[quote=niels-erik]
Rasser skrev:
vwmorten skrev:
Efter min mning en god investering (og svær at undvære hvis man monterer elektronisk tænding)
Er det ikke bare at sætte tænding på bilen - så kan man vel stadig grundindstille tændingen med en prøvelampe ?
eller misforstår jeg dig....
Det kan godt være svært at måle hvornår kontakten i platinerne brydes-Når der ikke er nogen platiner!!
Hilsen Niels Erik
Såså smarte (blink i øjet og smil på læben)
Når du sætter tænding på din bil monteret med ignitor, så kommer der jo også 12v på dit ignitor sæt. Det vil jo så sige at relæfunktionen er "aktiv", og hver gang en af de 4 magneter i din ignitorkrans kører forbi ignitorrelæet (reed relæ tror jeg den type hedder) så får du jo stel ud på den sorte ledning fra din ignitor. Så kan man hurtigt ligge to og to sammen og regne sig frem til at man kan måle det statisk ved blot at have tænding på bilen og så afmontere den sorte ledning fra ignitor (som sidder på - (klemme 15) på tændspolen, og så måler man ellers spænding (eller bruger sin prøvelampe). den sorte ledning er minus og så finder du jo bare + på den anden side af spolen og måler der.
Raketvidenskab ? ... det er da bare et relæ på højde med det der sidder i hjulet på en cykelcomputer og sender impulser. eneste forskel er bare at det skal have 12v før det fungerer. (stel "trækker" ignitoren jo gennem strømfordeleren)