Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Mine type 4 motorprojekter.

Tags:

(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har nu været i VW-verdenen i et par år og tiden er derfor moden til at kaste mig ud i mit første motorprojekt. Efter at have læst diverse tråde her og på Shoptalkforums var jeg ikke i tvivl om at det skulle være type 4 motorer. Jeg har handlet og byttet mig til diverse motorer og stumper gennem de sidste par år. Lige nu består mit grundlag af følgende:

- Helt adskilt 1700 W motor med defekt på cyl. 3 ( topstykke ) og blok der trænger til nye lejer og muligvis mere. Motoren kommer fra min Variant som jeg købte for et par måneder siden. Den var næsten kørt helt tør for olie da jeg købte den og jeg fik den aldrig til at gå godt. På tros af det trak den faktisk helt pænt når den var varm. Motoren bliver nok reservedelsmotor og forsøgsmotor.

- Adskilt 1700 W motor. Blok er intakt og virker i ok stand. Motoren var meget rusten udenpå og har sandsynligvis stået stille i mange år. Den ser ud til at være helt orginal og har sandsynligvis ikke kørt mange km. Cylindre/topstykker/stempler virker i god stand, men var dog meget beskidte. Jeg håber at kunne bygge den op igen helt standard med genanvendelse af så meget som muligt.

- Helt adskilt 1911 motor. Den købte jeg næsten nybygget for et par år siden. Jeg fandt siden ud af at motoren var samlet uden shims ved svinghjulet og der er 2-3 mm aksial slør i krumtappen. Efter jeg skilte den ad er der dukket mange nye problemer op. jeg håber at kunne bygge en ny 1911 motor ud af de anvendelige dele.

- Kørende 2,0 busmotor. Den trækker rigtig fint og lyder sund, undtagen i tomgang hvor den går lidt ujævnt. Den har dog et alamerende olieforbrug, som jeg selv tror skyldes en defekt/tilslammet oliering. jeg har ikke fået målt kompression på den endnu. Jeg regner med at den skal have nye stempelringe og ses godt efter ved lejlighed.

- Komplet 2,0 ikke adskilt. Ukendt stand. Ser noget grumset ud. Skal åbnes ved lejlighed.

- Komplet blok 2,0 med pejlstænger og busstempler. Den tørner fint, så blokken virker i god stand.

Her ud over har jeg:
- 1 sæt K.B smedede 96 mm stempler til 71 mm slag. Helt nye fra Aircooledtechnologie.
- 1 sæt Weber 40 mm IDF som i øjeblikket sidder på bussen. :-)
- 1 sæt 36-40 mm Solex PDSIT som sad på varianten. skal ses efter og pakkes om.
- 2 sæt Solex 32-34 buskaburatorer som trænger til nye pakninger mm.
- 1 orginal insprøjtning fra 1700 W motor. Ukendt stand og ikke komplet. Beskidt
- 3 orginale busudstødninger til type 4. Alle i god stand
- 1 tarmslyng med bugpack til type 4. rustent men helt.
- 1 hjemmegjordt komplet type 4 udstødning. Passer til bobbel.
- Diverse alt muligt.yhgu

Jeg har 3 biler som alle skal køre type 4. Min 78ér bus, min 69ér Variant og min 73ér 1303. Bussen og varianten skal være/er helårsbiler. Boblen bliver min sommer-street-racer.

Jeg er bekendt med de fleste fagudtryk og termer inden for for motorer og motorbygning, men absolut grøn når det kommer til praksis endnu. Så her er muligheden for at følge mig i min læringsproces og forhåbentlig kan nogle af jer andre også lære lidt her. Der modtages meget gerne gode råd og vejledning her.

For at tråden ikke fra starten skal blive et stort uoverskueligt mix, vil jeg prøve at priotere mine projekter lidt og så vidt muligt hele tiden gøre det klart hvad det er i ser på billederne. Jeg vil i første omgang koncentrere min energi om genopbygningen af min 1700 motor, samt overblik over mangler og defekter i 1911éren.

Preben

(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Her er min 1700 W motor. Den skal bare kigges efter, renses og samles igen. jeg regner med at skulle bruge følgende nye dele til at samle den.

