Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  en motor gåde ? fejl er fundet

Tags:
No tags yet.

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser skrev:
Bornholmer skrev:
den går næsten helt ok i tomgang nu - sejtrækken trækker den pænt jævnt - men den mangler lige det sidste - den siger boorrrrrrrrrp - når den burde sige boorp - ved godt det kun er en 1500 - men derfor burde den alligevel være lidt mere gasvenlig end den er..

har rodet lidt med det her til formiddag - og det er lidt bedre - men det er som om den alligevel lige manlger lidt , jeg kommer selvfølgelig til dynoday - går det helt galt tager jeg panserbassen...



Hvad gjorde du der fik den til at gå bedre ?


satte alle de orginale VW dele på igen

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
så er der skiftet karberator (3 forskellige)- samme problem !!!!

nu springer jeg sgu snart i luften - det er en helt alm orginal motor - hvor svært kan da være ...

kan knasten være monteret en tand forkert - kan den så stadig køre - eller er knasten evt slidt (ingen spåner i olien )

jeg går da snart helt amok på den motor ;-(

skulle ha været til Dyno day for hyggens skyld i dag - men det kom jeg så heller ikke
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Har du prøvet at skifte den tændspole som vi foreslog ?
Har motoren da lige været adskilt siden du snakker om det med knastakslen?
Eller har den kørt godt for pludselig at begynde at gå dårligere?

Fint med de kaburatorer - så er de udelukket som problem.
Gå systematisk frem. Problemet ligger jo enten ved benzinfødesystemet (karburator/indsugningsmanifold) eller ved tændingssystemet (strømfordeler/ tændkabel/ tændrør/ tændspole) - hvis du har andre dele der virker, så skift en ting af gangen.

John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er vel ikke fordi der er mus der har bygget rede i udstødningen- vel ?

det er jo nærmest det eneste du ikke har skiftet....
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) REN Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
så er der skiftet karberator (3 forskellige)- samme problem !!!!

nu springer jeg sgu snart i luften - det er en helt alm orginal motor - hvor svært kan da være ...

kan knasten være monteret en tand forkert - kan den så stadig køre - eller er knasten evt slidt (ingen spåner i olien )

jeg går da snart helt amok på den motor ;-(

skulle ha været til Dyno day for hyggens skyld i dag - men det kom jeg så heller ikke


Hvis alt fejler så må du jo af med oliepumpen, så burde man da kunne se timingmærkerne på knasten?

R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser skrev:
Det er vel ikke fordi der er mus der har bygget rede i udstødningen- vel ?

det er jo nærmest det eneste du ikke har skiftet....


Den foreslog jeg faktisk Ib igår.. Når bilen ikke har kørt i en millard år kunne der jo godt ligge en lort i udstødningen som sådan en vild 1500 ikke kan skyde ud.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det var så mig ovenfor..

Iøvrigt siger porschen wraaaat - wraaaaaat - waahraaaaaaat i 1-2-3 nu, det virker som om jubijatadåse og mellemgasfordeleren er helt i vinkel nu. 98håkåh og 140nm
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Anonym skrev:
Rasser skrev:
Det er vel ikke fordi der er mus der har bygget rede i udstødningen- vel ?

det er jo nærmest det eneste du ikke har skiftet....


Den foreslog jeg faktisk Ib igår.. Når bilen ikke har kørt i en millard år kunne der jo godt ligge en lort i udstødningen som sådan en vild 1500 ikke kan skyde ud.

det lyder godt nok lidt sygt.... men det er nærmest det eneste jeg kan komme på (HVIS du ellers er 120% sikker på at det ikke er en tændingsfejl - platiner eks. ?)

Har du undersøgt om manifolden er tæt, som Frank foreslog ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
alt hvad i indtil nu har foreslået er testet og afprøvet - der er kun den med utæt indsugningsmanifold indvendig utæthed tilbage - også lige alt det der er INDE i blokken - men der skulle jeg helst ikke ind - kommer det dertil er det nemmerer at lave nogen af mine andre motorer - det startede med en lille justering - og nu er det ved at udvikle sig til en død motor - det er jo ret uhyggeligt det kan ende så galt ....

