor gjort klar og få den skiftet og så lege lidt med den jeg piller ud.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nu blir jeg sku nød til at høre hvordan i gør.
Jeg har været i gang med at skulle ta en kompressionsprøve (har jeg ikke prøvet før)
men jeg kan ikke få den til at vise mere end ca to bar. De andre måleenheder er kg/cm3 og psi. (hvilken bruger man)
Jeg gjorde det på denne måde:
Skuede min måler i tændrørshullet og tørnede motoren med en skraldenøgle.
Brugte denne måler fra biltema:
ATT00016.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ud med alle 4 Tændrør og Kompressionsmåleren i et af tændrørshullerne(kan ikke se om den bliver skruet i eller bare skal holdes i) og så køre du på starteren,og åbner helt for Karburatoren,en god ide med en hjælper,så skal det nok virke
West
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Takker - tænkte nok jeg gjorde det forkert for så lidt kompression som to bar synes jeg godtnok lød lige i underkanten.
Så er det lidt svært at måle på en motor der er ude af bilen?
Har læst mig til at en standard 1300 skal ha et kompretionstryk på 6.5-9,5 kg/cm2
Kompressionsforholdet skulle være 7,3:1 til juli 1970. Fra august 1970 7,5:1.
Størst tilladte forskele mellem cylindrene er 2 kg/cm2

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Og man måler kompression ved varm motor, fuld gas og starteromdrejninger.
Tæl 5-8 omgange medens du tørner og tag lige mange "pump" eller får du fejlvisninger.
Alle tændrørne skruet ud. Eller bliver du bare forskrækket når den starter på de andre 3
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nå så hjalp det.
Havde motoren ude og inde på værkstedet.
Satte to andre topstykker på. Der var nu ikke noget at se på de gamle da de kom af og det jeg kunne se ned i cylindrene var også fint. Ingen grove slid mærker nogen steder.
En anden indsugningsmanifold da jeg opdagede der ingen gennemgang var i forvarmerøret.
En efterset og renset kaburator og en anden strømfordeler som også har været adskilt og renset med nye platiner, rotor og dæksel.
Til sidst også nye tændkabler og tændrør.
Nu går den og skal bare lige finjusteres i morgen.
Hvor problemet lå kan være lidt svært at sige for tror ikke det forvarmerør kan få den til at drille så slemt.

Takker alle for hjælpen

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Andreas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=John-P]Nå så hjalp det.
Havde motoren ude og inde på værkstedet.
Satte to andre topstykker på. Der var nu ikke noget at se på de gamle da de kom af og det jeg kunne se ned i cylindrene var også fint. Ingen grove slid mærker nogen steder.
En anden indsugningsmanifold da jeg opdagede der ingen gennemgang var i forvarmerøret.
En efterset og renset kaburator og en anden strømfordeler som også har været adskilt og renset med nye platiner, rotor og dæksel.
Til sidst også nye tændkabler og tændrør.
Nu går den og skal bare lige finjusteres i morgen.
Hvor problemet lå kan være lidt svært at sige for tror ikke det forvarmerør kan få den til at drille så slemt.

Takker alle for hjælpen

John

Mit 1. bud er stadig for stort tolerance mellem ventilstyr og -stamme. Har du en ventilfjedertang, for så tager der jo ikke mange minutter at finde ud af, om det er der fejlen ligger. Man sparer trods alt en del tid og penge, ved hurtigt at kunne spotte fejlen, hvis det skulle ske igen.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nå fik kigget lidt på de topstykker. Renset dem lidt af og de så fine ud. De har ikke engang de klasiske små revner mellem ventil og tændrør.
Ventilstyr/ stammer havde ikke mere slid end normalt. Sæder var fine.
Så når alt kommer til alt kunne jeg ha sparet mig at skifte de toppe.
Men hva fanden - man har vel en gammel bil fordi man kan li at skrue på skidtet. Og lære noget nyt.

John
ATT00007.jpg
ATT00113.jpg
ATT00131.jpg

-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Fandt du så ud af hvorfor den ikke kørte godt??ellers blev du jo ikke meget klogere
West
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja altså fejlen må jo så ha lagt enten ved tændingssystemet eller indsugning/kaburator da jeg har skiftet det hele.
Men precis hvor ved jeg ikke men problemet er løst.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej John

Det stoppede forvarmerrør kan vel godt tænkes at give den slags symptomer...

Er jo netop lavet for at opvarmeindsugningsluften, så den ikke kondenserer og fryser.

Men kender godt din fornemmelser, det virker - du ved bare ikke hvorfor.

Mvh
Mr-M
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M

Reply

You must log in to post.