Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Jordforbindelse strømudtag

Tags:
No tags yet.

(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
På min earlybay campingbus er der et 230 volt schuco strømudtag i siden, men det var ikke tilsluttet.

Skal jord i 230 volt udtaget tilsluttes bussens stel?

Eller er det korrekte at køre jord "for sig selv" så jorden går fra udtag til indvendig stikdåse, og videre til jord på køleskab og omformer? Dermed vil 220 volt apparaterne være forbundet til campingpladsens jord, men selve bussens stel vil ikke
være det.

Hjælp - jeg skulle gerne på pinsetur med bus (og strøm)

-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Går ud fra at det er 3-benet 230 V, vi snakker om. Der er ikke jord i 2-benet 220 - 240 V - kun en fase og en nul.

Jeg ville køre jord for sig selv - så risikerer du ikke at få 220 V på bussens stel, hvis du har overgang i et af apparaterne.

Mvh
Mr-M.
-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) warp Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Jeg ville også holde 230v jord og stel på bussen adskildt. Det er da ige til at få dårlige nerver af at tænke på hvis der går overgang i fx. køleskabet og du så tager fat i dørhåndtaget på bussen kan du få 230V stød! :-/
-------------------------------------------
I love anything that goes fast enough to do something stupid in.
meanbug@gmail.com
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 17 years siden | | | |
På de fleste køleskabe sidder der alm 3 ledet ledning, bestående af en fase, en nul og en jord.

Jord ledningen skal omdiregere strømmen fra køleskabet til jorden (du ved jorden som muldjord, lerjord, sandjord) i tilfælde af kortslutninger i apperatet. Dette gøres af to årsager, for at undgå stød og for at apperatet bliver slukket vha faseudfald.

Stød'et giver næsten sig selv, vi forudsætter køleskabet er kortsluttet og der er nu 240 volt i lågen på køleskabet. Det kan blive en interesant oplevelse at forsøge at åbne køleskabet.

Faseudfald er mere interesant, Dit HPFI-relæ "måler" hvor meget strøm der render ind gennem ledningerne og hvor meget der render ud igen (+ & - ledningen ved vekselstrøm), hvis der pludselig er en væsentlig forskel på de to værdier, slår HPFI-relæet fra, da den "formoder", der er en kraftig afledning gennem en kortslutning.
(Du kan teste om dit HPFI-relæ virker ved at jage pegefingere i en stikkontakt eller et lampeudtag (husk at tænde for kontakten) og den anden hånd på en radiator eller en vandhane (hvis du har jord på dit komfur eller vaskemaskine kan de også bruges) Hvis det stød du får, ikke ophøre inden for et sec, er dit HPFI-relæ defekt, eller også er det ikke installeret.)
(AFPR
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) Blob Member
Skrev for 17 years siden | | | |
[quote=VW-Royce]
Stød'et giver næsten sig selv, vi forudsætter køleskabet er kortsluttet og der er nu 240 volt i lågen på køleskabet. Det kan blive en interesant oplevelse at forsøge at åbne køleskabet.

I tilfælde af at du har HPFI-relæ i din "earlybay campingbus", vil køleskabet aldrig komme til at virke, eftersom en jordforbindelse til stel (eller nul, om du vil) svarer til at lave en kortslutning i den blå og gul/grønne ledning i en alm 240 volt installetion. (ikke sundt for sikringerne)

Løsning 2: Trække forbindelsen således at den ender i stikket, hvor du kobler 240 volt til fra evt. campingpladser, og ikke har kontakt til stel nogen steder undervejs, således du er beskyttet mod stød i tilfælde af en evt kortslutning i dine 240 volt apperater.

PS: Nu ved jeg ikke om det er kombinerede 12/240 volt apperater du har, men under alle omstændigheder er spændingen så lav ved 12 volt, at du aligevel ikke mærker det ved en evt kortslutning, og den skulle gerne have aflivet sikringen inden det skete Hvis ikke den gør det, er der noget galt et sted i din montering til 12 volt.


Hmm Royce... Nu har du skrevet sådan en lang smøre, men hvor pokker har du 240 volt henne?
Er det de vestjyske vindmøller der er løbet løbsk? :)

Okay, ret skal være ret. Jeg er i Indien lige pt, og her der 240volt, men det er nok ikke det man skal bygge en bus efter, når man er i danmark.... :)

Jakob
(permalink) Morten Dahl Nielsen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
230 volt tages altid ind på 3 ben og altid i en jordet kontakt (Schuco har dog kun 2 ben og jordbøjler på siden af stikket, men det giver det samme).

