Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Strømproblemer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej!

Min 73'er 1200 løber tør for strøm.
Bilen er 6 volt og står standard, uden radio.

Når jeg bruger blinklysene lyser min ladelampe svagt når bilen ikke blinker. Hvis i forstår mig.. Altså modsat blinkfrekvensen. Så snart jeg lukker for dem er der ikke lys i lampen.

Batteriet var af nyere dato.

Strømsvindet hænger ikke umiddelbart sammen med brug. I løbet af de sidste to dage har jeg kørt 150km delt udover to ture (75 frem og tilbage). Kørte så i skole (2-3km) imorges og da jeg kom hjem ville den ikke starte igen.
Har ikke glemt at slukke lyset på noget tidspunkt og der er ikke monteret ekstra el udstyr i form af flere lygter, radio, elblæser/varme, bremselys osv osv.

Kan dynamoen trænge til nye kul / kan den renoveres? Eller skal jeg ud og finde mig en ny? Isåfald skal den nok konverteres til 12volt.
Mit laderelæ sidder ovenpå starteren. Kan jeg måle på det? Og i så fald hvor kan jeg måle?
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det tyder på den ikke lader ( dynamo eller laderelæ )
Eller også er der noget der æder strømmen (en dårlig/defekt forbindelse et sted)
Så må du igang med en fejlsøning - det kan være mange forskellige steder.
Lyser din ladelampe når du sætter den til tændning?

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja lampen lyser fint indtil bilen er startet.
Så lampen virker :)
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har læst mig frem til at det måske kan være nogle problemer med laderelæet?
Hvad og hvor skal jeg måle?
Mit laderelæ er af denne type:
http://vwnettet.dk/picture s/6/1/5216/Volmer_lade.jpg ?1156101578
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
AHA !! Har du stjålet min bil ??
Min har haft det samme problem, det viste sig at være dynamoen eller hvad det nu er jeg har der trængte til nye kul, og så fik jeg sprit nye dele i relæet...
Men skal lige have justeret relæet, det leverer kun 6,1 V
Hvilket resulterer i, at jeg ikke har nok startstrøm..velkommen i klubben hæhæ..
Enig med John, men prøv at måle hvor meget strøm du producerer..og hvor du skal måle ..jaa det er der delte meninger om ..nogen sværger til at måle ved laderelæet/dynamoen (NIELS), og nogen siger at det SKAL være ved batteriet..min vw-ekspert målte ved relæet
Snibeke
(permalink) Niels_Tolstrup Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Enig med John, men prøv at måle hvor meget strøm du producerer..

-------------------------------------------
tlf. 20493419.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej!

Ved tomgang producerer den lige lidt over 6 volt.
Ved halv gas eller sådan noget skyder den 7 volt ud målt på laderelæet. Så det er vist ikke dynamoen den er gal med.
Vil gå igang med at finde et nyt batteri. Kender ikke alderen på mit batteri så nu starter jeg med at eliminere den mulighed.
Der var heller ingen ting der stod og trak strøm når bilen var slukket..

Er det muligt at få dynamoen til at lade mere ved færre omdr? Kan personligt bedst lide at cruise ;)
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Med alle forbrugere tændte skal den lave 7,5 volt målt på batteriet ved et par tusinde omdr.
Og man kan ganske rigtigt justere laderelæet. Men det skal være på et nyt relæ, ellers holder justeringen ikke ret længe.

Nej du kan ikke få den til at lade tidligere. Men den lader vel også fuldt ved 2000 omdr.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Enig med Frank-Andersen

Hmm Zster sagde du ikke at det var et nyere batteri ?... Og du har tjekket "vandstanden " i batteriet ikke ?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Et batteri kan godt være bare et halvt år gammelt og så ikke virke mere.

På en hobbybil kan man sagtens lulle det helt i søvn.
Da vi fik frostvejr her i det nye år, syntes jeg min hverdagsbil lød lidt sej den første morgen.
Nå men det kunne også være at man lige skulle se om der var vand på det. Det var der ikke !
På med det og så lade i 24 timer. Så har der ikke været noget siden.

