Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  SCAT løftere og Engle knastaksel

Tags:
No tags yet.

(permalink) PH1303 Member
Skrev for 17 years siden | | | |

Ja, det var meningen, at jeg skulle have lavet dette indlæg for lang tid siden - Men bedre sent end aldrig.

Min bror og jeg har haft lidt dårlige oplevelser med SCAT løftere i kombination med en Engle knastaksel. Så vi tænkte, at andre måske kunne have "glæde" af læse lidt om "haveriet", så det evt kunne undgåes på fremtidige projekter.

Min brors motor var en velfungerende 1776'er, som han havde i sin 63'er. Men desværre valgte løfterne at give op efter kun ca. 10.000 km, som så resulterede i, at der var et par andre komponenter, som også måtte lade livet :-(

Motoren bestod i korte træk af:

* GB std 69 mm krumtap med svejste modvægte 8 stiftet osv.
* Dobb. 40 mm Dell's
* Engle 120 knast / SCAT løftere
* Portede 40x35 044 toppe med dobb. fjedre
* Crome molystødstænger
* Ahnendorp Streetsport 1½"
* Osv.
*

Med andre ord så havde den fået hele turen, og var nok god for 105 - 115 hypper.
Desværre fandt han ud af, at magneten på sugerøret lignede et pindsvin, da den blev kontrolleret ved olieskift omkring de 10.000 km!
Derefter var der jo kun et at gøre - adskille motoren totalt.

Efter det hele var blevet splittet ad, kunne vi heldigvis konkludere, at det ikke var alle komponenter der var ødelagt. Magneten på sugerøret taget en del af spånerne, men de resterende spåner havde revet oliepumpehuset, så det var ødelagt (var ellers blevet modificeret med O-ring und alles). Men heldigvis havde oliefilteret taget de resternde spåner, så cylindre, stempler, krumtap osv. har overlevet. Dvs skadeslisten kunne tælles op til:

* Oliepumpe
* Knastaksel
* Løftere
* 2 stk løfterboringer, da 120 knasten havde været hård ved boringen = Slør! kan højst sansynligt reddes med aluminiumsforinger.

Det mærkelige er dog, at det ser ud som om, at det er flager, der er røget af løfteren. Som om at hærdningen har gjort overfladen meget hård, men samtidig ikke særlig dyb?
Nu ved jeg godt, at det første I tænker er, at det må være sket under tilkøringen i opstartsfasen. MEN motoren blev kørt til med enkelte fjedre, og med omdr. og tid i følge GB anvisninger.
Derudover blev der benyttet en mineralsk 10W40 olie til motoren, som umiddelbart heller ikke skulle kunne være årsagen.

Efterfølgende har jeg hørt om mange, som har haft kedelige oplevelser med denne kombination i deres type 1 motor, men derimod nok lige så mange som aldrig har haft problemer....?

Et par tilfælde som taler imod brug af SCAT/Engle kombo:

* Mener at Farmer fortalte, at Flenne tykkede sig igennem først en FK8'er med SCAT løftere, derefter en FK10 med tilsvarede løftere. Slutteligt benyttede han vist nok SCAT/SLR løftere med Web 86B uden problemer, og siden hen en Web86C sammen SLR/SCAT igen uden problemer

* Udo Becker skriver på hans hjemmeside:
Ventilstössel Scat - nur zur Verwendung mit originalen Ventilfedern

* GB tilbyder tilkøring af knast og løftere i en prøveopstilling, da de ved der er risiko for løfterfejl.

* Derudover talte jeg med Fred ? fra Performance Tecnology i CA i anden sammenhæng, og hans udtalelse om SCAT løftere lød: .... I wouldn't even put a set in my lawn mower! Han talte noget om, at de gamle Engle knaster produceret i Santa Monica i CA var ok, men siden produktionen flyttede til Mexico, var kvalitetskontrollen ikke ok. Da de fik for mange garantisager med knaster, som blev flade, gjorde de hærdningen på selve knasten hårdere. Og som resultat af det, bukker en del af SCAT løfterne under.

* Farmer er vist også påpasselig med at putte std SCAT løftere i motorer med dobb. fjedre.


Nå det var en lang smører. Håber at der er nogen der kan bruge det til noget.


Mvh Peter









Henrik_1776_loefter_5_30042006.jpg

(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
tak:-)
(permalink) REN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Gode billeder.
Hvis jeg må sidde her og kloge mig så ligner det der typiske pitting skader.
kunne det tænkes at den måske har kørt lidt lunt på et tidspunkt? hvordan ser næsen ud på den knast?

