Ventilklapper ? PROBLEM L
Hej. Hjælp søges. Nyrenoveret 1914 med 110 knast, strammere ventilfjedre. Alt er nyt pånær stødstænger og vippetøj.Der er nye justerskruer på vippetøjet.
Problem: Efter justering af ventiler forsvinder klapperiet ca 5 minutter. Så kan vi starte forfra med at justere. Nogle ventiler har 0,1 mm for meget spillerum på 5 min. motorgang. Er det de standard stødstænger der er problemet? MVH Per
Ragazzon skrev:
Hej. Hjælp søges. Nyrenoveret 1914 med 110 knast, strammere ventilfjedre. Alt er nyt pånær stødstænger og vippetøj.Der er nye justerskruer på vippetøjet.
Problem: Efter justering af ventiler forsvinder klapperiet ca 5 minutter. Så kan vi starte forfra med at justere. Nogle ventiler har 0,1 mm for meget spillerum på 5 min. motorgang. Er det de standard stødstænger der er problemet? MVH Per
og topstykket er spændt ordentligt fast ??
hvilke fjedre ?
Hvilke justerskruer ?
Hvilke løftere ?
hvor meget blev skiftet ved "renoveringen" ?
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Havde det været en enkelt så ville jeg havde skudt på at den var ved at tabe et ventilhoved.. Men på alle!! Jeg hælder lidt til noget med nogle pindbolte der er ved at glide ud af blokken eller også er den ved at æde knasten??
R
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Hej.
Topstykker er spændt fast efter foreskrift, men skal det efterspændes?
Scat fjedre.
Scat løftere
Nye justerskruer (dem der træder på ventilen)
Der er næsten kun blokken tilbage af den gamle motor. Men vippetøj og stødstænger er fra den gamle. Den har gået max 1000 km totalt. Hvis pindboltene er på vej ud vil den vel tabe kompressionen? Den trækker fint. Hvorfot skulle den æde en ny knast med nye løftere.
Jeg har lavet en ny udstødning der er ret tung. den hænger faktisk kun i topstykket,,,,kan det være det der er problemet? ved nærmere eftertanke er det startet da jeg monterede den?
Der er jo masser af snak herinde om knaster/løftere der ødelægges. Det er åbenbart et problem. Nogen hævder så det er "Taiwan" dele og andre hævder det er de moderne olier.
Kører du med originale stødstænger og tuningsknast og dobbelte fjedre ?
Har du kun kørt en halv times tid ?
Har du kigget i oliesien og der ligger metaldele ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Er knasten kørt rigtigt til?
20 Minutter ved 2500 omdrejninger uden stop.. 2 gange med olieskift imellem.
når man stiller ventiler er det jo på knastens "bagside" løfteren træder imod.... og alt andet lige så plejer det altså at være på spidsen af rampen at en knast bliver slidt ned!
tror ikke på det er knasten.
Hvad med justerskruerne er de nye og er det swivel typerne ?
er vippetøjet ordentligt fastspændt ?
er det enkeltfjedre - og har du kørt mange omdr. på motoren - og i så fald hvor mange ? enkeltfjedre der køres med alt for mange omdr. vil jo på et tidspunkt flyde ventilerne - og det kan resulterer i mange mange defekter, hvoraf en af defekterne kunne være smadrede swivel justerskruer. Noget helt andet er som Frank også er inde på - stærkere fjedre og std. stødstænger er NO-GO
Har selv prøvet alt det ovennævnte - verdens ubetinget bedste (og dyreste) måde at lære på ;-)
ps. jeg er 99% sikker på at min knast blev slidt ned pga. løftere der begyndte at blive "hullede" på hovedet. Jeg tror så at de "hullede" (månekrater) løftere har slebet knasten ned. Jeg kunne måle at der hvor løfterne var værst hullet, det var også der hvor knasten var slidt mest ned.
Jeg behøves vel ikke fortælle at det var scat løftere ,-)
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Man kunne jo spørge der hvor man har købt disse "stor motor" dele. Måske de kunne fortælle om lignende problemer. Du behøver jo ikke være den eneste der har problemerne..
