Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:46 KTP: Ktp
19:06 jbl: Type 3
17:05 tobje1000: Tobje1000
22:36 John Pedersen Skagen: Jo det kan man sagtens http://vwnettet.dk/topic/219319
21:22 Den halvblinde: Desværre ik
13:33 my56vw: 1303
18:10 Michael Munk: Kan man ikke længere søge herinde

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Større motor, men hvilken?

Tags:
No tags yet.

(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg har et lille projekt. En T1'er fra '70. Med tiden skulle jeg gerne have en større motor i, men hvilken...???
Først og fremmest skal den kunne synes med den! Jeg håbede på, at der er nogle kloge hoveder herinde, der ved være om den slags end mig.
Jeg har en peppet 1600 i tankerne, men ved ikke om det er det bedste valg. Budgetet ligger lige nu på omkring 5k-7k. Jeg vil gerne have så mange heste som muligt! Hvilken er bedst til prisen? Jeg har en forholdsvis ny 1200 motor, men den kan vel ikke ombygges?
Derefter kommer så spørgsmålet om det overhovedet går med én standard 1200 gearkasse? og hvad skal der ellers laves om? Hvilke bremser osv...?
På forhånd tak...
(permalink) klokmose Member
Skrev for 18 years siden | | | |
bug70 skrev:
Jeg har et lille projekt. En T1'er fra '70. Med tiden skulle jeg gerne have en større motor i, men hvilken...???
Først og fremmest skal den kunne synes med den! Jeg håbede på, at der er nogle kloge hoveder herinde, der ved være om den slags end mig.
Jeg har en peppet 1600 i tankerne, men ved ikke om det er det bedste valg. Budgetet ligger lige nu på omkring 5k-7k. Jeg vil gerne have så mange heste som muligt! Hvilken er bedst til prisen? Jeg har en forholdsvis ny 1200 motor, men den kan vel ikke ombygges?
Derefter kommer så spørgsmålet om det overhovedet går med én standard 1200 gearkasse? og hvad skal der ellers laves om? Hvilke bremser osv...?
På forhånd tak...



nu er det ikke for at være en røv. men har du prøvet at bruge søge funktionen? lige netop dit spørgsmål, er det der er blivet spurgt mest om... altså hvordan tuner jeg min bobbel uden at det må kost penge og nummer 2 kan det synes? der er en milliard tråde om det.

prøv at søge på: flere hest, støre motor, tuning, 200hk men har kun en 50er osv
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 18 years siden | | | |
En TYPE 1, der er født med 1200cc/34HK, som du vil ilægge en peppet 1600cc. Og så vil ha' den synet. Nul og nix!!! Du må forøge den motorstørrelse der står i typegodkendelsen, med max 20%, målt på HK. Og det vil sige at hvis det er en 1200std, du har, er den født med 34HK. Og + 20% = 40,8HK. Hvis det er en 1300, er den med 40HK. Og det + 20% = 48HK. Osse for meget. Den skal være født med en 44HK, for at det kan gå. 44HK + 20% = 52,8HK. (en standard 1600cc, er med 50HK). Og så skal den ikke være peppet alt for meget. Du må tune ubegrænset, dog hvis tuningen ligner en tilsvarende fabrikskonstrueret motor, er det 20%-reglen, der er gældende.
Jeg kører selv i en 1200std, med 1600cc motor, og 1200 gearkasse. 'Det er bare dejligt. Intet behov for alt det tuningsfis. Der er ikke mange der følger med. Den har dog problemer med at komme over de 150, men med de bøder er det osse okey...

Jan





-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
sorry...
Jeg skal jo lige finde ud af det herinde... Det er ikke fordi jeg vil have 200 heste til ingen penge! Kan jeg få en motor med 50 og en med 70, vil jeg bare helst have den med 70! Det er det hele. Jeg er godt klar over skidtet ikke er gratis;-)
Jeg kigger lidt rundt, men folk er nu stadig velkomne til at skrive lidt her!
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Tak for svaret Jan... Man hører da om "mange", der både har 80 og 100 heste i en ovaler! Det er altså ikke lovligt? Det kan da vel ikke passe at alle med en motor over 50 heste skifter ved hvert syn, eller hva'?
(permalink) JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Mange gør. Nogle tager chancen. Enkelte betaler det det koster (det er de få...).

Jan




-------------------------------------------
VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV
>> VW-BOBLE.DK - JAN@VW-BOBLE.dk <<
JAN_VW - 2026 6543 - JAN@VW-BOBLE.DK
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det vil altså sige, at ALLE der kører med over 50 heste kører ulovligt? Koster det ikke kassen at blive nuppet? Hvad med forsikringen, dækker den? Hvad mener du med "betaler det det koster"?
Jeg har forøvrigt kigget lidt på en alfa motor i stedet for en vw. Er det noget der kan anbefales. Hvordan med monteringen? Det er da rigeligt med heste til få penge!
(permalink) SJN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Det har vel også noget at gøre med om man vil betale registreringsafgift én gang mere .... det er der jo også nogen der gør ....


