Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tuning af 1914ccm T1

Tags:
No tags yet.

(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Så blev motoren i buggyen endelig taget ud og adskillelsen er delvist foretaget.

Data om motoren.
T1 - 1914ccm der er lavet på en std., men afbalanceret krumtap (afb. med 200mm kobling og lettet svinghjul).
Engle W-110, 284 graders knast.
043 topstykker der er bestykket med 40/35.5 ventiler og portede med manifoldene. Ventilerne har enkelte men hårdere fjedre. CR er 8:1.
Der er monteret 2 stk Weber 44 IDF der er dyset ind hos Laulunds Auto.
Jeg har lidt svært ved at måle mine venturier da jeg ikke ved hvor det er jeg skal gøre det henne. Men jeg har målt de små rør inde i karburatorerne. Når jeg måler indv. dia. er de 12.5 mm og 14mm udvendigt.
Jeg går ud fra det er 36 venturier der er monteret fra fabrikken?!
Motoren kører med std 1.1:1 vippetøj.

Effektmåling hos Laulunds Auto gav 102 hk og 165 Nm.
----------------------------------------------------

Nu er det sådan at mere vil have mere... Så jeg har være lidt ude og shoppe lidt...

Jeg har købt 1.25:1 vippetøj på boltede aksler
justerbare chromoly stødstænger

Min plan er så at jeg vil ændre vendehøjden til 1mm
CR skal tilpasses så den bliver 9.5:1
1.25 vippetøj skal monteres og justeres ind med de nye stødstænger
Overvejer at købe 32mm venturier men ved ikke om det vil have nogen positiv effekt i forhold til de 36 der er monteret nu?

Hvad kan jeg forvente af ændring af motorens effekt med de valgte mekaniske ændringer?

Bør jeg montere 32 mm venturier?

Hvordan måler jeg venturien?

... Bare skriv løs hvis i har kommentarer til min motorsammensætning.
Jeg vil foretrække hvis det KUN er dem der ved noget om det der kommenterer indlægget. På forhånd tak.

PS. Skulle der være noget jeg har glemt at oplyst om kan i bare skrive det så svarer jeg hurtigst muligt.

Jacob
(permalink) Mark S Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Venturi størrelsen plejer at stå på venturierne...
(permalink) niels-erik Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hej igen-Du bør ikke gå under 1,2-1,6mm i vendehøjde-Det er et godt råd, som jeg ikke kan huske hvor jeg fik det fra!
Hilsen Niels Erik
PS: Jeg kørte med 36mm venturier i min gamle 1914- På 40mm webere. Om det betyder noget at dine webere er 44 ved jeg ikke!
SES Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Venturierne kan måles med en skydelærer. Du skal måle den mindste indre diameter.

Et CR på 9,5 er ret meget til en engle w110... du må lige hører nogen af de kloge angående det kompressions forhold!

Duus
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ja jeg mener at "farmer" har sagt til mig at 9.5 er maks til denne knast og at man ikke bør gå højere. Derfor vælger jeg også 9.5 da jeg vil have maks ud af knasten...
Jeg tror i har ret i at 1mm nok er lidt snævert. Så jeg tror jeg laver dem 1.2mm. Så er jeg da på den sikre side.
Er det lige meget om jeg i drejebænken tager af topstykkesiden af cylinderen eller af bunden når jeg skal justere vendehøjden???

De 32mm venturier overvejer jeg fordi knasten ikke trækker så mange omdrejninger alligevel, så det ville være rart med lidt mere knald i motoren fra bunden. Men jeg ved ikke om det er velovervejet?!...
Knasten har jo maks ved ca 5500 omdr./min.
Og da det er til en buggy er det jo de små accelerationer der er de sjove så den skal gerne sige røvhul helt nede fra kælderen hehe...
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mon ikke vi kunne få folk som farmer til at læse det her indlæg? smiler
(permalink) bugservice Member
Skrev for 17 years siden | | | |
vendehøjde ??? den bedste vendehøjde du kan få ud fra et effektspørgsmål er !! 1,2 mmm der virker skylleeffekt bedst . du kan tage af dine cylindre i toppen eller i bunden du bestemmer
MVH Dennis
-------------------------------------------
VWW.BUGSERVICE.DK torsdage på tlf 29112161 WEBSHOP http://www.bugservice.dk
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
BuggyBoy skrev:
Er det lige meget om jeg i drejebænken tager af topstykkesiden af cylinderen eller af bunden når jeg skal justere vendehøjden???


