Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Karborator tillægsspørgsmål

Tags:
No tags yet.

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Sad lige og læste denne tråd igennem igen.

http://vwnettet.dk/forum/topic/20505/page/1

Baggrunden for mit spørgsmål er at jeg godt kunne tænke mig lidt mere umpf fra 0-100. Alt over 100 er jeg ligeglad med. Så stærkt køre jeg slet ikke alligevel :)

Min motor er en 1500. Hvilken karborator ville I vælge? Ville I køre med en 1300 karborator måske dyset op? Jeg er ikke så interesseret i weber, fordi det lidt ødelægger looket af at være original.

Ellers andre ting I ville gøre - hvis den nu altså skal være 1500 motor.:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der er et par indlæg her som gir en masse information:

http://vwnettet.dk/forum/topic/20540

http://vwnettet.dk/forum/topic/21275

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så nåede jeg igennem alt læsningen. Der står faktisk ikke så meget omkring selve karborator valg. Jo, lidt, men ikke specifikt.

Derfor er mit spg stadigvæk det samme.:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
En 1500 er med enkeltportede topstykker. Det kan næsten ikke betale sig at tune på dem.
1500 kører med samme karburator som 1300.
Byg den om til 1600-1776 med dobbeltportede topstykker og to Solex Kadron karburatorer lidt hævet kompression osv. Så får du mere umpf og din gearing passer lige til den.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hehe Jeg vil nu gerne beholde det original look, så det med solex er ikke det jeg går efter.:)

Er der slet ikke noget jeg kan gøre for at få lidt mere umpf i den, hvor jeg holder mig til 1500 cylender, men evt db portet toppe.:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Thomas - Memorians.dk Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis det er bundtræk du vil have så er du pine og død nødt til at øge volumen på din motor.
Det kan også opnåes ved at hæve kompressionen (billigt) men det vil medføre andre og større problemer end kr./øre.

Gør noget i stil med det Frank foreslår, det er "skudsikkert" og giver tilmed god brændstoføkonomi.

There's no substitude for cubic inches!!
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg ved det, thomas. Det er den lette løsning.:) Men hvad er den RIGTIGE løsning:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvorfor er det let at gøre den større og sætte to karburatorer på ?
Al seriøs VW-bokser tuning starter med at sætte to karburatorer på. Det er den ombygning der giver mest effekt og kørbarhed.
Den originale manifold er helt håbløs rent effektmæssigt, men hvis man vil køre med en karburator er det nok det bedste kompromis.
Med en 1500 gearkasse er det helt perfekt med 1776cc.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det setup jeg går efter, Frank, er 1 karborator men med original manifold er ikke så vigtigt i dette. Hvis der findes anden manifold som køre bedre end den originale evt med db portet toppe så er det ok. Jeg går ikke efter en motor der går 0-100 på 1 sec, eller for den sags skyld en med et moment på over 1000:)

Det jeg går efter er et setup som kan give mig lidt mere moment på de lave omdrejninger og ved lavere hastigheder. Det er det eneste. Jeg køre alligevel ikke mere end 95km/t i boblen:)

Og ja, jeg ved det med gearkassen. Jeg nyder faktisk den gearkasse når jeg cruiser på motorvejen allerede nu:)
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Lav manifolden om så du kan montere en (i god stand)34 mm PICT fra en 1600, sammen med en 1600 bus strømfordeler. Hæv kompressionen til 8-1, få lavet 3 angle sædejob på ventilsæder og poler indsugningsventiler. Sæt så 1,25 vippearme på indsugningen og std på udst. Til sidst en 1 3/8" header med en god potte. Få så motoren trimmet. Så har du godt 55 hk og 15% mere moment i forhold til std (Har faktisk prøvet at hive 58 hk og 110 Nm ud af sådan en.)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) TLS Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Undskyld at jeg bryder ind i denne tråd. Men hvad er forskellen
på en alm.1300 og så en 1600 strømfordeler til en bus.
MVH TLS.
-------------------------------------------
Syddjurs
tlsunder@outlook.dk
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
De senere busfordelere er noget korte i avanceringskurven

De starter med 043-

Tændingsmærkerne er også "forkerte" nogen af dem skal tænde ved 0 grader, altså i top,
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
De senere busfordelere er noget korte i avanceringskurven

De starter med 043-


Sådan en motor vågner meget op ved at man monterer en ældre strømfordeler, et gæt vil være fra 1971-75. Den bør hedde 113- eller 211- i reservedelsnummeret.
Boschnummeret starter med 0231- det er ikke det jeg mener.
Så skal man bruge en remskive med et 7,5 graders mærke. Kunne også være 0, 7,5 og 10 grader. Altså 3 mærker.

Er der nogen der ikke har forstået at det jeg prøver at give udtryk for er at en std. VW 12-1600 skal køre med 7,5 graders fortænding og en avanceringskurve på 22-24 grader, plus en vaccuumdåse.
Så kører de som de skal.
Min gamle Jeans kørte trofast på 92 oktan og 10 graders fortænding.

Det var også sådan en fordeler jeg hentydede til. Beklager at jeg ikke var lidt mere nøjagtig i forklaringen. Jeg laver dem tyipisk om til at skulle stå 10 gr. BTDC i tomgang uden vacum. Slækker primærfjederen en anelse så avanceringen stadig kommer som den skal i bunden. Derved kan jeg bibeholde 30 - 32 gr totalavancering uden vacum.
- Den nemme måde er, at købe en ny Bosch SVDA fordler til ca. kr. 1300. S
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Er en 043-fordeler altid en bus fordeler? - mener jeg ikke.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Og hvad så hvis det ikke er ?

Nej det ved jeg da ikke 100% Men 99% så !

Og så lige for os udenforstående, hvad er SVDA ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Og hvad så hvis det ikke er ?


Ikk noget da...

Det irritere mig bare jeg ikke fatter forskelen på de numre VW og Bosch brugte på deres fordelere. Der må være en metode til at "læse" dem. De forskelige tal må betyde et eller andet. Advanceringen osv.

Feks.
043 905 205C
043 905 205D
043 905 205H
043 905 205J
043 905 205
043 905 205A

Det samme gælder dem med 113 nummer osv - Bogstavet til sidst som forskel.


Var ikke for at ødelæge tråden - undre mig bare.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er helt ok med nye input. Så længe vi andre (noobs) også kan lære noget omkring dette, så er jeg godt tilfreds.:)

Hovsa, fik lige trykket send, inden jeg var klar.:)

Torben, det setup er lige nødagtigt sådan et setup jeg går efter.
-------------------------------------------
Michael
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:


Og så lige for os udenforstående, hvad er SVDA ?

HUUH (?)
Nå. - En SVDA fordeler er en ny Mexico Bosch som får ændret nogle småting, som har vist sig at være, skal vi sige knapt så godt på den model.
Den får bla. ændret avanceringskurven og får nye clamps så de almindelige fordelerdæksler kan bruges, samt et par andre småting.

Som tidligere nævnt, det dur.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
043 betyder at det er til en sen type2. Der står også 043- i starten af nummeret på topstykkerne f.eks.
905 betyder at det er en tændingsdel, og på et VW lager vil den ligge på hylden fortløbende efter dette tal.
205C-D-E osv. er så kendetegnet for at finde den rigtige dims.

Hvis der på en bil er højre/venstre vil venstre være et ulige nummer og højre, ja gæt selv.

111-11X er type1

211- type2
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.