Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Billeder/diagrammer af opretstående T4 køling

Tags:

(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Søger billeder/erfaring af hvordan oliekøling systemet er lavet. Skal passe i T1 og tidlig bus. Hvad er bedst? En adapter på oliefilteret ud til oliefilterholder og videre til en termostat, derefter til en køler og tilbage til termostat og til sidst tilbage til blok? Hvad med køler i blæserhuset til når den står stille? Kan man bruge en adapter fra den originale oliekøler montering og montere køleren som normal t1 motor?
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er ikke nødvendigt at køle oliekøleren når bilen holder stille, der er luftkøling af selve motoren nok.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så vidt jeg kan se har du bygget en t4 i stedet for din 1914. Kan du fortælle mere om den? Hvad har du af køling? Dit gamle fra din 1914? Har du flere billeder?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej Rasser. DEN kan du ikke fortælle om. Det er en fabrikshemmelighed.

Det er en jeg har lavet for 20 år siden til en pige jeg boede sammen med. Derfor skulle det være driftsikkert og vedligeholdelses-venligt simpelt. Og billigt, for jeg kom jo nok selv til at betale den.

Jeg havde en gammel 1,7L type4 motor, som jeg borede til 1,8 ved at bruge 4 gamle 1,8 stempler med nye ringe.
Blokken blev ikke skilt ad. Så der er ingen der ved hvor meget det har kørt.
Topstykkerne fik nye styr og for at redde nogen sæderinge der var skamportede byggede jeg 412S ventiler i.

Kølesystemet er et 1302-03 hus hvor jeg har boret køleluftudtaget til oliekøleren væk og svejset en plade på "såret"
Der er ingen kølelufttermostat, men jeg har svejset et par ledeplader på som simulerer åbne spjælde for at lede lufte ned gennem køleripperne.
Blæserhuset er svejset på to sæt halve type4 blæserskjolde og der er brugt en 6 volts dynamoremskive for at flytte blæserhuset langt nok frem så tændrøret på cyl.4 kommer frit.
Der er nok også lavet lidt plads til luften hen til cyl.3
Frontmonteret oliekøler fra Mercedes 123 eller 307-610 med adaptor ved oliefiltret.
Husk at blokkere bypassventilen.

Karburatorerne er 412S med et par korte tragte (2,5" udstødningsrør) og K&N filtre.
Udstødningen var en std. afkortet type4.
Varmekasserne var type2/type4 med den forreste del fra en type1 sådan at at spjældet kabler og slanger passede som originalt.

Og så gik der jo lige et par måneder med det. Heldigvis havde jeg en skrotbil hvor jeg kunne tilpasse varme og udstødning på.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Tak Frank for en udførlig beskrivelse.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Nej Rasser. DEN kan du ikke fortælle om. Det er en fabrikshemmelighed.

Det er en jeg har lavet for 20 år siden til en pige jeg boede sammen med. Derfor skulle det være driftsikkert og vedligeholdelses-venligt simpelt. Og billigt, for jeg kom jo nok selv til at betale den.

Jeg havde en gammel 1,7L type4 motor, som jeg borede til 1,8 ved at bruge 4 gamle 1,8 stempler med nye ringe.
Blokken blev ikke skilt ad. Så der er ingen der ved hvor meget det har kørt.
Topstykkerne fik nye styr og for at redde nogen sæderinge der var skamportede byggede jeg 412S ventiler i.

Kølesystemet er et 1302-03 hus hvor jeg har boret køleluftudtaget til oliekøleren væk og svejset en plade på "såret"
Der er ingen kølelufttermostat, men jeg har svejset et par ledeplader på som simulerer åbne spjælde for at lede lufte ned gennem køleripperne.
Blæserhuset er svejset på to sæt halve type4 blæserskjolde og der er brugt en 6 volts dynamoremskive for at flytte blæserhuset langt nok frem så tændrøret på cyl.4 kommer frit.
Der er nok også lavet lidt plads til luften hen til cyl.3
Frontmonteret oliekøler fra Mercedes 123 eller 307-610 med adaptor ved oliefiltret.
Husk at blokkere bypassventilen.