På en bil der ikke kører hver dag, og da især hvis den er 6 volt, kan det være et problem at batteriet danner sulfat på pladerne i cellerne.
Det ses ved at de er grå.
Sulfaten forhindrer batteriet i at virke. En "batteriemand" fortalte at man skal lade på det i 24 timer, F
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Frank

Tusind tak for hjælpen.
Der er vand på batteriet og bilen har indtil nu været en super hobby bil med en enkelt tur hver 14. dag eller lignende.
Jeg bruger den næsten hver dag.

Der er vand på batteriet og jeg mener faktisk at jeg så at cellerne var let grå.
Skal jeg bare sætte den til at lade i ex. 32 timer (24timer + 16timer det tager for min lader at fylde batteriet ifølge foreskrifterne)?

Der er ikke meget strøm på batteriet.. Første gang den løb tør fik den 4 timers strøm. Anden gang fik den 4 timer ved min bror og derefter 8 timer (natten over) hjemme. Dette har så holdt i indtil videre tre dage.

Fik skiftet kul på bilen idag. Der var vel omtrent 1/4 del tilbage...
Generator-gutten sagde at dynamoen ikke var super pæn men den virkede fint. Han målte ikke på noget (han gjorde det gratis for snakken og en enkelt af de grønne), tjekkede blot at den ladede.

Vil det hjælpe at eksempelvis polarisere den igen? Eller er det kun noget der virker hvis den er helt død?

Hvor får jeg sådan et relæ henne?
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
lav den om til 12V så er det problem løst
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) SPS Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Enig med VWMORTEN. Lav den om til 12V, evt med en voltage-regulator
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Min SU begrænser desværre de fleste indkøb ret meget.
Ville rigtig gerne have 12 volt men har fået indtryk af at før det er blevet gjort ordentligt har jeg postet 2-3000kr i projektet og den slags penge har jeg ikke lige pt. før til sommer. Bilen fortsætter derfor som 6v ihvertfald et par måneder endnu.
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
du kan sikkert købe et billigt brugt relæ af en herinde.
De plejer at ligge og flyde i hjørnerne.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
En 12volt danner også sulfat ved småturskørsel eller som hobbybil.

Hvis den lader hjælper det ikke at polarisere den.
Det kan du måle, som beskrevet før, men UDEN nogen ledninger på, så skal den lave 1-2 volt bare ved at køre.

For mange år siden havde jeg en kunde hvis type1 ikke kunne lade.
Da jeg så satte voltmeteret til den, så bakkede viseren. Nå jeg havde nok bare byttet om på den røde og sorte ledning. Men nej, den havde været på en tankstation for at blive startet og der havde det godt gnistret noget mente kunden.
Den havde så fået plus til stel.
Af med ledningerne på dynamoen og af med kileremmen.
Plus fra en batteri til D+ og ja gæt selv. stel til stel. Så skal dynamoen lige køre som om det var en elmotor. Så ka´den igen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Møgelmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jamen er det ikke noget med at dynamoen ikke må lade uden nogen belastning? Altså uden batteri etc? At den så brænder sammen?
Synes jeg har læst mig frem til her på forummet..
-------------------------------------------
Aalborg 248442 seksogtyve
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nej, det er en generator man ikke må køre uden batteri
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) teknisk uheld se ny snibekeprofil Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Zster..
Syns nu heller ikke du skal give op, som Frank skriver, Danner en 12volt også sulfat ved småturskørsel eller som hobbybil.
Og du bliver nødt til at lade batteriet længere end 2 timer her og 8 timer der...
Fat mod..det skal nokå alt sammen :D...kan du ikke alliere dig med en herindefra i dit område, der har 1 time tilovers, som lige kan vise dig hvad man gør ?
Vwibeke, der også kører 6V

Reply

You must log in to post.