Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Principer i pladearbejde

Tags:
No tags yet.

(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Er der nogle faste principer i hvordan man laver pladearbejde.
Hvornår punktsvejser man?
Hvornår fuldsvejser man?
Eller er det på "fornemmelsen" af hvor stift/stabilt det man svejser er?
Nogen der har lyst til at komme med en lille forklaring på det?

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg er ikke uddannet pladsmed, men her er hvordan jeg laver det.

Som udgangspunkt punktsvejser jeg hvor fabrikken har gjort det og det samme gælder fuldsvejsningerne.

Derudover vælger jeg at fuldstvejse steder hvor det skal være vandtæt eller have en smule spartermasse oven på. Eksempelvis inderskærme, trekantstykket bag dørene, bagspidser. Det skal lige siges at jeg ikke bare tænder svejseren og lader pisset køre til det hele hænger samme. Mine fuldsvejsninger består af mange punktsvejsninger, som bliver svejst på den måde at jeg hele tiden halvere afstanden mellem mine svejsninger. Samtidig svejser jeg aldrig mere end at metallet omkring svejsningerne ikke er varmere end at jeg kan lægge min hånd på det. Det tager tid, men man undgår at pladedelene slår sig.

Ellers er det et spørgsmål om at skære nok væk omkring det rustne område så der er noget metal svejse i, samtidig med at man tilpasser sine nye pladedele godt.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bilfabrikkerne punktsvejser vel så meget som muligt, når det er muligt. Det er hurtigt i en masseproduktion.
Når man opbygger racerbiler suplementsvejser man tit bilerne på udsatte steder langs med punktsvejsningerne. Fjerdertårne og den slags.

Når man reparerer rust prøver man vel så vidt muligt at lave noget der ligner det originale. Og som Søren siger, fuldsvejse der hvor man har skåret. En fuldsvejsning i tyndplade bliver så tit lavet som han beskriver og det er helt rigtigt at man skal undgå at området på sådan en blød karrosseriside ikke bliver varmere end at man stadig kan røre det med håndfladen. 50-60 grader.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.