Drej af toppen. Det vil jeg mene. Cylinderne har en temmelig voldsom indvendig reifning i toppen, så det er nemmere at få stempelringene ned i cyl. Jeg har drejet mine at toppen, og derved formindsket denne reifning. Dette har givet en meget meget større anlægsflade af cyl op i topstykkerne. og da 94mm cyl i forvejen er så tynde er det vel kun godt.

MEN vær lige OBS på dine anlægsflader i topstykkerne!!! Hvis de har kørt med de cyl før, skal de måske lige planes på anlægsfladerne for prober fit og tightness, hvis du drejer af toppen!! Skal lige nævnes at jeg i denne omgang fræste mine toppe op til 94mm, så jeg fik helt plane, nye flader.

Det er lidt sløret det billede, men man kan sagtens se forskellen.

Og ja! ved godt det er et forkert drejestål jeg bruger der!!,, men havde sku ikke lige et stål til at plandreje med hjemme i garagen.. Så brugte lige et langsdrejestål. Og i Støbegods virker det jo ganske udemærket :-)

Ron.
cyl1.jpg
cyl2.jpg

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Fau_Weh_Mann

De klør du har brugt til at spænde indvendigt i den cylinder, er det nogle du selv har lavet? Og i så fald hvordan?

Duus
(permalink) Rolf Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ved at fræse af toppen får man ikke mindre vendehøjde. Hvis nu motoren i forvejen har stor vendhøjde vil det være en god idé at reducere denne og på den måde hæve komp. Husk at regne på tingene inden man gør noget for ellers kan det være svært at opnå det bedste resultat. Selvfølgelig skal der fræses dybere ned i topsktykke hvis vendehøjden en ok !! Med en std krumtap vil jeg nok ikke turde gå under 1.2- 1´3 mm, tingene giver sig ved højere end std omdr. Har du knast kortet til din W110 knast ?? Hvad er knastens åbnings og lukke tider ?? Det har en hel del at sige mht den dynamiske komp og det er faktisk den det hele drejer sig om se linket: http://kb-silvolite.com/calc.php?action=comp

Prøv evt og indtaste forskelige knast data og se hvor meget det ændre på den dynamiske kompression. Ret lærerigt faktisk !!!!

/Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ser umiddelbart ud til at der er svejst nogle lange stykker staal paa kloerne, som derefter er blevet neddrejet til cylinderens indermaal, men et saet almindelige bloede kloer kan ogsaa bruges, bare soerg for at rette anlaegsfladen paa cylinderen op saa den loeber..

Spring
-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk
(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Duus skrev:
Hej Fau_Weh_Mann

De klør du har brugt til at spænde indvendigt i den cylinder, er det nogle du selv har lavet? Og i så fald hvordan?

Duus


Jep.. Som spring siger, Har svejst nogle stykker stål på nogen klør og drejet dem ned så de passer til indv. diam.
Man kan sikkert sagtens bruge alm. bløde bakker, men synes nu det er lækkert lige at få fat i dem længere ude.. Og bare det løber er det jo fint.

Lavede dem engang jeg skulle dreje lidt af nogen Harley cylindre.. De er noget tungere at danse med end VW cyl så derfor lavede jeg dem.. Har så senere kunne drage nytte af dem ved mit VW motor projekt... så det er jo bare dejligt :-)
120_2094ny.jpg

-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis jeg har 1.2mm vendehøjde og 48ccm i toppene giver det præcist 9.5:1 så det er de mål jeg arbejder ud fra.

Er der ingen der har erfaringer med 32mm venturier på 44idf kontra de 36mm der er monteret som std?

Og her er diagrammet over min knast hvis der er nogen der skal bruge det... http://www.csp-shop.de/technik/pdf/10077.pdf

(permalink) Duus Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Super :) tak for hjælpen

Duus
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Husk nu bare at når man drejer af toppen af cylinderen, så kan man risikere at få pladsproblemer. Topstykket vil nemt ramme imod toppen af kølerillerne på cylinderen... derfor skal de drejes lige så meget ned som man drejer af cylinderen.


mht. venturi valg, så ville jeg sige 32-34mm ca.

HUSK NU DOBBELTE VENTILFJEDRE, en w110 er i grænseområdet for hvornår man går over til db. ventilfjedre.... og når du så accelererer ventilen endnu mere vha. mere udveksling på vippetøjet, så får det hele mere fart på. Jeg ville vælge db. fjedre hvis du absolut VIL ha 1.25:1 vippetøj på.

og som fauweehman siger... sørg for friske plane flader i topstykket, så bliver det helt kanon!!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia

Reply

You must log in to post.