- Krumtapspakning ved svinghjul.
- shims ved cylindre eller kan jeg blot genbruge de gamle ?
- evt. pakninger til stødstangsrør eller kan jeg genbruge de gamle sammen med flydende siliconepakning ?
- Evt. nye stempelringe, men de gamle ser nu ikke slidte ud.

Ellers er jeg igang med at rengøre stempler,cylindre og topstykker. jeg brugte lidt gammelt benzin til jobbet igår og det tog meget af soden på stemplerne sammen med en messingbørste. Jeg regner med at smide stempler og topstykker i blød i petrolium eller diesel et par dage. Derefter rengøre det hele med bremserens og trykluft.
Topstykkerne skal vel have nogenlunde samme tur, men her er jeg dog lidt i tvivl med hensyn til området ved ventilerne. Bør det rengøres også ?
Jeg har også tænkt på at rengøre delene i brun sæbe, altså smøre alt sod og snavs ind i brun sæbe og putte delene i plastikposer og lade dem ligge et par dage. Brun sæbe virker fantastisk på fastbrændt snavs, men kan aluminiumen tåle det, jeg er lidt i tvivl.

Når delene er rengjordt og set efter skal alt vel "bare" samles igen med det korrekte moment. Findes der en smart metode til montering af cylindre på stemplerne, så hører jeg gerne om den.
PICT0483net.jpg
PICT0461net.jpg
PICT0489net.jpg
PICT0490net.jpg

(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Min 1911 motor er straks en anden sag. jeg håber dog at kunne få den samlet snart, da jeg gerne vil have den i Varianten som i øjeblikket står uden motor. Den skulle kun have kørt 1500 km. siden den blev renoveret, men som sagt samlet uden brug af afstandsshims ved krumtappen så det aksiale slør var 2-3 mm. Den har stået siden jeg købte den men forleden dag satte jeg mig for at komme til bunds i den og det ser ikke for godt ud. Stemplerne har fået nogle gevaldige slag fra ventilerne. Alle har mærker, men det er særligt slemt på det ene som er udhulet flere mm. jeg kan udmiddelbart ikke se nogle defekter på ventilerne, men de bør nok kigges grundigt igennem. Hullerne i stemplerne var også tilsodet, så jeg gætter selv på at motoren har været kørt for højt op i omdrejninger med de orginale ventilfjedre. Har i en forklaring på problemet ?
Inde i blokken regnede jeg med at finde en masse spåner, men jeg fandt kun lidt i oliesien. Faktisk kan jeg ikke rigig se at blokken fejler noget, men jeg kan rykke krumtappen de 2-3 mm den hele tiden har kunnet. Det midterste hovedleje har det dog ikke for godt, der er begyndt at skride materiale ud til siden. I min 1700 blok sad der en stor "plade" ved oliesien, den fandt jeg ikke i 1911 blokken. Hvad gør pladen godt for ?

Jeg håber at kunne rede stemplerne da de ellers ser rigtig fine ud. Kan man svejse/fylde nyt materiale i dem hvor hullerne er ?
Ellers er planen vel:
- Afbalanceret krumtap,pejlstænger,stempler
- Eftersyn af topstykker og ventiler.
- evt. anden knast
- evt. hårdere ventilfjere
- løftere og stødstænger skal sikkert passe med setup.
- nye pakninger, lejer mv. på en ok blok.

jeg vil gerne have motoren i min Variant og dermed er min nuværende mulighed at genbruge mine Solex 36-40 PDSIT. jeg har hørt at disse kaburatorer kan følge med op til omkring 115 hk. Jeg håber selv på 100 - 110 hk og god effekt/moment mellem 2500-5000 om/min.

