Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tændings anlæg!

Tags:
No tags yet.

(permalink) Christian Thomsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej

Jeg døjer med tændings banken i min 2275ccm!

Og søger et elektronisk tændingsanlæg ell lignende, hvor det er muligt at justere avanceringen!

Hvilke erfaringer har i, og hvilke anlæg kan anbefales???

MVH Christian
-------------------------------------------
Christian Thomsen
+ 45 2051 7065
ct(a)audi.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mallory Unilite all the way.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvorfor tændingsbanker den ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Hvorfor tændingsbanker den ?

Ja, det var måske et godt spørgsmål. Får den nok at leve af, eller er den eksisterende tænding ustabil ?
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Christian Thomsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Motoren er rullet ind hos Laulund!
Den kører med 10,5 i kompression!
Han sagde at min 009'er med ignitor kit avancerer fuldt ud alt for tidligt!

Derfor søger jeg noget der er til at justere uden fusk med tang og fjedre fra kuglepen!

Er mallory'en til at have med at gøre???
-------------------------------------------
Christian Thomsen
+ 45 2051 7065
ct(a)audi.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er skam ikke fusk at justere en fordeler.
Så var det jo også fusk at bygge resten af motoren om.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Christian Thomsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Forstå mig ret!

Søger noget der virker, og som er til at have med at gøre uden at man skal lave en justering på slump, og så prøve sig frem gang på gang!
-------------------------------------------
Christian Thomsen
+ 45 2051 7065
ct(a)audi.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er jeg ked af for dig, så kommer du nok til at købe en Toyota.
Hvis man ændrer på noget, som en stor bilfabrik har udviklet. Så må man regne med at det lige tager et par forsøg at få det til at spille.
Man kan lave mekanikken så det er i orden. Det kan man måle og mærke. Men kørbarhed og topeffekt/økonomi det tager lige en måneds tid.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Christian Thomsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
-------------------------------------------
Christian Thomsen
+ 45 2051 7065
ct(a)audi.dk
(permalink) Christian Thomsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
DVS at jeg finder ikke noget hvor der medfølger div stumper til ændring og evt kurver over avanceringen?
-------------------------------------------
Christian Thomsen
+ 45 2051 7065
ct(a)audi.dk
(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Køb en Mallory Unilite som Farmer foreslår, hvis du vil være sikker på at få et resultat som fungere optimalt. En god tænding giver mulighed for at køre med forøget elektrodeafstand i tændrørerne, hvis altså din tændspole giver nok volt. Det kan give en brændstofbesparelse på ca. 10 % samt nogle få heste.

Preben

P.S. Jeg taler ikke af erfaring, men det er hvad jeg har fået ud af at læse om emnet.
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Om der er kurver med til Mallory må du spørge Farmer om. Det er tilsyneladende en genial løsning for den der vil tilpasse kurven selv.
Jeg kan ikke huske om der både er forskellige fjedersæt og mulighed for at justere fjedrene. Men du undgår ikke at nulre, så den passer til netop din motor.

Personligt gider jeg ikke rode med de amerikanske strømfordelere. Men det er fordi de ofte anvender nogen såkaldte SAE-stik hvor VW kører med DIN-stik.
Så kan man ikke få kabler der passer. Jo man kan købe nogen til Opel (GM), som så tit skal bruge den der løse gevinddims for at hætterne passer på tændrørene. Så giver det problemer når de går løse og præstekraverne passer ikke på tændrørshætterne.
Så kan man købe silikonekabler, de hedder tit noget med "magnum" eller "tyranusaurus". Første gang man så skal trække et op af fordelerdækslet, bliver kabelskoen siddende i dækslet. Så er de lavet med en fiber eller kultråd for at radiostøjdæmpe. Så kommer der ingen strøm igennem.
Så kan man, for at få en motor til at køre, gå ud i laden og finde et par gamle originale kabler under en dynge muselig.

Nej jeg laver mine kabler selv ud af metervarer med kobbertråd i og løse Bosch-hætter.
Eller det gjorde jeg for jeg gør det ikke mere.

Sur gammel mand.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Om der er kurver med til Mallory må du spørge Farmer om. Det er tilsyneladende en genial løsning for den der vil tilpasse kurven selv.
Jeg kan ikke huske om der både er forskellige fjedersæt og mulighed for at justere fjedrene. Men du undgår ikke at nulre, så den passer til netop din motor.

Personligt gider jeg ikke rode med de amerikanske strømfordelere. Men det er fordi de ofte anvender nogen såkaldte SAE-stik hvor VW kører med DIN-stik.
Så kan man ikke få kabler der passer. Jo man kan købe nogen til Opel (GM), som så tit skal bruge den der løse gevinddims for at hætterne passer på tændrørene. Så giver det problemer når de går løse og præstekraverne passer ikke på tændrørshætterne.
Så kan man købe silikonekabler, de hedder tit noget med "magnum" eller "tyranusaurus". Første gang man så skal trække et op af fordelerdækslet, bliver kabelskoen siddende i dækslet. Så er de lavet med en fiber eller kultråd for at radiostøjdæmpe. Så kommer der ingen strøm igennem.
Så kan man, for at få en motor til at køre, gå ud i laden og finde et par gamle originale kabler under en dynge muselig.

