Jeg har nu været i VW-verdenen i et par år og tiden er derfor moden til at kaste mig ud i mit første motorprojekt. Efter at have læst diverse tråde her og på Shoptalkforums var jeg ikke i tvivl om at det skulle være type 4 motorer. Jeg har handlet og byttet mig til diverse motorer og stumper gennem de sidste par år. Lige nu består mit grundlag af følgende:
- Helt adskilt 1700 W motor med defekt på cyl. 3 ( topstykke ) og blok der trænger til nye lejer og muligvis mere. Motoren kommer fra min Variant som jeg købte for et par måneder siden. Den var næsten kørt helt tør for olie da jeg købte den og jeg fik den aldrig til at gå godt. På tros af det trak den faktisk helt pænt når den var varm. Motoren bliver nok reservedelsmotor og forsøgsmotor.
- Adskilt 1700 W motor. Blok er intakt og virker i ok stand. Motoren var meget rusten udenpå og har sandsynligvis stået stille i mange år. Den ser ud til at være helt orginal og har sandsynligvis ikke kørt mange km. Cylindre/topstykker/stempler virker i god stand, men var dog meget beskidte. Jeg håber at kunne bygge den op igen helt standard med genanvendelse af så meget som muligt.
- Helt adskilt 1911 motor. Den købte jeg næsten nybygget for et par år siden. Jeg fandt siden ud af at motoren var samlet uden shims ved svinghjulet og der er 2-3 mm aksial slør i krumtappen. Efter jeg skilte den ad er der dukket mange nye problemer op. jeg håber at kunne bygge en ny 1911 motor ud af de anvendelige dele.
- Kørende 2,0 busmotor. Den trækker rigtig fint og lyder sund, undtagen i tomgang hvor den går lidt ujævnt. Den har dog et alamerende olieforbrug, som jeg selv tror skyldes en defekt/tilslammet oliering. jeg har ikke fået målt kompression på den endnu. Jeg regner med at den skal have nye stempelringe og ses godt efter ved lejlighed.
- Komplet 2,0 ikke adskilt. Ukendt stand. Ser noget grumset ud. Skal åbnes ved lejlighed.
- Komplet blok 2,0 med pejlstænger og busstempler. Den tørner fint, så blokken virker i god stand.
Her ud over har jeg:
- 1 sæt K.B smedede 96 mm stempler til 71 mm slag. Helt nye fra Aircooledtechnologie.
- 1 sæt Weber 40 mm IDF som i øjeblikket sidder på bussen. :-)
- 1 sæt 36-40 mm Solex PDSIT som sad på varianten. skal ses efter og pakkes om.
- 2 sæt Solex 32-34 buskaburatorer som trænger til nye pakninger mm.
- 1 orginal insprøjtning fra 1700 W motor. Ukendt stand og ikke komplet. Beskidt
- 3 orginale busudstødninger til type 4. Alle i god stand
- 1 tarmslyng med bugpack til type 4. rustent men helt.
- 1 hjemmegjordt komplet type 4 udstødning. Passer til bobbel.
- Diverse alt muligt.yhgu
Jeg har 3 biler som alle skal køre type 4. Min 78ér bus, min 69ér Variant og min 73ér 1303. Bussen og varianten skal være/er helårsbiler. Boblen bliver min sommer-street-racer.
Jeg er bekendt med de fleste fagudtryk og termer inden for for motorer og motorbygning, men absolut grøn når det kommer til praksis endnu. Så her er muligheden for at følge mig i min læringsproces og forhåbentlig kan nogle af jer andre også lære lidt her. Der modtages meget gerne gode råd og vejledning her.
For at tråden ikke fra starten skal blive et stort uoverskueligt mix, vil jeg prøve at priotere mine projekter lidt og så vidt muligt hele tiden gøre det klart hvad det er i ser på billederne. Jeg vil i første omgang koncentrere min energi om genopbygningen af min 1700 motor, samt overblik over mangler og defekter i 1911éren.
Preben
- Helt adskilt 1700 W motor med defekt på cyl. 3 ( topstykke ) og blok der trænger til nye lejer og muligvis mere. Motoren kommer fra min Variant som jeg købte for et par måneder siden. Den var næsten kørt helt tør for olie da jeg købte den og jeg fik den aldrig til at gå godt. På tros af det trak den faktisk helt pænt når den var varm. Motoren bliver nok reservedelsmotor og forsøgsmotor.
- Adskilt 1700 W motor. Blok er intakt og virker i ok stand. Motoren var meget rusten udenpå og har sandsynligvis stået stille i mange år. Den ser ud til at være helt orginal og har sandsynligvis ikke kørt mange km. Cylindre/topstykker/stempler virker i god stand, men var dog meget beskidte. Jeg håber at kunne bygge den op igen helt standard med genanvendelse af så meget som muligt.
- Helt adskilt 1911 motor. Den købte jeg næsten nybygget for et par år siden. Jeg fandt siden ud af at motoren var samlet uden shims ved svinghjulet og der er 2-3 mm aksial slør i krumtappen. Efter jeg skilte den ad er der dukket mange nye problemer op. jeg håber at kunne bygge en ny 1911 motor ud af de anvendelige dele.
- Kørende 2,0 busmotor. Den trækker rigtig fint og lyder sund, undtagen i tomgang hvor den går lidt ujævnt. Den har dog et alamerende olieforbrug, som jeg selv tror skyldes en defekt/tilslammet oliering. jeg har ikke fået målt kompression på den endnu. Jeg regner med at den skal have nye stempelringe og ses godt efter ved lejlighed.
- Komplet 2,0 ikke adskilt. Ukendt stand. Ser noget grumset ud. Skal åbnes ved lejlighed.
- Komplet blok 2,0 med pejlstænger og busstempler. Den tørner fint, så blokken virker i god stand.
Her ud over har jeg:
- 1 sæt K.B smedede 96 mm stempler til 71 mm slag. Helt nye fra Aircooledtechnologie.
- 1 sæt Weber 40 mm IDF som i øjeblikket sidder på bussen. :-)
- 1 sæt 36-40 mm Solex PDSIT som sad på varianten. skal ses efter og pakkes om.
- 2 sæt Solex 32-34 buskaburatorer som trænger til nye pakninger mm.
- 1 orginal insprøjtning fra 1700 W motor. Ukendt stand og ikke komplet. Beskidt
- 3 orginale busudstødninger til type 4. Alle i god stand
- 1 tarmslyng med bugpack til type 4. rustent men helt.
- 1 hjemmegjordt komplet type 4 udstødning. Passer til bobbel.
- Diverse alt muligt.yhgu
Jeg har 3 biler som alle skal køre type 4. Min 78ér bus, min 69ér Variant og min 73ér 1303. Bussen og varianten skal være/er helårsbiler. Boblen bliver min sommer-street-racer.
Jeg er bekendt med de fleste fagudtryk og termer inden for for motorer og motorbygning, men absolut grøn når det kommer til praksis endnu. Så her er muligheden for at følge mig i min læringsproces og forhåbentlig kan nogle af jer andre også lære lidt her. Der modtages meget gerne gode råd og vejledning her.
For at tråden ikke fra starten skal blive et stort uoverskueligt mix, vil jeg prøve at priotere mine projekter lidt og så vidt muligt hele tiden gøre det klart hvad det er i ser på billederne. Jeg vil i første omgang koncentrere min energi om genopbygningen af min 1700 motor, samt overblik over mangler og defekter i 1911éren.
Preben