Preben
PICT0003net.jpg
PICT0007net.jpg
PICT0011net.jpg
PICT0012net.jpg
PICT0023.jpg

(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
(permalink) cardude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ja den plade der er en standart skvulpe plade som sider i motoren normalt, hvis du ikke bruger ekstreme knaster er det intet problem med den, det er en standart del det der.

også den plade du bolter olieopsalmer røret fast til...
(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Preben. Jeg vil meget gerne se nogle billeder af dine udstødninger. Du har noget at lave her til vinter kan jeg se :D
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der må da ha været noget helt galt som det stempel er blevet banket oven i der? Den må da mindst ha bøjet en ventil?
Så slemt så det ikke engang ud da min tidligere Opel Vectra sprang en tandrem og bøjede samtlige 16 ventiler.
Ellers en ordentlig omgang du har gang i - det kommer til at gå mange timer med det men bare klø på - det er en dejlig fornemmelse når det snurre igen.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Undskyld mig, men på din 1910 ser det udtil at det er fordi der er lavet "lommer" i stemplerne til ventilerne, altså ikke fordi det har ramt sammen mens det har kørt. Hvis det havde det var ventiler m.v. været smadret.....

mvh
Henrik



-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Her er de andre 3 stempler. De er alle forskellige i toppen og det er helt sikkert mærker efter ventiler. Det er selvfølgelig muligt at motoren er bygget med disse ødelagte stempler, men jeg fik at vide at der var nye stempler i og de ser iøvrigt også nye ud. Stempelringene er helt tætte og bunden og siderne ser helt nye ud uden slam.

Preben
PICT0008net.jpg
PICT0009net.jpg
PICT0010net.jpg

(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nogle af mine udstødninger til type 4. Buspotterne passer selvfølgelig på busser også baybusser med type4. Buspotten passer også på type 3 med type 4 motor, altså min 69ér variant f.eks. Den hjemmelavede udstødning har jeg ikke selv lavet, men den passer på en bobbel med type 4 motor. Tarmslynget passer på bus og sikkert også på min variant.
Udstødningen til en type 4 motor er meget væsentlig hvis man vil lave en bare lidt seriøs motor. Mine udstødninger er ikke særligt seriøse, men man skal jo starte et sted. Det optimale til en type 4 vil være nogle headers som er lige lange og som passer til motorens kubik/effekt samlet i en kvalitets 4 i 1 udstødning med en god potte. Varmekasser kan man bruge op til omkring 130 heste, så jeg klare mig med det jeg har indtil videre.

Hvis du gerne vil lave din egen udstødning Mark, så har jeg nogle gamle rustne varmekasser du må få. Du skære flangerne af da de jo skal sidde på topstykkerne. Herefter er det "bare" at være kreativ og dygtig hvis det skal virke og passe på.

Tarmslynget kan fås nyt flere steder. Sikkert hos Farmer eller forhandlerne herinde og helt sikkert hos CSP. En god udstødning til type 4 er forholdsvis dyr, men det er et must til en seriøs motor, da alt det andet arbejde på motoren ellers ikke giver nok effekt og moment. Og så er lyden fra den gode udstødning jo ikke til at tage fejl af :-) personligt foretrækker jeg en afdæmpet potens lyd. behagelig at cruise i og namnam at lege med når den får lov at vågne op.

Preben
PICT0001.jpg
PICT0002.jpg
PICT0003.jpg

(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Lidt update på min 1700 motor.

Jeg er ved at rense topstykkerne. Først tog jeg en spatel og tog det værste tykke grus og oliesnaks. Så smurte jeg dem ind i et tykt lag brun sæbe og smed dem i en plastikpose et par dage. Den brune sæbe opløser meget af skidtet. Jeg vaskede det meste snavs og sæbe af i grovvasken med en messingbørste og 50 grader varmt vand fra hanen. Herefter fik de en tur med højtryksspuleren med koldt vand.
Her er det foreløbige resultat. De skal nu renses med benzin/motorrens på de sidste kritiske steder. Herefter kunne jeg godt finde på at polere lidt i indsugningen og lave en mild portning på "knolden" i udsugningen + polering.Måske også en blid polering i topstykkerne og på ventilerne. Men så skal de renses godt igen for metalpartikler.

Jeg har også besluttet at lette og afveje mine pejlstænger med ca. 20 gram samt afveje mine stempler. jeg skal også havde målt lidt på vendehøjden mv.

