Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Er politiet fuld af løgn?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Boisen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Begge tøserne er heldigvis et godt stykke over 135.
Men helt enig i at der skal være seler bagi. Det er ikke helt ligetil med en jagtvogn, men kan nok lade sig gøre.

Mvh
Boisen
(permalink) Split261 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Hej Martin, det er ikke korrekt, alle børn som er fyldt 3 år må gerne transporteres i veteran biler uden seler, blot de sidder på bagsædet, men er de over 135 cm må de gerne sidde på forsædet som en "voksen"

Hvis de er fyldt 3 år og under 135cm skal de placeres på bagsædet.

Bemærk at børn som er under 135cm skal sidde på en siddepude eller korrekt sikkerhedsudstyr.

Bemærk at veteran biler nødvendigvis ikke skal mont med seler, men bliver der mont seler skal de altid bruges af børn som voksne. Og man stadig må være så mange i en veteranbil som muligt, bare de ikke genere førerens udsyn.


Fra sikkertrafik.dk

Citat 1.
Jeg har en gammel bil uden nogen seler overhovedet - hvad gør jeg?

Det er forbudt at have børn under 3 år med i bilen.

Børn, der er fyldt 3 år og er under 135 cm SKAL sidde på bagsædet i din bil.

Der er ingen begrænsning for antallet af passagerer, når der ikke er seler. Men du må kun medtage passagerer i det omfang, at de ikke generer dig og dit udsyn, når du kører.


Citat 2.
Sikkerhedsselen blev lovpligtig på forsædet 1. januar 1976 i Danmark. 1. oktober 1990 blev det lovpligtigt at bruge sele på bagsædet.

Citat 3.
Fastspænding: hvad får jeg klip for?

Du får et klip:

Hvis du har en passager/passagerer under 15 år, der ikke spændt fast.
Hvis du har en passager/passagerer under 135 cm, der ikke er spændt fast i godkendt sikkerhedsudstyr, der passer til højde og vægt.
I biler uden seler:

Hvis du du transporterer børn under 3 år i en bil uden seler.
Hvis du kører i en bil uden seler (hverken foran eller bagi) og har et barn, der er fyldt 3 år og er under 135 cm siddende på forsædet.


VWenligst Split
-------------------------------------------
vwsplit.se
http://www.veteranposten.dk/flereAnnoncer.asp?Id=11698
52 & 62 Splits only. 20739887
(permalink) Dee Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Jeg er ved at læse til kørelærer og damn det er et kringlet system. Afventer en opringing fra politiet i næste uge fordi jeg mngl svar lige netop omkring veteranbiler og fordi reglerne i 2009 ændre sig.

Har du ikke seler i bilen må du lovligt og uden klip i kørekortet køre med dine børn eller for den sags skyld andre i bilen.

Er der seler i bilen SKAL selerne benyttes og her kommer børn i første række

For mit eget vedkommende har jeg kun seler foran i bilen og vi er 5 i husstanden hvoaf de 3 er børn der alle over 135 cm men under 15 år.

Jeg er altså nød til at vælge hvem af børnene der skal sidder sikkert
(permalink) Dee Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Fandt lige lidt mere til Jer.

Børn under 135 cm skal anvende godkendt sikkerhedsudstyr (fx barnestol, selepude), der passer til højde og vægt denn skal væe godkendt med .
Der må ikke være flere personer i bilen, end der er seler til. Der er dog dispensation for ekstra passagerer over 135 cm på bagsædet indtil 1. maj 2009.
Det er fremover forbudt at placere en bagudvendt barnestol ved en aktiv frontairbag. Dette har hele tiden været livsfarligt, men nu er det altså også forbudt.

Biler uden seler: Det er fremover forbudt at transportere børn under 3 år i personbiler, varebiler og lastbiler, der ikke har nogen seler. Det er dog lovligt i busser uden seler.
Børn over 3 år, men under 135 skal sidde på bagsædet, hvis der ikke er nogen seler i bilen.

Børn skal spændes fast i godkendt udstyr, der passer til højde og vægt.

Udstyret skal have en eller flere af disse godkendelser:

ECE 44-03 eller 44-04 (europæisk standard)
T (svensk)
DS (Dansk Standard)
Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler:

Baby: bagudvendt babystol
Barn ca. 1- 4 år: barnestol, helst bagudvendt
Barn ca. 4 år og op til mindst 135 cm: selepude.

Hvis du har 1 barn med under 135 cm, skal barnet sidde på passagersædet på forsædet, hvor der er sele.

Hvis du har 2 el. flere børn med, skal det ene sidde fastspændt på forsædet, resten må sidde løst på bagsædet.
Hvis det ene barn er under 3 år, skal dette barn anvende selepladsen og sidde i babystol/barnestol.

Du må ikke have 2 børn under 3 år med, da børn under 3 år skal sidde fastspændt.


Mvh Dee

Reply

You must log in to post.