Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  glasfiberdrømme

Tags:
No tags yet.

(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja, her er så endnu en forelsket amatør.
Da solen så småt begynder at skinne igen, melder de sædvanlige forårstegn sig med dertil hørende drømme om en legetøjsbil.
Jeg søgte lidt på åbne bobler og de forskellige buggys, da jeg opdagede MG-replikaerne.

Halleluja! :D

Det var kærlighed ved første øjekast.
Men der går jo ikke lang tid før færdselsstyrelsen, skattefar og alle de sædvanlige myndigheder smider sand i gearkassen..

suk..

Så nu vil jeg altså prøve at få opklaret bare et par af detaljerne.

Skal glasfiberkittet være godkendt herhjemme?
Skal der være ekstra vanger på, når taget er væk?
Skal der monteres styrtbøjle?
Hvor meget skal jeg have godkendt, hvis jeg ikke ændrer chassis-længden?

Og hvor mange hundrede procent skal jeg regne med at lægge oveni købspris, hvis jeg vælger at tage en mere eller mindre færdigbygget hjem fra USA evt andet EU-land?

Jeg kan af forum se at der er mange åbne spørgsmål vedr kitcars og godkendelser af disse, men håber dog at ovenstående ikke er så svævende. :)

Anders
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har MG-en en rigtig chassisramme ? Så er der frit slaw, hvis den opfylder skærmbestemmelserne. Altså hvis du bygger på en gammel MG.
Findes MG med tag ? Det mener jeg ikke. Så ville den jo også køre meget bedre. Det kan vel højest være en hardtop.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:
Findes MG med tag ? Det mener jeg ikke. Så ville den jo også køre meget bedre. Det kan vel højest være en hardtop.


jo jo, MG findes skam også i lukket version http://www.mgcars.org.uk/cambs.mgoc/fwd/metro.html




-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Argh skrev:
Ja, her er så endnu en forelsket amatør.
Da solen så småt begynder at skinne igen, melder de sædvanlige forårstegn sig med dertil hørende drømme om en legetøjsbil.
Jeg søgte lidt på åbne bobler og de forskellige buggys, da jeg opdagede MG-replikaerne.

Halleluja! :D

Det var kærlighed ved første øjekast.
Men der går jo ikke lang tid før færdselsstyrelsen, skattefar og alle de sædvanlige myndigheder smider sand i gearkassen..

suk..

Så nu vil jeg altså prøve at få opklaret bare et par af detaljerne.

Skal glasfiberkittet være godkendt herhjemme?
Skal der være ekstra vanger på, når taget er væk?
Skal der monteres styrtbøjle?
Hvor meget skal jeg have godkendt, hvis jeg ikke ændrer chassis-længden?

Og hvor mange hundrede procent skal jeg regne med at lægge oveni købspris, hvis jeg vælger at tage en mere eller mindre færdigbygget hjem fra USA evt andet EU-land?

Jeg kan af forum se at der er mange åbne spørgsmål vedr kitcars og godkendelser af disse, men håber dog at ovenstående ikke er så svævende. :)

Anders





Jeg vil på ingen måde være en lyseslukker, men spørgsmålet er om ikke du vil ende på samme totalpris for en orginal MG, som en kit car MG kommer til at koste?

Afgiften på en replica eller kit car er som oftest væsentligt højere end på en original. Mange af de andre ting som skal laves (maling, pladearbejde, motor osv.) er samme pris om det er den ene eller den anden bil.

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Allerførst tak for de hurtige svar, men jeg kan se at jeg nok bør præcisere mine spørgsmål lidt. :)

Jeg påtænker at bygge på en vw - derfor spørger jeg her. Og MG'en jeg vil efterligne er et TD fra 1951 og deromkring.

Der er vist stadig et par firmaer, der laver de kit.
(permalink) T613-4 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Sådan en her?
http://boston.craigslist.org/gbs/car/280045873.html
-------------------------------------------

Helt pjattet med gamle biler.....
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Argh skrev:
Ja, her er så endnu en forelsket amatør.
Jeg vil på ingen måde være en lyseslukker, men spørgsmålet er om ikke du vil ende på samme totalpris for en orginal MG, som en kit car MG kommer til at koste?

Afgiften på en replica eller kit car er som oftest væsentligt højere end på en original. Mange af de andre ting som skal laves (maling, pladearbejde, motor osv.) er samme pris om det er den ene eller den anden bil.



Skal det forstås derhen at jeg bliver ekstra hårdt beskattet ved import af en bil, der har fået glasfiberkarosseri?