Karburatorerne er 412S med et par korte tragte (2,5" udstødningsrør) og K&N filtre.
Udstødningen var en std. afkortet type4.
Varmekasserne var type2/type4 med den forreste del fra en type1 sådan at at spjældet kabler og slanger passede som originalt.

Og så gik der jo lige et par måneder med det. Heldigvis havde jeg en skrotbil hvor jeg kunne tilpasse varme og udstødning på.



Og den kører endnu som den skal, og tro det eller lad være den DRYPPER IKKE OLIE (hånden på hjertet). Den har holdt 6 måneder på samme sted hver gang i garagen, og der er ingen pletter overhovedet!!! (siden Frank byggede den har den ikke været skilt af.

Nå ja, og så er der den lille detalje at den kan køre med 5000 omdr hele dagen lang på motorvejen uden olietemperaturen overstiger 90 grader. (kører med oliekøler som Frank beskriver, min er blot monteret under bilen istedet for i fronten).

Det eneste der er slidt op på den bil er karburatorerne, der er så meget slør i speedertræk og spjældaksler at man skulle tro det var løgn.

Den kører stadig med det udstødning og karburatorværk Frank beskriver.

Da jeg købte motoren havde den stået ca. 3 år i en lade, og det eneste der blev gjort ved den var at stille ventiler, skifte olie og platiner. den kører faktisk stadig på de samme tændrør endnu kommer jeg lige i tanke om.

Nu har jeg vel kørt 4000-5000km med motoren og den er akkurat lige så frisk som da jeg startede den op efter de 3 års stilstand. Det eneste jeg har justeret på den siden opstart er synkronisering af karburatorer samt justering af platinafstand. Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har efterfyldt den med olie... men måske der er blevet toppet lidt op - dog ikke sikkert.

tja... hva skal jeg sige.... godt arbejde Frank!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Mark.

Her er et link der muligvis kan hjælpe.
Link: http://www.aircooledtech.com/ eller http://www.aircooledtech.com/type4_upright_conversion/

Hilsen Peter
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej, godt arbejde VolkswagenWerk !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Super fedt link Peter. Tak
(permalink) Peterwings Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Velbekommen. Det var da så lidt.
-------------------------------------------
Low Bay inc.
Our greatest weakness lies in giving up.
peterwings@yahoo.dk
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:

Frontmonteret oliekøler fra Mercedes 123 eller 307-610 med adaptor ved oliefiltret.
Husk at blokkere bypassventilen.



Er det en sandwich adapter du har brugt der?
Hvordan har du blokeret bypassventilen? Er det ligesom når man blokerer oliepumpen ved t1 fullflow?
Har ikke bygget t4 før, så derfor så mange spørgsmål :D
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=Mark S]
Frank_Andersen skrev:

Frontmonteret oliekøler fra Mercedes 123 eller 307-610 med adaptor ved oliefiltret.
Husk at blokkere bypassventilen.



Er det en sandwich adapter du har brugt der?
Hvordan har du blokeret bypassventilen? Er det ligesom når man blokerer oliepumpen ved t1 fullflow?
Har ikke bygget t4 før, så derfor så mange spørgsmål :D

hvorfor blokerer man bypas ventilen, er det ikke den der styrer olietrykket?

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er et gammelt type4 trick.
Man skal blokkere den for at være sikker på at modstanden i køler og slanger ikke forhindrer olien i at blive filtreret.

Den ventil der styrer olietrykket sidder ind i siden af blokken under cyl.1
Den ventil der styrer om olien kommer op til den originale køler sidder bagest i venstre side, som på type1.

Bypassventilen sidder i oliefilterkonsollet og er der for at sikre at motoren får smøring selv om filtret er tilstoppet. Det bør jo ikke være noget problem på en hobbybil. Så for mange år siden fandt Jørn Dalsgård på dette, fordi han kunne se urenheder i lejerne på den første type4 motor han byggede og tunede og senere havde skilt ad.

Man borer et 3mm hul i konsollet, fra "bagsiden" af kuglen. Så kan man slå kuglen og dens sæde ud.
Så borer man op til 5mm og skærer et 6mm gevind.
Så lægger man kuglen i igen og driver sædet på plads og sikrer det med tre nye kørnerprikker.
Fra "bagsiden" skruer man en en 20mm lang bolt i med en løs møtrik på og en dråbe locktite til at tætne. Man spænder bolten let mod kuglen og spænder kontra ned mod konsollet med møtrikken.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Det er et gammelt type4 trick.
Man skal blokkere den for at være sikker på at modstanden i køler og slanger ikke forhindrer olien i at blive filtreret.



