JAN_VW skrev:
Om det er hvide eller gule plader, er et fedt. Det er vægtene der er afgørende. Den lette version: Hvis traileren ikke overstiger 750kg totalvægt, må den sættes efter en bil på max 3500kg.
Tjah, der er så bare en lille detalje, om der er påløbsbremse på den total 750 kg trailer. For hvis ikke der er det, er det ikke sikkert det er lovligt alligevel. Reglen hedder : alle må køre med en trailer med total 500 kg (forudsat at vognen er godkendt til en koblingsvægt på 500 kg total uden bremser, hvilket der faktisk er vogne der ikke er.)
OT: du må godt spænde en total 750 kg trailer efter en vogn over 3500 kg. :)
JAN_VW skrev:
Overstiger traileren de 750kg totalvægt, er det det samlede vogntog (bil + trailer), der må max være 3500kg.
Har du en bil, på 1200kg total, med en koblingsvægt på 800kg, må du godt påspænde en trailer på 2000kg påtrykt totalvægt, men kun belæsse den til en faktisk totalvægt på de 800kg, såfremt trailerens påtrykte totalvægt + bilens totalvægt, ikke overstiger 3500kg.
Jan
DAnieltsd skrev:
uha der er jeg lidt uenig.... fordi du må ikk komme en 2000 kg trailer på uanset om den er læsset eller ej hvis min koblings vægt er maks 1400 kg
Jo, det må du så godt. Det fede ved færdselsstyrelsen, er alle de regler og undtagelser de selv tilføjer for at gøre det totalt umuligt alle (incl. dem selv) at hitte rede i dem. Der er en undtagelse der går ud på følgende : Hvis dette er overholdt...,
JAN_VW skrev:
såfremt trailerens påtrykte totalvægt + bilens totalvægt, ikke overstiger 3500kg.
...er der en regel, der hedder FAKTISK TOTALV