Frank_Andersen skrev:
Nej Rasser. DEN kan du ikke fortælle om. Det er en fabrikshemmelighed.
Det er en jeg har lavet for 20 år siden til en pige jeg boede sammen med. Derfor skulle det være driftsikkert og vedligeholdelses-venligt simpelt. Og billigt, for jeg kom jo nok selv til at betale den.
Jeg havde en gammel 1,7L type4 motor, som jeg borede til 1,8 ved at bruge 4 gamle 1,8 stempler med nye ringe.
Blokken blev ikke skilt ad. Så der er ingen der ved hvor meget det har kørt.
Topstykkerne fik nye styr og for at redde nogen sæderinge der var skamportede byggede jeg 412S ventiler i.
Kølesystemet er et 1302-03 hus hvor jeg har boret køleluftudtaget til oliekøleren væk og svejset en plade på "såret"
Der er ingen kølelufttermostat, men jeg har svejset et par ledeplader på som simulerer åbne spjælde for at lede lufte ned gennem køleripperne.
Blæserhuset er svejset på to sæt halve type4 blæserskjolde og der er brugt en 6 volts dynamoremskive for at flytte blæserhuset langt nok frem så tændrøret på cyl.4 kommer frit.
Der er nok også lavet lidt plads til luften hen til cyl.3
Frontmonteret oliekøler fra Mercedes 123 eller 307-610 med adaptor ved oliefiltret.
Husk at blokkere bypassventilen.
Karburatorerne er 412S med et par korte tragte (2,5" udstødningsrør) og K&N filtre.
Udstødningen var en std. afkortet type4.
Varmekasserne var type2/type4 med den forreste del fra en type1 sådan at at spjældet kabler og slanger passede som originalt.
Og så gik der jo lige et par måneder med det. Heldigvis havde jeg en skrotbil hvor jeg kunne tilpasse varme og udstødning på.
Og den kører endnu som den skal, og tro det eller lad være den DRYPPER IKKE OLIE (hånden på hjertet). Den har holdt 6 måneder på samme sted hver gang i garagen, og der er ingen pletter overhovedet!!! (siden Frank byggede den har den ikke været skilt af.
Nå ja, og så er der den lille detalje at den kan køre med 5000 omdr hele dagen lang på motorvejen uden olietemperaturen overstiger 90 grader. (kører med oliekøler som Frank beskriver, min er blot monteret under bilen istedet for i fronten).
Det eneste der er slidt op på den bil er karburatorerne, der er så meget slør i speedertræk og spjældaksler at man skulle tro det var løgn.
Den kører stadig med det udstødning og karburatorværk Frank beskriver.
Da jeg købte motoren havde den stået ca. 3 år i en lade, og det eneste der blev gjort ved den var at stille ventiler, skifte olie og platiner. den kører faktisk stadig på de samme tændrør endnu kommer jeg lige i tanke om.
Nu har jeg vel kørt 4000-5000km med motoren og den er akkurat lige så frisk som da jeg startede den op efter de 3 års stilstand. Det eneste jeg har justeret på den siden opstart er synkronisering af karburatorer samt justering af platinafstand. Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har efterfyldt den med olie... men måske der er blevet toppet lidt op - dog ikke sikkert.
tja... hva skal jeg sige.... godt arbejde Frank!