Men spørgsmålet som udgangspunkt var jo
Type 1 1956 Granatrød. VW UP 2014 Sort. Type 1 1985 Samtrot.
bpkk@post.tele.dk 20 12 58 04
Hvorfor ligger denne tråd stadig under FAQ ?
Det hele er jo gået tabt efter det nye vwnet er kommet ...
/John
Hej John.
Her hele teksten:Vi kommer jo langt omkring i dette forum og meningerne er mange og lærerige,
Men spørgsmålet som udgangspunkt var jo” vanskelig varm-start og eftertænding”.
Eftertænding er jo et fænomen som primært forekommer på luftkølede biler
p.g.a vanskelige køleforhold af topstykket, hvorved enkelte punkter i forbrændings-
kammeret under- og efter (hård!) kørsel er glødende (det kan også være koksrester der
gløder). Glødetænding er således ikke en fejl, men en konstruktionsbestemt ulempe!
Glødetænding kan bekæmpes på to måder!
Lad motoren køre i tomgang et kort stykke tid inden den stoppes, derved nedsættes
temperaturen inde i forbrændingskammeret og de glødende områder ”går ud”.
(efter)monter tomgangsmagnetventiler som afbryder bensintilførslen til tomgangs-
systemet når tændingen afbrydes. (så er der ikke nogen bensin der kan glødetænde)!
VWW var selv opmærksom på dette allerede i 1961 da den første type 3 kom på
markedet, således er alle enkeltkarburatormodeller af type 3 forsynet med tomgangs-
magnetventil.
På type 3 1500 S blev disse ventiler monteret efter april 1964.
Når problemet var mere udtalt på type 3 var det fordi disse motorer ydede mere og
derfor også arbejdede med en højere temperatur.
Motorrummets udformning bidrog ligeledes til dette.
Dette har også indflydelse på det første spørgsmål, vanskelig start ved varm motor.
Som alle der kører type 3(forhåbentligt) ved er bensinpumpen forsynet med en plasik-
kappe som skal forhindre at bensinen i pumpen fordamper så der dannes dampblærer
(luftlommer) i pumpen. Dette sker på ”sugesiden” af pumpen og forhindrer at denne
kan suge bensin fra tanken. Denne plastkappe er altså vigtig!
Dampblærer kan også opstå i fødeslangen til pumpen hvis denne ligger for tæt til motor-
blokken, derfor var denne slange anbragt i en holder ovenpå cylinderkappen for cyl. 3 og 4,
eller i en holder på oliekølerens befæstigelsesbolt.
Det er også vigtigt at bensinslangen fra bagerste rammegaffel til motoren ikke ligger
langs/opad varmeslangen fra varmeveksleren i v. side.
Alle disse forhold bevirker at motoren kan have vanskeligt ved at suge bensin efter
længere tids kørsel, og dermed vanskelig start!
Startproceduren ved varm motor er, som nævnt i tidligere indlæg, anført i instruktionsbogen.
Da kompressionen er højere ved varm motor kræver dette en højere overslagsspænding
I tændrøret! Derfor er det vigtigt på 6 v. anlæg at tændspolen modtager min. 5 v under start-
forsøget. Dette kan måles med et voltmeter mellem tændspolens kl. 15 og stel. Er dette ikke
tilfældet skal der monteres et hjælperelæ som giver tændspolen spænding direkte fra batteriet
mens starteren kører.
Tændingstidspunktet skal stilles statisk på 10 grader før top. (midterste mærke hvis der er tre
markeringer, og det første mærke der kommer op hvis der er to markeringer.
En 1500S skal køre på 95 oktan.
Topstykkerne blev først ændret til firekantet vippearmssokkel i marts 1965.
Alle VW-motorer (type 1, 2,3 og industri-) før denne dato var forsynet med rund sokkel.
På topstykker med rund sokkel var vippearmsmonteringsboltene ikke fastgjort i
vippearmshuset, men i selve topstykkets anlægsflade mod cylindrene! Dette betyder at
ventilafstanden formindskes ved stigende motortemperatur, hvorfor ventilafstanden
skal indstilles til 0.20 mm indsug og 0.30 mm udstød. Ved kold motor.
Ref: VWW teknisk meddelelse nr. M-6, marts 1965.
Udover den runde sokkel, kan man se disse lange bolte ved at kigge på bagsiden
af vippearmshuset. Disse bolte havde tendens til at gå løse, hvorfor man ved service-
eftersyn skulle afmontere vippearmene og efterspænde disse bolte!
Der blev senere udleveret ombytningstopstykker med rund sokkel og kort monteringsbolt
fastgjort i vippearmshuset, og med ventilafstand 0.10 mm. Her medfulgte et lille skilt
med påskrift 0.10 mm til at klemme om vippetøjsakslen.
Disse korte eftermonteringsbolte kunne købes under resdl.nr: 311 101 061 BY
Ref: rep.håndbog type 3 udgave 1965.
Mvh
Torkild
Fedt Torkild - sådan :-)
/John
You must log in to post.