[quote=Anders-DK]
Lange skrev:
[quote=per w]hej hvordan blir køre enskaberne endelig når den blir sænket så meget og smallet forbro ?? har tænkt over at få det gjordt ved min ovaler men er i syv sind..hvor meget er din sænket?? den ser cool ud .
Køreenskaberne bliver elendinge, men du lærer at leve med det ;)
Dog vil jeg tro en 4" smallet justerbar forbro med drop spindler vil være perfekt til hverdagsbrug, både med standardfælge og alusutter.
Bilen ligger på sit laveste punkt 5cm over jorden!
Hvis der er noget som du er i tvivl om, eller vil have uddybet så send en pm
mvh L4ng3
Lange skrev:
Bornholmer skrev:
gider man ofre lidt tid og penge på det behøver det ikke at blive elendigt - især ikke vist man begrænser sig med at sænke bagenden lige så meget som den 65er der, men der er lidt arbejde med det ...
men på den billig og nemme måde - er køreegenskaberne helt forfærdelige ja - men man kan vænne sig til meget - men hvorfor ?
men opret evt en ny tråd om det ;-)
Hmm det må du sq uddybe lidt bedre det der Bornholmer!
Når jeg skriver elendigt, mener jeg det er i forhold til hans standard oval!
Det har ikke en skid med penge at gøre. Et justerbarsæt koster nu engang det der koster, og det kører ikke anerledes på dine forbroer!
Og når man som for mit vedkommende altid smaller for midten betyder det at du bruger dine orginale nålelejer, da de uethanbøsninger man kan købe er noget lort...
Så i bund og grund handler det hele om dækvalg, hvor smallet din forbro skal være, og tilsidst hvor lav du vil køre!
Men det kan da være du giver en tur i en af dine biler, hvor sænkningen er lavet på den dyre og svære måde!?
Sikke en gang fis....!
Selvfølgelig kan det komme til at kører rigtig fornuftigt, hvis man gider at rode med det...!
Jeg har ikke haft de vilde problemer de små 18000km jeg har kørt med min 5.5" smallet forbro med røde urethane bøsninger og sænket 2 hak bagerst, kører med 125R15 foran og 195/65-15 bagerst...! det er kun den sidste tur jeg var på i norge 2006, at meget regnvand og lastvognsspor på vejen gav lidt spændende kørsel, da mine bagdæk er ved at være slidte og gummiet ved torsion armene trænger til at blive skiftet.
Og hvis man får bilen sporet og derefter lader være med at gå at sænke og hæve bilen for at være smart i fart..! ja indrømmet det har jeg så gjort, og det har så kostet utrolig hurtigt slid på mine fordæk.
Når Ib Bornholmer skriver billig/dyr løsning tænker han jo nok ikke på sænkningsbeslag...! men med eller uden droppede spindler...!
Og jeg vil mene at det er et must med droppede spindler..!
uanset hvad man vælger og gør..! giver en meget lavere bil, jo altid på en eller anden måde problemer med at nogle steder at komme frem, eller hen/op/ned over noget..!
men det kan jeg ikke se hvad det har noget at gøre med original brede eller smallet forbro eller for den sags skyld dækvalg..!
Det kan godt komme til at kører godt, men du må lærer at leve med at kantsten/vejbump etc nogle gange kan give en lidt sus i maven.
Så det bliver anderledes end at kører helt original, men jeg vil ikke sige at det bliver elendingt..!
Dem som kender mig, ved at jeg har været på lange ture til Belgien, Holland, Tyskland, Sverige ovs.
Den sidste lange tur var til Holland med fruen som passagere, 1100km hver vej med en hastighed på mellem 100-120km/t og kun med små pauser.
Og hun er frisk på at gøre det igen til hver en tid :-)
Anders
PS.:Giver gerne demoture når solen melder sig
Hmm jeg ved ikke hvad Bornholmer mener med dyr/billig løsning, men føler at kommentaren var pålagt på min bil, og det kan han jo ikke udtale sig om! Og da jeg har skrevet at bilen står med dropspindler, så syntes jeg det er lidt tvetydigt hvad han mener...!?!?
At bruge ordet elendigt var nok en fejl, men bilens køreegenskaber bliver forværret og der var det jeg ville understrege!
Men dertil skal det altså siges at det ikke er raketviden at lave en smallet forbro, så i sidste ende har køreegenskaberne netop noget med de tre faktorer (plus en sporring at gøre), som jeg ridsede op i det foregående indlæg. Alt efter hvor meget tuck du går efter, så vil jeg mene dine køreegenskaber bliver forværret jo mere du smaller! En 2" smallet forbro kan monteres med støddæmper og en 2" smallet stabilastorkæp, så har du noget nær standardopsætning. Smaller du mere så bliver du nødt til enten at skære i karrossen eller helt undlade støddæmper og stabilisator( der var en grund til at Hitler & CO fik monteret støddæmper på den kære bobbel op igennem tiden)! Faktum må jo være at jo kortere dine torsionsstænger bliver, jo dårligere bliver de til at flexe = dårlig affjedring! Dernæst bliver det ikke bedre af at du skruer den i bund hvis du skal køre lavt!
Tilsidst er der jo dækvalget som nok i den sidste ende er det vigtigeste, men som også her giver problemer alt efter hvor smallet og lav du vil køre! Der er ingen tvivl om at standard dæk vil være det bedste valg, men da de giver problemer med dreje radius og lygtehuset så må man finde på alternativer! Det gør folk så med dækstørrelser i 125/15 - 135/15 - 145/65-15 - 165/45-15! Tager du så størrelsen 125/15 kontra 165/15 så skal der ikke den store intelligens til at regne ud, at du vil have en meget større kontakt flade med et 165/15 dæk, som i sidste ende giver bedre køreegenskaber!
At folk siger deres smallet sænkede biler kører lige så godt som standard er noget ævl, men det ser cool ud og man lærer at leve med det! Og det er tit dér folk kompensere lidt med, at så længe bilen ser fed ud så kan man sagtens leve med at køreegenskaberne er blevet forværret!
Det var ikke meningen at denne tråd skulle ende ud i diskussion og mudderkast (der er der vist en anden tråd til), men mere lidt inspiration til, hvor meget bilen attitude ændres med en sænkning!
Mvh Christian