Preben
PICT0032net.jpg
PICT0036net.jpg
PICT0038net.jpg

(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Preben. Er det en bas olietermostat der er på det første billede? Kan du evt tage nogle flere af den opsætning?
(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg ved ikke lige hvad mærke min olietermostat er, men det er sikkert en B.A.S. Den åbner vist nok ved 70-80 grader. Der er udtag og indtag til ekstern oliekøler. Den passer lige på blokken der hvor den orginale oliekøler sidder. Der fås også en uden termostat ( bypas )

http://www.csp-shop.de/shop2/frame_nachladen.php?func=det&wkid=7858930970&rub1=Body&rub2=Moldings,Type-3&artnr=12451a&pn=0

http://www.ahnendorp.com/typ4-4.html

Eller kontakt Farmer.

Med oprejst blæserhus på type 4 er det en rigtig god ide med ekstern oliekøler.

MVH. Preben


(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så er der lidt nyt fra herfra. vedr. min 1700 type 4.
Jeg er næsten færdig med min portning. Indsug er slibet let og derefter poleret. Udsug Har fået en tur med det grove værktøj på "klumpen" ved ventilstyret.
Jeg har brugt min dremel til det meste arbejde, undtagen det første grove hug på udsug, hvor jeg brugte en slibesten på min boremaskine.
Dremel tilbehør er dyrt, men heldigvis findes der råd for den slags. Den billige tilbehørspakke fra Harald Nyborg passer perfekt på en Dremel og koster 1/3 del. Kvaliteten er næsten lige så god, men enkelte specieldimser skal købes orginalt.

Til portning/polering af indsug brugte jeg først en rundelsliber fra pakken i H.N. korn 80. Derefter en lille sliberundel korn ca. 120. Derefter håndslebet med korn 150, 180, 320 og polering med roterende stålbørste og autosol/polervoks. Til sidst håndpolering.

Til portning af udsug brugte jeg først en konisk slibesten til min boremaskine. Derefter forskellige slibesten som passer på Dremel. Derefter små sandpapirsrundeler til Dremel. Til sidst Polering med Autosol/polervoks med roterende mini stålbørste til Dremel. Der er noget sværere at få et flot resultat på udsugningen da pladsen er trang. Det er måske svært at se på foto, men der er faktisk fjernet flere mm. fra "klumpen" ved ventilstyret. Jeg har dog ikke fjernet mere, end jeg skulle være sikker på ingen skade at have forvoldt, det er tros alt mit første forsøg med portarbejde. Det øvrige område omkring udsugningen er blot slebet/poleret.

Herefter følger et seriøst rengøringsarbejde for slibestøv mm.

Da motoren jo bliver en standard 1700 med 1800 kabs. vinder jeg nok ikke så meget med mit portarbejde, men det er jo sjovt at lege med.
PICT0020net.jpg
PICT0026anet.jpg
PICT0024anet.jpg

(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Efter at have tilbragt alt for mange dage med forkølelse, influenca og syge børn lysner det atter og jeg kan nu få lidt for hånden igen. Jeg har fået afbalanceret stempler og pejlstænger. Jeg tog knolden af pejlstængerne af og har derved nedvejet dem med ca. 20 gram/stk. Standard var der 6 gram forskel på den letteste og tungeste pejlstang og 3-4 gram forskel på det letteste og tungeste stempel. Det hele er afvejet til under 1 gram forskel. Pejlstængerne er slebet med vinkelsliber, slibesten og båndsliber. Det blev varmt, så jeg holdt nogle pauser indimellem og brugte vand til køling ved den store slibesten. Stemplerne er slebet med Dremmel. Jeg rodede lidt rundt med forskellige små slibesten, men det tog lidt lang tid. Så fandt jeg et meget lille fræsejern i pakken fra Harald Nyborg og det var sku effektivt, let at styre og meget præcist.

Preben
PICT0073net.jpg
PICT0074net.jpg
PICT0076net.jpg
PICT0077net.jpg

(permalink) Mark S Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ser godt ud Preben, jeg er også kommet lidt videre.
(permalink) Mark S Member
Skrev for 15 years siden | | | |
Hvordan står det til?

Reply

You must log in to post.