Ja, det var meningen, at jeg skulle have lavet dette indlæg for lang tid siden - Men bedre sent end aldrig.
Min bror og jeg har haft lidt dårlige oplevelser med SCAT løftere i kombination med en Engle knastaksel. Så vi tænkte, at andre måske kunne have "glæde" af læse lidt om "haveriet", så det evt kunne undgåes på fremtidige projekter.
Min brors motor var en velfungerende 1776'er, som han havde i sin 63'er. Men desværre valgte løfterne at give op efter kun ca. 10.000 km, som så resulterede i, at der var et par andre komponenter, som også måtte lade livet :-(
Motoren bestod i korte træk af:
* GB std 69 mm krumtap med svejste modvægte 8 stiftet osv.
* Dobb. 40 mm Dell's
* Engle 120 knast / SCAT løftere
* Portede 40x35 044 toppe med dobb. fjedre
* Crome molystødstænger
* Ahnendorp Streetsport 1½"
* Osv.
*
Med andre ord så havde den fået hele turen, og var nok god for 105 - 115 hypper.
Desværre fandt han ud af, at magneten på sugerøret lignede et pindsvin, da den blev kontrolleret ved olieskift omkring de 10.000 km!
Derefter var der jo kun et at gøre - adskille motoren totalt.
Efter det hele var blevet splittet ad, kunne vi heldigvis konkludere, at det ikke var alle komponenter der var ødelagt. Magneten på sugerøret taget en del af spånerne, men de resterende spåner havde revet oliepumpehuset, så det var ødelagt (var ellers blevet modificeret med O-ring und alles). Men heldigvis havde oliefilteret taget de resternde spåner, så cylindre, stempler, krumtap osv. har overlevet. Dvs skadeslisten kunne tælles op til:
* Oliepumpe
* Knastaksel
* Løftere
* 2 stk løfterboringer, da 120 knasten havde været hård ved boringen = Slør! kan højst sansynligt reddes med aluminiumsforinger.
Det mærkelige er dog, at det ser ud som om, at det er flager, der er røget af løfteren. Som om at hærdningen har gjort overfladen meget hård, men samtidig ikke særlig dyb?
Nu ved jeg godt, at det første I tænker er, at det må være sket under tilkøringen i opstartsfasen. MEN motoren blev kørt til med enkelte fjedre, og med omdr. og tid i følge GB anvisninger.
Derudover blev der benyttet en mineralsk 10W40 olie til motoren, som umiddelbart heller ikke skulle kunne være årsagen.
Efterfølgende har jeg hørt om mange, som har haft kedelige oplevelser med denne kombination i deres type 1 motor, men derimod nok lige så mange som aldrig har haft problemer....?
Et par tilfælde som taler imod brug af SCAT/Engle kombo:
* Mener at Farmer fortalte, at Flenne tykkede sig igennem først en FK8'er med SCAT løftere, derefter en FK10 med tilsvarede løftere. Slutteligt benyttede han vist nok SCAT/SLR løftere med Web 86B uden problemer, og siden hen en Web86C sammen SLR/SCAT igen uden problemer
* Udo Becker skriver på hans hjemmeside:
Ventilstössel Scat - nur zur Verwendung mit originalen Ventilfedern
* GB tilbyder tilkøring af knast og løftere i en prøveopstilling, da de ved der er risiko for løfterfejl.
* Derudover talte jeg med Fred ? fra Performance Tecnology i CA i anden sammenhæng, og hans udtalelse om SCAT løftere lød: .... I wouldn't even put a set in my lawn mower! Han talte noget om, at de gamle Engle knaster produceret i Santa Monica i CA var ok, men siden produktionen flyttede til Mexico, var kvalitetskontrollen ikke ok. Da de fik for mange garantisager med knaster, som blev flade, gjorde de hærdningen på selve knasten hårdere. Og som resultat af det, bukker en del af SCAT løfterne under.
* Farmer er vist også påpasselig med at putte std SCAT løftere i motorer med dobb. fjedre.
Nå det var en lang smører. Håber at der er nogen der kan bruge det til noget.
Mvh Peter