-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvordan det?
(permalink) SJN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Ja, hvis der kommer en større motor i (over 20 %)har du jo et indentitetsskift og så skal der jo betales afgift af den igen ....
-------------------------------------------
Med Venlig Hilsen
Søren Nielsen, Kolding
KGB Kolding Gear Boxers
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
nåh sådan:-) Hvad kan sådan en afgift ligge på? Det kræver vel også andre modifikationer. Hvad er standard man laver om ved f.eks. 90 heste?
(permalink) jpwest Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Hvisker MEGET lavt lad være med og spørge så meget,svaret kan blive ,det må du ikke,kan ikke lade sig gøre(lidt som når man ville blive lidt længre ude,eller ville ha småkager da man var lille)


West
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Kan man, ud af det, udlede, at de færreste får vognen synet med en større motor? Hvordan fungerer det i praksis? Vil det sige man syner dyret med en standard 1200 og så kører hjem i garagen og skifter ud og så gør det samme næste gang?
Hvad kan så anbefales man laver om ved eksempelvis 90 heste?
Jeg spørger ikke for, at være træls, men simpelhen 34 heste er for lidt og jeg ved ikke hvordan reglerne er eller hvordan I andre bærer jer ad :-)
(permalink) ROEN Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Jeg tror personligt, at det er de færreste synshaller der vil være i stand til umiddelbart at konstatere om det er en 1200 eller 1600 motor der ligger i bilen.
(nok undtagen der hvor der arbejder VWnettere)
Nogle vil ikke "have tid" til at undersøge det - tid er penge.
Jeg kender biler der gang efter gang kører igennem synshal uden anmærkninger om motorer, på trods af ovenstående "konstellation".

Lovligt - nej sikkert ikke.

Praktisk muligt - ja

Der er også stor forskel på hvordan motoren ser ud og lyder, er der forkromning overalt og twin-tuck-away-udstødning, eller ligner motoren en "gammel" standardmotor . . . .
-------------------------------------------
VW Klub Nord
(permalink) klokmose Member
Skrev for 18 years siden | | | |
ud fra dit nævnte beløb og hk. lyder det som om at det du vil, er en 1600 med kadonger og et tarmslyng. det ville altså ikke holde mig vågen om natten og køre med det uden syn. ved selvfølgelig ikke.... om der nogensinde er nogen der er blevet knaldet og skudt ved daggry pga det?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
skal man bygge en motor , kan man jo bruge en AS41 1200 blok - så er der jo i princippet ikke noget ulovligt i det - med mindre man ved en skade bliver hevet ind til et syn - og de mener den nok har mere end de foreskrevne 34 hk - men den skal på et rulle felt for at bevise det - og det har de færrest synshaller - så der er ingen grund til at bekymre sig så meget - laver du bilen med lidt ekstra bremse kraft der passer til din motor størrelse ville den jo kunne synes i et hvilket som helst andet land end danmark - så det er ikke så stort et problem som det umiddelbart lyder til
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) bug70 Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Mange tak for svarene:-) Jeg er lidt ny i denne verden! Hvis nu I skulle vælge mellem en alfa eller en 1600... hvad ville I så foretrække og hvorfor?
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
bug70 skrev:
Mange tak for svarene:-) Jeg er lidt ny i denne verden! Hvis nu I skulle vælge mellem en alfa eller en 1600... hvad ville I så foretrække og hvorfor?


en vw 1600 - fordi vi ikke er en pasta klub..

alfa ydddrrr



-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) klokmose Member
Skrev for 18 years siden | | | |
bug70 skrev:
Mange tak for svarene:-) Jeg er lidt ny i denne verden! Hvis nu I skulle vælge mellem en alfa eller en 1600... hvad ville I så foretrække og hvorfor?



du spare da heller ikke penge med en alfa... inden du får lortet til at virker, får købt en adabter, lagt vand ind og skåret lidt i bilen for at den kan være der. så kunne du have fået dig en fin luft kølet. spar lidt mønter op og køb en af de færdige motor der jævnligt er til salg her på siden (og en haynes manual, så du kan se hvordan din fine vw hænger sammen)
(permalink) Farmer Member
Skrev for 18 years siden | | | |
Alfa er for Alfaér. Hvis du vil stoppe en vandkølet i en VW så brug dog en Wasserboxer. Den passer lige i, udover det med vandet.
Men med 5-7 K kommer du ikke langt hvis du skal igang med at bygge om fra 12-1600 og så tune derfra. Ligeså hvis du skulle komme itanker om at konvertere til en anden motor.
Regn med 15K hvis det skal fungere, og så skjal du lave det meste selv. Dem der siger andet blows sunshine up your hiny.
T
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.