Jan
JAN_VW skrev:
Man kunne jo spørge der hvor man har købt disse "stor motor" dele. Måske de kunne fortælle om lignende problemer. Du behøver jo ikke være den eneste der har problemerne..
Jan
aaahh.. det er jo en stor blanding af dele i sådan en motor... tror man skal lede rigtig langt efter hjælp hos dem (de er jo tit mere sælgere end byggere). Kvalitetskontrol står man jo selv for når man bygger "stor" motor.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Man kan altid være uheldig med en eller anden kombination. Men generelt er jeg (personligt) ikke bange for at bruge Sact løftere sammen med enelt HD fjedre, men ville aldrig (med den viden vi har haft de sidste 2-3 år især) bruge dem sammen med dobbelt fjedre. Medmindre de var SLR reground.
Tror aldrig jeg har set pitting på dem sammen med enkle fjedre. Men mange gange med dobbelte.
Det pågældende problem kunne godt lyde som en knast der er ved at gå til. (Dermed ikke sagt at det er, men det hælder i den retning.)
Løfterne slipper jo nok ikke for skader, hvis knasten ødelægges.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tak for tip venner.Må prøve at gå lidt dybere ned i sagen. MVH Per
Hvis spillerummet vokser med 0,1 efter 5 min-Ville jeg umidelbart kikke på om det ikke er dine standard alu stødstænger som er ved at blive "banket" kortere.
Skift til crom moly stødstænger, og få dig noget vippetøj med boltede aksler.
Det var bare min ide-
Hilsen Niels Erik
-------------------------------------------
En buggy ser bedst ud med originale centerline!
Hej igen. Efter at have afmonteret vippetøjet var problemet ret tydeligt. Selve justerskruen (Helt NY) havde banket en fordybning i ventilen. Kun på alle udstødningsventilerne. Måske de bliver blødere i kraft af at de er varmere?
Jeg har købt et scat 1:25 vippetøj med en kugle der træder på ventilen (er slebet flad der hvor den træder i stedet for en rund justerskrue. Har monteret CR/MO stødstænger. Selv om vi burde have skiftet ventiler, har vi valgt den dovne mellemvare, ved med en minisliber at slibe toppen af ventilen plan :-( helt plan bliver den jo aldrig, men nye ventiler + formodentlig nye stilleskruer, må vente til vinter. Hvor om alting er spinder den som en kat uden klapperi. MVH PER
Hvor kommer de ventiler fra ?
Godt ikke var værre
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Topstykket er med ventiler er fra KB.
check lige din vippetøjsgeometri nu du er igang...
Forøvrigt kan du købe 2 typer justerskruer der er med vippehoved, den ene type er en rund kugle der er slebet flad på anlægsstykket og den kan så arbejde i det hus den er presset i, den anden type er "porsche" typen hvor det er hele hovedet der kan arbejde/vippe. Hvorom alting er ville jeg til enhvertid vælge en af de to typer til alt andet end std. motorer. et sæt justerskruer med vippehoved (swivel) koster ca 200,-
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Det er sgu da lidt for dårligt, den har gået max 500 km inden det gik galt. Men rustfri stål er heller ikke pr. definition mere slidstærkt end alm staal.
Ragazzon skrev:
Det er sgu da lidt for dårligt, den har gået max 500 km inden det gik galt. Men rustfri stål er heller ikke pr. definition mere slidstærkt end alm staal.
De fleste typer Rustfri er noget blødt snot,hvis de da ikke ender på T i navnangivelsen
West
Er det ikke en idé at montere hårdere lash-caps på ventilerne? Så fordeles trykket jo over hele overfladen på ventilen og det er lash-capén der tager det direkte tryk...
BuggyBoy skrev:
Er det ikke en idé at montere hårdere lash-caps på ventilerne? Så fordeles trykket jo over hele overfladen på ventilen og det er lash-capén der tager det direkte tryk...
burde ikke være nødvendigt med swivel fods type justerskruer.
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia