Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Den rigtige opskrift på renovering af bund

Tags:
No tags yet.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvordan ser den "rigtige opskrift" ud på renovering af en bund?
Er det
> rengøring med fjernelse af undervognsbehandling -
> Sandblæsning -
> Hjem og svejse -
> Tilbage til sandblæsning
> Metalisering ( zink )
> Grundning med 2 komponent
> Lak


Har jeg glemt noget?

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det skulle da lige være et punkt der hed "sikre sig at alt stadig passer sammen" som kommer inde mellem "hjem og svejse" og "tilbage til sandblæsning"

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=John Pedersen]Hvordan ser den "rigtige opskrift" ud på renovering af en bund?
Er det
> rengøring med fjernelse af undervognsbehandling -
> Sandblæsning -
> Hjem og svejse -
> Tilbage til sandblæsning
> Metalisering ( zink )
> Grundning med 2 komponent
> Lak



Sådan gør jeg ihvertfald, hvis ikke bunden er så slem kan man jo:
> rengøring med fjernelse af undervognsbehandling -
> svejse
> sandblæsning
> Metalisering ( zink )
> Grundning med 2 komponent
> Lak
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) vwanders Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Husk sealing af alle samlinger inden maling!

Og så ville jeg sprøjte den med overlakérbar gummihud på undersiden, også inden maling. Så undgår man at malingen bliver slået af ved stenslag og lign.
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Metalisering er helt unødvendigt.
Den første sandblæsning er vel også at gøre meget ud af det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) andreas4321 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
ved vinterbrug er det vel ingen dårlig idé at metallisere, men hvis bilen kun skal køre om sommeren, er det vel lidt overdrevet.... eller hur?
(permalink) roaddude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej skal også selv i gang med rustsikring af en bund. Den skal ikke metalliseres , da jeg ikke har penge til det. Mit spørgsmål er så hvad for en maling skal jeg påføre min bund? Hammernit, epoxy eller hvad?

P.S. har selv overvejet den her:
http://www.hempel.com/internet/HEMPELComcopy3006.nsf/vALLBYDOCID2/94CE2B831B62D865C125691B00505183/$file/PDS_18560.pdf
(permalink) Doktor Nevermann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=John Pedersen]Hvordan ser den "rigtige opskrift" ud på renovering af en bund?
Er det
> rengøring med fjernelse af undervognsbehandling -
> Sandblæsning -
> Hjem og svejse -
> Tilbage til sandblæsning
> Metalisering ( zink )
> Grundning med 2 komponent
> Lak


Har jeg glemt noget?

John


Mit forslag er:

1/Sandblæsning,så fjerner man både rust og evt.gammel undervognsbehandling,så kan man også se hvor meget der skal svejses...!

2/tilpasning og svejsning
3/Zinkspray eller metalisering
4/Maskinlak eller "Hammerlak"
5/evt.klarlak og gummihud

OBS Hempel skibsmaling kræver visse sikkerheds fornstaltninger såsom åndedrætsværn og malekabine med udsugning,det er skrappe sager,der nok ikke egner sig til "garagelakering"med mindre man har for mange hjerneceller...;0)

Allan
(permalink) roaddude Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Mange tak for for hjælpen har selv fundet ud af, at jeg vil give den noget zinkexpoxy maling når jeg får den tilbage fra sandslibning. Herefter giver jeg den noget hammernitmaling for at få den rigtige farve og for extra beskyttelse.

Alex
(permalink) klokmose Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Brugte noget 2k hempel da jeg lavede min bund. Det er giftigt og dyrt gav 600kr for 1l bøtte med hærder hos den lokale skipper handel. penselede det på, men det blev super godt og flot! Virkeligt et lækkert produkt. Glæder mig sku helt til at jeg skal til syn med bilen og se synsmanden spejle sig i bunden
(permalink) Hummel Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hvis man sandblæser bunden også rører ved den med fedtfinger rundt omkring, ruster den så ikke med det samme igen? lige meget hvor meget maling du giver den?? Har hørt en sandblæst karosse skulle være rimlig følsom overfor fugt.. den suger det simpelthen til sige...??? eller er det for overdrevet???
-------------------------------------------
Wir, die Jungen mit dem Typ 4! Laut, Breit und Tief! Hummel206@hotmail.com
(permalink) jpwest Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hummel skrev:
Hvis man sandblæser bunden også rører ved den med fedtfinger rundt omkring, ruster den så ikke med det samme igen? lige meget hvor meget maling du giver den?? Har hørt en sandblæst karosse skulle være rimlig følsom overfor fugt.. den suger det simpelthen til sige...??? eller er det for overdrevet???


Ikke spor overdrevet,spis et æble og rør ved en sandblæst overflade 2-3 timer efter ruster det,og en grunder er ikke nok den slipper også fugt igennem

West

(permalink) zeezicht Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg bruger Owatrol paa rust pletter.Efter slibe det lidt.Det laver en kemisk forbindelse med rust. virker meget godt. Brug ikke hammerite eller sa noget! rusten kommer tilbage under det. og sa nogen oliebaseret maling.
jacob
-------------------------------------------
http://www.aekvatorkaffe.dk
(permalink) Doktor Nevermann Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jpwest skrev:
Hummel skrev:
Hvis man sandblæser bunden også rører ved den med fedtfinger rundt omkring, ruster den så ikke med det samme igen? lige meget hvor meget maling du giver den?? Har hørt en sandblæst karosse skulle være rimlig følsom overfor fugt.. den suger det simpelthen til sige...??? eller er det for overdrevet???


Ikke spor overdrevet,spis et æble og rør ved en sandblæst overflade 2-3 timer efter ruster det,og en grunder er ikke nok den slipper også fugt igennem

West



Netop derfor skal bunden behandles lige efter sandblæsningen mens den er 100% tør.

Allan
(permalink) BB_Henrik Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Metallisering kan klart anbefales, hvis du ønsker et langtidsholdbart resultat.
http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/guide.htm
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=Doktor Nevermann][quote=John Pedersen]Hvordan ser den "rigtige opskrift" ud på renovering af en bund?
Er det
> rengøring med fjernelse af undervognsbehandling -
> Sandblæsning -
> Hjem og svejse -
> Tilbage til sandblæsning
> Metalisering ( zink )
> Grundning med 2 komponent
> Lak


Har jeg glemt noget?

John


Mit forslag er:

1/Sandblæsning,så fjerner man både rust og evt.gammel undervognsbehandling,så kan man også se hvor meget der skal svejses...!

2/tilpasning og svejsning
3/Zinkspray eller metalisering
4/Maskinlak eller "Hammerlak"
5/evt.klarlak og gummihud

OBS Hempel skibsmaling kræver visse sikkerheds fornstaltninger såsom åndedrætsværn og malekabine med udsugning,det er skrappe sager,der nok ikke egner sig til "garagelakering"med mindre man har for mange hjerneceller...;0)

Allan

1. - Det er ikke let at sandblæse på undervognsbehandling.
2. - Du 'skal sandblæse 'efter svejsning, ellers kan der intet holde, hvor der er svejset. Transportmalingen på de nye dele, 'skal fjernes (sandblæses). Ellers er malingen intet værd, da det osse slipper der.
3. - Gummihud kan diskuteres... Og der kan argumenteres for både med, og uden...

Jan_vw





-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK

Reply

You must log in to post.