Vejledning omkring topstykker søges
Ja som overskriften siger søger jeg lidt vejledning/hjælp omkring muligt køb af topstykker.
Jeg skal lige sige jeg har fået indkøbt følgende:
90,5 Mahle cylindersæt.
Engel 110 knast.
1.25 Scat rockers.
Scat modvægtet krumtap.
lettet svinghjul.
samt andre småting.
Min motorblok er en 1600 med type betegnelse AD
Spørgsmålet lyder så om jeg skal bi beholde mine std topstykker og få dem bearbrejdet med planning og alt det der???
Eller om det kan betale sig at købe et sæt nye 044 topstykker til denne opsætning???
Med hensyn til effekt og holdbarhed hvad er bedst???
MVH
Tomas
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
forresten det er 69mm vandring det glemte jeg lige at sige.
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Glemte også at sige det er med to 40mm kadrons karbs.
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Et par topstykker med 40/35 ventiler ville nok passe.
En std. 75 HK Volvo motor på 1800cc ( B18 ) Kører med 42/35 så vidt jeg husker. Så 40/35 er ikke for meget.
En B20 kører med 45/36 og laver 82 HK ved 5000 omdr. med masser af moment.
Jeg vil sige 40/35 ville være mit valg.
Der er alt for små ventiler i de topstykker vi normalt bruger til VW.
Men læg nu mærke til at jeg skriver ventiler ikke porte.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ok Frank men hvad med portene???
Vil man få noget effekt ud af det i forhold til std topstykker??
Du skriver nemlig: Der er alt for små ventiler i de topstykker vi normalt bruger til VW.
Eller hva mener du med det???
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Ventilstørrelsen er én ting, men portene er noget andet.
Ventilen er som oftest den smalleste passage og så hjælper det ikke at porten er kæmpestor før ventilen.
Så får man sådan en motor der ikke kan dyses rigtigt fordi karburatoren ikke virker.
Hvis man regner lufthastigheden ud ved ventilen vil en std. 35,5mm indsug.ventil være alt for lille til den motor du er ved at bygge, som jo nok vil give max. effekt lige under 5500 omdr.
En 40 mm vil nok være "smertegrænsen" 42-44 vil være bedre, men stadig må porten ikke blive for stor. Man skal have fart på luften for at det "virker" og så sænke lufthastigheden ved ventilen for at mindske tabet. En gammel tommelfingerregel sagde: port ved pakflade skal være 75% af ventilstørrelsen.
Min gamle 2600cc type 4 havde 48mm ind. og 36-37mm port. Og den virkede da nogenlunde med 207HK og 298 Nm.
Den nye ejer har åbnet dem op til 40mm, tror jeg, og det har givet mere topeffekt. Men han kører dragracing, jeg brugte den på gaden.
Hvad er ventilstørrelserne på et 044 topstykke ?
Hvad der er bedst ? Dine gamle tyske topstykker er den bedste kvalitet. Og motoren vil holde længere med dem, fordi den vil yde mindre.
Jeg ville vælge noget 42/36 hvor jeg ville jævne skarpe kanter og lave ventilsædearbejde, for at optimere dem. Så ville jeg tilpasse portene til manifolderne.
Jeg ville IKKE bruge 1.25 vippearme. Men husk at bruge dobbelte ventilfjedre og stålstødstænger.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ok Frank
Ventilstørrelsen er 40x35,5
Hvorfor ikke 1.25 vippetøj???
har sendt dig en PM
Tomas
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Hvis du kører med 1.25 vippetøj skal din knast også passe til det. Tror en Engle w110 er til 1.1 og ikkie 1.25
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Så vidt jeg har kunne læse mig til virker den til begge to????
Men jeg har ingen erfaring med det.
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Det virker men det er hårdt ved fjedrene. Ikke til dagligt brug. Spørg bare Rasser
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvad sker der da hvis det er til dagligt brug?????
Det hjælper ikke bare at sætte kraftigere fjedre i????
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.
Rasser har døjet med at de knækker og jeg tror ikke den ekstra smule løft er støjen og effekten værd.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Ja, meen han pressede jo osse citronen, med 1,3 real life udveksling på en W130. Det skal jo gi´ slid.
et sæt 041 eller 044 toppe med dobbelte fjedre og 40/35 ventiler vil være ok på en 1800. husk at bruge 1½" udst. HELE vejen igennem headeren.
En W110 med 1,25 vipper gir "bra moment" men er hård ved tingene. bare man er klar over det, går det nok.
T
Tak skal i have for svarene også dig T , du har vist bare glemt at logge dig ind.
Tomas
-------------------------------------------
Jo ældre vi blir , desto bedre var vi.