Alternativt kunne jeg jo købe en hjem som reservedele, der sættes over på en dansk-indregistreret bil.

Hvis jeg køber et helt nyt kit ender jeg nemt i den grimme ende af pris-skalaen.
Omend en tilsvarende original MG typisk ligger i omegnen af 150.000,- synes jeg godt om ideen med en 'MG', der starter hver gang. :)
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=T613-4]Sådan en her?
http://boston.craigslist.org/gbs/car/280045873.html/quote

Yep.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Argh skrev:
Jeg påtænker at bygge på en vw


Det var det jeg tænkte, men ikke fik skrevet.

Reglerne for at bygge en fiber bil, er så vidt jeg har kan forstå Frank Andersen og lovteksterne, ens. Læser man forskrifterne for motorkøretøjer kan man se hvilke krav man skal overholde.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
kit cars og ombygninger koster mere i afgift en originale biler. En ombygning er jo ikke en venetranbil, men en ombygget bil.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Argh skrev:
Jeg påtænker at bygge på en vw


Det var det jeg tænkte, men ikke fik skrevet.




Det ser ud til at jeg bliver nødt til at byde dig på en helvedes fadøl og en masse andre spørgsmål engang, da jeg også bor i Vanløse. :)
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
SorenJ skrev:
kit cars og ombygninger koster mere i afgift en originale biler. En ombygning er jo ikke en venetranbil, men en ombygget bil.


Også hvis den importeres som glasfiberreservedele til en dansk bil?
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Problemet er ikke afgiften (told og moms) for at importere en bil (hel eller i dele), men registreringsafgiften.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der er ikke forskel på afgiften i forhold til om bilen er bygget, eller ombygget, i DK eller i udlandet.
Men der er forskel på om du kalder den en kitcar eller en replica.
Det hedder en kitcar.

Hvis det skal være "let" at få den godkendt skal du bygge på en afkortet VW-bund.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Frank_Andersen skrev:

Hvis det skal være "let" at få den godkendt skal du bygge på en afkortet VW-bund.


Hvad er fidusen i at afkorte en vw-bund, hvis længden tilsyneladende passer? :)
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Problemet er ikke afgiften (told og moms) for at importere en bil (hel eller i dele), men registreringsafgiften.


Hvilket vil sige at jeg med fordel kunne importere en donorbil og nøjes med told og moms?

Registreringsafgiften burde vel være den sædvanlige for en veteran-vw?

Så når jeg til de andre spørgsmål mht hvad jeg må og ikke må. Styrtbøjle, ekstra vanger etc.
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Argh skrev:
SorenJ skrev:
Problemet er ikke afgiften (told og moms) for at importere en bil (hel eller i dele), men registreringsafgiften.


Hvilket vil sige at jeg med fordel kunne importere en donorbil og nøjes med told og moms?


Nej. Registreringsafgiften slipper du ikke uden om hvis du vil have nummerplader på din bil.

Grunden til at bunden skal kortes op er at der foreligger en godkendelse fra vw fabrikken på at det er holdbart når man piller det orginale karosseri af (som er med til at give styrke til bilen).
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Farmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
En ting mere at føje til listen over betænkeligheder.
- Jeg tror, set ud fra det økonomiske, at du ligesågodt kan finde en original MG, set i forhold til at bygge en. de koster jo ikke det vilde. Den eneste fordel ved at bygge en ud af en VW vil være stabiliteten. Det er jo en kendt sag, at kører man MG, har man altid værktøjskassen med ;-)
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
SorenJ skrev:

Nej. Registreringsafgiften slipper du ikke uden om hvis du vil have nummerplader på din bil.

Grunden til at bunden skal kortes op er at der foreligger en godkendelse fra vw fabrikken på at det er holdbart når man piller det orginale karosseri af (som er med til at give styrke til bilen).


Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden. Det blev nævnt at kitcars og/eller ombyggede biler er dyrere. Derfor min ide med import af dele og ikke indregistrering af importbil. Kan jeg ikke nøjes med at betale afgigt som hvis det var en uombygget bil?

Og med hensyn til afkortningen skal jeg åbenbart lige have det ind med de store bogstaver. Den skal afkortes for at kunne holde til at køre uden tag?
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Argh skrev:

Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden. Det blev nævnt at kitcars og/eller ombyggede biler er dyrere. Derfor min ide med import af dele og ikke indregistrering af importbil. Kan jeg ikke nøjes med at betale afgigt som hvis det var en uombygget bil?