Når jeg har 230 volt tilsluttet, vil der være forbindelse til "rigtig jord", da jeg selvfølgelig kun tilslutter på steder med ordentlig jordforbindelse = min egen garage el. en campingplads-stander. Risiko for 230 volt stød er derfor næppe til stede ved at røre bussens stel. Hvis man går ud fra at der er fungerende HPFI relæ på den eksterne installation.

Jeg har ingen inverter i bussen, så der er aldrig 230 volt i den, når den står for sig selv isoleret på sine gummihjul.

Jeg forstår ikke hvorfor det skulle genere Electrolux-skabet hvis jord = stel. Varmelegemet har to ledninger, som er isoleret hele vejen, og som får hhv fase og nul. Skabets stel er fra fabrikken forbundet til den gul/grønne jord i 230 volt ledningen. Nul er da slet ikke det samme som stel???

Desuden er der et helt separat varmelegeme i skabet på 12 volt, som jeg bruger mens vi kører (og slukker ved pauser! med en afbryder pt, men der skal et relæ på, som afbyder ved stoppet motor).

Min omformer fra 230>12 volt er med 3-ben og jord, dermed får jeg faktisk jord fra 230 volt ekstern koblet til bussens stel, da omformeren fører jorden igennem til minus-ledningen på 12 volt siden. Så jeg havde ikke noget valg. Alle slags jord ender i praksis i stel på både bus, omformer og køleskab.


-------------------------------------------
http://vwbussen.blogspot.com
(permalink) MickiDines Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Blob skrev:
[quote=VW-Royce]
Stød'et giver næsten sig selv, vi forudsætter køleskabet er kortsluttet og der er nu 240 volt i lågen på køleskabet. Det kan blive en interesant oplevelse at forsøge at åbne køleskabet.

I tilfælde af at du har HPFI-relæ i din "earlybay campingbus", vil køleskabet aldrig komme til at virke, eftersom en jordforbindelse til stel (eller nul, om du vil) svarer til at lave en kortslutning i den blå og gul/grønne ledning i en alm 240 volt installetion. (ikke sundt for sikringerne)

Løsning 2: Trække forbindelsen således at den ender i stikket, hvor du kobler 240 volt til fra evt. campingpladser, og ikke har kontakt til stel nogen steder undervejs, således du er beskyttet mod stød i tilfælde af en evt kortslutning i dine 240 volt apperater.

PS: Nu ved jeg ikke om det er kombinerede 12/240 volt apperater du har, men under alle omstændigheder er spændingen så lav ved 12 volt, at du aligevel ikke mærker det ved en evt kortslutning, og den skulle gerne have aflivet sikringen inden det skete Hvis ikke den gør det, er der noget galt et sted i din montering til 12 volt.



Hmm Royce... Nu har du skrevet sådan en lang smøre, men hvor pokker har du 240 volt henne?
Er det de vestjyske vindmøller der er løbet løbsk? :)

Okay, ret skal være ret. Jeg er i Indien lige pt, og her der 240volt, men det er nok ikke det man skal bygge en bus efter, når man er i danmark.... :)

Jakob

Faktisk mange steder i Danmark måler vi 230-237V pt. når vi tester nye tavler. ;D - så der går heller ikke mange år i Danmark før vi hæver den til 240V :)
-------------------------------------------
Micki Dines
(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Blop skrev:

Hmm Royce... Nu har du skrevet sådan en lang smøre, men hvor pokker har du 240 volt henne?
Er det de vestjyske vindmøller der er løbet løbsk?


Hmm, da jeg i midten af '90erne læste til elektrikker blev vores lærer ved med at fortælle os, at det ikke hed 220 & 380 volt, men skulle benævnes 240 & 400 volt, "da det er den spænding, det danske elnet ender på."

Så det er nok af gammel vane derfra, at jeg omtaler det som 240 volt
Som en anden faktor, jeg var lige ovre i kontakten og måle, jeg har 236 volt i mine kontakter. Hvor meget/lidt har du ????

Blop skrev:

Okay, ret skal være ret. Jeg er i Indien lige pt, og her der 240volt, men det er nok ikke det man skal bygge en bus efter, når man er i danmark....


Se, nu skrev mnbib ikke noget om hvor han skulle hen i pinsen, så det gør vel ikke noget bussen også er forberedt til indien, det kunne jo være han drejede forkert et sted undervejs. :)

MVH Royce
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) MickiDines Member
Skrev for 17 years siden | | | |
VW-Royce -> Din el-lærer tilbage i 90'erne har ret ;D det ender med det en dag at vi skal kalde det 240V.. Vi har jo allerede forhøjet det til 230V for nogle år siden.. og jeg har 234V i mine stikkontakter her på sydsjælland.
-------------------------------------------
Micki Dines
(permalink) Mr-M Member
Skrev for 17 years siden | | | |
mnbib skrev:
Alle slags jord ender i praksis i stel på både bus, omformer og køleskab.