mht til indsugningsmanifoldet - så er det vildt meget mere iorden/pænt udenpå end gennemsnittet - bilen har jo ikke været svejset i overhovedet pga rust - så manifoldet er i god stand...
selvom jeg er bevidst om chancen for en fabrikationfejl
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) John Pedersen, Skagen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Det er så her jeg blir fandenivoldsk og helt indesluttet - den SKAL famne ikke slippe før den går rigtigt igen. Det er de slags problemer der kan få mig til at ligge vågen om natten og spekulere så det knager.
F... hvor er det træls når man ikke kan finde fejlen, men F... hvor er det en dejlig følelse når det så spiller igen.
Jeg ville splite den i atomer og selv bygge op - ihvertfald fra longblock - måske lige hive topstykker af også så det kunne tjekkes også, nu når du er i tvivl om den er samlet rigtigt.
Pøj pøj med det.

Mvh John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Kan du ikke kontrollere det med lidt trykluft og noget gaffa tape? Med tryk på udstødningssiden og lytte ned gennem karburatoren?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=John Pedersen]Det er så her jeg blir fandenivoldsk og helt indesluttet - den SKAL famne ikke slippe før den går rigtigt igen. Det er de slags problemer der kan få mig til at ligge vågen om natten og spekulere så det knager.
F... hvor er det træls når man ikke kan finde fejlen, men F... hvor er det en dejlig følelse når det så spiller igen.
Jeg ville splite den i atomer og selv bygge op - ihvertfald fra longblock - måske lige hive topstykker af også så det kunne tjekkes også, nu når du er i tvivl om den er samlet rigtigt.
Pøj pøj med det.

Mvh John

jeg har en vildbassse af en type1 med 1967 ccm motor der lige skal laves det sidste på
og har en type1 1641 med knast, sump og topstykker der lige skal ha en håndfuld nye pakninger
og har et adskilt type1 2007 ccm motor projekt jeg skal ha solgt -
og har lige solgt en type1 1589er
så jeg mangler ikke motorerer - tværtimod..

så er det næsten nemmerer at få dem puttet i . og lidt sjoverer - jeg bliver bare gnotten når det er en helt alm plain stock motor der lige skulle nulres en lille bitte smule og det så ikke gider som jeg vil ...

men tak john - går du og keder dig engang kan du evt få lov til at rode med den - vist jeg ikke løser problemet - jeg prøver lige et par gange mere....

jeg skal til at smide den bus på jorden - jeg HAR IKKE TID TIL AT SKRUE I DET LORTE MOTOR - OG GIDER HELLER IKKE - UNDERVOGN ER MERE MIG !!!!

brandbil3copy.jpg

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
for fanden Ib... du siger jo at der var et eller andet der fik den til at køre lidt bedre (da du satte nogle af de gamle dele tilbage på igen) - så det må jo være der fejlen ligger, længere er den vel ikke ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Rasser skrev:
for fanden Ib... du siger jo at der var et eller andet der fik den til at køre lidt bedre (da du satte nogle af de gamle dele tilbage på igen) - så det må jo være der fejlen ligger, længere er den vel ikke ?



lidt bedre ja - men det egentlige problem med at den pludrer når den skal trække var der stadig ...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Bornholmer skrev:
Rasser skrev:
for fanden Ib... du siger jo at der var et eller andet der fik den til at køre lidt bedre (da du satte nogle af de gamle dele tilbage på igen) - så det må jo være der fejlen ligger, længere er den vel ikke ?



lidt bedre ja - men det egentlige problem med at den pludrer når den skal trække var der stadig ...



så spørger jeg igen - er det med fuldt åbent spjæld op af bakke og er den pludren vedvarende eller hvordan præcist er problemet ?

-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
fra den går i tomgang - og når den skal til at accelrerer - og indtil den er oppe i en i et jævn højt rpm tal - pludrer den som om den drukner på en eller to cylindrer - lyder lidt som om den går på tre cylindrer - men den er lige varm på alle 4 tændrør og udstødningrør - så det er ikke fordi den går på tre cylindre - det lyder bare sådan ...
problemet er værst når motoren er belastet - dvs når den kører - står den bare og bulrer er det der også - men knap så slemt...

i tomgang går den periodisk jævnt i ca 4- 6 sekunder - så pludrer den lige et par gange og går så jævnt igen ...

det er sgu svært at forklare...

den tager gassen rimeligt jævnt - lyder bare som om det ikke er hele motoreren der er helt med ...