Nej jeg laver mine kabler selv ud af metervarer med kobbertråd i og løse Bosch-hætter.
Eller det gjorde jeg for jeg gør det ikke mere.

Sur gammel mand.


Den Mallory fordeler der omtales er faktisk rigtig rigtig fin... MEN også rigtig rigtig dyr - ca 3000,-

Den er med det såkaldte unilite modul som er et fotoøje der sidder og opfanger impulserne på samme måde som med alm. elektronisk tænding med magnet.

Der kan købes et lille kit til mallory unilite fordeleren som indeholder en masse forskellige fjedre og diagrammer der viser hvorledes dine kurver kan blive hvis du kombinerer fjedrene (der er 2 stk i fordeleren). Der er også en masse små stykker plast med som er beregnet til at indstille hvor meget den totale avancering skal være. Eksempelvis tager man den røde plast dims hvor der står 18 på og stikker ned fordeleren og spænder til omkring plastdimsen... vupti så har man f.eks, avancering fra 10-28 grader.

Alt i alt er det rimelig nemt at rode frem og tilbage med fjedrene og finde en kurve der passer, men det er pikkesvært at finde et kompromis mellem fjedre og total avancering... hold nu kæft jeg har brugt mange timer med det - og ja der er en verden til forskel på hvor kørbar motoren er i byen.

Mallory fordeleren har desuden et større fordelerdæksel så der er større afstand mellem tændrørskablerne.... det skulle efter sigende minimere chancen for "crossfire" fra den ene pol til den anden - meeeeeen hvor mange er det lige der døjer med det på deres gademaskiner??



Christian.... hvad med at pille toppe og cylindre af, og så få undersøgt hvad den kompression reelt er. Så kunne man måske også afhjælpe det tændingsbanken en del ???

Jeg giver gerne en hånd med at måle det hvis du skiller ad og samler.



-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:

Personligt gider jeg ikke rode med de amerikanske strømfordelere. Men det er fordi de ofte anvender nogen såkaldte SAE-stik hvor VW kører med DIN-stik.
Så kan man ikke få kabler der passer. Jo man kan købe nogen til Opel (GM), som så tit skal bruge den der løse gevinddims for at hætterne passer på tændrørene. Så giver det problemer når de går løse og præstekraverne passer ikke på tændrørshætterne.
Så kan man købe silikonekabler, de hedder tit noget med "magnum" eller "tyranusaurus". Første gang man så skal trække et op af fordelerdækslet, bliver kabelskoen siddende i dækslet. Så er de lavet med en fiber eller kultråd for at radiostøjdæmpe. Så kommer der ingen strøm igennem.
Så kan man, for at få en motor til at køre, gå ud i laden og finde et par gamle originale kabler under en dynge muselig.

Sur gammel mand.


Fraaank, det var i gamle dage ;-) Idag kan man købe ordentlige kabler, til ganske fornuftige penge. Men man kan osse købe dem du omtaler.
Til alm og i stor udstrækning tunede motorer bruger jeg Bosch kabler (til 165 kr sættet)
Men når man begynder at bruge meget kraftige tændingsanlæg med forstærkerbox er hverken dem eller NKT kablerne gode nok. Så må man bruge skærmede kabler som feks. Taylor Spiro pro, MSD eller Aurora. No way around it.

Ang. Malloryen. Rasser, næste gang du skal til at finde en perfekt kurve gå det meget hurtigere, for nu ved du allerede hvad der slet ikke du til en VW. Og om 3150.- incls fjederkit er dyrt eller ej, vil jeg lade stå åbent. For jeg har et par gange haft muligheden for at prøve at køre på feltet med en motor monteret med en 009 og ignitor, for derefter at skifte til en Mallory. Det gav i begge tilfælde en effekt stigning´fra ca. 3000 omdr. og 4 hk mere på toppen i forhold til 009éren. (Det er iøvrigt hvad andre osse har set)

så er 3000 måske ikke så dyrt endda.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja hvis man kan købe Bosch med præstekraver og de rigtige hætter så er det da fint for 165 kr.

Og nej 3000- er ikke dyrt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Omkring Mallory'en med unilite må jeg også tilslutte mig at det er noget der duer.

Efter jeg har sat en sådan med instilling fra Farmer på min Type 4 er der for mig mærkbar forskel i motorgangen når den "skydes af"

Men jo den koster noget, men for mig er den alle pengene værd.

mvh
Henrik
(permalink) GetBackOnTrack Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvornaar har du sidst skudt den 03'er ordentligt af hho? Det vist ved at vaere nogle aar siden den motor har set +5000 omd. Den maa efterhaanden vaere godt sodet til i toppene ;-)

-------------------------------------------
GetBackOnTrack
Tlf:60226024
http://www.gbot.dk

Reply

You must log in to post.