Vi snakker ikke forbi hinanden. Der IKKE muligt at slippe for registreringsafgift. Du SKAL betale registreringsafgift for at få nummerplader på din bil. Det har ingen betydning hvordan det bliver samlet

Ombyggede biler er dyrere i afgift end originale veteranbiler fordi de ikke hører under de reglerne for veteranbiler. Veteranbiler får rabat på registreringsafgiften. I det øjeblik du ændrer eller ombygger bilen mister den sin identitet - når det sker skal der betales ny afgift. Dette er også selv om det er en dansk bil du ombygger.



Argh skrev:
Den skal afkortes for at kunne holde til at køre uden tag?



Ja. som jeg skrev, ligger der en godkendelse på at gøre dette. I det danske system skal du gå ud fra denne fingerregl, hvis ikke det ligger en godkendelse må man ikke.
-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
SorenJ skrev:
Vi snakker ikke forbi hinanden. Der IKKE muligt at slippe for registreringsafgift. Du SKAL betale registreringsafgift for at få nummerplader på din bil. Det har ingen betydning hvordan det bliver samlet


Jeg mente naturligvis at nøjes med regafgift på den danske bil, og ikke på den importerede..

SorenJ skrev:

Ombyggede biler er dyrere i afgift end originale veteranbiler fordi de ikke hører under de reglerne for veteranbiler. Veteranbiler får rabat på registreringsafgiften. I det øjeblik du ændrer eller ombygger bilen mister den sin identitet - når det sker skal der betales ny afgift. Dette er også selv om det er en dansk bil du ombygger.


Hvor lidt kan man så bygge om, før den skifter identitet?

SorenJ skrev:

Ja. som jeg skrev, ligger der en godkendelse på at gøre dette. I det danske system skal du gå ud fra denne fingerregl, hvis ikke det ligger en godkendelse må man ikke.


Kan man ikke undgå en afkortning ved at forstærke vangerne eller ved at bygge på en cabriolet?
(permalink) SorenJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
spørgsmål 1: Der er ingen forskel i afgiften på en kit car bygget på en dansk eller udenlandsk bygget kitcar

spørgsmål 2: Meget lidt i princippet. Det tekniske står i forskrifterne for motrkøretøjer http://www.fstyr.dk/sw22947.asp

Derudover er det Skat der afgører hvornår du skal af med ny afgift. Dem kan man kontakte med sine planer (skriftligt) og så forholder de sig til hvad der kan laves uden at der skal betales afgift. Men læs reglerne inden.

spørgsmål 3:
nej, det er der ikke godkendelse på fra fabrikken. Du kan lave alt muligt som er holdbart, men det kan ikke godkendes.

Du kan være heldig at få en uopkortet bund igenne, men hvis det sker er det fejl, og måske kan den ikke godkendes ved næste syn.









Jeg er helt med på at du vil bygge en kit car ud af en vw. Det stiller jeg ikke spørgsmålstegn ved, men...

Langt de fleste dele som skal laves til sådan en kit car skal bygges specialt og meget lidt kan genanvendes fra donorbilen, og det kommer til at koste kassen.

Mit hurtige overslag er:
donorbil: 1500 kr
karosseri: ?
opkortning af bund: 3500-5000
maling: 10000
afgift: 15000
diverse dele: 5000
motor: 10000
kabine: 10000

I alt 75.000 kr

Som sammenlignings eksempler er her:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48243649

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48314464

-------------------------------------------
Ring: 28118212
(permalink) KC Lasse Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg kender en der har bygget sådan en MG glasfiber bil - prøv at give ham et kald - Jack 36 46 12 06
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ja den bliver jo mere "stiv" hvis den er kortere. Det har VW så rodet med da man i sin tid opfandt buggyen. Det er denne "godkendelse" man læner sig op af ved kitcars på VW-basis.

Ja en kitcar der ligner en Porsche 356, som eksempel, er typisk 10.000 kr dyrere i afgift end en original Porsche 356.
Men det er fordi den ægte vare er en veteranbil og derfor får en billigere afgiftsats.
En kitcar er en "ny" bil fordi den gamle mister sin identitet.
En replica er en ny bil fordi told/skat tror det er ny bil.

En VW-cab. har samme bund som en med tag. Forstærkningerne sidder på karrosseriet
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Argh Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=KC Lasse]Jeg kender en der har bygget sådan en MG glasfiber bil - prøv at give ham et kald - Jack 36 46 12 06

Interessant! Var ikke sikker på om det lod sig gøre herhjemme.

Ringer helt sikkert til ham.

Reply

You must log in to post.