ved sgu ikke hvorfan jeg eller skal skrive det - det er et lidt underligt syndrom - jeg har ikke oplevet det på den måde før - og jeg har haft mange helt alm motorer med mange problemer ...

den kan max køre 80 - selvom den burde kunne køre 110-120 uden problemer

og kompressionstesten viste stadig totalt ens tryk på alle 4 cylindrer
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) bulli Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hey ib min svigerfar har et gammelt tændrør der er skåret over og så svejset en luftkobling på så du kan sætte luft på fra kompresser, og så lytte i karburator eller udstødning eller i oliepåfyldningen om der er lækager. vil du låne kommer du bare,men det er nok nemmere og lave en selv!!!

hilsen kylle 23230220
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Altså når kompressionen er ens og inden for specifikasionerne, så er det ikke mekanikken der er noget med.
Det er alt det "udenpå" der får den til at køre.

Hvis ikke nogen har været inde og sætte knasten forkert.

På dynoday var der en 1600 der gav 34 HK. Alt hvad der hed avancering i strømfordeleren virkede ikke.
Det bliver sjovt at høre hvad den gør når det kommer til at virke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Rasser Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Din forklaring lyder (som du også selv siger) til at den kun kører på 3 cyl., og indimellem springer den 4. cylinder så med.

Igår til dynoday havde vi en T1 med samme problem, det viste sig bare at være et tændkabel der ikke var gennemgang i.

Du havde skiftet kabler ik´ ? og havde du prøvet som Morten foreslog at hive kablet af et efter et mens motoren kører indtil du fandt fejlen - og så prøve at bytte 2 kabler for at se om fejlen fulgte kabel eller om det var strømfordelerdæksel/tændrør.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
har haft tre forskellige strømforderlerer på
har haft tre forskellige sæt kabler på
har haft tre forskellige tændspoler på

heraf var det ene S
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Thomas 356 Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Ib hvornår indser du at gamle stenalder busser ikke køre som en ny bil

de skal hakke og skyde lidt

de er jo ikke ny

hilsen

Thomas
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Thomas_356 skrev:
Ib hvornår indser du at gamle stenalder busser ikke køre som en ny bil

de skal hakke og skyde lidt

de er jo ikke ny

hilsen

Thomas


de skal køre bedre end den her gør - ellers vil jeg kun ha dieselbiler for eftertiden ;-)

80 km/t er for lidt - selv for en org stenalderbus der er født med mere end en 25 hk motor...

men de har skrevet 1983 ccm på mine nye papirer jeg fik i går på den - så måske skulle man overveje en 1,9 TDI kværn i den... det er vel næsten lovligt nu jo ;-)
selvom det jo nok er en fejl - men det står der jo ..
de har også skrevet siddepladser til 3 pers - selvom den er på hvide plader - og der var sæder til 9 da den blev toldsynet. og der står 1483 ccm og 9 siddeepladser på toldsynet..

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) thomas_dk Member
Skrev for 17 years siden | | | |
jeg har haft det samme problem på min 1500 og der var det den ene cylinder der var tæret inde i efter at den havde stået stille et par år
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 17 years siden | | | |
så tror jeg problemet er løst - jeg er ked af at indrømme det - men Frank havde desværre ret igen ....

manifoldet var utæt mellem indsugningsrør og forvarmerrør - der var en lille svejsning på bagsiden der var knækket / revnet - det er nu svejst og jeg er ved at samle det hele igen - så jeg krydser fingre for at det virker nu ...

lidt et ulogisk sted den var utæt - men sån kan det jo gå ..
jeg har somregel kun alt for tit problemer der er sjældne desværre ;-(
men man lærer jo lidt hver gang...

så kan jeg komme viderer med undervogn - det ka vi godt li ;-)


takker alle for deres hjælp og venlighed i denne lidt atypiske opgave ..

nu håber jeg den kommer til at køre igen - det var meget tæt på den blev skrottet - jeg var ved at samle sammen til at samle min 1600 motor - men det kan vente lidt nu, en 1500 kører sgu godt - når den altså virker som den skal og bør
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 17 years siden | | | |
hej bornholmer
hvis det nu ikke er helt iorden ,så har jeg oplevet at en lille revne i slangen ned til vacumdåsen k.unne give nøjagtig de problemer du skriver

Reply »

You must log in to post.