Frank_Andersen skrev:
Om der er kurver med til Mallory må du spørge Farmer om. Det er tilsyneladende en genial løsning for den der vil tilpasse kurven selv.
Jeg kan ikke huske om der både er forskellige fjedersæt og mulighed for at justere fjedrene. Men du undgår ikke at nulre, så den passer til netop din motor.
Personligt gider jeg ikke rode med de amerikanske strømfordelere. Men det er fordi de ofte anvender nogen såkaldte SAE-stik hvor VW kører med DIN-stik.
Så kan man ikke få kabler der passer. Jo man kan købe nogen til Opel (GM), som så tit skal bruge den der løse gevinddims for at hætterne passer på tændrørene. Så giver det problemer når de går løse og præstekraverne passer ikke på tændrørshætterne.
Så kan man købe silikonekabler, de hedder tit noget med "magnum" eller "tyranusaurus". Første gang man så skal trække et op af fordelerdækslet, bliver kabelskoen siddende i dækslet. Så er de lavet med en fiber eller kultråd for at radiostøjdæmpe. Så kommer der ingen strøm igennem.
Så kan man, for at få en motor til at køre, gå ud i laden og finde et par gamle originale kabler under en dynge muselig.
Nej jeg laver mine kabler selv ud af metervarer med kobbertråd i og løse Bosch-hætter.
Eller det gjorde jeg for jeg gør det ikke mere.
Sur gammel mand.
Den Mallory fordeler der omtales er faktisk rigtig rigtig fin... MEN også rigtig rigtig dyr - ca 3000,-
Den er med det såkaldte unilite modul som er et fotoøje der sidder og opfanger impulserne på samme måde som med alm. elektronisk tænding med magnet.
Der kan købes et lille kit til mallory unilite fordeleren som indeholder en masse forskellige fjedre og diagrammer der viser hvorledes dine kurver kan blive hvis du kombinerer fjedrene (der er 2 stk i fordeleren). Der er også en masse små stykker plast med som er beregnet til at indstille hvor meget den totale avancering skal være. Eksempelvis tager man den røde plast dims hvor der står 18 på og stikker ned fordeleren og spænder til omkring plastdimsen... vupti så har man f.eks, avancering fra 10-28 grader.
Alt i alt er det rimelig nemt at rode frem og tilbage med fjedrene og finde en kurve der passer, men det er pikkesvært at finde et kompromis mellem fjedre og total avancering... hold nu kæft jeg har brugt mange timer med det - og ja der er en verden til forskel på hvor kørbar motoren er i byen.
Mallory fordeleren har desuden et større fordelerdæksel så der er større afstand mellem tændrørskablerne.... det skulle efter sigende minimere chancen for "crossfire" fra den ene pol til den anden - meeeeeen hvor mange er det lige der døjer med det på deres gademaskiner??
Christian.... hvad med at pille toppe og cylindre af, og så få undersøgt hvad den kompression reelt er. Så kunne man måske også afhjælpe det tændingsbanken en del ???
Jeg giver gerne en hånd med at måle det hvis du skiller ad og samler.