Troede egentlig kun det var nødvendigt hvis man tog udtaget hvor den oprindelige oliekøler på en T4 motor sidder, og monterede en thermostat med ud/indløb for ekstern oliekøler ?

Jeg troede ikke der var reduktionsventil før olien løb ud i oliefiltret.

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
oil_filter.jpg

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja tænk hvad vi havde kunnet udrette for 30 år siden, hvis vi havde haft internet.
Vi måtte selv finde på det hele. Nu kan vi nøjes med at sidde her bag skærmen og så køre vandkølet.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Ja tænk hvad vi havde kunnet udrette for 30 år siden, hvis vi havde haft internet.
Vi måtte selv finde på det hele. Nu kan vi nøjes med at sidde her bag skærmen og så køre vandkølet.



præcis.. superlækkert - godt det ikke var mig der måtte ud og skrue hver gang ;-)


Nu jeg ser diagrammet kan jeg faktisk også huske Kiel viste mig at der var boret en bolt i hans oliefilterbeslag, den skulle netop blokere reduktionsventilen som du siger Frank!

Takker..

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Ja tænk hvad vi havde kunnet udrette for 30 år siden, hvis vi havde haft internet.
Vi måtte selv finde på det hele. Nu kan vi nøjes med at sidde her bag skærmen og så køre vandkølet.


frank nu ikke så negativ,

Frank_Andersen skrev:

Bypassventilen sidder i oliefilterkonsollet og er der for at sikre at motoren får smøring selv om filtret er tilstoppet. Det bør jo ikke være noget problem på en hobbybil. Så for mange år siden fandt Jørn Dalsgård på dette, fordi han kunne se urenheder i lejerne på den første type4 motor han byggede og tunede og senere havde skilt ad.

Man borer et 3mm hul i konsollet, fra "bagsiden" af kuglen. Så kan man slå kuglen og dens sæde ud.
Så borer man op til 5mm og skærer et 6mm gevind.
Så lægger man kuglen i igen og driver sædet på plads og sikrer det med tre nye kørnerprikker.
Fra "bagsiden" skruer man en en 20mm lang bolt i med en løs møtrik på og en dråbe locktite til at tætne. Man spænder bolten let mod kuglen og spænder kontra ned mod konsollet med møtrikken.


det har jeg ikke hørt om før eller læst nogen steder og det er jo ekstremt værdifuld information det der, kunne ikke selv forstå den der kugle ventil hvad den var til men nu ved jeg da det. tak for det.

det der er jo kun noget jeg erfarer hvis jeg først slider motoren op (eller mister olietrykket som følge af slidte lejer pga et oliekølesystem monteret på oliefilter flanchen. og derefter opdager at det var jo derfor.

jeg vil da forsøge mig med at svejse hullet til på en af de oliefilter flancher jeg har liggende.

jeg har også overvejet at ombygge en oliefilter flanche så det bare var 2 gevind huller hvor man så kunne tage olietrykket fra det ville jo fjerne det problem og gøre det billigere at få en ekstern oliekøler monteret.
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
motor_typ4_2.jpg

(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
cardude skrev:

jeg har også overvejet at ombygge en oliefilter flanche så det bare var 2 gevind huller hvor man så kunne tage olietrykket fra det ville jo fjerne det problem og gøre det billigere at få en ekstern oliekøler monteret.


rettelse det ville det så ikke da en oliefilter holder og en olietermostat koster lige så meget som den sag man skruer på imellem oliefilter og den originale flanche, ihvertfald hos csp.
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
AV!
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/317364.jpg
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kunne godt se ud som om lattergassen skulle havde været justeret, med det hul i stemplet.
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
http://home.att.net/~airdoc/T1oilpumpmod.html
http://mikedren.tripod.com/
http://www.manxgallery.org/gallery/album145
http://www.aircooledtech.com/

Andre nyttige links! Andre der vil bytte?

Reply

You must log in to post.