Ellers er der vist, som nævnt, andre der har lidt uheldige erfaringer med Scat/Engle sammensætningen, dog ikke nødvendigvis altid med Scat som skurken.

http://www.oceanstreetvideo.com/vwtech/CamsGoingFlat.htm

R

-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er desværre et udbredt fænomen, i sammenhæng med dobbelte ventilfjedre. SLR resurface er en god forsikring mod dette. (Det er dog ikke bare Scat/Engle kombinationen det er galt med.) CB´s light weight løftere ser osse lovende ud. Men jeg har ikke 10000+ km erfaring med dem endnu. Udo´s løftere er et fint produkt. Men hvorfor fa´n skal de være så TUNGE. De er tungere end Scat´s big foot in real life. Det kan jeg ikke li´
Sammen med Hd enkle fjedre er jeg nu ikke så bange for at bruge Scat løftere. De er hvertfald bedre end de Brazil løftere der kommer til landet.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) 48ida Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Farmer skrev:
Det er desværre et udbredt fænomen, i sammenhæng med dobbelte ventilfjedre. SLR resurface er en god forsikring mod dette. (Det er dog ikke bare Scat/Engle kombinationen det er galt med.) CB´s light weight løftere ser osse lovende ud. Men jeg har ikke 10000+ km erfaring med dem endnu. Udo´s løftere er et fint produkt. Men hvorfor fa´n skal de være så TUNGE. De er tungere end Scat´s big foot in real life. Det kan jeg ikke li´
Sammen med Hd enkle fjedre er jeg nu ikke så bange for at bruge Scat løftere. De er hvertfald bedre end de Brazil løftere der kommer til landet.
T



Udo Becker laver også løftere på 62 gram,de koster en del, men tilgengæld så virker de, men det kan jo nemt blive billigere i det lange løb.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Nå Det vidste jeg ikke Rene. Det må jeg lige ha set på. Tak for info.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
pænt goddag

Den motor som PH1303(min storebror) skriver om var/er min.
Knasten var faktisk pæn, når man tænker på hvordan løfterne ser ud. Motoren fik høvl men den blev ikke kørt for varm. Havde en GB oliepind plus en olietemperatur måler (vdo) og en olietryk måler.

Tigerdyr
-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
"Høvl" ?
Altså hvis I kører den ligesom man ser at Hondaer og Toyotaer bliver kørt, så tør jeg godt vædde på at de løftere der er på billedet er slået i stykker pga. for svage fjedre.
Og når de først har været oppe at ringe har de taget skade. Så tåler de ikke så meget næste gang og næste gang og næste gang.

Men så ka´de lære det, de lortemotorer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
H
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Hagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg kørte den sjældent over 6300-6500 omdrej/min, da der ikke var så meget at hente over dette omdrejningstal. Jeg er næsten sikker på at mine ventil fjerdre ikke var for slappe. De var dobbelt fjerdre fra CB med en lile chims i bunden, altså i topstykket for at forhindre at fjerdren skulle gnave sig lidt ned i topstykket.
"høvl" jaja Alt med måde selvfølgelig. Jeg kørte med den originale gearkasse fra `63
-------------------------------------------
1963 type 1
hagencopenhagen@Gmail.Com
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
har en w130 og 8 scat løftere på hylden der ser akkurat sådan der ud.... samme historie med tilkørsel med enekltfjedre osv. osv. ca 7000 km - motor skilt ad for ændringer og vupti en flad knast og "pittede" løftere.

Det er selvfølgelig klart at knasten vil tage skade når den kører rundt på en løfter med huller og skarpe kanter (det er i hvert fald min teori på hvorfor knasten er flad).

Jeg tilslutter mig at Scat løftere er noget lort.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) REN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Altså.. Jeg her ikke førstehånds erfaringer med pittede scatløftere..
(Jeg har dog 8 siddende i den motor jeg er ved at samle, hvorfor jeg måske forsøger at tale dem "op" ;-) )
men hvis forklaringen, som nævnt, er at det er mekanisk skade der gør det (hærdning der skaller af pga. ventil float og hårde landinger på knasten) så burde man vel kunne forvente at se nogen skader på rampen, der hvor løfteren lander igen?

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) 1303Cab Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det kunne måske også være olien der er skyld i problemet, læs denne post på The MG Experience Forums

http://www.mgexperience.net/phorum/read.php?41,487163

Reply

You must log in to post.