Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  rust fjernelse ved afsyring med citronsyre

Tags:

(permalink) PBJ Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg har noget meget rustent motorblik til at ligge i en murebalje i kælderen. Opløsningen er 1 kg. til 50 liter vand. Efter 6 dage tog jeg i går noget af det op og gav det en tur med en blød stålbørste. Det har givet et rigtig godt resultat, al rusten er så godt som væk. Jeg startede med 55 grader varmt vand fra hanen til min opløsning for at få lidt speed i processen, men varmen holdt sig kun det første halve døgn, derefter kældertemperatur på ca. 18 grader.

Preben
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=T Larsen]Hvis man bare tager det op ruster det med det samme.
Mit bud uden at have prøvet det endnu, op med det, skyl det grundigt i varmt vand, tag det op og lad det tørre.


Plejer også at bruge den varme hane til mindre dele og så et gammelt håndklæde eller lignende. Så er delene tørre med det samme.
Til større dele får de bare med vandslangen og så håndklædet. Gerne kombineret med en gang trykluft, specielt hvis der er samlinger eller utilgængelige steder hvor vandet/fugten vil ligge. :)

(permalink) Waehrens Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Så virkede det. Delene skal godt nok lige have en gang med stålbørsten efter det har været i syren, men så bliver det også pænt. Min forbro har stadig nogle rustpletter, men det må kunne klares med en tur mere i syren. Jeg kan så sige at emnerne helt klart skal tørres af efter at have været i syrebadet. Min forbro tog jeg op for 2 timer siden. Jeg har lige set til den og nu er der overfladerust flere steder, og jeg fik ikke lige tørt den af. Jeg mangler stadig at få fjernet noget gravrust så det er ikke så slemt.

- Casper
070307_001.jpg
070307_003.jpg

(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bare et råd, undlad at komme støbejernsdele i, jeg ved ikke hvad der forårsager det, men det får en meget ru og porøs overflade. Jeg havde smidt nogle gamle bremsecylindere i bare som forsøg, og lige meget hvor længe de lå blev de ved med at bruse, og da jeg børstede dem rene havde de som sagt en meget ru overflade. Er ikke sikker, men tror de er lavet af en form for støbegods.

De øvrige jerndele jeg havde renset blev fantastisk pæne.

-Tonny


-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) Tonny Larsen Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Jeg er næsten nødt til at fremhæve denne gamle tråd igen. Jeg bliver lige begejstret for resultatet hver gang jeg bruger det. Det kan til enhver tid anbefales til smådele, istedet for at sende dem til sandblæsning.

dsc00451.jpg

-------------------------------------------
http://www.barndoor.dk
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 13 years siden | | | |

Har brugt metoden. Den virker, omend det kan tage tid, hvis der er meget...

Jan_vw

-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) multen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hej

Tonny, hvilket blandings forhold er du endt op med at bruge?
Jeg kan se at der er ret forskellig mening om det...

Mvh Michael

-------------------------------------------
multen@pc.dk SALG: http://vwnettet.dk/topic/198382 KØBES: http://vwnettet.dk/topic/186969
(permalink) dennis_rol Member
Skrev for 12 years siden | | | |

jeg plejer at hælde i indtil at det bobler lidt eller ca 5dl. til en murebalje passer vist meget godt

-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
(permalink) multen Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Hvor mange liter er der så cirka i?

-------------------------------------------
multen@pc.dk SALG: http://vwnettet.dk/topic/198382 KØBES: http://vwnettet.dk/topic/186969
(permalink) dennis_rol Member
Skrev for 12 years siden | | | |

ca60liter

-------------------------------------------
tlf.20 64 75 05 ml.7-15 mail : dennis@guwi.dk
(permalink) Sean Crap Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Kan man bruge citronsyre/vand-metoden på krom? Skal have kofangerne ordnet her i vinter.

Søren

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

på crome ???

vil du ha dem nyforchromet eller ???

vil du bare friske dem op skal de bare pudses i en gang autosol to tre gange om året - fjerner ikke rusten , men fjerner den røde rustfarve - men det skal holdes nede - eller skal der nye på.

hvordan kan man ha classisk bil uden at kende til autosol ????
det er et gudemiddel ;0)

hvis du mener omchromet med ordnet - så lad ham der skal chrome dem for dig ordne det - i deres verden ødelægger man mere end man gavner når man gør det selv - og det er sjældent det er billigerer at gøre det selv.

havde jeg en middel ghia havde jeg købt nye kofangerer ved det firma i Vietnam i rustfristål.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Sean Crap Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Jajaja - selvfølgelig kender jeg Autosol! Har givet dem en tur med polerepad osv. Men der er nogle små rust-ar, som kluden ikke rigtig kommer ned i; det er det, jeg gerne vil have taget. Det er originale kofangere med nogen rust, som jeg ikke har penge til at få omforkromet endnu.

Søren

(permalink) Sean Crap Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Så har jeg prøvet mig forsigtigt frem, og det tegner lovende. Har sjusset mig frem efter de gamle tips i tråden, og ringeklokken er blevet flot, så nu har jeg plumpet kofangerne i. Jeg glemte desværre at tage et "før-billede", men den havde rust i ridserne og på indersiden, som sådan nogle nu har, og den har ligget i baljen ca en time, og jeg har ikke poleret dem - kun skyllet dem i vand.

img_5346.jpg
img_5347.jpg
img_5348.jpg

(permalink) animic Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Er der nogen som ved om man kan gøre det var bremse tromlerne?

-------------------------------------------
Gulvmanden fra bellinge 22541232
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

kan det betale sig ? - en ny tromle koster ikke meget mere end den syre du skal bruge.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) animic Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Det er fordi de er næsten nye men de har fået noget overflade rust, da jeg tog hjulen af var der rent metal under fælgene. Så da jeg så tråden tænkte jeg det var en nem måde istedetfor at slibe/sandblæse dem

-------------------------------------------
Gulvmanden fra bellinge 22541232
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 12 years siden | | | |

jamen vil helt sikkert virke - så giv dem lige noget varmefast maling - evt zink når de er rene.

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) animic Member
Skrev for 12 years siden | | | |

Ja de skulle jo nødig rust igen havde tænkt de skulle have noget emaljemaling som resten af bunden hvis det kan tåle varme ellers for de noget varmefast

-------------------------------------------
Gulvmanden fra bellinge 22541232
(permalink) larsplovmann Member
Skrev for 10 years siden | | | |

Jeg har også leget med citronsyre til rust.... Jeg har også prøvet med kautisk soda og strøm... tror faktisk det går hurtigere, med citronsyre er billigere

Tonni DK skriver også em forsøg med EL galvanisering... er det noget nogen har erfaringer med selv at gøre ????


Reply

You must log in to post.