Og det gør heller ikke noget, hvis bare der er en ydre jordledning på campingpladsen eller et andet sted i opsætningen...

Mvh
Mr-M.

-------------------------------------------
Mvh.
Mr-M
(permalink) Jens Member
Skrev for 17 years siden | | | |
MickiDines skrev:
VW-Royce -> Din el-lærer tilbage i 90'erne har ret ;D det ender med det en dag at vi skal kalde det 240V.. Vi har jo allerede forhøjet det til 230V for nogle år siden.. og jeg har 234V i mine stikkontakter her på sydsjælland.


Jeg har også lige målt strømmen her (er i skole) strømmen i kontakten er oppe på 247V så mon vi ikke snart skal kalde det 250V.

Går på Tønder Teknisk Skole
(permalink) Ian H. E. Member
Skrev for 17 years siden | | | |
mnbib skrev:


Jeg forstår ikke hvorfor det skulle genere Electrolux-skabet hvis jord = stel. Varmelegemet har to ledninger, som er isoleret hele vejen, og som får hhv fase og nul. Skabets stel er fra fabrikken forbundet til den gul/grønne jord i 230 volt ledningen. Nul er da slet ikke det samme som stel???


Nej, nul er ikke det samme som stel.

Stel er et begreb ved jævn strøm på bl.a. køretøjer.
Det er også den der kaldes for minus.

Ved Stikkontakten er der vekselstrøm. Kort fortalt, så er vekselstrøm, hvor den står og skifter i mellem nul og fase med strøm-retningen.
(ved godt; det er en del af sandheden)

Derfor: Nul (blå ledning) er ikke det samme som stel.....

(permalink) VW-Royce Member
Skrev for 17 years siden | | | |
mnbib skrev:

Min omformer fra 230>12 volt er med 3-ben og jord, dermed får jeg faktisk jord fra 230 volt ekstern koblet til bussens stel, da omformeren fører jorden igennem til minus-ledningen på 12 volt siden. Så jeg havde ikke noget valg. Alle slags jord ender i praksis i stel på både bus, omformer og køleskab.


Den der bryder jeg mig ikke om, jeg kan godt lide at 240 volt vekselstrøm ikke er forbundet til mit 12 (eller 6) volt installation i mine køretøjer. Kald mig bare pivet, men 240 volt hører ikke hjemme i en karosse på en vogn, og det vil jo ske ved en evt. kortslutning.

MVH Royce

(Kom en gang ved et uheld (Var ved at reppe en transistorradio og havde taget låget af uden at slukke for strømmen) til at sende 240 volt gennem en ledning, til + benet i fatning, gennem en 12 volt pære og gennem selve fatningen til arbejdsbordet og derfra i jordforbindelsen (ja, jeg havde en jordforbindelse på mit arbejdsbord :) ) (ledning og pære var mit "tændingstidspunktinstillingsinstrument", købte bagefter en tændingspistol)
Radioen røg bagefter i containeren (efter den var holdt op med at ryge på mit bord :)), ledningen fandt jeg aldrig ret meget af og fatningen/pæren kunne jeg fjerne med en hammer & mejsel. Jeg har ikke siden forsøgt mig med kombinerede 12/240 volt forbindelser og har ikke tænkt mig at prøve.)
-------------------------------------------
Der er ikke tid til at diskriminere, had enhver slambert der står i vejen for dig
(permalink) MickiDines Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Trumpf skrev:
MickiDines skrev:
VW-Royce -> Din el-lærer tilbage i 90'erne har ret ;D det ender med det en dag at vi skal kalde det 240V.. Vi har jo allerede forhøjet det til 230V for nogle år siden.. og jeg har 234V i mine stikkontakter her på sydsjælland.


Jeg har også lige målt strømmen her (er i skole) strømmen i kontakten er oppe på 247V så mon vi ikke snart skal kalde det 250V.

Går på Tønder Teknisk Skole


Det vel fordi de har deres egen transformer station ;D - har som regel en større teknisk skole..
-------------------------------------------
Micki Dines
(permalink) mathiasen Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Der er vel altid 3 ledere i et campingstik, eller hvad? Så er det jo bare at føre jordforbindelsen ud gennem indgangsstikket på siden af bilen, campingpladsen har jo en Jord et eller andet sted. Derved har du jordforbindelse gennem kablet til forsyningskassen og slipper for at have seperat jordspyd udenfor bilen.

Så skal du bare huske at sætte alle dine 240v apparater til jord gennem stikket.

Ja, som du selv siger, så lad være med at blande de to kredsløb sammen (12v og 240v) Bilens karrosseri er ikke godt nok til jord. Du kan jo riskiere at få stød hvis du står udenfor bilen og rører ved karrossen, hvis der er overgang i dit køleskab og det sender 240v ud i karosseon og ned gennem dig til jord.
(permalink) Andreas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Du skal slet ikke være bekymret ved at lave 230 V installation i camperen. Hvis der er lavet ordentligt, er installationen lige så sikker i camperen, som installationen der forsyner camperen.

Følgende er taget fra "Stærkstrømbekendtgørelsen Afsnit 6"...altså den bekendtgørelse som omhandler elektriske installationer hvor der er risiko for personskade eller brand. Alle installatører bruger denne, og jeg har selv afsluttet den teoretiske del af el-autorisationen for ½ år siden.

Du kan betragte installationen i camperen som du betragter husinstallationen - dog er kravene lidt strengere på et par områder.

1) Stel (PE) og nulleder (N) være adskilte - ellers vil fejlstrømsafbryderen foran køleskabet ikke reagere, ved eventuelt afledning fra fase til PE.
2) Installationen i camperen skal have en indgangsafbryder, der afbryder alle fase og nul - automatsikring.
3) Hver gruppe i camperen skal have individuel overstrømsbeskyttelse (overbelastning og kortslutning), der bryder fasen - automatsikring. NB! Hvis der kun er én gruppe i camperen, kan overstømsbeskyttelse og indgangsafbryder godt være samme afbryder - bare den afbryder fase og nul.

Og så lige én ting mere. Det er et krav, at der bruges et specielt campingstik til campere - så de kun kan anvendes på campingspladser. I SB6 er det så et krav til installationen på campingpladser, at der er HPFI afbryder - og så er din installation i camperen normalt beskyttet ad den vej. MEN...du vil nok gerne have sådan at du kan tilslutte camperen til installationen med alm. stikpropper, men du kan jo aldrig være 100% sikker på at installationen der forsyner camperen er udstyret med HPFI afbryder, så det er tilrådeligt at få monteret HPFI afbryder - og det SKAL være HPFI afbryder.
Hvis du f.eks. får forsynet camperen fra installation uden HPFI, og camperen heller ikke er udstyret med HPFI, så vil hele camperen bliver spændingsførende hvis der skulle ske en kortslutning mellem fase og PE. Da der ikke er nogen forbindelse mellem jord og camperen, vil der være en blivende spændingsforskel her på 230 V - første gang der så er en der står på jorden og rører camperen, får vedkommende altså 230 V over sig, og det kan være dødeligt.

Puha...det var da også lidt af en stil :D

Men alt i alt...adskilt PE og nul, automatsikring der afbryder nul og fase, HPFI.

Trumpf skrev:
MickiDines skrev:
VW-Royce -> Din el-lærer tilbage i 90'erne har ret ;D det ender med det en dag at vi skal kalde det 240V.. Vi har jo allerede forhøjet det til 230V for nogle år siden.. og jeg har 234V i mine stikkontakter her på sydsjælland.


Jeg har også lige målt strømmen her (er i skole) strømmen i kontakten er oppe på 247V så mon vi ikke snart skal kalde det 250V.

Går på Tønder Teknisk Skole


Hvad er det for et instrument der kan måle strøm med volt som enhed? ;-)
Desuden så vil spændingen der måles ved stikkontanten jo være afhængig af belastningen på transformeren, så hvis du måler spændingen en dag hvor alt udstyr kører, så vil spændingen måske være en del lavere. Med mindre tranformeren er udstyret med en automatisk viklingsomkobler, så er man nød til at indstille transformeren, så man er sikker på at man minimum får 230 V (eller der omkring) uanset belastningen på transformeren - jo mindre belastningen så er på transformeren, jo højere spænding vil der måles i stikkontakten.
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Jens Member
Skrev for 17 years siden | | | |
undskyld jeg har taget tid om at svare.

jeg kan ikke huske hvad instrumentet hedder men der er fransk og koster lidt over 50000 kr og det er målt da alt køre.
(permalink) Andreas Member
Skrev for 17 years siden | | | |
Trumpf skrev:
undskyld jeg har taget tid om at svare.

jeg kan ikke huske hvad instrumentet hedder men der er fransk og koster lidt over 50000 kr og det er målt da alt køre.


Og det kan instilles til at måle strøm i volt? Lyder meget spændende.
Det var nu mere ment som sjovt...strøm måles i ampere [A], og spænding i volt [V].
-------------------------------------------
MIB Aalborg
(permalink) Jens Member
Skrev for 17 years siden | | | |
når ja undskyld..

ps vi har køre med strøm lige som et hvert andet hus i danmark til vores fysik lokale som det er målt i..

hilsen JT

Reply

You must log in to post.